이제까지 노인문제는 주로 재가보호나 시설수용 등의 보호서비스 각종시설 이용에서의 노인우대 및 여러 생활보조 등의 방식으로서 노인문제를 해결하고자 하였다. 그러나 현대 노인들은 신체적으로나 정신적으로 건강한 상태에서 노년을 맞이하게 되므로 노인복지는 단순히 노인 보호 측면에서만 해결하려고 해서는 안 될 것이다. 또한 사회전반의 생활수준과 교육수준이 향상됨에 따라 노인들의 욕구도 다양해지고 있기 때문이다. 그러므로 고령화의 근본 원인인 평균수명의 연장은 곧 노년기를 효율적이고 유익하게 보낼 수 있도록 돕는 교육의 필요성이 제기되고 있...
이제까지 노인문제는 주로 재가보호나 시설수용 등의 보호서비스 각종시설 이용에서의 노인우대 및 여러 생활보조 등의 방식으로서 노인문제를 해결하고자 하였다. 그러나 현대 노인들은 신체적으로나 정신적으로 건강한 상태에서 노년을 맞이하게 되므로 노인복지는 단순히 노인 보호 측면에서만 해결하려고 해서는 안 될 것이다. 또한 사회전반의 생활수준과 교육수준이 향상됨에 따라 노인들의 욕구도 다양해지고 있기 때문이다. 그러므로 고령화의 근본 원인인 평균수명의 연장은 곧 노년기를 효율적이고 유익하게 보낼 수 있도록 돕는 교육의 필요성이 제기되고 있다. 따라서 본 연구는 노인대학 운영의 문제점과 제도상의 어려움을 살펴보고 우리나라에서 비교적 체계적으로 운영되고 있는 천주교 노인대학을 선정하여 중·대형 교회의 기독교 노인대학과 비교와 분석을 통해 일반적 욕구와 프로그램을 살펴봄으로 노인대학 운영의 활성화를 모색하고자 한다. 본 연구의 조사 대상자는 서울시 소재 노인대학 중 구청에 신고 된 인가 시설로 중·대형 교회와 천주교를 각각 2곳씩 선정하였다. 노인대학에 재학 중인 60세 이상 노인들을 대상으로, 10월 23일부터 11월 2일까지 총 220부의 설문지를 배부하고 불성실 응답 67부를 제외한 153부를 자료로 활용하였다. 연구 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 일반적 특징을 살펴본 결과 성비의 구성이 여성 노인으로 치우쳐 있었으며, 대부분 배우자는 생존해 있지 않았다. 또한 75세 이상의 고령의 노인으로 학력은 초등학교 졸업과 무학이 주류를 이루고 있었다. 둘째, 노인대학에 관한 일반적 욕구로는 대체로 재학 기간이 길고 많은 수업시간을 원할수록 재입학 의사가 높은 것으로 나타났으며 선호하는 노인대학 강사는 성직자가 가장 높았다. 이것은 선행 연구와 조금 다른 결과로서 그 이유는 종교 부설 노인대학으로 연구의 제한점을 두었기 때문이라 사료된다. 또한 노인들은 강의를 통해 수업 받기를 원하며 노인 대학을 다니는 목적으로 새로운 것을 배우기 위해라는 응답이 월등히 높은 것으로 보아 노인들의 교육적 욕구를 단적으로 보여주는 예라 할 수 있을 것이다. 셋째, 노인대학의 개선 및 활성화 방안에 관한 사항에서는 특히 주목할 만한 부분은 노인들이 안고 있는 문제 중 가장 많은 응답으로 건강에 관한 염려이었고 가장 필요로 하는 교육 내용 역시 건강에 관한 내용을 원했으며 노인 대학에 개선과 보강되길 바라는 부분 또한 간단한 물리치료 등을 받을 수 있는 시설이 마련되었으면 좋겠다는 응답이 가장 높게 나타났다. 그리고 노인 대학이 노후생활에 도움이 된다고 응답한 경우가 높았으며 대다수의 노인들이 노인복지의 교육과 재정은 정부나 지방자치단체에서 부담해야 한다는 의견이 높았다. 위의 결과를 토대로 하여 노인대학 운영의 활성화를 위해 다음과 같이 제언하였다. 첫째, 노년기가 길어졌다는 것은 그만큼 일정한 소득 없이 노후생활을 맞이하게 됨을 의미하기도 한다. 따라서 매스컴을 통한 노인 교육의 인식 개선과 홍보를 통해 노인 교육의 중요성을 부각시켜야 할 것이다. 또한 민간단체 및 기업과 정부의 적극적인 협조를 통해 노인 교육을 노후의 경제적 자립과 고령 인구의 증가로 인한 생산인구의 감소를 사회교육을 통한 노인의 생산 현장으로의 재투입이 절실히 필요하다. 둘째, 노인 참여 요소의 개발을 통한 노인 교육의 입학 유도 홍보와 노인교육의 실용화 및 노인 전문 상담기관의 운영이 필요하다. 셋째, 노인 교육의 전문화를 통한 프로그램의 개발과 노인교육 전문가의 양성을 통해 노인 교육의 질적 향상을 도모하고 시설의 현대적 변화가 필요하다. 넷째, 관리체계의 일원화와 관계 법령의 재정으로 노인대학의 기준을 두며 지방자치단체의 보조금의 대폭적 증액으로 인해 운영 자체 예산지원이 필요하다.
이제까지 노인문제는 주로 재가보호나 시설수용 등의 보호서비스 각종시설 이용에서의 노인우대 및 여러 생활보조 등의 방식으로서 노인문제를 해결하고자 하였다. 그러나 현대 노인들은 신체적으로나 정신적으로 건강한 상태에서 노년을 맞이하게 되므로 노인복지는 단순히 노인 보호 측면에서만 해결하려고 해서는 안 될 것이다. 또한 사회전반의 생활수준과 교육수준이 향상됨에 따라 노인들의 욕구도 다양해지고 있기 때문이다. 그러므로 고령화의 근본 원인인 평균수명의 연장은 곧 노년기를 효율적이고 유익하게 보낼 수 있도록 돕는 교육의 필요성이 제기되고 있다. 따라서 본 연구는 노인대학 운영의 문제점과 제도상의 어려움을 살펴보고 우리나라에서 비교적 체계적으로 운영되고 있는 천주교 노인대학을 선정하여 중·대형 교회의 기독교 노인대학과 비교와 분석을 통해 일반적 욕구와 프로그램을 살펴봄으로 노인대학 운영의 활성화를 모색하고자 한다. 본 연구의 조사 대상자는 서울시 소재 노인대학 중 구청에 신고 된 인가 시설로 중·대형 교회와 천주교를 각각 2곳씩 선정하였다. 노인대학에 재학 중인 60세 이상 노인들을 대상으로, 10월 23일부터 11월 2일까지 총 220부의 설문지를 배부하고 불성실 응답 67부를 제외한 153부를 자료로 활용하였다. 연구 분석 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 일반적 특징을 살펴본 결과 성비의 구성이 여성 노인으로 치우쳐 있었으며, 대부분 배우자는 생존해 있지 않았다. 또한 75세 이상의 고령의 노인으로 학력은 초등학교 졸업과 무학이 주류를 이루고 있었다. 둘째, 노인대학에 관한 일반적 욕구로는 대체로 재학 기간이 길고 많은 수업시간을 원할수록 재입학 의사가 높은 것으로 나타났으며 선호하는 노인대학 강사는 성직자가 가장 높았다. 이것은 선행 연구와 조금 다른 결과로서 그 이유는 종교 부설 노인대학으로 연구의 제한점을 두었기 때문이라 사료된다. 또한 노인들은 강의를 통해 수업 받기를 원하며 노인 대학을 다니는 목적으로 새로운 것을 배우기 위해라는 응답이 월등히 높은 것으로 보아 노인들의 교육적 욕구를 단적으로 보여주는 예라 할 수 있을 것이다. 셋째, 노인대학의 개선 및 활성화 방안에 관한 사항에서는 특히 주목할 만한 부분은 노인들이 안고 있는 문제 중 가장 많은 응답으로 건강에 관한 염려이었고 가장 필요로 하는 교육 내용 역시 건강에 관한 내용을 원했으며 노인 대학에 개선과 보강되길 바라는 부분 또한 간단한 물리치료 등을 받을 수 있는 시설이 마련되었으면 좋겠다는 응답이 가장 높게 나타났다. 그리고 노인 대학이 노후생활에 도움이 된다고 응답한 경우가 높았으며 대다수의 노인들이 노인복지의 교육과 재정은 정부나 지방자치단체에서 부담해야 한다는 의견이 높았다. 위의 결과를 토대로 하여 노인대학 운영의 활성화를 위해 다음과 같이 제언하였다. 첫째, 노년기가 길어졌다는 것은 그만큼 일정한 소득 없이 노후생활을 맞이하게 됨을 의미하기도 한다. 따라서 매스컴을 통한 노인 교육의 인식 개선과 홍보를 통해 노인 교육의 중요성을 부각시켜야 할 것이다. 또한 민간단체 및 기업과 정부의 적극적인 협조를 통해 노인 교육을 노후의 경제적 자립과 고령 인구의 증가로 인한 생산인구의 감소를 사회교육을 통한 노인의 생산 현장으로의 재투입이 절실히 필요하다. 둘째, 노인 참여 요소의 개발을 통한 노인 교육의 입학 유도 홍보와 노인교육의 실용화 및 노인 전문 상담기관의 운영이 필요하다. 셋째, 노인 교육의 전문화를 통한 프로그램의 개발과 노인교육 전문가의 양성을 통해 노인 교육의 질적 향상을 도모하고 시설의 현대적 변화가 필요하다. 넷째, 관리체계의 일원화와 관계 법령의 재정으로 노인대학의 기준을 두며 지방자치단체의 보조금의 대폭적 증액으로 인해 운영 자체 예산지원이 필요하다.
So far, the problem for the aged has striven to resolve any problems in a form of preferential treatment and life support in the use of protection service and many facilities like stay-at-home protection or facility accommodation. However, modern aged people see their old age in a healthy state phys...
So far, the problem for the aged has striven to resolve any problems in a form of preferential treatment and life support in the use of protection service and many facilities like stay-at-home protection or facility accommodation. However, modern aged people see their old age in a healthy state physically and mentally, so welfare for the aged will have not to be solved only in an aspect of protecting the aged. For the aged's desire has been diverse as the life level and educational level of the whole society improves. Thus the prolongation of average expectancy as the fundamental cause aging comes up with a need of education to help them spend their old age in an effective and useful way. For that reason, this research tries to explore the problems and institutional difficulties of the college for the aged, general desire and programs, and seek for invigoration of the college for the aged through the selection of the Catholic college for the aged relatively systematically operated in our country, and comparison and analysis with the college for the aged. The research subjects were sampled from two mid and large churches and Catholic churches as an accredited facility reported ti the Gu-Office of college for the aged in Seoul respectively. To over-60 old people in the college for the aged, total 220 copies questionnaire sheets were given out from Oct. 23 till Nov. 02, 153 of which except insincere responded 67 were utilized as data. The research findings are summarized as follows. First, as a result of exploring general specific feature, the sex composition was biased to female old people, most spouses of whom were not survived. Also the aged over 75 were in a mainstream of elementary school graduation and illiteracy. Second, in general desire for the college for the aged, the longer the enrollment period was, the higher the re-enrollment intention was, and the preferred instructor for the college for the aged was most a priest, which is somewhat different from precedent study, thought to be limited to the study on the college for the aged attached to religious facility. Also the aged want to take lessons through lectures, respond their goal of enrolled in the college as learning new things, which can be said to be a clear example to show the aged's educational desire. Third, the most notable part on the improvement and invigorating plan of the college for the aged was worry about health as the most response, their inherent problem, and the most desired educational content was also health, and the wished part for improvement and supplementation was preparation for the facility to receive simple physical therapy. Also they highly responded the college for the aged serve their aging life, and most of them were in an opinion that the government or local governments should bear the education and finance for the welfare of the aged. Based on the above findings, the following was proposed for the invigoration of the operation of the college for the aged. First, that the old age becomes long means they see their aging life without any definite income. Thus the weight of the education for the aged should be surfaced through improvement and publicity of recognition on the education for the aged. Also by way of active cooperation between civil bodies and enterprises and government, re-input is urgently necessary turning the aged population to a production field in a state of reduced production population due to economic self-support and increase of aging population. Second, also necessary things are to develop publicity for entrance inducement, practicability of education for the aged, and operation of counselling institution through the development of participation factors for the aged. Third, another necessary things are to seek qualitative improvement, and update the facility through program development, and expert training by the specialization of the aged education through the specialization of education for the aged, Fourth, to base the college for the aged on the unity of the management system and enactment of related law, and support budget by steep increase of local governments' subsidy.
So far, the problem for the aged has striven to resolve any problems in a form of preferential treatment and life support in the use of protection service and many facilities like stay-at-home protection or facility accommodation. However, modern aged people see their old age in a healthy state physically and mentally, so welfare for the aged will have not to be solved only in an aspect of protecting the aged. For the aged's desire has been diverse as the life level and educational level of the whole society improves. Thus the prolongation of average expectancy as the fundamental cause aging comes up with a need of education to help them spend their old age in an effective and useful way. For that reason, this research tries to explore the problems and institutional difficulties of the college for the aged, general desire and programs, and seek for invigoration of the college for the aged through the selection of the Catholic college for the aged relatively systematically operated in our country, and comparison and analysis with the college for the aged. The research subjects were sampled from two mid and large churches and Catholic churches as an accredited facility reported ti the Gu-Office of college for the aged in Seoul respectively. To over-60 old people in the college for the aged, total 220 copies questionnaire sheets were given out from Oct. 23 till Nov. 02, 153 of which except insincere responded 67 were utilized as data. The research findings are summarized as follows. First, as a result of exploring general specific feature, the sex composition was biased to female old people, most spouses of whom were not survived. Also the aged over 75 were in a mainstream of elementary school graduation and illiteracy. Second, in general desire for the college for the aged, the longer the enrollment period was, the higher the re-enrollment intention was, and the preferred instructor for the college for the aged was most a priest, which is somewhat different from precedent study, thought to be limited to the study on the college for the aged attached to religious facility. Also the aged want to take lessons through lectures, respond their goal of enrolled in the college as learning new things, which can be said to be a clear example to show the aged's educational desire. Third, the most notable part on the improvement and invigorating plan of the college for the aged was worry about health as the most response, their inherent problem, and the most desired educational content was also health, and the wished part for improvement and supplementation was preparation for the facility to receive simple physical therapy. Also they highly responded the college for the aged serve their aging life, and most of them were in an opinion that the government or local governments should bear the education and finance for the welfare of the aged. Based on the above findings, the following was proposed for the invigoration of the operation of the college for the aged. First, that the old age becomes long means they see their aging life without any definite income. Thus the weight of the education for the aged should be surfaced through improvement and publicity of recognition on the education for the aged. Also by way of active cooperation between civil bodies and enterprises and government, re-input is urgently necessary turning the aged population to a production field in a state of reduced production population due to economic self-support and increase of aging population. Second, also necessary things are to develop publicity for entrance inducement, practicability of education for the aged, and operation of counselling institution through the development of participation factors for the aged. Third, another necessary things are to seek qualitative improvement, and update the facility through program development, and expert training by the specialization of the aged education through the specialization of education for the aged, Fourth, to base the college for the aged on the unity of the management system and enactment of related law, and support budget by steep increase of local governments' subsidy.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.