본 연구는 초등학교 체육수업에서 자신감이 부족한 학생들의 심리상태를 파악하고 그 학생들을 대상으로 심리기술훈련의 한 방법인 목표설정 훈련을 적용하였을 때 자신감이 향상되는가를 알아보고자 하는데 목적이 있었다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 인천지역에 소재하고 있는 I초등학교 6학년 학생들을 대상으로 2차에 걸쳐 설문조사를 실시하였으며, 그렇게 하여 최종적으로 선정된 3명의 학생을 대상으로 연구를 진행하였다. 연구 참여자들을 대상으로 본 연구...
본 연구는 초등학교 체육수업에서 자신감이 부족한 학생들의 심리상태를 파악하고 그 학생들을 대상으로 심리기술훈련의 한 방법인 목표설정 훈련을 적용하였을 때 자신감이 향상되는가를 알아보고자 하는데 목적이 있었다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 인천지역에 소재하고 있는 I초등학교 6학년 학생들을 대상으로 2차에 걸쳐 설문조사를 실시하였으며, 그렇게 하여 최종적으로 선정된 3명의 학생을 대상으로 연구를 진행하였다. 연구 참여자들을 대상으로 본 연구의 실험과제인 목표설정 훈련을 적용하여 8주간 15차시의 체육수업을 진행하였다. 효과적인 목표설정 훈련을 위해 연구 참여자를 대상으로 목표설정의 방법에 대한 충분한 사전교육을 실시하였다. 그리고 체육수업 시간에 사용할 구체적인 목표설정 일지의 작성방법에 대해서 설명하였다. 목표설정에 대한 교육 후 체육수업 시간에 수립해야 할 장기, 단기 목표를 세우도록 하였으며, 구체적으로 달성하고자 하는 목표를 설정할 수 있도록 하였다. 실험처치 후 심층면담, 참여관찰 등의 방법으로 자료를 수집하였고, 질적 자료 분석절차를 통해 자료를 분석하였다. 본 연구를 통하여 얻어진 결과는 다음과 같았다. 첫째, 연구 참여자의 심리상태는 가장 많은 영향을 끼친 순서대로 체육기능, 체육수업내용, 체육교과관의 범주 안에서 살펴볼 수 있었다. 학년이 올라갈수록 교육과정 내용 역시 점차 높은 수준의 난이도를 요하고 있다. 이로 인해 체육기능이 부족한 학생들은 반복적인 실패의 경험이 누적되어 체육수업에서 자신감 부족으로 소외 현상을 보이고 있었다. 또한 연구 참여자들은 체육 시간에 이루어지는 수업내용에 대해 전반적으로 부정적인 시각을 가지고 있었다. 수업내용이 자신에게 어렵다는 생각이 지배적이었으며 내용 자체에 지루함을 많이 가지고 있었다. 그리고 본 연구에 참여한 연구 참여자들은 체육교과에 대해 부정적인 인식이 강했다. 체육교과를 우선적으로 ‘내가 제일 자신이 없는 교과’라고 생각하고 있었다. 그리고 ‘단순히 노는 시간’, ‘신체를 많이 사용해야 하는 힘든 시간’ 등으로 생각하고 있었다. 따라서 체육시간에 대한 자신감의 부족이 이들을 체육교과에 대해 전반적으로 부정적인 인식을 가지게 했다고 볼 수 있다. 둘째, 연구 참여자 개인별로 차이는 있었으나, 목표설정 훈련 후 자신감이 향상되는 것을 확인할 수 있었다. 이를 공통된 자신감 향상과정과 개인별 자신감 향상과정으로 구분하여 제시하였다. 연구 참여자들은 모두 체육수업에서 목표설정 후에 체육수업에 대한 호기심이 높아졌다. 자신의 수준에 맞는 목표를 설정하고 그것을 달성하기 위해 노력하는 자세가 적극적으로 변화하였고, 그에 따라 성공에 대한 성취감을 경험하는 횟수가 많아졌음을 연구 참여자들 스스로가 느끼게 되었다. 비록 실패의 경험도 있었으나, 그럴 경우는 교사와 함께 목표를 수정하고 다시금 노력하는 모습을 보였다. 개인별 자신감 향상과정은 앞 절에서 제시한 체육기능, 체육수업내용, 체육교과관의 범주에서 순서의 차이를 보였다. 두 명의 연구 참여자는 체육기능적인 면에서의 능력 향상이 자신감 향상을 가져왔으며, 한명의 연구 참여자는 체육수업내용적인 면에서의 흥미도 향상이 체육수업에 대한 자신감 향상을 가져온 것으로 확인할 수 있었다.
본 연구는 초등학교 체육수업에서 자신감이 부족한 학생들의 심리상태를 파악하고 그 학생들을 대상으로 심리기술훈련의 한 방법인 목표설정 훈련을 적용하였을 때 자신감이 향상되는가를 알아보고자 하는데 목적이 있었다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 인천지역에 소재하고 있는 I초등학교 6학년 학생들을 대상으로 2차에 걸쳐 설문조사를 실시하였으며, 그렇게 하여 최종적으로 선정된 3명의 학생을 대상으로 연구를 진행하였다. 연구 참여자들을 대상으로 본 연구의 실험과제인 목표설정 훈련을 적용하여 8주간 15차시의 체육수업을 진행하였다. 효과적인 목표설정 훈련을 위해 연구 참여자를 대상으로 목표설정의 방법에 대한 충분한 사전교육을 실시하였다. 그리고 체육수업 시간에 사용할 구체적인 목표설정 일지의 작성방법에 대해서 설명하였다. 목표설정에 대한 교육 후 체육수업 시간에 수립해야 할 장기, 단기 목표를 세우도록 하였으며, 구체적으로 달성하고자 하는 목표를 설정할 수 있도록 하였다. 실험처치 후 심층면담, 참여관찰 등의 방법으로 자료를 수집하였고, 질적 자료 분석절차를 통해 자료를 분석하였다. 본 연구를 통하여 얻어진 결과는 다음과 같았다. 첫째, 연구 참여자의 심리상태는 가장 많은 영향을 끼친 순서대로 체육기능, 체육수업내용, 체육교과관의 범주 안에서 살펴볼 수 있었다. 학년이 올라갈수록 교육과정 내용 역시 점차 높은 수준의 난이도를 요하고 있다. 이로 인해 체육기능이 부족한 학생들은 반복적인 실패의 경험이 누적되어 체육수업에서 자신감 부족으로 소외 현상을 보이고 있었다. 또한 연구 참여자들은 체육 시간에 이루어지는 수업내용에 대해 전반적으로 부정적인 시각을 가지고 있었다. 수업내용이 자신에게 어렵다는 생각이 지배적이었으며 내용 자체에 지루함을 많이 가지고 있었다. 그리고 본 연구에 참여한 연구 참여자들은 체육교과에 대해 부정적인 인식이 강했다. 체육교과를 우선적으로 ‘내가 제일 자신이 없는 교과’라고 생각하고 있었다. 그리고 ‘단순히 노는 시간’, ‘신체를 많이 사용해야 하는 힘든 시간’ 등으로 생각하고 있었다. 따라서 체육시간에 대한 자신감의 부족이 이들을 체육교과에 대해 전반적으로 부정적인 인식을 가지게 했다고 볼 수 있다. 둘째, 연구 참여자 개인별로 차이는 있었으나, 목표설정 훈련 후 자신감이 향상되는 것을 확인할 수 있었다. 이를 공통된 자신감 향상과정과 개인별 자신감 향상과정으로 구분하여 제시하였다. 연구 참여자들은 모두 체육수업에서 목표설정 후에 체육수업에 대한 호기심이 높아졌다. 자신의 수준에 맞는 목표를 설정하고 그것을 달성하기 위해 노력하는 자세가 적극적으로 변화하였고, 그에 따라 성공에 대한 성취감을 경험하는 횟수가 많아졌음을 연구 참여자들 스스로가 느끼게 되었다. 비록 실패의 경험도 있었으나, 그럴 경우는 교사와 함께 목표를 수정하고 다시금 노력하는 모습을 보였다. 개인별 자신감 향상과정은 앞 절에서 제시한 체육기능, 체육수업내용, 체육교과관의 범주에서 순서의 차이를 보였다. 두 명의 연구 참여자는 체육기능적인 면에서의 능력 향상이 자신감 향상을 가져왔으며, 한명의 연구 참여자는 체육수업내용적인 면에서의 흥미도 향상이 체육수업에 대한 자신감 향상을 가져온 것으로 확인할 수 있었다.
The purpose of this study was to examine the psychology of diffident elementary schoolers in P.E. class and the impact of target-setting training, one of psychological training methods, on their confidence. The subjects in this study were three students who were selected from among sixth-grade stude...
The purpose of this study was to examine the psychology of diffident elementary schoolers in P.E. class and the impact of target-setting training, one of psychological training methods, on their confidence. The subjects in this study were three students who were selected from among sixth-grade students in an elementary school located in the region of Incheon by conducting a survey twice. Target-setting training was provided to the selected students in 15 P.E. classes during an eight-week period of time. They received education in advance about the method of target setting in order to improve the efficiency of the target-setting training, and they were additionally explained about how to keep a target-setting journal in P.E. class. After they received that education, they set long-term and short-term targets in detail. An in-depth interview and participant observation were carried out to gather data after the experiment was implemented, and a qualitative analysis was made when the collected data were analyzed. The findings of the study were as follows: First, motor skills were identified as what had the largest impact on the psychology of the participants, followed by the content of P.E. instruction and view of P.E. As the curriculum required a higher degree of difficulty with grade, the students who had poor motor skills were left out in P.E. class due to a lack of confidence resulting from repeated unsuccessful experiences, and they took a dismal view of the content of P.E. instruction in general. They found P.E. instruction to be difficult for themselves and to be bored. Especially, they looked at P.E. class in a very negative manner. They regarded it as a subject of which they were most diffident and merely considered it to be a subject to play away their time or to give them a hard time by making them move their body a lot. In a word, it could be said that a lack of confidence about P.E. class led to a negative view of it. Second, they showed an improvement in confidence after the target-setting training was provided, though there were some individual variances. How all of them got more confident together and how each of them made progress in that aspect respectively were described. The participants got more curious about P.E. class after they set targets. They actively tried to attain the targets they set in light of their own level, and they found themselves to gain more successful experiences. Although they sometimes failed, they modified their targets with the help of their teacher and tried again to achieve the new targets. And the process of individual confidence building was not the same. Two participants got more confident of their own motor skills as they made strides in the regards, and the other became more confident as he got more interested in the content of P.E. instruction.
The purpose of this study was to examine the psychology of diffident elementary schoolers in P.E. class and the impact of target-setting training, one of psychological training methods, on their confidence. The subjects in this study were three students who were selected from among sixth-grade students in an elementary school located in the region of Incheon by conducting a survey twice. Target-setting training was provided to the selected students in 15 P.E. classes during an eight-week period of time. They received education in advance about the method of target setting in order to improve the efficiency of the target-setting training, and they were additionally explained about how to keep a target-setting journal in P.E. class. After they received that education, they set long-term and short-term targets in detail. An in-depth interview and participant observation were carried out to gather data after the experiment was implemented, and a qualitative analysis was made when the collected data were analyzed. The findings of the study were as follows: First, motor skills were identified as what had the largest impact on the psychology of the participants, followed by the content of P.E. instruction and view of P.E. As the curriculum required a higher degree of difficulty with grade, the students who had poor motor skills were left out in P.E. class due to a lack of confidence resulting from repeated unsuccessful experiences, and they took a dismal view of the content of P.E. instruction in general. They found P.E. instruction to be difficult for themselves and to be bored. Especially, they looked at P.E. class in a very negative manner. They regarded it as a subject of which they were most diffident and merely considered it to be a subject to play away their time or to give them a hard time by making them move their body a lot. In a word, it could be said that a lack of confidence about P.E. class led to a negative view of it. Second, they showed an improvement in confidence after the target-setting training was provided, though there were some individual variances. How all of them got more confident together and how each of them made progress in that aspect respectively were described. The participants got more curious about P.E. class after they set targets. They actively tried to attain the targets they set in light of their own level, and they found themselves to gain more successful experiences. Although they sometimes failed, they modified their targets with the help of their teacher and tried again to achieve the new targets. And the process of individual confidence building was not the same. Two participants got more confident of their own motor skills as they made strides in the regards, and the other became more confident as he got more interested in the content of P.E. instruction.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.