무용동작치료가 지적장애 여자고등학생의 자기표현능력과 자아존중감에 미치는 효과 Effects of dance/movement therapy on self-expression and self-esteem in mentally retarded high school girls in Korea원문보기
이 연구는 무용동작치료가 지적장애를 동반하는 고등학교 여학생에게 자기표현능력과 자아존중감에 미치는 영향을 규명하여, 무용동작치료를 통해 지적장애인이 비장애인과의 일상생활 및 사회생활에 보다 쉽게 적응할 수 있게 하려는 목적으로 실시되었다. 지적장애 3급의 특수학급 여자고등학생 10명을 대상으로 하였으며, 15회의 프로그램으로 구성된 무용동작치료를 54회기 동안 진행하였다. 무용동작치료 프로그램을 실시하기 전과 후에 작성된 자기표현 평정척도를 기...
이 연구는 무용동작치료가 지적장애를 동반하는 고등학교 여학생에게 자기표현능력과 자아존중감에 미치는 영향을 규명하여, 무용동작치료를 통해 지적장애인이 비장애인과의 일상생활 및 사회생활에 보다 쉽게 적응할 수 있게 하려는 목적으로 실시되었다. 지적장애 3급의 특수학급 여자고등학생 10명을 대상으로 하였으며, 15회의 프로그램으로 구성된 무용동작치료를 54회기 동안 진행하였다. 무용동작치료 프로그램을 실시하기 전과 후에 작성된 자기표현 평정척도를 기준으로 관련요인들을 분석하였다. 지적장애 여자고등학생의 전체적인 자기표현 능력은 무용동작치료 후에 유의하게 증가되었으며, 자기표현 능력을 내용적, 음성적 및 비언어적 요인으로 세분하여 비교한 경우에도 모든 항목에서 유의하게 증가하였다. 또한 전체적인 자아존중감은 무용동작치료 후에 유의하게 증가되었으며, 자아존중감을 일반적, 사회적, 가정적 및 학교생활 요인으로 세분하여 비교한 경우에도 모든 항목에서 유의하게 증가하였다. 이러한 결과로부터 지적장애를 동반한 여자고등학생들에서 무용동작치료가 자기표현능력과 자아존중감 향상에 긍정적 영향을 미침을 알 수 있었다. 따라서 지적장애를 동반한 여자고등학생들의 사회적응을 위해서는 신체활동 프로그램 도입을 고려해보는 것이 필요하다고 사료된다. 중심단어: 무용동작치료, 지적장애, 자기표현능력, 자아존중감, 예술치료
이 연구는 무용동작치료가 지적장애를 동반하는 고등학교 여학생에게 자기표현능력과 자아존중감에 미치는 영향을 규명하여, 무용동작치료를 통해 지적장애인이 비장애인과의 일상생활 및 사회생활에 보다 쉽게 적응할 수 있게 하려는 목적으로 실시되었다. 지적장애 3급의 특수학급 여자고등학생 10명을 대상으로 하였으며, 15회의 프로그램으로 구성된 무용동작치료를 54회기 동안 진행하였다. 무용동작치료 프로그램을 실시하기 전과 후에 작성된 자기표현 평정척도를 기준으로 관련요인들을 분석하였다. 지적장애 여자고등학생의 전체적인 자기표현 능력은 무용동작치료 후에 유의하게 증가되었으며, 자기표현 능력을 내용적, 음성적 및 비언어적 요인으로 세분하여 비교한 경우에도 모든 항목에서 유의하게 증가하였다. 또한 전체적인 자아존중감은 무용동작치료 후에 유의하게 증가되었으며, 자아존중감을 일반적, 사회적, 가정적 및 학교생활 요인으로 세분하여 비교한 경우에도 모든 항목에서 유의하게 증가하였다. 이러한 결과로부터 지적장애를 동반한 여자고등학생들에서 무용동작치료가 자기표현능력과 자아존중감 향상에 긍정적 영향을 미침을 알 수 있었다. 따라서 지적장애를 동반한 여자고등학생들의 사회적응을 위해서는 신체활동 프로그램 도입을 고려해보는 것이 필요하다고 사료된다. 중심단어: 무용동작치료, 지적장애, 자기표현능력, 자아존중감, 예술치료
In this study has aimed that effects of the dance/movement therapy (DMT) improve on self-expression and self-esteem in mentally retarded high school girls in Korea. The DMT can contribute to more easily adaptation of the social- and daily activities in disabled person. The ten subjects were given th...
In this study has aimed that effects of the dance/movement therapy (DMT) improve on self-expression and self-esteem in mentally retarded high school girls in Korea. The DMT can contribute to more easily adaptation of the social- and daily activities in disabled person. The ten subjects were given the DMT for 54-times of session and which has diagnosed mild mental retardation (DSM-IV) at high school girls. The effect of DMT on mentally retarded high school girls was evaluated based on questionnaire of the self-directed assertiveness scale, and which was performed on prior to the DMT and after the DMT session, respectively. Data were represented to mean and standard deviation and analyzed by Wilcoxon signed rank test by SPSS ver. 11.0. The ability of self-expression and the self-esteem are significantly improvement after the DMT session in mental retarded high school girls. These results suggest that the DMT session can make a positively effectiveness to the self-expression and the self-esteem in mental retarded high school girls. In addition, the meaning of this study that to introduce the physical activity with the psycho-therapy program, such as the DMT to mental retarded high school girls in order to better adaptation for their social life. Keyword: Dance therapy, Mental retardation, Self-expression, Self-esteem, Art-therapy.
In this study has aimed that effects of the dance/movement therapy (DMT) improve on self-expression and self-esteem in mentally retarded high school girls in Korea. The DMT can contribute to more easily adaptation of the social- and daily activities in disabled person. The ten subjects were given the DMT for 54-times of session and which has diagnosed mild mental retardation (DSM-IV) at high school girls. The effect of DMT on mentally retarded high school girls was evaluated based on questionnaire of the self-directed assertiveness scale, and which was performed on prior to the DMT and after the DMT session, respectively. Data were represented to mean and standard deviation and analyzed by Wilcoxon signed rank test by SPSS ver. 11.0. The ability of self-expression and the self-esteem are significantly improvement after the DMT session in mental retarded high school girls. These results suggest that the DMT session can make a positively effectiveness to the self-expression and the self-esteem in mental retarded high school girls. In addition, the meaning of this study that to introduce the physical activity with the psycho-therapy program, such as the DMT to mental retarded high school girls in order to better adaptation for their social life. Keyword: Dance therapy, Mental retardation, Self-expression, Self-esteem, Art-therapy.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.