본 연구는 만 2세, 3세, 4세, 5세, 6세 유아들에게 '네-아니오'라고 답할 수 있는 질문을 하였을 때, 유아의 '네' 대답의 경향성이 어떻게 나타나는가를 분석하였다. 또한 사물의 친숙정도, 연령, 사물의 특성에 관한 정보 제시 여부에 따라 차이가 있는지 알아보고, 사물의 친숙정도, 연령, 사물의 특성에 관한 정보제시간의 상호작용 결과 어떤 효과가 있는가를 알아보는데 있다. 본 연구를 위해서 다음과 같이 연구문제를 설정하였다. 첫째, '네-아니오'라고 답할 수 있는 질문에서 유아의 '네'대답의 경향성은 사물의 친숙정도에 따라 차이가 있는가? 둘째, '네-아니오'라고 답할 수 있는 질문에서 유아의 '네'대답의 경향성은 연령에 따라 차이가 있는가? 셋째, '네-아니오'라고 답할 수 있는 질문에서 유아의 '네'대답의 경향성은 사물의 특성에 관한 정보제시 여부에 따라 차이가 있는가? 넷째, '네-아니오'라고 답할 수 있는 질문에서 유아의 '네'대답의 경향성은 사물의 친숙정도, 연령, 사물의 특성에 관한 정보제시간의 상호작용 효과가 있는가? 본 연구의 대상은 서울시에 위치한 2개 유치원과 4개의 어린이집에 재원하고 있는 만 2세, 3세, 4세, 5세, 6세 유아를 대상으로 성별의 구분 없이 각 연령별로 30명씩 모두 150명으로 하였다. 본 연구에서 사용된 측정 도구는 Fritzley와 Lee(2003)의 연구에서 사용된 도구를 수정하여 친숙한 사물 3개와 비친숙한 사물 3개가 포함된 실험 도구를 두 가지 종류로 제작하였다. 각 실험질문는 사물에 대한 설명이 있는 것과 사물에 대한 설명이 없는 것으로 나뉘어지며, 각 1개의 사물에 대해 4개의 질문씩 총 24개의 질문으로 구성되었다. 본 실험은 개별 면접을 통하여 사물을 한 가지씩 보여주며 질문을 하여 각 질문에 대한 대답을 기록하였다. 유아의 질문에 대한 '네'대답의 경향성은 문항 3, 4번의 '네'대답 점수를 합산하여 측정되었다. 실험을 통해 수집된 자료는 채점과 부호화 과정을 거쳐 컴퓨터 ...
본 연구는 만 2세, 3세, 4세, 5세, 6세 유아들에게 '네-아니오'라고 답할 수 있는 질문을 하였을 때, 유아의 '네' 대답의 경향성이 어떻게 나타나는가를 분석하였다. 또한 사물의 친숙정도, 연령, 사물의 특성에 관한 정보 제시 여부에 따라 차이가 있는지 알아보고, 사물의 친숙정도, 연령, 사물의 특성에 관한 정보제시간의 상호작용 결과 어떤 효과가 있는가를 알아보는데 있다. 본 연구를 위해서 다음과 같이 연구문제를 설정하였다. 첫째, '네-아니오'라고 답할 수 있는 질문에서 유아의 '네'대답의 경향성은 사물의 친숙정도에 따라 차이가 있는가? 둘째, '네-아니오'라고 답할 수 있는 질문에서 유아의 '네'대답의 경향성은 연령에 따라 차이가 있는가? 셋째, '네-아니오'라고 답할 수 있는 질문에서 유아의 '네'대답의 경향성은 사물의 특성에 관한 정보제시 여부에 따라 차이가 있는가? 넷째, '네-아니오'라고 답할 수 있는 질문에서 유아의 '네'대답의 경향성은 사물의 친숙정도, 연령, 사물의 특성에 관한 정보제시간의 상호작용 효과가 있는가? 본 연구의 대상은 서울시에 위치한 2개 유치원과 4개의 어린이집에 재원하고 있는 만 2세, 3세, 4세, 5세, 6세 유아를 대상으로 성별의 구분 없이 각 연령별로 30명씩 모두 150명으로 하였다. 본 연구에서 사용된 측정 도구는 Fritzley와 Lee(2003)의 연구에서 사용된 도구를 수정하여 친숙한 사물 3개와 비친숙한 사물 3개가 포함된 실험 도구를 두 가지 종류로 제작하였다. 각 실험질문는 사물에 대한 설명이 있는 것과 사물에 대한 설명이 없는 것으로 나뉘어지며, 각 1개의 사물에 대해 4개의 질문씩 총 24개의 질문으로 구성되었다. 본 실험은 개별 면접을 통하여 사물을 한 가지씩 보여주며 질문을 하여 각 질문에 대한 대답을 기록하였다. 유아의 질문에 대한 '네'대답의 경향성은 문항 3, 4번의 '네'대답 점수를 합산하여 측정되었다. 실험을 통해 수집된 자료는 채점과 부호화 과정을 거쳐 컴퓨터 SPSS 프로그램으로 전산처리하고 자료를 분석 검사한 점수에 대하여 집단별로 평균과 표준편차를 산출하고 그 차이를 다변량분석으로 분석하였다. 본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, '네-아니오'라고 답할 수 있는 질문에서 '네' 대답의 경향성은 통계적으로 유의미한 차이를 나타내었다. '네' 대답의 경향성은 평균에서부터 차이를 보이고 연령과 사물의 친숙정도에 따라 유의미한 차이를 나타내었다. 둘째, 사물의 특성에 관한 정보제시 여부는 '네-아니오'라고 답할 수 있는 질문에서 유아의 '네' 대답의 경향성과 통계적으로 유의미한 차이를 나타내었다. 셋째, '네' 대답의 경향성은 연령, 사물의 특성에 관한 정보제시 여부, 사물의 친숙정도와의 상호작용 효과에 있어서 통계적으로 유의미한 효과를 나타내었다.
본 연구는 만 2세, 3세, 4세, 5세, 6세 유아들에게 '네-아니오'라고 답할 수 있는 질문을 하였을 때, 유아의 '네' 대답의 경향성이 어떻게 나타나는가를 분석하였다. 또한 사물의 친숙정도, 연령, 사물의 특성에 관한 정보 제시 여부에 따라 차이가 있는지 알아보고, 사물의 친숙정도, 연령, 사물의 특성에 관한 정보제시간의 상호작용 결과 어떤 효과가 있는가를 알아보는데 있다. 본 연구를 위해서 다음과 같이 연구문제를 설정하였다. 첫째, '네-아니오'라고 답할 수 있는 질문에서 유아의 '네'대답의 경향성은 사물의 친숙정도에 따라 차이가 있는가? 둘째, '네-아니오'라고 답할 수 있는 질문에서 유아의 '네'대답의 경향성은 연령에 따라 차이가 있는가? 셋째, '네-아니오'라고 답할 수 있는 질문에서 유아의 '네'대답의 경향성은 사물의 특성에 관한 정보제시 여부에 따라 차이가 있는가? 넷째, '네-아니오'라고 답할 수 있는 질문에서 유아의 '네'대답의 경향성은 사물의 친숙정도, 연령, 사물의 특성에 관한 정보제시간의 상호작용 효과가 있는가? 본 연구의 대상은 서울시에 위치한 2개 유치원과 4개의 어린이집에 재원하고 있는 만 2세, 3세, 4세, 5세, 6세 유아를 대상으로 성별의 구분 없이 각 연령별로 30명씩 모두 150명으로 하였다. 본 연구에서 사용된 측정 도구는 Fritzley와 Lee(2003)의 연구에서 사용된 도구를 수정하여 친숙한 사물 3개와 비친숙한 사물 3개가 포함된 실험 도구를 두 가지 종류로 제작하였다. 각 실험질문는 사물에 대한 설명이 있는 것과 사물에 대한 설명이 없는 것으로 나뉘어지며, 각 1개의 사물에 대해 4개의 질문씩 총 24개의 질문으로 구성되었다. 본 실험은 개별 면접을 통하여 사물을 한 가지씩 보여주며 질문을 하여 각 질문에 대한 대답을 기록하였다. 유아의 질문에 대한 '네'대답의 경향성은 문항 3, 4번의 '네'대답 점수를 합산하여 측정되었다. 실험을 통해 수집된 자료는 채점과 부호화 과정을 거쳐 컴퓨터 SPSS 프로그램으로 전산처리하고 자료를 분석 검사한 점수에 대하여 집단별로 평균과 표준편차를 산출하고 그 차이를 다변량분석으로 분석하였다. 본 연구에서 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, '네-아니오'라고 답할 수 있는 질문에서 '네' 대답의 경향성은 통계적으로 유의미한 차이를 나타내었다. '네' 대답의 경향성은 평균에서부터 차이를 보이고 연령과 사물의 친숙정도에 따라 유의미한 차이를 나타내었다. 둘째, 사물의 특성에 관한 정보제시 여부는 '네-아니오'라고 답할 수 있는 질문에서 유아의 '네' 대답의 경향성과 통계적으로 유의미한 차이를 나타내었다. 셋째, '네' 대답의 경향성은 연령, 사물의 특성에 관한 정보제시 여부, 사물의 친숙정도와의 상호작용 효과에 있어서 통계적으로 유의미한 효과를 나타내었다.
This research analyzes how infants aged 2, 3, 4, 5 and 6 tend to respond "yes" when asked yes-or-no questions. Furthermore, it examines how the response is affected by information presentation about the degree of object familiarity, age, and object characteristics. Lastly, I wanted to study what kin...
This research analyzes how infants aged 2, 3, 4, 5 and 6 tend to respond "yes" when asked yes-or-no questions. Furthermore, it examines how the response is affected by information presentation about the degree of object familiarity, age, and object characteristics. Lastly, I wanted to study what kind of effects are produced as a result of interaction among the three factors already noted above: object familiarity, age, and object characteristics. The questions below are defined by a guiding concept to meet the research objective. First of all, is the tendency to answer "yes" when asked yes-or-no questions is differed by the degree of object familiarity? Second, is the tendency to answer "yes" when asked yes-or-no questionsis differed by age difference? Third, is the tendency to answer "yes" when asked yes-or-no questions is differed by the presence of explanation about the characteristics of the object? Fourth, is there any interaction among the degree of object familiarity, age, and object characteristics when it comes to the tendency to respond "yes"? This experiment attracted 150 participants from two kindergartens and four nurseries in Seoul, 30 each from different age group of 2, 3, 4, 5, and 6 without gender discrimination. For the purpose of the experiment, I modified and applied the testing tool devised by Fritzley and Lee(2003) to the research, exploiting 3 familiar object tools and 3 unfamiliar ones. Each experiment tool is categorized as "with explanation" and "without explanation" about the object and it is composed of 4 questions each, which makes it 24 questions in total. I recorded the answers that the individual participants came up with after seeing the actual objects. I measured the tendency to answer "yes" by combining "yes" answers to the questions of 3 and 4. The result from the experiment completed with grading and encoding system, which eventually was processed by a statistical system computer SPSS program. Then I calculated the mean and standard deviation from the data to multivariate-analyze the difference. The results acquired from this experiment are listed in the following: First, the tendency of "yes" to the questions regarding the degree of object familiarity exhibited a statistically meaningful difference. The tendency to say "yes" displayed a distinctive difference in mean comparison, as well as age and the degree of object familiarity. Second, the presence or absence of explanation also showed a noticeable statistical difference from the tendency to answer "yes" to questions about the degree of object familiarity. Third, the tendency to respond "yes" clearly revealed a statistical difference in the interaction with ages, the presence or absence of explanation, and the degree of object familiarity.
This research analyzes how infants aged 2, 3, 4, 5 and 6 tend to respond "yes" when asked yes-or-no questions. Furthermore, it examines how the response is affected by information presentation about the degree of object familiarity, age, and object characteristics. Lastly, I wanted to study what kind of effects are produced as a result of interaction among the three factors already noted above: object familiarity, age, and object characteristics. The questions below are defined by a guiding concept to meet the research objective. First of all, is the tendency to answer "yes" when asked yes-or-no questions is differed by the degree of object familiarity? Second, is the tendency to answer "yes" when asked yes-or-no questionsis differed by age difference? Third, is the tendency to answer "yes" when asked yes-or-no questions is differed by the presence of explanation about the characteristics of the object? Fourth, is there any interaction among the degree of object familiarity, age, and object characteristics when it comes to the tendency to respond "yes"? This experiment attracted 150 participants from two kindergartens and four nurseries in Seoul, 30 each from different age group of 2, 3, 4, 5, and 6 without gender discrimination. For the purpose of the experiment, I modified and applied the testing tool devised by Fritzley and Lee(2003) to the research, exploiting 3 familiar object tools and 3 unfamiliar ones. Each experiment tool is categorized as "with explanation" and "without explanation" about the object and it is composed of 4 questions each, which makes it 24 questions in total. I recorded the answers that the individual participants came up with after seeing the actual objects. I measured the tendency to answer "yes" by combining "yes" answers to the questions of 3 and 4. The result from the experiment completed with grading and encoding system, which eventually was processed by a statistical system computer SPSS program. Then I calculated the mean and standard deviation from the data to multivariate-analyze the difference. The results acquired from this experiment are listed in the following: First, the tendency of "yes" to the questions regarding the degree of object familiarity exhibited a statistically meaningful difference. The tendency to say "yes" displayed a distinctive difference in mean comparison, as well as age and the degree of object familiarity. Second, the presence or absence of explanation also showed a noticeable statistical difference from the tendency to answer "yes" to questions about the degree of object familiarity. Third, the tendency to respond "yes" clearly revealed a statistical difference in the interaction with ages, the presence or absence of explanation, and the degree of object familiarity.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.