미술교육은 장애아에게 더욱더 중요한 교과이다. 미술은 환경과 사물 등 주변 세계와 소통 하고자 하는 동기를 부여해 주고, 감정과 사고를 다양하게 만들어 줄 수 있기 때문이다. 즉 장애아에게 미술은 인간으로서 존재감을 느끼게 해주며, 소통과 관계형성, 가치와 성찰, 자존감 등과 같은 주제들이 유기적으로 결합하여 자신의 삶을 스스로 영위해나갈 수 있도록 해준다. 하지만 아직도 장애아들을 저마다의 독특한 개성을 가진 존재로서 ‘다름’과 ‘가치’를 인정해 주기 보다는 일반에서 벗어난 것, 즉 모더니즘 시각인 ‘틀림’으로 장애아와 장애아 미술을 보고 있는 것이 현실이다. 이러한 차별적인 시각 속에서 대부분 장애아를 위한 미술교육은 미적 표현과 향유보다는 치료적 입장에서 수행되고 있다. 하지만 장애아에게 미술은 치료적인 수단으로 사용하는 것 이상의 의미를 가지고 있다. 즉 미술은 치료적 측면만이 아닌 다양한 면을 가지고 있으며, ...
미술교육은 장애아에게 더욱더 중요한 교과이다. 미술은 환경과 사물 등 주변 세계와 소통 하고자 하는 동기를 부여해 주고, 감정과 사고를 다양하게 만들어 줄 수 있기 때문이다. 즉 장애아에게 미술은 인간으로서 존재감을 느끼게 해주며, 소통과 관계형성, 가치와 성찰, 자존감 등과 같은 주제들이 유기적으로 결합하여 자신의 삶을 스스로 영위해나갈 수 있도록 해준다. 하지만 아직도 장애아들을 저마다의 독특한 개성을 가진 존재로서 ‘다름’과 ‘가치’를 인정해 주기 보다는 일반에서 벗어난 것, 즉 모더니즘 시각인 ‘틀림’으로 장애아와 장애아 미술을 보고 있는 것이 현실이다. 이러한 차별적인 시각 속에서 대부분 장애아를 위한 미술교육은 미적 표현과 향유보다는 치료적 입장에서 수행되고 있다. 하지만 장애아에게 미술은 치료적인 수단으로 사용하는 것 이상의 의미를 가지고 있다. 즉 미술은 치료적 측면만이 아닌 다양한 면을 가지고 있으며, 감각통합, 정신과 신체의 통합, 이성과 감성의 통합, 또 각 발달영역이 전체적으로 골고루 조화롭게 발달하게 해주어 한 개인의 전인적인 발달을 도와준다. 또한 삶을 보다 전체적으로 바라보고, 세계를 바르게 인식함으로써 주체적인 자각을 이루게 하여 원활한 사회화를 이루게 만든다. 또한 장애아의 교육은 일반교육과 같은 보편성과 함께 장애를 고려한 특수성을 함께 지녀야 함에도 불구하고 장애아를 위한 미술교육 내용과 교수방법 등에 대한 개발이 매우 미흡한 실정이다. 이 연구는 장애아 미술교육 현장에서 도출된 이러한 문제점에 주목하고 장애아 미술교육은 기존의 방법에서 벗어나 다른 예술장르와 사회·문화적인 통합이 필요함을 인식하게 되었다. 그리하여 다원론적이며 탈 중심적인 포스트모더니즘 시각과 장애아 미술치료에 관한 선행 연구를 수용하여 보다 효과적인 장애아 미술교육 방법으로서 통합적 미술교육 프로그램을 다음과 같이 고찰하였다. 첫째, 장애아 미술교육의 현실을 조사하고 분석하여 장애아 미술교육의 문제점을 도출하였다. 둘째, 보다 효과적인 장애아 미술교육 프로그램 모색을 위하여 인접 예술장르나 사회·문화적인 통합을 통해 장애아 미술교육을 시도한 통합적 접근 사례의 장단점을 살펴보았다. 셋째, 장애아를 위한 통합적 미술교육 프로그램을 창안하여 제시하였다. 장애아를 위한 통합적 미술교육 프로그램의 목적은 장애아에게 신체와 정신과 영혼이 조화롭게 통합된 ‘나’를 발견하게 하고, 자신이 표현하고자 하는 사물과 세계와의 소통을 통한 미적 체험과 표현을 자유롭게 할 수 있는 능력 개발에 두었다. 프로그램의 목표는 첫째, 자연과 사물이 모두 미술의 요소가 될 수 있다는 것을 스스로 지각할 수 있는 인식력 개발, 둘째, 자기와 자기 밖의 세상에 대한 아름다움을 느끼며 발견할 수 있는 능력 배양, 셋째, 장애아들이 자신의 느끼고 있는 미적인 생각을 창의적으로 표현할 수 있는 능력을 함양에 두었다. 프로그램의 내용은 미술과 인접 예술 활동과의 통합과 미술과 사회·문화적 환경과의 통합으로 제시하였다. 이 연구에서 통합적 미술교육 프로그램을 제시한 이유는 통합적 미술교육이 장애아의 자아형성과 사회통합에 기여할 수 있는 교육이라는 문제의식 때문이었다. 현재 학교에서 이루어지고 있는 장애아 미술교육은 다양한 문제를 가지고 있다. 특히 미술교육과 미술치료의 구분이 모호하고, 미술교육을 위한 프로그램이 희소하다는 점에서 커다란 문제이다. 통합적 미술교육 프로그램은 이러한 장애아 미술교육 현장의 문제를 해결할 수 있는 대안이라고 할 수 있다.
미술교육은 장애아에게 더욱더 중요한 교과이다. 미술은 환경과 사물 등 주변 세계와 소통 하고자 하는 동기를 부여해 주고, 감정과 사고를 다양하게 만들어 줄 수 있기 때문이다. 즉 장애아에게 미술은 인간으로서 존재감을 느끼게 해주며, 소통과 관계형성, 가치와 성찰, 자존감 등과 같은 주제들이 유기적으로 결합하여 자신의 삶을 스스로 영위해나갈 수 있도록 해준다. 하지만 아직도 장애아들을 저마다의 독특한 개성을 가진 존재로서 ‘다름’과 ‘가치’를 인정해 주기 보다는 일반에서 벗어난 것, 즉 모더니즘 시각인 ‘틀림’으로 장애아와 장애아 미술을 보고 있는 것이 현실이다. 이러한 차별적인 시각 속에서 대부분 장애아를 위한 미술교육은 미적 표현과 향유보다는 치료적 입장에서 수행되고 있다. 하지만 장애아에게 미술은 치료적인 수단으로 사용하는 것 이상의 의미를 가지고 있다. 즉 미술은 치료적 측면만이 아닌 다양한 면을 가지고 있으며, 감각통합, 정신과 신체의 통합, 이성과 감성의 통합, 또 각 발달영역이 전체적으로 골고루 조화롭게 발달하게 해주어 한 개인의 전인적인 발달을 도와준다. 또한 삶을 보다 전체적으로 바라보고, 세계를 바르게 인식함으로써 주체적인 자각을 이루게 하여 원활한 사회화를 이루게 만든다. 또한 장애아의 교육은 일반교육과 같은 보편성과 함께 장애를 고려한 특수성을 함께 지녀야 함에도 불구하고 장애아를 위한 미술교육 내용과 교수방법 등에 대한 개발이 매우 미흡한 실정이다. 이 연구는 장애아 미술교육 현장에서 도출된 이러한 문제점에 주목하고 장애아 미술교육은 기존의 방법에서 벗어나 다른 예술장르와 사회·문화적인 통합이 필요함을 인식하게 되었다. 그리하여 다원론적이며 탈 중심적인 포스트모더니즘 시각과 장애아 미술치료에 관한 선행 연구를 수용하여 보다 효과적인 장애아 미술교육 방법으로서 통합적 미술교육 프로그램을 다음과 같이 고찰하였다. 첫째, 장애아 미술교육의 현실을 조사하고 분석하여 장애아 미술교육의 문제점을 도출하였다. 둘째, 보다 효과적인 장애아 미술교육 프로그램 모색을 위하여 인접 예술장르나 사회·문화적인 통합을 통해 장애아 미술교육을 시도한 통합적 접근 사례의 장단점을 살펴보았다. 셋째, 장애아를 위한 통합적 미술교육 프로그램을 창안하여 제시하였다. 장애아를 위한 통합적 미술교육 프로그램의 목적은 장애아에게 신체와 정신과 영혼이 조화롭게 통합된 ‘나’를 발견하게 하고, 자신이 표현하고자 하는 사물과 세계와의 소통을 통한 미적 체험과 표현을 자유롭게 할 수 있는 능력 개발에 두었다. 프로그램의 목표는 첫째, 자연과 사물이 모두 미술의 요소가 될 수 있다는 것을 스스로 지각할 수 있는 인식력 개발, 둘째, 자기와 자기 밖의 세상에 대한 아름다움을 느끼며 발견할 수 있는 능력 배양, 셋째, 장애아들이 자신의 느끼고 있는 미적인 생각을 창의적으로 표현할 수 있는 능력을 함양에 두었다. 프로그램의 내용은 미술과 인접 예술 활동과의 통합과 미술과 사회·문화적 환경과의 통합으로 제시하였다. 이 연구에서 통합적 미술교육 프로그램을 제시한 이유는 통합적 미술교육이 장애아의 자아형성과 사회통합에 기여할 수 있는 교육이라는 문제의식 때문이었다. 현재 학교에서 이루어지고 있는 장애아 미술교육은 다양한 문제를 가지고 있다. 특히 미술교육과 미술치료의 구분이 모호하고, 미술교육을 위한 프로그램이 희소하다는 점에서 커다란 문제이다. 통합적 미술교육 프로그램은 이러한 장애아 미술교육 현장의 문제를 해결할 수 있는 대안이라고 할 수 있다.
The arts education is even more important subject for children with disabilities. Through the arts, the disabled children, whose curiosity and response to the surrounding objects and environments is slow and insignificant, are given motives to communicate and ways to diversify feelings and ideas. Th...
The arts education is even more important subject for children with disabilities. Through the arts, the disabled children, whose curiosity and response to the surrounding objects and environments is slow and insignificant, are given motives to communicate and ways to diversify feelings and ideas. That is, through the arts, children with disabilities can have feelings of being oneself and live their lives by themselves by combining subjects such as communicating, establishing relationship, values, self-reflections and self-esteem in a coordinated way. However, many people still take a modernism view that looks children with disabilities as special beings deviated from general, or beings not the same, rather than beings with individual characters and values who are just different. In this discriminative way of looking, most of arts educations for the disabled children aims at therapeutic aspects rather than aesthetic expression and enjoyment. For children with disabilities, however, arts have more meanings than therapeutic instruments. Arts have many aspects including therapeutic aspects. Arts help individuals to develop as a whole human being through integration of senses, integration of mind and body, integration of reason and emotion. And through arts, one is trained to view the life as a whole, to recognize the world correctly, which will lead to independent self-consciousness and eventually harmonious socialization. In spite that education for children with disabilities have to be equipped with both universality for the general education and particularity accommodating disabilities, arts education for children with disabilities and development of teaching methods are insufficient. This study attends to these problems at education field and recognizes that arts education for children with disabilities needs to integrate with other arts areas socially and culturally. Admitting post-modernism view of pluralistic and off-centered, and preceding researches about arts therapy for the disabled children, this study considered the integrated arts education program as more effective arts education method for children with disabilities as followings: first, this study drew problems of arts education by investigating and analyzing the reality of arts education for children with disabilities; second, in order to seek more effective arts education program, this study assessed strengths and weaknesses of the preceding cases which have tried to integrate near arts areas socially and culturally; third, this study originated and presented the integrated arts education program for children with disabilities. The principles of integrated arts education program for children with disabilities are set on education of multi-sensitivity, integration and structurism. And the purpose of the program is for the children with disabilities who are the learners to discover "me" whose body, mind and spirit are harmoniously integrated, and to develop abilities to freely express aesthetic experiences through communicating with objects they want to express and the world. The objectives of the program is as the followings: first, to develop cognitive abilities which will allow children with disabilities to perceive that the nature and other objects can be components of art; second, to cultivate abilities to feel and discover the beauty of inner world of themselves and outer world; third, to have the children with disabilities develop abilities to express their aesthetic ideas creatively. The contents of the program are suggested as integration of arts and near arts activities, integration of arts and social, cultural environments. The reason of suggesting integrated arts education program in this study is attributed to the idea that the integrated arts education will contribute to the disabled children's ego formation and social integration. The arts education programs for children with disabilities which have been exercised at many schools have diverse problems. Especially, distinction between arts education and arts therapy is vague, and programs for arts education for children with disabilities are rare. Therefore, integrated arts education program can be a counterproposal to solve these problems at schools.
The arts education is even more important subject for children with disabilities. Through the arts, the disabled children, whose curiosity and response to the surrounding objects and environments is slow and insignificant, are given motives to communicate and ways to diversify feelings and ideas. That is, through the arts, children with disabilities can have feelings of being oneself and live their lives by themselves by combining subjects such as communicating, establishing relationship, values, self-reflections and self-esteem in a coordinated way. However, many people still take a modernism view that looks children with disabilities as special beings deviated from general, or beings not the same, rather than beings with individual characters and values who are just different. In this discriminative way of looking, most of arts educations for the disabled children aims at therapeutic aspects rather than aesthetic expression and enjoyment. For children with disabilities, however, arts have more meanings than therapeutic instruments. Arts have many aspects including therapeutic aspects. Arts help individuals to develop as a whole human being through integration of senses, integration of mind and body, integration of reason and emotion. And through arts, one is trained to view the life as a whole, to recognize the world correctly, which will lead to independent self-consciousness and eventually harmonious socialization. In spite that education for children with disabilities have to be equipped with both universality for the general education and particularity accommodating disabilities, arts education for children with disabilities and development of teaching methods are insufficient. This study attends to these problems at education field and recognizes that arts education for children with disabilities needs to integrate with other arts areas socially and culturally. Admitting post-modernism view of pluralistic and off-centered, and preceding researches about arts therapy for the disabled children, this study considered the integrated arts education program as more effective arts education method for children with disabilities as followings: first, this study drew problems of arts education by investigating and analyzing the reality of arts education for children with disabilities; second, in order to seek more effective arts education program, this study assessed strengths and weaknesses of the preceding cases which have tried to integrate near arts areas socially and culturally; third, this study originated and presented the integrated arts education program for children with disabilities. The principles of integrated arts education program for children with disabilities are set on education of multi-sensitivity, integration and structurism. And the purpose of the program is for the children with disabilities who are the learners to discover "me" whose body, mind and spirit are harmoniously integrated, and to develop abilities to freely express aesthetic experiences through communicating with objects they want to express and the world. The objectives of the program is as the followings: first, to develop cognitive abilities which will allow children with disabilities to perceive that the nature and other objects can be components of art; second, to cultivate abilities to feel and discover the beauty of inner world of themselves and outer world; third, to have the children with disabilities develop abilities to express their aesthetic ideas creatively. The contents of the program are suggested as integration of arts and near arts activities, integration of arts and social, cultural environments. The reason of suggesting integrated arts education program in this study is attributed to the idea that the integrated arts education will contribute to the disabled children's ego formation and social integration. The arts education programs for children with disabilities which have been exercised at many schools have diverse problems. Especially, distinction between arts education and arts therapy is vague, and programs for arts education for children with disabilities are rare. Therefore, integrated arts education program can be a counterproposal to solve these problems at schools.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.