본 연구는 한국전통무용의 기본춤사위를 응용한 무용프로그램에 의해 정신지체아동의 공간 활용 능력 향상을 검증하기 위해 실시되었다. 총 10주간 실행되는 프로그램의 종류는 신체이동능력과 회전운동능력으로 구성되었으며 실험시간은 50분정도로 실시하였다. 프로그램은 호흡 가다듬기, 걷기, 뛰기, 돌기, 굽히기, 비틀기, 스트레칭, 방향전환으로 구성하였으며 평가방법은 사전실험과 본 실험, 그리고 사후실험으로 이루어졌고, 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 공간활용능력 공간활용능력에서의 신체이동능력과 회전운동능력의 결과는 다음과 같다. 평면이동...
본 연구는 한국전통무용의 기본춤사위를 응용한 무용프로그램에 의해 정신지체아동의 공간 활용 능력 향상을 검증하기 위해 실시되었다. 총 10주간 실행되는 프로그램의 종류는 신체이동능력과 회전운동능력으로 구성되었으며 실험시간은 50분정도로 실시하였다. 프로그램은 호흡 가다듬기, 걷기, 뛰기, 돌기, 굽히기, 비틀기, 스트레칭, 방향전환으로 구성하였으며 평가방법은 사전실험과 본 실험, 그리고 사후실험으로 이루어졌고, 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 공간활용능력 공간활용능력에서의 신체이동능력과 회전운동능력의 결과는 다음과 같다. 평면이동능력에서 대조집단과 실험집단의 값은 사전실험에 비하여 사후실험의 값이 더 높게 나타났으며 수직이동능력과 사선이동능력에서도 사전실험보다 사후실험의 값이 더 높게 나타남으로써 무용프로그램이 신체이동능력 향상에 효과가 있음을 알 수 있다. 2. 동작표현능력 동작표현능력(문항 1) “움직임을 싫어한다”에 대한 집단간, 시행간 반복측정분산분석을 실시한 결과는 집단간〔F(1,10)=2.87, P=0.12〕과 시행간〔F(9,90)=2.33, P=0.02〕,집단×시행간 상호작용에서 유의한 차이가 나타났다. 동작표현능력(문항 2) “자주 운다”에 대한 집단간, 시행간 반복측정분산분석을 실시한 결과, 집단간〔F(1,10)=9.32, P=0.01〕과 시행간〔F(9,90)=3.08, P=0.002〕에 있어서는 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으나, 집단×시행간 상호작용에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 동작표현능력(문항 3) “손을 빨거나 손톱을 물어 뜯는다”에 대한 집단간, 시행간 반복측정분산분석을 실시한 결과를 살펴보면 집단간〔F(1,10)=12.99, P=0.004〕에는 유의한 차이가 있었으나 시행간〔F(9,90)=0.86, P=0.56〕과 집단×시행간 상호작용에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 동작표현능력(문항 4) “빙빙 돌거나 뛰어 다닌다”에 대한 집단간, 시행간 반복측정분산분석을 실시한 결과는 집단간〔F(1,10)=11.58, P=0.006〕, 시행간〔F(9,90)=8.82, P=0.001〕, 그리고 집단×시행간 상호작용에서도 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 동작표현능력(문항 5) “움직임이 지속적이다”에 대한 집단간, 시행간 반복측정분산분석을 실시한 결과, 집단간〔F(1,10)=38.21, P=0.001〕에 있어서는 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으나 시행간〔F(9,90)=1.22, P=0.29〕과 집단× 시행간 상호작용에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 동작표현능력(문항 6) “반복적인 행동을 한다”에 대한 집단간, 시행간 반복측정분산분석을 실시한 결과를 살펴보면 집단간〔F(1,10)=61.34, P=0.001〕과 시행간〔F(9,90)=2.97, P=0.004〕, 집단×시행간 상호작용에서도 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 동작표현능력(문항 7) “행동이 긴장되고 위축되어 보인다”에 대한 집단간, 시행간 반복측정분산분석을 실시한 결과는 집단간〔F(1,10)=12.58, P=0.005〕, 시행간〔F(9,90)=7.39, P=0.001〕, 집단×시행간 상호작용에서 모두 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 동작표현능력(문항 8) “자기일은 스스로 행한다”에 대한 집단간, 시행간 반복측정분산분석을 실시한 결과, 집단간〔F(1,10)=54.65, P=0.001〕과 시행간〔F(9,90)=3.14, P=0.002〕, 그리고 집단×시행간 상호작용에서도 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 동작표현능력(문항 9) “주의가 산만하다”에 대한 집단간, 시행간 반복측정분산분석을 실시한 결과, 집단간〔F(1,10)=2.54, P=0.14〕에 있어서는 유의한 차이가 나타나지 않았으나 시행간〔F(9,90)=2.97, P=0.004〕과 집단×시행간 상호작용에서는 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 동작표현능력(문항 10) “움직임이 부드럽지 못하다”에 대한 집단간, 시행간 반복측정분산분석을 실시한 결과를 살펴보면, 집단간〔F(1,10)=17.79, P=0.002〕과 시행간〔F(9,90)=2.37, P=0.02〕에 있어서는 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으나 집단간, 시행간 상호작용에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 이상에서 나타난 결과와 같이 무용치료 프로그램이 아주 작은 단계부터 시작하여 재활교육에 적용되면 장애아동들의 교육도구로써 그들의 흥미를 유발하고 발전을 도모하는 방법의 한가지로 사용되어질 수 있다.
본 연구는 한국전통무용의 기본춤사위를 응용한 무용프로그램에 의해 정신지체아동의 공간 활용 능력 향상을 검증하기 위해 실시되었다. 총 10주간 실행되는 프로그램의 종류는 신체이동능력과 회전운동능력으로 구성되었으며 실험시간은 50분정도로 실시하였다. 프로그램은 호흡 가다듬기, 걷기, 뛰기, 돌기, 굽히기, 비틀기, 스트레칭, 방향전환으로 구성하였으며 평가방법은 사전실험과 본 실험, 그리고 사후실험으로 이루어졌고, 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 공간활용능력 공간활용능력에서의 신체이동능력과 회전운동능력의 결과는 다음과 같다. 평면이동능력에서 대조집단과 실험집단의 값은 사전실험에 비하여 사후실험의 값이 더 높게 나타났으며 수직이동능력과 사선이동능력에서도 사전실험보다 사후실험의 값이 더 높게 나타남으로써 무용프로그램이 신체이동능력 향상에 효과가 있음을 알 수 있다. 2. 동작표현능력 동작표현능력(문항 1) “움직임을 싫어한다”에 대한 집단간, 시행간 반복측정분산분석을 실시한 결과는 집단간〔F(1,10)=2.87, P=0.12〕과 시행간〔F(9,90)=2.33, P=0.02〕,집단×시행간 상호작용에서 유의한 차이가 나타났다. 동작표현능력(문항 2) “자주 운다”에 대한 집단간, 시행간 반복측정분산분석을 실시한 결과, 집단간〔F(1,10)=9.32, P=0.01〕과 시행간〔F(9,90)=3.08, P=0.002〕에 있어서는 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으나, 집단×시행간 상호작용에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 동작표현능력(문항 3) “손을 빨거나 손톱을 물어 뜯는다”에 대한 집단간, 시행간 반복측정분산분석을 실시한 결과를 살펴보면 집단간〔F(1,10)=12.99, P=0.004〕에는 유의한 차이가 있었으나 시행간〔F(9,90)=0.86, P=0.56〕과 집단×시행간 상호작용에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 동작표현능력(문항 4) “빙빙 돌거나 뛰어 다닌다”에 대한 집단간, 시행간 반복측정분산분석을 실시한 결과는 집단간〔F(1,10)=11.58, P=0.006〕, 시행간〔F(9,90)=8.82, P=0.001〕, 그리고 집단×시행간 상호작용에서도 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 동작표현능력(문항 5) “움직임이 지속적이다”에 대한 집단간, 시행간 반복측정분산분석을 실시한 결과, 집단간〔F(1,10)=38.21, P=0.001〕에 있어서는 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으나 시행간〔F(9,90)=1.22, P=0.29〕과 집단× 시행간 상호작용에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 동작표현능력(문항 6) “반복적인 행동을 한다”에 대한 집단간, 시행간 반복측정분산분석을 실시한 결과를 살펴보면 집단간〔F(1,10)=61.34, P=0.001〕과 시행간〔F(9,90)=2.97, P=0.004〕, 집단×시행간 상호작용에서도 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 동작표현능력(문항 7) “행동이 긴장되고 위축되어 보인다”에 대한 집단간, 시행간 반복측정분산분석을 실시한 결과는 집단간〔F(1,10)=12.58, P=0.005〕, 시행간〔F(9,90)=7.39, P=0.001〕, 집단×시행간 상호작용에서 모두 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 동작표현능력(문항 8) “자기일은 스스로 행한다”에 대한 집단간, 시행간 반복측정분산분석을 실시한 결과, 집단간〔F(1,10)=54.65, P=0.001〕과 시행간〔F(9,90)=3.14, P=0.002〕, 그리고 집단×시행간 상호작용에서도 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 동작표현능력(문항 9) “주의가 산만하다”에 대한 집단간, 시행간 반복측정분산분석을 실시한 결과, 집단간〔F(1,10)=2.54, P=0.14〕에 있어서는 유의한 차이가 나타나지 않았으나 시행간〔F(9,90)=2.97, P=0.004〕과 집단×시행간 상호작용에서는 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 동작표현능력(문항 10) “움직임이 부드럽지 못하다”에 대한 집단간, 시행간 반복측정분산분석을 실시한 결과를 살펴보면, 집단간〔F(1,10)=17.79, P=0.002〕과 시행간〔F(9,90)=2.37, P=0.02〕에 있어서는 유의한 차이가 있는 것으로 나타났으나 집단간, 시행간 상호작용에서는 유의한 차이가 나타나지 않았다. 이상에서 나타난 결과와 같이 무용치료 프로그램이 아주 작은 단계부터 시작하여 재활교육에 적용되면 장애아동들의 교육도구로써 그들의 흥미를 유발하고 발전을 도모하는 방법의 한가지로 사용되어질 수 있다.
This study was conducted to test improvements in the spatial utilization ability of the mentally handicapped children for the dance program applying the basic movements of traditional Korean dance. The kind of programs conducted over the total 10-week periodconsisted of the body-moving ability and r...
This study was conducted to test improvements in the spatial utilization ability of the mentally handicapped children for the dance program applying the basic movements of traditional Korean dance. The kind of programs conducted over the total 10-week periodconsisted of the body-moving ability and rotational motor ability, and the time of the experiment was fifty minutes. The program was composed of coordinating breath, walking, jumping, turning, bending, twisting,stretching, switching direction, and the method of assessment was composed of the pre-test, the main test and the post-test. As a result, the following findings were obtained: 1. Spatial Utilization Ability The following results were obtained regarding the body-moving ability and the rotational motor ability in the spatial utilization ability: For the control group and the experimental group, the value of the ability to move on the plane was found to be higher in the post-test than it was in the pre-test. The values of the vertically moving ability and the diagonally moving ability were found to be higher in the post-test than they were in the pre-test. It indicates that the dance program had an effect on the improvement in the body-moving ability for the mentally handicapped children. 2. Motion-expressing ability For the item on the motion-expressing ability of "I like movement"(Item 1), the analysis of variance repeatedly measured between groups and between bouts showed that there was a significant difference in the interaction between groups[F(1, 10)=2.87, P=0.12] and between bouts[F(9, 90)=2.33, P=0.02], the group × bout interaction. For the item on the motion-expressing ability of "I often cry"(Item 2), the analysis of variance repeatedly measured between groups and between bouts showed that there was no significant difference in the interaction between groups[F(1, 10)=9.32, P=0.01] and between bouts[F(9, 90)=3.80, P=0.002], in the group × bout interaction. For the item on the motion-expressing ability of "Isuck my hands or bite my fingers"(Item 3), the analysis of variance repeatedly measured between groups and between bouts showed that there was no significant difference in the interaction between groups[F(1, 10)=12.99, P=0.004] and between bouts[F(9, 90)=0.86, P=0.56], in the group × bout interaction. For the item on the motion-expressing ability of "I walk around and run around"(Item4), the analysis of variance repeatedly measured between groups and between bouts showed that there was a significant difference in the interaction between groups[F(1, 10)=11.56, P=0.006] and between bouts[F(9, 90)=8.82, P=0.001], in the group × bout interaction. For the item on the motion-expressing ability of "I continue to move"(Item 5), the analysis of variance repeatedly measured between groups and between bouts showed that there was no significant difference in the interaction between groups[F(1, 10)=38.21, P=0.001] and between bouts[F(9, 90)=1.22, P=0.29], in the group × bout interaction. For the item on the motion-expressing ability of "I do repeated behavior"(Item 6), the analysis of variance repeatedly measured between groups and between bouts showed that there was no significant difference in the interaction between groups[F(1, 10)=61.34, P=0.001] and between bouts[F(9, 90)=2.97, P=0.004], in the group × bout interaction. For the item on the motion-expressing ability of "I look tense and shrunk in behavior"(Item 7), the analysis of variance repeatedly measured between groups and between bouts showed that there was a significant difference in the interaction between groups[F(1, 10)=12.58, P=0.005] and between bouts[F(9, 90)=7.39, P=0.001, in the group × bout interaction. For the item on the motion-expressing ability of "I do my own thing for myself"(Item 8), the analysis of variance repeatedly measured between groups and between bouts showed that there was a significant difference in the interaction between groups[F(1, 10)=2.54, P=0.14] and between bouts[F(9, 90)=2.97, P=0.004], in the group × bout interaction. For the item on the motion-expressing ability of "Iam inattentive"(Item 9), the analysis of variance repeatedly measured between groups and between bouts showed that there was a significant difference in the interaction between groups[F(1, 10)=2.54, P=0.14] and between bouts[F(9, 90)=2.97, P=0.004], in the group × bout interaction. For the item on the motion-expressing ability of "I do not move softly"(Item10 ), the analysis of variance repeatedly measured between groups and between bouts showed that there was a significant difference in the interaction between groups[F(1, 10)=17.79, P=0.002] and between bouts[F(9, 90)=2.37, P=0.02], in the group × bout interaction. As shownabove, the dance therapy program could be used as one method of inducing the mentally handicapped children to take their interest in it as the instructional tool and develop, if applied to rehabilitation education, beginning from the very small stage.
This study was conducted to test improvements in the spatial utilization ability of the mentally handicapped children for the dance program applying the basic movements of traditional Korean dance. The kind of programs conducted over the total 10-week periodconsisted of the body-moving ability and rotational motor ability, and the time of the experiment was fifty minutes. The program was composed of coordinating breath, walking, jumping, turning, bending, twisting,stretching, switching direction, and the method of assessment was composed of the pre-test, the main test and the post-test. As a result, the following findings were obtained: 1. Spatial Utilization Ability The following results were obtained regarding the body-moving ability and the rotational motor ability in the spatial utilization ability: For the control group and the experimental group, the value of the ability to move on the plane was found to be higher in the post-test than it was in the pre-test. The values of the vertically moving ability and the diagonally moving ability were found to be higher in the post-test than they were in the pre-test. It indicates that the dance program had an effect on the improvement in the body-moving ability for the mentally handicapped children. 2. Motion-expressing ability For the item on the motion-expressing ability of "I like movement"(Item 1), the analysis of variance repeatedly measured between groups and between bouts showed that there was a significant difference in the interaction between groups[F(1, 10)=2.87, P=0.12] and between bouts[F(9, 90)=2.33, P=0.02], the group × bout interaction. For the item on the motion-expressing ability of "I often cry"(Item 2), the analysis of variance repeatedly measured between groups and between bouts showed that there was no significant difference in the interaction between groups[F(1, 10)=9.32, P=0.01] and between bouts[F(9, 90)=3.80, P=0.002], in the group × bout interaction. For the item on the motion-expressing ability of "Isuck my hands or bite my fingers"(Item 3), the analysis of variance repeatedly measured between groups and between bouts showed that there was no significant difference in the interaction between groups[F(1, 10)=12.99, P=0.004] and between bouts[F(9, 90)=0.86, P=0.56], in the group × bout interaction. For the item on the motion-expressing ability of "I walk around and run around"(Item4), the analysis of variance repeatedly measured between groups and between bouts showed that there was a significant difference in the interaction between groups[F(1, 10)=11.56, P=0.006] and between bouts[F(9, 90)=8.82, P=0.001], in the group × bout interaction. For the item on the motion-expressing ability of "I continue to move"(Item 5), the analysis of variance repeatedly measured between groups and between bouts showed that there was no significant difference in the interaction between groups[F(1, 10)=38.21, P=0.001] and between bouts[F(9, 90)=1.22, P=0.29], in the group × bout interaction. For the item on the motion-expressing ability of "I do repeated behavior"(Item 6), the analysis of variance repeatedly measured between groups and between bouts showed that there was no significant difference in the interaction between groups[F(1, 10)=61.34, P=0.001] and between bouts[F(9, 90)=2.97, P=0.004], in the group × bout interaction. For the item on the motion-expressing ability of "I look tense and shrunk in behavior"(Item 7), the analysis of variance repeatedly measured between groups and between bouts showed that there was a significant difference in the interaction between groups[F(1, 10)=12.58, P=0.005] and between bouts[F(9, 90)=7.39, P=0.001, in the group × bout interaction. For the item on the motion-expressing ability of "I do my own thing for myself"(Item 8), the analysis of variance repeatedly measured between groups and between bouts showed that there was a significant difference in the interaction between groups[F(1, 10)=2.54, P=0.14] and between bouts[F(9, 90)=2.97, P=0.004], in the group × bout interaction. For the item on the motion-expressing ability of "Iam inattentive"(Item 9), the analysis of variance repeatedly measured between groups and between bouts showed that there was a significant difference in the interaction between groups[F(1, 10)=2.54, P=0.14] and between bouts[F(9, 90)=2.97, P=0.004], in the group × bout interaction. For the item on the motion-expressing ability of "I do not move softly"(Item10 ), the analysis of variance repeatedly measured between groups and between bouts showed that there was a significant difference in the interaction between groups[F(1, 10)=17.79, P=0.002] and between bouts[F(9, 90)=2.37, P=0.02], in the group × bout interaction. As shownabove, the dance therapy program could be used as one method of inducing the mentally handicapped children to take their interest in it as the instructional tool and develop, if applied to rehabilitation education, beginning from the very small stage.
주제어
#스포츠 심리학[--心理學] 정신지체아동 공간활용능력 동작표현능력 한국무용프로그램 체육학 스포츠심리학 체육심리학 무용치료
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.