급속한 도시화에 따른 차량증가로 인해 도로상의 정체는 물론 주차공간 부족으로 인해 차량이용자 불편은 심각한 수준에 이르렀으며, 이를 해소하기 위하여 주차공간의 확충과 병행하여 주차수요를 감소시켜 주차난 해소에 많은 노력을 하고 있으나 만족한 만한 실효를 거두지 못하고 있는 실정이다. 본 논문에서는 대구광역시 공영주차장의 설문조사와 현장조사를 통한 이용실태에 관한 실증적 연구를 수행하였다. 공영주차장 설문 조사에 의하면 주차장 이용은 개인용무가 많으며 13~15시가 주차장을 많이 이용하는 시간대로 나타났고, 불법주차의 원인은 주차장이 원거리에 위치한 경우가 큰 비중을 차지하는 것으로 나타났는데 이는 보행거리가 선진국에 비해 짧은 특성이 있다는 것을 알 수 있었다. 무료주차장의 평균회전율은 1.63이며 회전율이 낮은 지역은 대학교, 시장주변으로 장기주차가 많으며, 높은 지역은 시장 및 관공서지역으로 나타났다. 주차이용시간을 보면 유료주차장에 있어서는 주차요금 부담으로 인해 단기주차 위주로 운영되고 있다. 상호 인접한 유료 및 무료공영주차장에 무료주차장에 대하여 우선적으로 주차를 하고 무료주차구간에 주차공간이 없을 경우 인근 유료주차장을 이용하고 있는 것으로 나타났다. 재차율을 보면 유료주차장인 경우 대부분 40~70% 범위내에서 다양하게 나타나고 있고 무료주차장의 경우 재차율이 대부분 낮은 수준을 보이고 있다. 전체적으로 무료주차장이 유료주차장에 비해 주차차량이 많은 것으로 나타났다. 주차회전율에 대하여 보면 지역에 따라 큰 차이를 보이고 있다. 재차율이 크면 회전율도 높고 재차율이 작으면 회전율도 낮게 나타나고 있다. 회전율, 재차율, 평균주차시간을 이용한 장기주차비율 ...
급속한 도시화에 따른 차량증가로 인해 도로상의 정체는 물론 주차공간 부족으로 인해 차량이용자 불편은 심각한 수준에 이르렀으며, 이를 해소하기 위하여 주차공간의 확충과 병행하여 주차수요를 감소시켜 주차난 해소에 많은 노력을 하고 있으나 만족한 만한 실효를 거두지 못하고 있는 실정이다. 본 논문에서는 대구광역시 공영주차장의 설문조사와 현장조사를 통한 이용실태에 관한 실증적 연구를 수행하였다. 공영주차장 설문 조사에 의하면 주차장 이용은 개인용무가 많으며 13~15시가 주차장을 많이 이용하는 시간대로 나타났고, 불법주차의 원인은 주차장이 원거리에 위치한 경우가 큰 비중을 차지하는 것으로 나타났는데 이는 보행거리가 선진국에 비해 짧은 특성이 있다는 것을 알 수 있었다. 무료주차장의 평균회전율은 1.63이며 회전율이 낮은 지역은 대학교, 시장주변으로 장기주차가 많으며, 높은 지역은 시장 및 관공서지역으로 나타났다. 주차이용시간을 보면 유료주차장에 있어서는 주차요금 부담으로 인해 단기주차 위주로 운영되고 있다. 상호 인접한 유료 및 무료공영주차장에 무료주차장에 대하여 우선적으로 주차를 하고 무료주차구간에 주차공간이 없을 경우 인근 유료주차장을 이용하고 있는 것으로 나타났다. 재차율을 보면 유료주차장인 경우 대부분 40~70% 범위내에서 다양하게 나타나고 있고 무료주차장의 경우 재차율이 대부분 낮은 수준을 보이고 있다. 전체적으로 무료주차장이 유료주차장에 비해 주차차량이 많은 것으로 나타났다. 주차회전율에 대하여 보면 지역에 따라 큰 차이를 보이고 있다. 재차율이 크면 회전율도 높고 재차율이 작으면 회전율도 낮게 나타나고 있다. 회전율, 재차율, 평균주차시간을 이용한 장기주차비율 회귀모형이 실제 조사된 장기주차비율과 거의 유사한 형태를 나타내어 높은 신뢰성을 가지는 것으로 분석되어 모형의 적용성이 우수한 것으로 나타났다.
급속한 도시화에 따른 차량증가로 인해 도로상의 정체는 물론 주차공간 부족으로 인해 차량이용자 불편은 심각한 수준에 이르렀으며, 이를 해소하기 위하여 주차공간의 확충과 병행하여 주차수요를 감소시켜 주차난 해소에 많은 노력을 하고 있으나 만족한 만한 실효를 거두지 못하고 있는 실정이다. 본 논문에서는 대구광역시 공영주차장의 설문조사와 현장조사를 통한 이용실태에 관한 실증적 연구를 수행하였다. 공영주차장 설문 조사에 의하면 주차장 이용은 개인용무가 많으며 13~15시가 주차장을 많이 이용하는 시간대로 나타났고, 불법주차의 원인은 주차장이 원거리에 위치한 경우가 큰 비중을 차지하는 것으로 나타났는데 이는 보행거리가 선진국에 비해 짧은 특성이 있다는 것을 알 수 있었다. 무료주차장의 평균회전율은 1.63이며 회전율이 낮은 지역은 대학교, 시장주변으로 장기주차가 많으며, 높은 지역은 시장 및 관공서지역으로 나타났다. 주차이용시간을 보면 유료주차장에 있어서는 주차요금 부담으로 인해 단기주차 위주로 운영되고 있다. 상호 인접한 유료 및 무료공영주차장에 무료주차장에 대하여 우선적으로 주차를 하고 무료주차구간에 주차공간이 없을 경우 인근 유료주차장을 이용하고 있는 것으로 나타났다. 재차율을 보면 유료주차장인 경우 대부분 40~70% 범위내에서 다양하게 나타나고 있고 무료주차장의 경우 재차율이 대부분 낮은 수준을 보이고 있다. 전체적으로 무료주차장이 유료주차장에 비해 주차차량이 많은 것으로 나타났다. 주차회전율에 대하여 보면 지역에 따라 큰 차이를 보이고 있다. 재차율이 크면 회전율도 높고 재차율이 작으면 회전율도 낮게 나타나고 있다. 회전율, 재차율, 평균주차시간을 이용한 장기주차비율 회귀모형이 실제 조사된 장기주차비율과 거의 유사한 형태를 나타내어 높은 신뢰성을 가지는 것으로 분석되어 모형의 적용성이 우수한 것으로 나타났다.
Due to the increase of vehicles following the drastic urbanization, the inconvenience of the vehicle users has been very serious due to the stagnation on the road and insufficiency of the parking spaces, and there have been significant efforts to solve the parking problems by expanding the parking s...
Due to the increase of vehicles following the drastic urbanization, the inconvenience of the vehicle users has been very serious due to the stagnation on the road and insufficiency of the parking spaces, and there have been significant efforts to solve the parking problems by expanding the parking space and reduce the demand for parting but all without much success. In this thesis, the empirical study has been undertaken on the status of use through the questionnaires and on-site survey of the public parking lots in Daegu Metropolitan City. According to the questionnaire survey of the public parking lot, the use of parking lots is mostly for personal use with most time range for use is in 13~15 hours, and the cause of illegal parking was mainly caused by the parking lots situated in far distance away. And this is attributable to the fact that the walking distance is much shorter compared to the advanced countries. The average turnover rate of the free parking lots was 1.63 with the lowest turnover rate shown was in the college and market areas with much of long-term parking. The higher turnover rate was shown in the markets and government administration building areas. The illegal parking rate was shown to be higher in the downtown area than the surrounding areas. Looking into the time of use for parking, the effective parking places are operated for short-term parking basis due to the burden on parking fees. Drivers park in the free parking lots around the nearby commercial and free public parking lots, and if the free parking space is not found, then use the nearby commercial parking spaces. The occupancy rate for parking space showed diversely within the range of 40~70% for commercial parking spaces while the free parking space showed mostly lower rate. Overall, the free parking spaces have more cars than the commercial parking lots. In terms of the parking turnover rate, it showed greater differences depending on the respective region. If the vehicle presence rate were large, the turnover rate is also high, and if the vehicle presence rate were small, the turnover rate also showed in lower number. The regression model for long-term parking rate that used the turnover rate, vehicle presence rate, and average parking hours showed almost the same form with the long-term parking ration actually surveyed for high reliability and the application of the model was shown to be outstanding.
Due to the increase of vehicles following the drastic urbanization, the inconvenience of the vehicle users has been very serious due to the stagnation on the road and insufficiency of the parking spaces, and there have been significant efforts to solve the parking problems by expanding the parking space and reduce the demand for parting but all without much success. In this thesis, the empirical study has been undertaken on the status of use through the questionnaires and on-site survey of the public parking lots in Daegu Metropolitan City. According to the questionnaire survey of the public parking lot, the use of parking lots is mostly for personal use with most time range for use is in 13~15 hours, and the cause of illegal parking was mainly caused by the parking lots situated in far distance away. And this is attributable to the fact that the walking distance is much shorter compared to the advanced countries. The average turnover rate of the free parking lots was 1.63 with the lowest turnover rate shown was in the college and market areas with much of long-term parking. The higher turnover rate was shown in the markets and government administration building areas. The illegal parking rate was shown to be higher in the downtown area than the surrounding areas. Looking into the time of use for parking, the effective parking places are operated for short-term parking basis due to the burden on parking fees. Drivers park in the free parking lots around the nearby commercial and free public parking lots, and if the free parking space is not found, then use the nearby commercial parking spaces. The occupancy rate for parking space showed diversely within the range of 40~70% for commercial parking spaces while the free parking space showed mostly lower rate. Overall, the free parking spaces have more cars than the commercial parking lots. In terms of the parking turnover rate, it showed greater differences depending on the respective region. If the vehicle presence rate were large, the turnover rate is also high, and if the vehicle presence rate were small, the turnover rate also showed in lower number. The regression model for long-term parking rate that used the turnover rate, vehicle presence rate, and average parking hours showed almost the same form with the long-term parking ration actually surveyed for high reliability and the application of the model was shown to be outstanding.
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