[학위논문]어린이 체험전시 기획에 관한 연구 : 촉각을 중심으로 한 오감체험전 Research on children's experiential exhibition plan : experience through five senses especially tactility원문보기
20세기 초, 미국을 중심으로 교육적 기능에 중점을 둔 어린이 대상 전시관이 등장하면서 기존의 전시와 그 개념이 변화하였다. 어린이 전시는 어린이들의 발달 특성에 맞추어 발달의 제 영역에 관련된 전시들이 주축을 이루는 통합교육의 장으로서의 특성을 지니고 있다. 국내 전시의 현실은 성인을 위한 전시가 주류를 이루고 있으며, 어린이를 위한 체계적이고 기능적인 전시기획이 매우 미흡하다. 감성과 정서, 사고와 논리를 중심으로 하는 교육의 필요성이 대두...
20세기 초, 미국을 중심으로 교육적 기능에 중점을 둔 어린이 대상 전시관이 등장하면서 기존의 전시와 그 개념이 변화하였다. 어린이 전시는 어린이들의 발달 특성에 맞추어 발달의 제 영역에 관련된 전시들이 주축을 이루는 통합교육의 장으로서의 특성을 지니고 있다. 국내 전시의 현실은 성인을 위한 전시가 주류를 이루고 있으며, 어린이를 위한 체계적이고 기능적인 전시기획이 매우 미흡하다. 감성과 정서, 사고와 논리를 중심으로 하는 교육의 필요성이 대두되고 있지만 교육의 과열화는 그와 반대 방향으로 흘러가고 있다. 어린이들은 감각을 통해 현실을 탐색하고, 식별하고, 해석할 수 있는 무한한 발생적 능력을 갖고 태어난다. 어린이라는 존재에 맞추어진 프로그램과 환경의 문화·교육 시설로의 어린이전시가 필요한 실정이다. 어린이 체험전시는 어린이의 정서를 충분히 느낄 수 있어야 하며 사물을 인식하는 방법과 행태적인 측면을 고려한 커뮤니케이션 방법 즉, 전시연출 방법에 대한 시도가 있어야 한다. 이에 본 연구에서는 계절을 주제로 체험 전시의 성격을 분석하고 전시접근 특성으로 전시매체에 보다 적합한 기법을 적용, 기존의 전시관과 어린이 전시의 특징을 살피고 사례를 분석한 후 계획에 관한 연구와 그에 맞는 대안으로서 어린이 촉각 체험전시를 제시한다. 이 연구에서는 어린이 촉각 체험전시의 대안 제시를 바탕으로 어린이가 흥미롭게 전시를 집하고 능동적인 학습을 위한 전시 공간 구성과 전시 아이템을 연구해 보고자한다. 따라서 새로운 체험전시에서 어린이들은 여러 가지 형태의 만남을 통해 감성을 창조하고 놀이와 체험을 매개체로 학습을 습득할 것이다. 또한 시대적 흐름에 맞춰 변화하는 전시관의 새로운 인식과 그 의미에 맞는 모티브를 제공함과 동시에 관람객과 교감할 수 있는 커뮤니케이션의 장을 마련할 것으로 예상된다.
20세기 초, 미국을 중심으로 교육적 기능에 중점을 둔 어린이 대상 전시관이 등장하면서 기존의 전시와 그 개념이 변화하였다. 어린이 전시는 어린이들의 발달 특성에 맞추어 발달의 제 영역에 관련된 전시들이 주축을 이루는 통합교육의 장으로서의 특성을 지니고 있다. 국내 전시의 현실은 성인을 위한 전시가 주류를 이루고 있으며, 어린이를 위한 체계적이고 기능적인 전시기획이 매우 미흡하다. 감성과 정서, 사고와 논리를 중심으로 하는 교육의 필요성이 대두되고 있지만 교육의 과열화는 그와 반대 방향으로 흘러가고 있다. 어린이들은 감각을 통해 현실을 탐색하고, 식별하고, 해석할 수 있는 무한한 발생적 능력을 갖고 태어난다. 어린이라는 존재에 맞추어진 프로그램과 환경의 문화·교육 시설로의 어린이전시가 필요한 실정이다. 어린이 체험전시는 어린이의 정서를 충분히 느낄 수 있어야 하며 사물을 인식하는 방법과 행태적인 측면을 고려한 커뮤니케이션 방법 즉, 전시연출 방법에 대한 시도가 있어야 한다. 이에 본 연구에서는 계절을 주제로 체험 전시의 성격을 분석하고 전시접근 특성으로 전시매체에 보다 적합한 기법을 적용, 기존의 전시관과 어린이 전시의 특징을 살피고 사례를 분석한 후 계획에 관한 연구와 그에 맞는 대안으로서 어린이 촉각 체험전시를 제시한다. 이 연구에서는 어린이 촉각 체험전시의 대안 제시를 바탕으로 어린이가 흥미롭게 전시를 집하고 능동적인 학습을 위한 전시 공간 구성과 전시 아이템을 연구해 보고자한다. 따라서 새로운 체험전시에서 어린이들은 여러 가지 형태의 만남을 통해 감성을 창조하고 놀이와 체험을 매개체로 학습을 습득할 것이다. 또한 시대적 흐름에 맞춰 변화하는 전시관의 새로운 인식과 그 의미에 맞는 모티브를 제공함과 동시에 관람객과 교감할 수 있는 커뮤니케이션의 장을 마련할 것으로 예상된다.
In the early 1920's, many museums for children with focus on the educational function emerged especially in the USA, transforming the concept from the existing museums. Children's museums or galleries are places where certain items are exhibited to encourage development of certain skills that childr...
In the early 1920's, many museums for children with focus on the educational function emerged especially in the USA, transforming the concept from the existing museums. Children's museums or galleries are places where certain items are exhibited to encourage development of certain skills that children need to master during a certain point in their development stage. Exhibitions in Korea are mostly held for adults thus, systematic and functional exhibitions for children are tremendously insufficient for spreading it's educational effects. Needless to say, the importance of emotion-, sensibility-, thinking and logic-centered education is mostly emphasized in theses days as a matter of children education. However, the perspective of children education gets distorted due to overheated educational passion of social phenomenon in reality. Fundamentally children are born with unlimited potentiality which is able to growth infinitely to explore, recognize and interpret existing surroundings with various ways through five senses. According to that, exhibitions for children are solely required with a form of cultural and educational programs. Experiential exhibitions for children should be planed for stimulate children to feel sufficiently, understanding way of any object or situation at the moment of first recognition, and communication way with consideration of it's form, that is to say, it requires special methods of display in order to make effective communication with children's behavior and cognitive patterns taken into consideration. This report proposes tactility-based experiential exhibitions for children by analyzing the features of experiential exhibitions through a theme of seasons, and studying character of already existing exhibitions in order to qualify better approaching methods and research. On this research, it will explore the contents of exhibition in order to make children having enjoyable and active attitude for maximizing educational effects of tactility-based experiential exhibitions. Finally, children will be able to create sensibility through different forms of contact and absorb new knowledge through games and experience in upcoming experiencing exhibition. Also it deserves to expect about studying new type of exhibition with current flows, would change the whole idea of exhibitions with the current of the times, providing the motif, and accordingly expects interactive exhibition which can accomplish extensive communication between exhibition and audiences.
In the early 1920's, many museums for children with focus on the educational function emerged especially in the USA, transforming the concept from the existing museums. Children's museums or galleries are places where certain items are exhibited to encourage development of certain skills that children need to master during a certain point in their development stage. Exhibitions in Korea are mostly held for adults thus, systematic and functional exhibitions for children are tremendously insufficient for spreading it's educational effects. Needless to say, the importance of emotion-, sensibility-, thinking and logic-centered education is mostly emphasized in theses days as a matter of children education. However, the perspective of children education gets distorted due to overheated educational passion of social phenomenon in reality. Fundamentally children are born with unlimited potentiality which is able to growth infinitely to explore, recognize and interpret existing surroundings with various ways through five senses. According to that, exhibitions for children are solely required with a form of cultural and educational programs. Experiential exhibitions for children should be planed for stimulate children to feel sufficiently, understanding way of any object or situation at the moment of first recognition, and communication way with consideration of it's form, that is to say, it requires special methods of display in order to make effective communication with children's behavior and cognitive patterns taken into consideration. This report proposes tactility-based experiential exhibitions for children by analyzing the features of experiential exhibitions through a theme of seasons, and studying character of already existing exhibitions in order to qualify better approaching methods and research. On this research, it will explore the contents of exhibition in order to make children having enjoyable and active attitude for maximizing educational effects of tactility-based experiential exhibitions. Finally, children will be able to create sensibility through different forms of contact and absorb new knowledge through games and experience in upcoming experiencing exhibition. Also it deserves to expect about studying new type of exhibition with current flows, would change the whole idea of exhibitions with the current of the times, providing the motif, and accordingly expects interactive exhibition which can accomplish extensive communication between exhibition and audiences.
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