엄마와 함께하는 영아놀이 프로그램이 영아의 정서지능과 어머니의 부모역할 만족도에 미치는 영향 The Effects of 「Mother-Infant Play Program 」 on Infant's EQ and the Mother's Satisfaction Rate of Role-playing원문보기
본 연구는 「엄마와 함께하는 영아놀이 프로그램」을 실시하여 이것이 영아의 정서지능과 어머니의 부모역할 만족도에 어떠한 영향을 주는지에 대하여 분석해 보고, 또 프로그램에 대한 영아와 어머니의 반응에 대해 살펴봄으로써 프로그램의 효과를 평가해보는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구 목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1. 「엄마와 함께하는 영아놀이 프로그램」은 영아의 정서지능에 어떠한 영향을 미치는가? 2. 「엄마와 함께하는 영아놀이 프...
본 연구는 「엄마와 함께하는 영아놀이 프로그램」을 실시하여 이것이 영아의 정서지능과 어머니의 부모역할 만족도에 어떠한 영향을 주는지에 대하여 분석해 보고, 또 프로그램에 대한 영아와 어머니의 반응에 대해 살펴봄으로써 프로그램의 효과를 평가해보는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구 목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1. 「엄마와 함께하는 영아놀이 프로그램」은 영아의 정서지능에 어떠한 영향을 미치는가? 2. 「엄마와 함께하는 영아놀이 프로그램」은 어머니의 부모역할 만족도에 어떠한 영향을 미치는가? 3. 「엄마와 함께하는 영아놀이 프로그램」에 대한 영아와 어머니의 반응은 어떻게 나타나는가? 본 연구의 대상은 경기도 분당과 수지에 거주하는 만 2세 영아 40명과 그들의 어머니 40명 총 80명(40쌍)이었다. 실험집단은 J교회 문화교실 「엄마와 함께하는 영아놀이 프로그램」에 참여한 어머니와 만 2세 영아 20쌍으로 하였고, 통제집단은 같은 지역에 위치한 어린이 도서관 3곳에 연구 협조를 의뢰하여 본 연구에 참가하는 것을 수락한 어머니와 영아 20쌍으로 하였다. 정서지능 검사는 영아의 정서지능을 측정하기 위해서 Salovey와 Mayer (1996)가 수정 제안한 정서지능의 개념모형을 토대로 김경회(1999)가 제작한 교사용 유아 정서지능 평정척도를 본 연구에 맞게 수정 보완하여 사용하였다. 어머니의 부모역할 만족도를 측정하기 위하여 전우경(2002) 연구의 도구를 재수정하여 사용하였다. 본 연구에서 설정된 연구문제에 따른 결과는 다음과 같다. 첫째, 「엄마와 함께하는 영아놀이 프로그램」을 통하여 영아의 정서지능이 향상되었다. 특히 정서지능의 하위요인 중 영아의 자기 정서인식 및 표현과 대인관계기술이 향상되었으며 본 프로그램에 참여한 영아들이 영아의 감정조절 및 충동억제에서는 오히려 감소하였고, 영아의 자기 정서이용과 타인 정서인식 및 배려는 변화가 없었다. 둘째, 「엄마와 함께하는 영아놀이 프로그램」을 통하여 어머니의 부모역할 만족도가 향상되었다. 셋째, 「엄마와 함께하는 영아놀이 프로그램」의 효과를 보충하기 위하여 프로그램에 대한 반응을 살펴보았는데 프로그램 초기에 영아는 물건에 대한 집착과 소유욕을 나타내었고, 어머니는 양육에 대한 고민을 많이 나타냈다. 그러나 중기로 갈수록 영아의 활동성 증가와 어머니의 욕심을 발견할 수 있었고, 소근육 활동에 대한 영아의 관심과 독립심을 발견할 수 있었다. 프로그램 말기에는 영아에게서 긍정적인 표현들이 많이 나타났다. 프로그램 참여로 인한 어머니들의 변화를 살펴보면 자녀와의 정서적인 상호작용에 대한 중요성 인식, 영아에 대한 관심 증가, 자녀와의 놀이 및 교육에 대한 자신감, 상호작용 방법의 변화, 어머니로서의 자신감, 뿌듯함의 경험 등이 있었다.
본 연구는 「엄마와 함께하는 영아놀이 프로그램」을 실시하여 이것이 영아의 정서지능과 어머니의 부모역할 만족도에 어떠한 영향을 주는지에 대하여 분석해 보고, 또 프로그램에 대한 영아와 어머니의 반응에 대해 살펴봄으로써 프로그램의 효과를 평가해보는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구 목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1. 「엄마와 함께하는 영아놀이 프로그램」은 영아의 정서지능에 어떠한 영향을 미치는가? 2. 「엄마와 함께하는 영아놀이 프로그램」은 어머니의 부모역할 만족도에 어떠한 영향을 미치는가? 3. 「엄마와 함께하는 영아놀이 프로그램」에 대한 영아와 어머니의 반응은 어떻게 나타나는가? 본 연구의 대상은 경기도 분당과 수지에 거주하는 만 2세 영아 40명과 그들의 어머니 40명 총 80명(40쌍)이었다. 실험집단은 J교회 문화교실 「엄마와 함께하는 영아놀이 프로그램」에 참여한 어머니와 만 2세 영아 20쌍으로 하였고, 통제집단은 같은 지역에 위치한 어린이 도서관 3곳에 연구 협조를 의뢰하여 본 연구에 참가하는 것을 수락한 어머니와 영아 20쌍으로 하였다. 정서지능 검사는 영아의 정서지능을 측정하기 위해서 Salovey와 Mayer (1996)가 수정 제안한 정서지능의 개념모형을 토대로 김경회(1999)가 제작한 교사용 유아 정서지능 평정척도를 본 연구에 맞게 수정 보완하여 사용하였다. 어머니의 부모역할 만족도를 측정하기 위하여 전우경(2002) 연구의 도구를 재수정하여 사용하였다. 본 연구에서 설정된 연구문제에 따른 결과는 다음과 같다. 첫째, 「엄마와 함께하는 영아놀이 프로그램」을 통하여 영아의 정서지능이 향상되었다. 특히 정서지능의 하위요인 중 영아의 자기 정서인식 및 표현과 대인관계기술이 향상되었으며 본 프로그램에 참여한 영아들이 영아의 감정조절 및 충동억제에서는 오히려 감소하였고, 영아의 자기 정서이용과 타인 정서인식 및 배려는 변화가 없었다. 둘째, 「엄마와 함께하는 영아놀이 프로그램」을 통하여 어머니의 부모역할 만족도가 향상되었다. 셋째, 「엄마와 함께하는 영아놀이 프로그램」의 효과를 보충하기 위하여 프로그램에 대한 반응을 살펴보았는데 프로그램 초기에 영아는 물건에 대한 집착과 소유욕을 나타내었고, 어머니는 양육에 대한 고민을 많이 나타냈다. 그러나 중기로 갈수록 영아의 활동성 증가와 어머니의 욕심을 발견할 수 있었고, 소근육 활동에 대한 영아의 관심과 독립심을 발견할 수 있었다. 프로그램 말기에는 영아에게서 긍정적인 표현들이 많이 나타났다. 프로그램 참여로 인한 어머니들의 변화를 살펴보면 자녀와의 정서적인 상호작용에 대한 중요성 인식, 영아에 대한 관심 증가, 자녀와의 놀이 및 교육에 대한 자신감, 상호작용 방법의 변화, 어머니로서의 자신감, 뿌듯함의 경험 등이 있었다.
This researcher executed 「Mother-Infant Play Program」for the purpose of finding out its effect on child's EQ and the mother's satisfaction rate of role-playing. The program was further be evaluated through qualitative analysis of the change among the infants and the mothers. The research questions o...
This researcher executed 「Mother-Infant Play Program」for the purpose of finding out its effect on child's EQ and the mother's satisfaction rate of role-playing. The program was further be evaluated through qualitative analysis of the change among the infants and the mothers. The research questions of this study were as following: 1. How does the「Mother-Infant Play Program」affect infants's EQ? 2. How does the「Mother-Infant Play Program」affect mothers's satisfaction rate of role-playing? 3. In the process of the「Mother-Infant Play Program」, how did the infants and mothers react? The subjects of this research were 40 two-year-old infants and 40 of their mothers, thus the total of 80 people(40 pairs) who lived in the Kyong-gi district(Bundang and Suji). The experimental group was consisted of 20 pairs of mother-and-child who participated in the「Mother-Infant Play Program」run by the J church. The comparative group of 20 pairs of mother-and-child were selected from three children's libraries which accepted the request of research assistance. The Emotional Quotient Test was carried out by using the "Teacher's Edition of Infant's EQ Test Evaluation Standard" made by Kyung-Hwe Kim in the year 1999. To evaluate the mother's satisfaction rate of role-playing, the research tool of Woo-Kyung Jun(2002) was used after editing. The previously established research issues resulted in the following conclusions: First, there appeared a significant difference between the participants of the「Mother-Infant Play Program」and the non-participants. The following is an analysis by the EQ sub-elements. There appeared a significant difference between the participants of the「Mother-Infant Play Program」from the non-participants concerning the child's self-emotional recognition/expression and personal relationship skills, which are constituent elements of EQ. There appeared a negative difference between the participants from the non-participants in the rate of the child's emotional control and restraint on impulsiveness. In the matter of the child's emotional usage and the emotional awareness/consideration of others, there appeared to be no difference between the participants and the non-participants. Secondly, the mother's satisfaction rate of role-playing showed a significant difference between the participants of the「Mother-Infant Play Program」from the non-participants. Thirdly, This is the infants and mothers's reaction about the program, The infants showed changes in showing traits of having more interest toward the teacher and fellow classmates, acquiring social skills, improvement of curiosity and self-expression, extending the play activities into their home. The mothers increasingly tended to recognize the importance of emotional communication with their child, more concern, acquire confidence in playing and educating their child, shift in manners of interaction, acquire confidence as their mothers.
This researcher executed 「Mother-Infant Play Program」for the purpose of finding out its effect on child's EQ and the mother's satisfaction rate of role-playing. The program was further be evaluated through qualitative analysis of the change among the infants and the mothers. The research questions of this study were as following: 1. How does the「Mother-Infant Play Program」affect infants's EQ? 2. How does the「Mother-Infant Play Program」affect mothers's satisfaction rate of role-playing? 3. In the process of the「Mother-Infant Play Program」, how did the infants and mothers react? The subjects of this research were 40 two-year-old infants and 40 of their mothers, thus the total of 80 people(40 pairs) who lived in the Kyong-gi district(Bundang and Suji). The experimental group was consisted of 20 pairs of mother-and-child who participated in the「Mother-Infant Play Program」run by the J church. The comparative group of 20 pairs of mother-and-child were selected from three children's libraries which accepted the request of research assistance. The Emotional Quotient Test was carried out by using the "Teacher's Edition of Infant's EQ Test Evaluation Standard" made by Kyung-Hwe Kim in the year 1999. To evaluate the mother's satisfaction rate of role-playing, the research tool of Woo-Kyung Jun(2002) was used after editing. The previously established research issues resulted in the following conclusions: First, there appeared a significant difference between the participants of the「Mother-Infant Play Program」and the non-participants. The following is an analysis by the EQ sub-elements. There appeared a significant difference between the participants of the「Mother-Infant Play Program」from the non-participants concerning the child's self-emotional recognition/expression and personal relationship skills, which are constituent elements of EQ. There appeared a negative difference between the participants from the non-participants in the rate of the child's emotional control and restraint on impulsiveness. In the matter of the child's emotional usage and the emotional awareness/consideration of others, there appeared to be no difference between the participants and the non-participants. Secondly, the mother's satisfaction rate of role-playing showed a significant difference between the participants of the「Mother-Infant Play Program」from the non-participants. Thirdly, This is the infants and mothers's reaction about the program, The infants showed changes in showing traits of having more interest toward the teacher and fellow classmates, acquiring social skills, improvement of curiosity and self-expression, extending the play activities into their home. The mothers increasingly tended to recognize the importance of emotional communication with their child, more concern, acquire confidence in playing and educating their child, shift in manners of interaction, acquire confidence as their mothers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.