우리나라는 70년대 이후 지속적인 경제적 발전과 산업화로 인한 가족구조의 변화와 가치관의 변화 등으로 가족기능의 약화와 부양의식이 변화 되었고 현대의료 기술과 식생활 개선 등으로 평균수명이 현저히 높아져 2005년 4월 현재 남자 73.4세, 여자 80.4세로 평균수명이 77세로 늘어났다. 노인인구의 증가는 시대적인 상황에 따라 사회문제로 부상되었고 노인의 다양한 사회적인 욕구에 초점에 맞추어 정부는 노인문제를 다각적으로 접근해야만 하는 것이다. 그동안 시설보호중심의 노인복지정책은 그 효율성과 효과성이 높지 못하다는 비판이 대두되었고 이에 대한 대안으로 지역사회보호(Community Care)와 재가노인복지를 강조하는 등의 노인복지정책의 변화는 복지국가 현실에 있어서 국가의 책임과 역할의 한계를 드러내는 한편 지역사회참여 또는 지역주민참여의 필요성과 중요성을 강조하고 있다. 본 연구는 노인들의 사회적인 욕구(need)에 따라 시설중심의 보호가 아닌 재가보호라는 차원에서 우리나라가 가지고 있는 현실적인 노인들의 부양문제와 그들에 대한 보호(care)가 더 이상 가족에게만 책임을 전가하는 시점을 넘어 정부차원에서 노인들을 보호하여야 하기에 그에 따른 재가노인복지의 필요성과 정책, 그리고 정책이 가지고 있는 문제점과 그 대안에 대하여 연구하였다. 첫째, 우리나라의 재가노인복지의 발달과정을 고찰하였고, 둘째, 사회복지와 재가노인복지가 먼저 발달한 영국과 일본, 미국의 재가노인복지의 발달과정과 운영형태, 서비스 내용에 대하여 알아보았다. 셋째, 우리나라 재가노인복지의 기능과 역할, 정책과 전달체계에 대하여 연구하였으며, 넷째, 우리나라 재가노인복지의 필요성과 문제점에 대하여 연구하였다. 다섯째, 우리나라 재가노인복지의 개선방향과 정책과제, 또 그 대안에 대하여 구체적으로 연구 하였다. 선진복지국가에서는 ...
우리나라는 70년대 이후 지속적인 경제적 발전과 산업화로 인한 가족구조의 변화와 가치관의 변화 등으로 가족기능의 약화와 부양의식이 변화 되었고 현대의료 기술과 식생활 개선 등으로 평균수명이 현저히 높아져 2005년 4월 현재 남자 73.4세, 여자 80.4세로 평균수명이 77세로 늘어났다. 노인인구의 증가는 시대적인 상황에 따라 사회문제로 부상되었고 노인의 다양한 사회적인 욕구에 초점에 맞추어 정부는 노인문제를 다각적으로 접근해야만 하는 것이다. 그동안 시설보호중심의 노인복지정책은 그 효율성과 효과성이 높지 못하다는 비판이 대두되었고 이에 대한 대안으로 지역사회보호(Community Care)와 재가노인복지를 강조하는 등의 노인복지정책의 변화는 복지국가 현실에 있어서 국가의 책임과 역할의 한계를 드러내는 한편 지역사회참여 또는 지역주민참여의 필요성과 중요성을 강조하고 있다. 본 연구는 노인들의 사회적인 욕구(need)에 따라 시설중심의 보호가 아닌 재가보호라는 차원에서 우리나라가 가지고 있는 현실적인 노인들의 부양문제와 그들에 대한 보호(care)가 더 이상 가족에게만 책임을 전가하는 시점을 넘어 정부차원에서 노인들을 보호하여야 하기에 그에 따른 재가노인복지의 필요성과 정책, 그리고 정책이 가지고 있는 문제점과 그 대안에 대하여 연구하였다. 첫째, 우리나라의 재가노인복지의 발달과정을 고찰하였고, 둘째, 사회복지와 재가노인복지가 먼저 발달한 영국과 일본, 미국의 재가노인복지의 발달과정과 운영형태, 서비스 내용에 대하여 알아보았다. 셋째, 우리나라 재가노인복지의 기능과 역할, 정책과 전달체계에 대하여 연구하였으며, 넷째, 우리나라 재가노인복지의 필요성과 문제점에 대하여 연구하였다. 다섯째, 우리나라 재가노인복지의 개선방향과 정책과제, 또 그 대안에 대하여 구체적으로 연구 하였다. 선진복지국가에서는 탈시설화 서비스의 대안으로 재가노인복지서비스가 탄생되었다면, 우리나라는 산업화, 도시화, 핵가족화, 전통적 경로효친 사상의 퇴조 등 가족공동체 의식이 약화되면서 노인에 대한 부양이 어렵게 됨에 따라, 이를 보완하기 위한 정책적 수단으로 재가노인복지서비스를 발전시켜 오고 있다. 오늘날 선진복지국가에서는 노인복지에 있어서 재가노인 복지를 필수 항목으로 포함시키고 있으며, 다양한 전문성을 바탕으로 구체적으로 실천하고 있다. 노인문제를 먼저 경험한 선진국의 사례를 거울삼아 노인복지의 중심과제로 재가노인복지 서비스를 효과적으로 발전시켜 나가야 한다. 이러한 맥락에서 요보호대상자의 시설수용 중심의 복지정책만으로는 요보호대상자의 욕구를 충족시키기에 크게 미흡하다. 우리나라의 사회복지서비스 정책의 기본방향은 요보호대상자 중심의 시설보호에서 탈피하여 요보호대상자 및 일반대상을 위한 재가복지서비스 즉 도움을 필요로 하는 요보호대상자들에게 정부의 적극적이고 구체적인 정책적 계획과 지역주민들의 참여를 통한 재가복지사업을 활성화해야 할 것이다.
우리나라는 70년대 이후 지속적인 경제적 발전과 산업화로 인한 가족구조의 변화와 가치관의 변화 등으로 가족기능의 약화와 부양의식이 변화 되었고 현대의료 기술과 식생활 개선 등으로 평균수명이 현저히 높아져 2005년 4월 현재 남자 73.4세, 여자 80.4세로 평균수명이 77세로 늘어났다. 노인인구의 증가는 시대적인 상황에 따라 사회문제로 부상되었고 노인의 다양한 사회적인 욕구에 초점에 맞추어 정부는 노인문제를 다각적으로 접근해야만 하는 것이다. 그동안 시설보호중심의 노인복지정책은 그 효율성과 효과성이 높지 못하다는 비판이 대두되었고 이에 대한 대안으로 지역사회보호(Community Care)와 재가노인복지를 강조하는 등의 노인복지정책의 변화는 복지국가 현실에 있어서 국가의 책임과 역할의 한계를 드러내는 한편 지역사회참여 또는 지역주민참여의 필요성과 중요성을 강조하고 있다. 본 연구는 노인들의 사회적인 욕구(need)에 따라 시설중심의 보호가 아닌 재가보호라는 차원에서 우리나라가 가지고 있는 현실적인 노인들의 부양문제와 그들에 대한 보호(care)가 더 이상 가족에게만 책임을 전가하는 시점을 넘어 정부차원에서 노인들을 보호하여야 하기에 그에 따른 재가노인복지의 필요성과 정책, 그리고 정책이 가지고 있는 문제점과 그 대안에 대하여 연구하였다. 첫째, 우리나라의 재가노인복지의 발달과정을 고찰하였고, 둘째, 사회복지와 재가노인복지가 먼저 발달한 영국과 일본, 미국의 재가노인복지의 발달과정과 운영형태, 서비스 내용에 대하여 알아보았다. 셋째, 우리나라 재가노인복지의 기능과 역할, 정책과 전달체계에 대하여 연구하였으며, 넷째, 우리나라 재가노인복지의 필요성과 문제점에 대하여 연구하였다. 다섯째, 우리나라 재가노인복지의 개선방향과 정책과제, 또 그 대안에 대하여 구체적으로 연구 하였다. 선진복지국가에서는 탈시설화 서비스의 대안으로 재가노인복지서비스가 탄생되었다면, 우리나라는 산업화, 도시화, 핵가족화, 전통적 경로효친 사상의 퇴조 등 가족공동체 의식이 약화되면서 노인에 대한 부양이 어렵게 됨에 따라, 이를 보완하기 위한 정책적 수단으로 재가노인복지서비스를 발전시켜 오고 있다. 오늘날 선진복지국가에서는 노인복지에 있어서 재가노인 복지를 필수 항목으로 포함시키고 있으며, 다양한 전문성을 바탕으로 구체적으로 실천하고 있다. 노인문제를 먼저 경험한 선진국의 사례를 거울삼아 노인복지의 중심과제로 재가노인복지 서비스를 효과적으로 발전시켜 나가야 한다. 이러한 맥락에서 요보호대상자의 시설수용 중심의 복지정책만으로는 요보호대상자의 욕구를 충족시키기에 크게 미흡하다. 우리나라의 사회복지서비스 정책의 기본방향은 요보호대상자 중심의 시설보호에서 탈피하여 요보호대상자 및 일반대상을 위한 재가복지서비스 즉 도움을 필요로 하는 요보호대상자들에게 정부의 적극적이고 구체적인 정책적 계획과 지역주민들의 참여를 통한 재가복지사업을 활성화해야 할 것이다.
The Continuous economic development and industrialization since 1970's have brought the changes of family structure and valuation, and they have made family function weakened and the obligation of caring orders changed. And the average life pan of Korean has extended to 77 years old as of April, 200...
The Continuous economic development and industrialization since 1970's have brought the changes of family structure and valuation, and they have made family function weakened and the obligation of caring orders changed. And the average life pan of Korean has extended to 77 years old as of April, 2005 (for men, 73.4, for women, 80.4) due to modern medical technology and the improvement of diet. The increase of the aged population has become a social issue, so the government should deal these issues multilaterally according to the elders diverse demands. It has turned out that the institutionalized senior welfare policy was ineffective and inefficient, and Community Care and in-home service has become alternatives and those changes stressed the limitation of government role and the necessity and the importance of the community and the cooperation of the community residents. This research is focused on the necessity and the policy of the in-home servicefor the elders and the problems of those policies and the alternatives for the problems. I researched, firstly, the concept and the necessity of the home care and the developing process of in-home service for elders. Secondly, the developing process, operation, and the details of English, Japanese, and American in-home services. Thirdly, the present situation of our domiciliary service, delivery system, and the problems. Fourthly, the important plan for our domiciliary service, policies and detailed alternatives. If in-home service for elders was born as a substitution for deinstitutionalizationin developed countries, it has been being developed as a compensating policy as the industrialization, nucleus family and the ebb of the respect for the aged and made senior supporting difficult. Nowadays, in-home service has became essential in advanced countries'welfare of the elderly, and has been practiced by various specialties. We should develop our domiciliary service effectively taking a lesson from advanced countries examples. Our basic social welfare policy direction should come out from institutionalization turn to in-home service. In other words, through the government's positive and specific policy and the cooperation of the community resident, we should activate domiciliary service.
The Continuous economic development and industrialization since 1970's have brought the changes of family structure and valuation, and they have made family function weakened and the obligation of caring orders changed. And the average life pan of Korean has extended to 77 years old as of April, 2005 (for men, 73.4, for women, 80.4) due to modern medical technology and the improvement of diet. The increase of the aged population has become a social issue, so the government should deal these issues multilaterally according to the elders diverse demands. It has turned out that the institutionalized senior welfare policy was ineffective and inefficient, and Community Care and in-home service has become alternatives and those changes stressed the limitation of government role and the necessity and the importance of the community and the cooperation of the community residents. This research is focused on the necessity and the policy of the in-home servicefor the elders and the problems of those policies and the alternatives for the problems. I researched, firstly, the concept and the necessity of the home care and the developing process of in-home service for elders. Secondly, the developing process, operation, and the details of English, Japanese, and American in-home services. Thirdly, the present situation of our domiciliary service, delivery system, and the problems. Fourthly, the important plan for our domiciliary service, policies and detailed alternatives. If in-home service for elders was born as a substitution for deinstitutionalizationin developed countries, it has been being developed as a compensating policy as the industrialization, nucleus family and the ebb of the respect for the aged and made senior supporting difficult. Nowadays, in-home service has became essential in advanced countries'welfare of the elderly, and has been practiced by various specialties. We should develop our domiciliary service effectively taking a lesson from advanced countries examples. Our basic social welfare policy direction should come out from institutionalization turn to in-home service. In other words, through the government's positive and specific policy and the cooperation of the community resident, we should activate domiciliary service.
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