본 논문의 목적은 사도행전의 사두개파와 바리새파 기술 이면에 반영된 누가 공동체의 대내외적 정황과 이에 대한 누가 기자의 대응을 고찰하는 것이다.사도행전의 사두개파는 유대교 가운데서도 가장 적극적인 박해자인 동시에, 성공하지 못하는 박해자다. 또한 사도들을 질투하는 최고 권위자들이며, 부활의 사안에 민감하여 부인하는 자들이다. 누가는 이러한 사두개파의 모습을 희화시키며, 그들 신학의 허위성을 비웃는다. 여기에는 주후 70년 예루살렘 성전이 함락하고 사두개파가 몰락한 후 필연적으로 맞이할 수밖에 없는 새로운 체계와 지도자들을 거부하며 현재에 있으나 과거에 사는 반대자들과, 생존한 공동체로서 그 존재 자체만으로도 전후 사회를 재정비하고 재결집시켜야 할 사명을 부여받은 누가 공동체와의 갈등 관계가 반영되어 있다. 누가는 사두개파 지도자들과 신생 기독교 사도들의 권위를 반비례 관계로 구성하여, 사두개파와 사두개파가 이끌었던 옛 지도체계의 무능력한 인본성을 드러내는 동시에 초기 기독교와 누가 공동체의 생명력 있는 신본성을 드러냄으로써 반대자들이 누가 공동체의 행보와 멤버들에게 끼칠 부정적인 영향력을 최소화하려고 한다.사도행전의 바리새파는 비기독교 바리새인들과 기독교 바리새인들로 나뉜다. 초기 기독교 외부그룹으로서의 바리새파는 일견 기독교의 보호자이자, 변호자로 보이나, 이들은 사도들을 끝까지 보호하지 못하고, ...
본 논문의 목적은 사도행전의 사두개파와 바리새파 기술 이면에 반영된 누가 공동체의 대내외적 정황과 이에 대한 누가 기자의 대응을 고찰하는 것이다.사도행전의 사두개파는 유대교 가운데서도 가장 적극적인 박해자인 동시에, 성공하지 못하는 박해자다. 또한 사도들을 질투하는 최고 권위자들이며, 부활의 사안에 민감하여 부인하는 자들이다. 누가는 이러한 사두개파의 모습을 희화시키며, 그들 신학의 허위성을 비웃는다. 여기에는 주후 70년 예루살렘 성전이 함락하고 사두개파가 몰락한 후 필연적으로 맞이할 수밖에 없는 새로운 체계와 지도자들을 거부하며 현재에 있으나 과거에 사는 반대자들과, 생존한 공동체로서 그 존재 자체만으로도 전후 사회를 재정비하고 재결집시켜야 할 사명을 부여받은 누가 공동체와의 갈등 관계가 반영되어 있다. 누가는 사두개파 지도자들과 신생 기독교 사도들의 권위를 반비례 관계로 구성하여, 사두개파와 사두개파가 이끌었던 옛 지도체계의 무능력한 인본성을 드러내는 동시에 초기 기독교와 누가 공동체의 생명력 있는 신본성을 드러냄으로써 반대자들이 누가 공동체의 행보와 멤버들에게 끼칠 부정적인 영향력을 최소화하려고 한다.사도행전의 바리새파는 비기독교 바리새인들과 기독교 바리새인들로 나뉜다. 초기 기독교 외부그룹으로서의 바리새파는 일견 기독교의 보호자이자, 변호자로 보이나, 이들은 사도들을 끝까지 보호하지 못하고, 바울을 제대로 대변하지 못한다. 비기독교 바리새인들의 연속적 불연속성은 누가 공동체가 주후 70년의 재앙 이후 생존한 또 하나의 공동체로서 재건 유대교의 새로운 구심축 자리를 두고 경쟁하게 된 바리새 유대교와의 관계를 반영한다. 바리새 유대교에 의하여 비정통적인 이단으로 여겨지는 위기의 상황에서 누가는 먼저 ‘바울의 바리새파 밝힘’ 변론을 통하여 바리새인 선교사 바울을 중심으로 한 누가 공동체와 바리새인 랍비 요하난 벤 자카이를 중심으로 한 바리새 유대교를 동일선상에 올려놓는다. 그리고 나서 누가는 예수의 부활이라는 기독교적 경계선과 율법의 정확한 해석이라는 바리새 유대교적 경계선을 결합시켜 누가적 기독교 공동체의 경계선, 곧 조상 종교의 정통적이고 합법적인 계승자의 기준으로 삼는 한편, 정확한 토라의 해석자로 자처하는 바리새파가 예수 부활의 예언을 해석하지도, 수용하지도 못하는 것을 보여줌으로써 바리새 유대교로부터 비정통적 이단으로 단죄되고 있는 위기의 상황을 반전시키려고 한다.그런데 바리새 유대교와의 대외적인 갈등 해결의 기반으로 강조된 바울의 바리새적 과거가 이제는 누가 공동체 내부의 갈등을 조장한다. 바울과의 밀접한 연관성을 근거로 바울과 같은 영향력을 행사하려고 했던 누가 공동체의 바리새 기독교인들이 대외적 관계에서 강조되는 공동체의 바리새적 기원을 공동체 내부의 신학적 정체성과 구분하지 못하여, 이방 기독교인들에게도 할례와 율법 준수를 요구했던 것이다. 바리새 기독교인들을 더 이상 묵인할 수 없으나 이들이 공동체 내에서 점하고 있는 상당한 영향력 때문에 직접적으로 비판할 수는 없었던 누가는 바리새 기독교인들의 행동을 제어하면서도, 조화롭게 공존할 수 있도록 비판과 보호의 이중 전략이라는 우회적인 방법을 사용한다. 누가는 바리새파임을 밝히지 않는 바울을 긍정적인 역할 모델로 삼아 바리새 기독교인들을 암묵적으로 비판하는 동시에, 바리새 기독교인들의 가르침이 바리새적 신념과 관례에서 단절될 수 있도록 자발적 교정을 의도한다. 또한 이방 기독교인에 대한 바리새 기독교인들의 주장의 반복음적 성격을 지적하여, 직접적인 비판이 되지 않도록 할례받은 자들과 유대에서 내려온 자들이라는 가상의 그룹으로 익명화시켜 보호하며, 비판한다. 가상의 그룹들로 누가 공동체 바리새 기독교인들의 반면교사를 삼은 누가는 사도행전의 바리새 기독교인들을 학문적인 논쟁만을 일으키며, 온 교회의 결정에 따르는 구별되는 긍정적 역할 모델로 제시함으로써 바리새 기독교인들의 제어를 넘어 변화를 꾀한다.
본 논문의 목적은 사도행전의 사두개파와 바리새파 기술 이면에 반영된 누가 공동체의 대내외적 정황과 이에 대한 누가 기자의 대응을 고찰하는 것이다.사도행전의 사두개파는 유대교 가운데서도 가장 적극적인 박해자인 동시에, 성공하지 못하는 박해자다. 또한 사도들을 질투하는 최고 권위자들이며, 부활의 사안에 민감하여 부인하는 자들이다. 누가는 이러한 사두개파의 모습을 희화시키며, 그들 신학의 허위성을 비웃는다. 여기에는 주후 70년 예루살렘 성전이 함락하고 사두개파가 몰락한 후 필연적으로 맞이할 수밖에 없는 새로운 체계와 지도자들을 거부하며 현재에 있으나 과거에 사는 반대자들과, 생존한 공동체로서 그 존재 자체만으로도 전후 사회를 재정비하고 재결집시켜야 할 사명을 부여받은 누가 공동체와의 갈등 관계가 반영되어 있다. 누가는 사두개파 지도자들과 신생 기독교 사도들의 권위를 반비례 관계로 구성하여, 사두개파와 사두개파가 이끌었던 옛 지도체계의 무능력한 인본성을 드러내는 동시에 초기 기독교와 누가 공동체의 생명력 있는 신본성을 드러냄으로써 반대자들이 누가 공동체의 행보와 멤버들에게 끼칠 부정적인 영향력을 최소화하려고 한다.사도행전의 바리새파는 비기독교 바리새인들과 기독교 바리새인들로 나뉜다. 초기 기독교 외부그룹으로서의 바리새파는 일견 기독교의 보호자이자, 변호자로 보이나, 이들은 사도들을 끝까지 보호하지 못하고, 바울을 제대로 대변하지 못한다. 비기독교 바리새인들의 연속적 불연속성은 누가 공동체가 주후 70년의 재앙 이후 생존한 또 하나의 공동체로서 재건 유대교의 새로운 구심축 자리를 두고 경쟁하게 된 바리새 유대교와의 관계를 반영한다. 바리새 유대교에 의하여 비정통적인 이단으로 여겨지는 위기의 상황에서 누가는 먼저 ‘바울의 바리새파 밝힘’ 변론을 통하여 바리새인 선교사 바울을 중심으로 한 누가 공동체와 바리새인 랍비 요하난 벤 자카이를 중심으로 한 바리새 유대교를 동일선상에 올려놓는다. 그리고 나서 누가는 예수의 부활이라는 기독교적 경계선과 율법의 정확한 해석이라는 바리새 유대교적 경계선을 결합시켜 누가적 기독교 공동체의 경계선, 곧 조상 종교의 정통적이고 합법적인 계승자의 기준으로 삼는 한편, 정확한 토라의 해석자로 자처하는 바리새파가 예수 부활의 예언을 해석하지도, 수용하지도 못하는 것을 보여줌으로써 바리새 유대교로부터 비정통적 이단으로 단죄되고 있는 위기의 상황을 반전시키려고 한다.그런데 바리새 유대교와의 대외적인 갈등 해결의 기반으로 강조된 바울의 바리새적 과거가 이제는 누가 공동체 내부의 갈등을 조장한다. 바울과의 밀접한 연관성을 근거로 바울과 같은 영향력을 행사하려고 했던 누가 공동체의 바리새 기독교인들이 대외적 관계에서 강조되는 공동체의 바리새적 기원을 공동체 내부의 신학적 정체성과 구분하지 못하여, 이방 기독교인들에게도 할례와 율법 준수를 요구했던 것이다. 바리새 기독교인들을 더 이상 묵인할 수 없으나 이들이 공동체 내에서 점하고 있는 상당한 영향력 때문에 직접적으로 비판할 수는 없었던 누가는 바리새 기독교인들의 행동을 제어하면서도, 조화롭게 공존할 수 있도록 비판과 보호의 이중 전략이라는 우회적인 방법을 사용한다. 누가는 바리새파임을 밝히지 않는 바울을 긍정적인 역할 모델로 삼아 바리새 기독교인들을 암묵적으로 비판하는 동시에, 바리새 기독교인들의 가르침이 바리새적 신념과 관례에서 단절될 수 있도록 자발적 교정을 의도한다. 또한 이방 기독교인에 대한 바리새 기독교인들의 주장의 반복음적 성격을 지적하여, 직접적인 비판이 되지 않도록 할례받은 자들과 유대에서 내려온 자들이라는 가상의 그룹으로 익명화시켜 보호하며, 비판한다. 가상의 그룹들로 누가 공동체 바리새 기독교인들의 반면교사를 삼은 누가는 사도행전의 바리새 기독교인들을 학문적인 논쟁만을 일으키며, 온 교회의 결정에 따르는 구별되는 긍정적 역할 모델로 제시함으로써 바리새 기독교인들의 제어를 넘어 변화를 꾀한다.
The purpose of this thesis lies in reviewing the outside and inside context of the Lucan Community reflected in the description of the Sadducees and the Pharisees in the Acts of the Apostles, and how Luke responded to the context.The Sadducees in the Acts of the Apostles are the most active persecut...
The purpose of this thesis lies in reviewing the outside and inside context of the Lucan Community reflected in the description of the Sadducees and the Pharisees in the Acts of the Apostles, and how Luke responded to the context.The Sadducees in the Acts of the Apostles are the most active persecutors in Judaism, and at the same time are unsuccessful persecutors. Also, they are the highest authorities that felt jealously toward the apostles, and denied the resurrection as they were sensitive to the issue. While caricaturing the appearance of such Sadducees, Luke laughs at the fallacy of their theology. Here is reflected the conflicting relationship between the opponents, lived in the past although they exist in the present while rejecting the new systems and new leaders that inevitably they had to face after the destruction of Jerusalem temple in A.D. 70, and the Lucan Community, imposed with the mission of reorganizing society after the war only with its own existence as a community that survived. Luke reveals the incompetent human-based nature of the Sadducees and of the old guidance system by organizing in a way that the authority of the Sadducees and the new-born Christian apostles is in an inverse proportional relationship. At the same time, it is to minimize the negative influence that the opposition parties may cast upon the move of the Lucan Community and its members by revealing the vital divine-based nature of primitive Christianity and the Lucan Community.The Pharisees in the Acts of the Apostles includes both non-Christian Pharisees and Christian Pharisees. As an outside group of primitive Christianity, the Pharisees may look like the protectors of Christianity and advocators for Christianity at first; but in the end, they fail to protect the apostles and speak for Paul appropriately. The serial discontinuities of non-Christian Pharisees reflect the relationship with Pharisaic Judaism as they came to compete over the position of a new central axis of reconstructive Judaism as another community that survived after the disaster of A.D. 70. In a critical situation where Luke was deemed to have made a non-orthodox heresy by Pharisaic Judaism, Luke equally identified the Luke Community, which is led by the missionary Paul, and Pharisaic Judaism, which is led by the rabbi Johanan Ben Zakkai, with a Pharisee through the argument over “Paul’s revelation of the Pharisee” And then, Luke kept the boundary of Lucan Christian community, which is a combination of the Christian boundary that is the resurrection of Jesus and the Pharisaic Judaism boundary that is an accurate interpretation of the torah, as the standard of orthodoxy and the legitimate successor of their ancestors’ religion. Meanwhile, he intends to reverse the critical situation where he was convicted of a non-orthodox heresy from Pharisaic Judaism by demonstrating that the Pharisees, who assumed themselves to be an accurate interpreter of the torah, can neither interpret the prophecy of the resurrection of Jesus nor accept the prophecy.However, now the Pharisaic past that Paul emphasized as a basis for solving external conflicts with Pharisaic Judaism fosters conflicts within the Lucan Community. Pharisaic Christians in the Lucan Community who tried to enforce influences like those of Paul based on the close connectivity with Paul required even gentile Christians to observe circumcision and the torah as they did not distinguish the Pharisaic origin of the community emphasized in an external relationship from the theological identity of the inside of the community. Luke, who could not directly criticize the Pharisaic Christians owing to their considerable influence within the community even though he could not tolerate them any more, employs a roundabout method; namely, a dual strategy of criticism and protection that enables him to control the behavior of the Pharisaic Christians, yet, to coexist in harmony. Luke criticizes the Pharisaic Christians implicitly by taking Paul, who did not reveal himself as one of the Pharisaic party, as a positive role model. At the same time, he incites them to correct themselves voluntarily so that the teaching of Pharisaic Christians can be disconnected from Pharisaic faith and practice. Also, he protects yet criticizes them by calling them an anonym as a virtual group of people who were circumcised and came down from Judea by pointing out the anti-Gospel character of the assertion of the Pharisaic Christians toward gentile Christians, so that he does not appear to be criticizing them directly. Luke, who presented this virtual group as a negative example that could be learned from by the Pharisaic Christians in the Lucan Community, pursues changes to exceed the control of the Pharisaic Christians by proposing a positive role model for the Pharisaic Christians who raise scientific arguments only and follow the decision of the whole church.
The purpose of this thesis lies in reviewing the outside and inside context of the Lucan Community reflected in the description of the Sadducees and the Pharisees in the Acts of the Apostles, and how Luke responded to the context.The Sadducees in the Acts of the Apostles are the most active persecutors in Judaism, and at the same time are unsuccessful persecutors. Also, they are the highest authorities that felt jealously toward the apostles, and denied the resurrection as they were sensitive to the issue. While caricaturing the appearance of such Sadducees, Luke laughs at the fallacy of their theology. Here is reflected the conflicting relationship between the opponents, lived in the past although they exist in the present while rejecting the new systems and new leaders that inevitably they had to face after the destruction of Jerusalem temple in A.D. 70, and the Lucan Community, imposed with the mission of reorganizing society after the war only with its own existence as a community that survived. Luke reveals the incompetent human-based nature of the Sadducees and of the old guidance system by organizing in a way that the authority of the Sadducees and the new-born Christian apostles is in an inverse proportional relationship. At the same time, it is to minimize the negative influence that the opposition parties may cast upon the move of the Lucan Community and its members by revealing the vital divine-based nature of primitive Christianity and the Lucan Community.The Pharisees in the Acts of the Apostles includes both non-Christian Pharisees and Christian Pharisees. As an outside group of primitive Christianity, the Pharisees may look like the protectors of Christianity and advocators for Christianity at first; but in the end, they fail to protect the apostles and speak for Paul appropriately. The serial discontinuities of non-Christian Pharisees reflect the relationship with Pharisaic Judaism as they came to compete over the position of a new central axis of reconstructive Judaism as another community that survived after the disaster of A.D. 70. In a critical situation where Luke was deemed to have made a non-orthodox heresy by Pharisaic Judaism, Luke equally identified the Luke Community, which is led by the missionary Paul, and Pharisaic Judaism, which is led by the rabbi Johanan Ben Zakkai, with a Pharisee through the argument over “Paul’s revelation of the Pharisee” And then, Luke kept the boundary of Lucan Christian community, which is a combination of the Christian boundary that is the resurrection of Jesus and the Pharisaic Judaism boundary that is an accurate interpretation of the torah, as the standard of orthodoxy and the legitimate successor of their ancestors’ religion. Meanwhile, he intends to reverse the critical situation where he was convicted of a non-orthodox heresy from Pharisaic Judaism by demonstrating that the Pharisees, who assumed themselves to be an accurate interpreter of the torah, can neither interpret the prophecy of the resurrection of Jesus nor accept the prophecy.However, now the Pharisaic past that Paul emphasized as a basis for solving external conflicts with Pharisaic Judaism fosters conflicts within the Lucan Community. Pharisaic Christians in the Lucan Community who tried to enforce influences like those of Paul based on the close connectivity with Paul required even gentile Christians to observe circumcision and the torah as they did not distinguish the Pharisaic origin of the community emphasized in an external relationship from the theological identity of the inside of the community. Luke, who could not directly criticize the Pharisaic Christians owing to their considerable influence within the community even though he could not tolerate them any more, employs a roundabout method; namely, a dual strategy of criticism and protection that enables him to control the behavior of the Pharisaic Christians, yet, to coexist in harmony. Luke criticizes the Pharisaic Christians implicitly by taking Paul, who did not reveal himself as one of the Pharisaic party, as a positive role model. At the same time, he incites them to correct themselves voluntarily so that the teaching of Pharisaic Christians can be disconnected from Pharisaic faith and practice. Also, he protects yet criticizes them by calling them an anonym as a virtual group of people who were circumcised and came down from Judea by pointing out the anti-Gospel character of the assertion of the Pharisaic Christians toward gentile Christians, so that he does not appear to be criticizing them directly. Luke, who presented this virtual group as a negative example that could be learned from by the Pharisaic Christians in the Lucan Community, pursues changes to exceed the control of the Pharisaic Christians by proposing a positive role model for the Pharisaic Christians who raise scientific arguments only and follow the decision of the whole church.
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#사두개파 바리새파 성전함락 누가 공동체 이방인 바리새 유대교 바리새 기독교인들 the Sadducees the Pharisees the Destruction of Temple the Lucan Community Pharisaic Judaism Pharisaic Christians Gentiles
학위논문 정보
저자
최평화
학위수여기관
연세대학교 연합신학대학원
학위구분
국내석사
학과
성서신학과 신약학전공
지도교수
유상현
발행연도
2007
총페이지
106장
키워드
사두개파 바리새파 성전함락 누가 공동체 이방인 바리새 유대교 바리새 기독교인들 the Sadducees the Pharisees the Destruction of Temple the Lucan Community Pharisaic Judaism Pharisaic Christians Gentiles
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