집중력은 학습에 있어서 가장 중요하게 다루어지는 요소로 학습능력을 높이기 위해 집중력을 향상시키는 것은 매우 중요하다. 따라서 본 연구는 기능성게임을 통하여 집중력을 향상시킬 수 있으며, 집중력의 향상은 곧 학습능력을 향상시킬 수 있음을 규명하고자 하였다. 실험은 11월 09일부터 11월 24일 까지 서울 소재 ○○초등학교 4학년 학생들 12명을 대상으로 집중력을 측정 하였으며, 측정된 자료에 대한 분석은 SPSS 통계프로그램의 대응 2표본 ...
집중력은 학습에 있어서 가장 중요하게 다루어지는 요소로 학습능력을 높이기 위해 집중력을 향상시키는 것은 매우 중요하다. 따라서 본 연구는 기능성게임을 통하여 집중력을 향상시킬 수 있으며, 집중력의 향상은 곧 학습능력을 향상시킬 수 있음을 규명하고자 하였다. 실험은 11월 09일부터 11월 24일 까지 서울 소재 ○○초등학교 4학년 학생들 12명을 대상으로 집중력을 측정 하였으며, 측정된 자료에 대한 분석은 SPSS 통계프로그램의 대응 2표본 T-검정(Paired-sample T-Test)과 일원배치 분산분석(Oneway ANOVA)을 이용하였다. 본 실험에서 집중력 훈련 게임과 명상음악을 통해 피험자들의 집중력을 향상시키는데 효과가 있었으나 통제집단은 훈련 전·후 차이가 없음으로 나타났다. 명상음악과 집중력 훈련 게임 모두 집중력을 높이는데 효과가 있었지만, 명상에 비해 게임은 이미 집중할 수 있는 몰입요소를 내포하고 있다. 따라서 게임을 집중력을 향상시키는데 활용함으로서 기능성게임을 통해 학습능력을 향상시킬 수 있음을 시사했다. 이에 따라 기능성 게임에 대한 연구가 활성화 되어야 함을 제언하였다.
집중력은 학습에 있어서 가장 중요하게 다루어지는 요소로 학습능력을 높이기 위해 집중력을 향상시키는 것은 매우 중요하다. 따라서 본 연구는 기능성게임을 통하여 집중력을 향상시킬 수 있으며, 집중력의 향상은 곧 학습능력을 향상시킬 수 있음을 규명하고자 하였다. 실험은 11월 09일부터 11월 24일 까지 서울 소재 ○○초등학교 4학년 학생들 12명을 대상으로 집중력을 측정 하였으며, 측정된 자료에 대한 분석은 SPSS 통계프로그램의 대응 2표본 T-검정(Paired-sample T-Test)과 일원배치 분산분석(Oneway ANOVA)을 이용하였다. 본 실험에서 집중력 훈련 게임과 명상음악을 통해 피험자들의 집중력을 향상시키는데 효과가 있었으나 통제집단은 훈련 전·후 차이가 없음으로 나타났다. 명상음악과 집중력 훈련 게임 모두 집중력을 높이는데 효과가 있었지만, 명상에 비해 게임은 이미 집중할 수 있는 몰입요소를 내포하고 있다. 따라서 게임을 집중력을 향상시키는데 활용함으로서 기능성게임을 통해 학습능력을 향상시킬 수 있음을 시사했다. 이에 따라 기능성 게임에 대한 연구가 활성화 되어야 함을 제언하였다.
In learning, concentration power is an element that is the most importantly treated and for raising learning ability, enhancement of concentration power is very important. Therefore, this study intends to closely examine that concentration power can be improved through a serious games and enhancemen...
In learning, concentration power is an element that is the most importantly treated and for raising learning ability, enhancement of concentration power is very important. Therefore, this study intends to closely examine that concentration power can be improved through a serious games and enhancement of concentration power is directly connected to enhancement of learning ability. An experiment was performed to measure concentration power for 12 students in four-year grade of Seoul ○○ primary school from Nov ninth to Nov 24th and for analyzing a measured data, paired-sample T-Test corresponding to SPSS statistic program and Oneway ANOVA were used. In the experiment, the subject showed enhancement in concentration power through a serious games and a meditation music. But controled group did not show a difference before/after training. Both of the meditation music and the serious games showed an effect for enhancement of concentration power but compared with meditation, a game already included a immersion element that the subject could concentrate on. Therefore, it meant that enhancement of learning ability through the serious games could be achieved by using it for improving concentration ability. According to its result, the study suggests that a research on a serious games should be revitalized.
In learning, concentration power is an element that is the most importantly treated and for raising learning ability, enhancement of concentration power is very important. Therefore, this study intends to closely examine that concentration power can be improved through a serious games and enhancement of concentration power is directly connected to enhancement of learning ability. An experiment was performed to measure concentration power for 12 students in four-year grade of Seoul ○○ primary school from Nov ninth to Nov 24th and for analyzing a measured data, paired-sample T-Test corresponding to SPSS statistic program and Oneway ANOVA were used. In the experiment, the subject showed enhancement in concentration power through a serious games and a meditation music. But controled group did not show a difference before/after training. Both of the meditation music and the serious games showed an effect for enhancement of concentration power but compared with meditation, a game already included a immersion element that the subject could concentrate on. Therefore, it meant that enhancement of learning ability through the serious games could be achieved by using it for improving concentration ability. According to its result, the study suggests that a research on a serious games should be revitalized.
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