사회과는 인간과 사회 현상을 탐구 대상으로 하여 공공의 문제를 합리적으로 해결할 수 있는 능력을 함양시키는 것을 목표로 하고 있는 교과로서, 교육과정 구성시 다양한 사회적 불평등 문제를 다룸으로써 이의 해결을 위한 방안을 모색할 수 있도록 하고 있다. 본 연구는 제7차 고등학교 사회 교과서에 나타난 사회 불평등 현상이 현대 사회의 사회적 쟁점이 되고 있는 문제들을 적절하게 반영하였는지 알아보기 위해 우선 고등학교 1학년 사회-일반사회영역- 교과서 3종과 사회문화 교과서 3종을 선정하여 교과서에 나타난 사회 불평등 현상에 대한 양적분석과 질적분석을 하였다. 양적분석은 출판사별로 사회 불평등 현상에 관련된 내용을 다룬 부분의 서술량과 서술방식의 비중도를 살펴본 결과 첫째, 고등학교 1학년 사회 교과서 -일반사회영역- 에서는 출판사마다 반영된 사회 불평등 현상의 분량에 큰 차이가 있었고, 고등학교 1학년 사회 교과서와 사회문화 교과서에서는 공통적으로 빈곤문제를 가장 많이 다루고 있었다. 둘째, 사회 불평등 현상을 서술하는 방식에는 사회 불평등 현상에 대한 실태 중심 설명방식의 비중이 가장 높았다. 질적분석은 사회 불평등 현상을 크게 4 가지 -빈곤문제, 지역불평등, 여성불평등, 사회적 약자에 대한 차별 문제- 로 나누어서 세 가지 이론적 관점-기능론적 관점, 갈등론적 관점, 상징적 상호작용론적 관점- 을 통해서 살펴본 결과, 교과서에 나타난 사회 불평등 현상은 갈등론적 관점이 반영되어 있는 내용이 가장 많았다. 고등학교 사회과 교과서를 분석한 결과를 토대로 제언할 점은 다음과 같다. 첫째, 사회과 교과서에서 사회 불평등 현상을 다룰 때에는 사회 현상을 올바르게 이해할 수 있도록 하기 위하여 현재 사회에서 쟁점이 되고 있는 여러 종류의 사회 불평등 현상에 대한 내용이 교육내용에 포함이 되어야 하며, 사회 불평등 현상의 종류별로 서술량에 있어서 균형을 이루도록 하여 올바른 가치관 정립과 문제 해결력을 높이도록 해야 할 것이다. 둘째, 교과서에서 사회 불평등 현상에 관련된 단원을 구성할 때, 다양한 사회 불평등 현상에 대해서 지적해 주고 개선방안에 대해서도 좀 더 구체적이고 현실적으로 문제의식을 가지고 탐구할 수 있도록 구성하여 사회 불평등 현상에 대한 비판적 사고력과 문제해결력을 기를 수 있도록 한다. 셋째, 사회 불평등 현상에 대한 내용은 어떤 특정한 한 가지 관점에 치우쳐서 다루기보다는 다양한 관점에서 생각할 수 있도록 다양한 관점이 반영된 자료를 고르게 반영해 주는 것이 사회 불평등 현상의 다양한 측면에 대한 이해의 폭을 넓힐 수 있을 것이다. 넷째, 사회 불평등 현상에 대한 서술은 실태에만 치중하기 보다는 개념, 원인, 문제점, 개선방안 등에 대한 내용을 고르게 다루어 주는 것이 사회 불평등 현상을 바르게 이해하고 현대 사회의 쟁점을 파악하고 해결하는데 도움이 될 것이다.
사회과는 인간과 사회 현상을 탐구 대상으로 하여 공공의 문제를 합리적으로 해결할 수 있는 능력을 함양시키는 것을 목표로 하고 있는 교과로서, 교육과정 구성시 다양한 사회적 불평등 문제를 다룸으로써 이의 해결을 위한 방안을 모색할 수 있도록 하고 있다. 본 연구는 제7차 고등학교 사회 교과서에 나타난 사회 불평등 현상이 현대 사회의 사회적 쟁점이 되고 있는 문제들을 적절하게 반영하였는지 알아보기 위해 우선 고등학교 1학년 사회-일반사회영역- 교과서 3종과 사회문화 교과서 3종을 선정하여 교과서에 나타난 사회 불평등 현상에 대한 양적분석과 질적분석을 하였다. 양적분석은 출판사별로 사회 불평등 현상에 관련된 내용을 다룬 부분의 서술량과 서술방식의 비중도를 살펴본 결과 첫째, 고등학교 1학년 사회 교과서 -일반사회영역- 에서는 출판사마다 반영된 사회 불평등 현상의 분량에 큰 차이가 있었고, 고등학교 1학년 사회 교과서와 사회문화 교과서에서는 공통적으로 빈곤문제를 가장 많이 다루고 있었다. 둘째, 사회 불평등 현상을 서술하는 방식에는 사회 불평등 현상에 대한 실태 중심 설명방식의 비중이 가장 높았다. 질적분석은 사회 불평등 현상을 크게 4 가지 -빈곤문제, 지역불평등, 여성불평등, 사회적 약자에 대한 차별 문제- 로 나누어서 세 가지 이론적 관점-기능론적 관점, 갈등론적 관점, 상징적 상호작용론적 관점- 을 통해서 살펴본 결과, 교과서에 나타난 사회 불평등 현상은 갈등론적 관점이 반영되어 있는 내용이 가장 많았다. 고등학교 사회과 교과서를 분석한 결과를 토대로 제언할 점은 다음과 같다. 첫째, 사회과 교과서에서 사회 불평등 현상을 다룰 때에는 사회 현상을 올바르게 이해할 수 있도록 하기 위하여 현재 사회에서 쟁점이 되고 있는 여러 종류의 사회 불평등 현상에 대한 내용이 교육내용에 포함이 되어야 하며, 사회 불평등 현상의 종류별로 서술량에 있어서 균형을 이루도록 하여 올바른 가치관 정립과 문제 해결력을 높이도록 해야 할 것이다. 둘째, 교과서에서 사회 불평등 현상에 관련된 단원을 구성할 때, 다양한 사회 불평등 현상에 대해서 지적해 주고 개선방안에 대해서도 좀 더 구체적이고 현실적으로 문제의식을 가지고 탐구할 수 있도록 구성하여 사회 불평등 현상에 대한 비판적 사고력과 문제해결력을 기를 수 있도록 한다. 셋째, 사회 불평등 현상에 대한 내용은 어떤 특정한 한 가지 관점에 치우쳐서 다루기보다는 다양한 관점에서 생각할 수 있도록 다양한 관점이 반영된 자료를 고르게 반영해 주는 것이 사회 불평등 현상의 다양한 측면에 대한 이해의 폭을 넓힐 수 있을 것이다. 넷째, 사회 불평등 현상에 대한 서술은 실태에만 치중하기 보다는 개념, 원인, 문제점, 개선방안 등에 대한 내용을 고르게 다루어 주는 것이 사회 불평등 현상을 바르게 이해하고 현대 사회의 쟁점을 파악하고 해결하는데 도움이 될 것이다.
The purpose of the field of Social Studies is investigates social phenomena and pursues to achieve the quality of solution for public problems in rational manner. The major courses should be consisted of various social discrimination issues hence it helps students improve the ability of finding solu...
The purpose of the field of Social Studies is investigates social phenomena and pursues to achieve the quality of solution for public problems in rational manner. The major courses should be consisted of various social discrimination issues hence it helps students improve the ability of finding solutions for the issues. In order to recognize the 7th edition high school Social Studies textbook appropriately reflected controversial issues in the society, this paper selected each three different type of the General Social Studies and Social Culture textbooks for first-year high school to analyze the social inequality phenomena demonstrated in terms of quantity and quality. The quantity analysis is executed by studying the ratio of description and descriptive methods related to social discrimination (inequality is used interchangeably) phenomenon. The results are as follows; First, the first-year high school Social Studies textbook the General Social Studies part-included different amount of social discrimination reflection by different publication, and the first-year Social Studies textbook and Social Culture textbook commonly dealt with the poverty problem the most. Second, the description method of social discrimination phenomenon is mostly fact-oriented and explanative. The quality analysis is executed by dividing the social discrimination phenomena into four types - Poverty, Regional Inequality, Female Inequality and Decimation against Minors- and 3 theoretical views - Functional View, Conflict View and Symbolic Interaction View - are applied to study the phenomena. As a result, it demonstrates that the textbooks mostly reflected the Conflict View of social discrimination. The following points can be suggested based on the result of analyzing first year high school Social Studies textbook. First, in order to help students understand the social issues, the Social Studies textbook should be included various types of current social issues with the social discrimination, and each inequality phenomenon should be described. Therefore it can help students constitute the sense of values and improve the ability of recognizing solutions for problems. Second, when organizing a chapter on the social inequality issues, point out various social inequality issues and help students study the realistic and critical minds on finding alternative solutions, so that students can build critical thinking and problem solving skills. Third, rather than focusing on a specific view against a social inequality issue, providing multiple information that reflects different point of views, which students are able to think and understand various views on the social inequality issue. Fourth, instead of focusing on describing the facts of social inequality, providing details such as concepts, causes, problems and alternatives will help students understand the phenomenon, and it will help students find out the social controversial issues and recognize solution.
The purpose of the field of Social Studies is investigates social phenomena and pursues to achieve the quality of solution for public problems in rational manner. The major courses should be consisted of various social discrimination issues hence it helps students improve the ability of finding solutions for the issues. In order to recognize the 7th edition high school Social Studies textbook appropriately reflected controversial issues in the society, this paper selected each three different type of the General Social Studies and Social Culture textbooks for first-year high school to analyze the social inequality phenomena demonstrated in terms of quantity and quality. The quantity analysis is executed by studying the ratio of description and descriptive methods related to social discrimination (inequality is used interchangeably) phenomenon. The results are as follows; First, the first-year high school Social Studies textbook the General Social Studies part-included different amount of social discrimination reflection by different publication, and the first-year Social Studies textbook and Social Culture textbook commonly dealt with the poverty problem the most. Second, the description method of social discrimination phenomenon is mostly fact-oriented and explanative. The quality analysis is executed by dividing the social discrimination phenomena into four types - Poverty, Regional Inequality, Female Inequality and Decimation against Minors- and 3 theoretical views - Functional View, Conflict View and Symbolic Interaction View - are applied to study the phenomena. As a result, it demonstrates that the textbooks mostly reflected the Conflict View of social discrimination. The following points can be suggested based on the result of analyzing first year high school Social Studies textbook. First, in order to help students understand the social issues, the Social Studies textbook should be included various types of current social issues with the social discrimination, and each inequality phenomenon should be described. Therefore it can help students constitute the sense of values and improve the ability of recognizing solutions for problems. Second, when organizing a chapter on the social inequality issues, point out various social inequality issues and help students study the realistic and critical minds on finding alternative solutions, so that students can build critical thinking and problem solving skills. Third, rather than focusing on a specific view against a social inequality issue, providing multiple information that reflects different point of views, which students are able to think and understand various views on the social inequality issue. Fourth, instead of focusing on describing the facts of social inequality, providing details such as concepts, causes, problems and alternatives will help students understand the phenomenon, and it will help students find out the social controversial issues and recognize solution.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.