시설물의 계획단계에서 건설에 소요되는 적정한 공사비를 예측하여 소요예산에 반영하는 것은 집행단계에서 계획한 시설공사를 원활하게 한다. 반면 군 시설공사는 공사 단가에 관한 현실성이 고려되지 않아 1999년부터 현시점에 이르기까지 현실적 물가상승분이 반영되지 않은 국방시설예산편성단가를 적용함으로써 소요되는 목적 시설물에 대한 공사를 집행하는 데 있어 공사의 단가 삭감으로 인한 실행예산 부족이나 공사의 물량 축소 등 많은 문제점이 발생하고 있다. 따라서 계획단계에서 현실적 물가상승분을 포함한 합리적인 공사비 책정을 위한 방법을 강구할 필요가 있다. 이에 본 연구에서는 예산책정의 주책임자인 의사결정자가 이용하기 쉽도록 예산편성단계에서의 공사비 ...
시설물의 계획단계에서 건설에 소요되는 적정한 공사비를 예측하여 소요예산에 반영하는 것은 집행단계에서 계획한 시설공사를 원활하게 한다. 반면 군 시설공사는 공사 단가에 관한 현실성이 고려되지 않아 1999년부터 현시점에 이르기까지 현실적 물가상승분이 반영되지 않은 국방시설예산편성단가를 적용함으로써 소요되는 목적 시설물에 대한 공사를 집행하는 데 있어 공사의 단가 삭감으로 인한 실행예산 부족이나 공사의 물량 축소 등 많은 문제점이 발생하고 있다. 따라서 계획단계에서 현실적 물가상승분을 포함한 합리적인 공사비 책정을 위한 방법을 강구할 필요가 있다. 이에 본 연구에서는 예산책정의 주책임자인 의사결정자가 이용하기 쉽도록 예산편성단계에서의 공사비 예측모델을 제안하였다. “계획단계에서의 예산산정 모델”은 기존의 집행실적이 있는 전군의 시설물 내역서를 분석하여 2005년을 기준으로 환산한 후 공사비 결정에 가장 큰 연관성을 가지며, 영향을 미치는 변수를 도출하여 이를 독립변수로 종속변수인 소요공사비에 대해 회귀식을 유도하였다. 제안한 군 시설공사 계획단계에서의 예산산정모델은 시설사업 집행계획에 대한 의사결정자의 결심을 지원하는 도구로서 유용하게 활용될 것으로 판단된다. 본 연구의 성과를 요약하면 다음과 같다. (1) 공사비지수는 예산산정시 실적공사비를 현실화하여 건축공사 단가를 세분화한 지표로 이용될 수 있도록 개발하였으며 원가지수는 30건의 2002년 육 · 해 · 공군에서 시설물 용도별 집행실적이 있는 건축공사 공사비 지수 산출하였다. 그 결과 재료비에서는 철근, 레미콘, 벽돌(조적/시멘트 벽돌), 모래, 유리가 공사비 변동에 영향을 주는 요소로 분석되었고, 노무비에서는 보통인부, 형틀목공, 철근공, 미장공 순으로 공사비에 영향을 미치는 것으로 파악되었다. 파악된 자료를 토대로 분석해 본 결과 공사비지수의 변동이 2003년에서부터 2004년까지 급격한 증가를 보였는데 그에 따른 주된 원인은 재료비의 경우, 레미콘과 철근재의 가격상승이, 노무비에서는 건설경기의 전반적인 임금상승이 가장 큰 영향을 미치는 것으로 분석되었다. (2) 군 시설공사는 국방예산편성기준 및 국방시설설계기준 의해 구조형식 및 마감형식 등 제한사항이 많아 시설물의 용도와 구조에 따라, 공사비가 일정한 공통점을 가지며 연면적이 가장 큰 변수로 파악되었다. 이에 따라 연면적을 독립변수로 하여 전군(육 · 해 · 공군)에서 2000년부터 2004년간 집행한 780건 시설물에 대해 2005년을 기준으로 공사비를 환산한 후, 공사비 회귀식을 산출하였다. (3) 공사비지수 회귀식을 산출하여 ‘06년도와 ’07년도의 공사비지수를 예측한 결과는 152.78, 161.38이다. 그리고 공사비회귀식이 산출된 통합막사, 내무실, 사무소, 독신자숙소, 탄약고의 용도별 사례에 대해 위에서 구한 ‘06년도와 ’07년도의 공사비지수를 결합하여, 통합막사, 내무실, 사무소, 독신자숙소, 탄약고에 대한 ‘06년도와 ’07년도의 적정공사금액을 예측하였다. 2006년 국방예산단가는 본 연구에서 제안한 단가에 비해 전반적으로 부족한 실정임을 알 수 있으며, 현실단가를 고려한 예산확보가 필요하다는 것을 알 수 있다. 다만 개발한 예산산정모델을 장기적으로 이용하기 위해서는 정확한 공사비지수 산정과 산출된 공사비 회귀식에 대해 업데이트된 자료 추가가 지속적으로 필요하며, 제한사항으로 당해연도를 포함한 약 3년정도에 한하여 적용이 가능하고, 개발된 모델의 계속 사용을 위해 제안된 방법론에 대한 전산체계구축이 필요할 것으로 판단된다.
시설물의 계획단계에서 건설에 소요되는 적정한 공사비를 예측하여 소요예산에 반영하는 것은 집행단계에서 계획한 시설공사를 원활하게 한다. 반면 군 시설공사는 공사 단가에 관한 현실성이 고려되지 않아 1999년부터 현시점에 이르기까지 현실적 물가상승분이 반영되지 않은 국방시설예산편성단가를 적용함으로써 소요되는 목적 시설물에 대한 공사를 집행하는 데 있어 공사의 단가 삭감으로 인한 실행예산 부족이나 공사의 물량 축소 등 많은 문제점이 발생하고 있다. 따라서 계획단계에서 현실적 물가상승분을 포함한 합리적인 공사비 책정을 위한 방법을 강구할 필요가 있다. 이에 본 연구에서는 예산책정의 주책임자인 의사결정자가 이용하기 쉽도록 예산편성단계에서의 공사비 예측모델을 제안하였다. “계획단계에서의 예산산정 모델”은 기존의 집행실적이 있는 전군의 시설물 내역서를 분석하여 2005년을 기준으로 환산한 후 공사비 결정에 가장 큰 연관성을 가지며, 영향을 미치는 변수를 도출하여 이를 독립변수로 종속변수인 소요공사비에 대해 회귀식을 유도하였다. 제안한 군 시설공사 계획단계에서의 예산산정모델은 시설사업 집행계획에 대한 의사결정자의 결심을 지원하는 도구로서 유용하게 활용될 것으로 판단된다. 본 연구의 성과를 요약하면 다음과 같다. (1) 공사비지수는 예산산정시 실적공사비를 현실화하여 건축공사 단가를 세분화한 지표로 이용될 수 있도록 개발하였으며 원가지수는 30건의 2002년 육 · 해 · 공군에서 시설물 용도별 집행실적이 있는 건축공사 공사비 지수 산출하였다. 그 결과 재료비에서는 철근, 레미콘, 벽돌(조적/시멘트 벽돌), 모래, 유리가 공사비 변동에 영향을 주는 요소로 분석되었고, 노무비에서는 보통인부, 형틀목공, 철근공, 미장공 순으로 공사비에 영향을 미치는 것으로 파악되었다. 파악된 자료를 토대로 분석해 본 결과 공사비지수의 변동이 2003년에서부터 2004년까지 급격한 증가를 보였는데 그에 따른 주된 원인은 재료비의 경우, 레미콘과 철근재의 가격상승이, 노무비에서는 건설경기의 전반적인 임금상승이 가장 큰 영향을 미치는 것으로 분석되었다. (2) 군 시설공사는 국방예산편성기준 및 국방시설설계기준 의해 구조형식 및 마감형식 등 제한사항이 많아 시설물의 용도와 구조에 따라, 공사비가 일정한 공통점을 가지며 연면적이 가장 큰 변수로 파악되었다. 이에 따라 연면적을 독립변수로 하여 전군(육 · 해 · 공군)에서 2000년부터 2004년간 집행한 780건 시설물에 대해 2005년을 기준으로 공사비를 환산한 후, 공사비 회귀식을 산출하였다. (3) 공사비지수 회귀식을 산출하여 ‘06년도와 ’07년도의 공사비지수를 예측한 결과는 152.78, 161.38이다. 그리고 공사비회귀식이 산출된 통합막사, 내무실, 사무소, 독신자숙소, 탄약고의 용도별 사례에 대해 위에서 구한 ‘06년도와 ’07년도의 공사비지수를 결합하여, 통합막사, 내무실, 사무소, 독신자숙소, 탄약고에 대한 ‘06년도와 ’07년도의 적정공사금액을 예측하였다. 2006년 국방예산단가는 본 연구에서 제안한 단가에 비해 전반적으로 부족한 실정임을 알 수 있으며, 현실단가를 고려한 예산확보가 필요하다는 것을 알 수 있다. 다만 개발한 예산산정모델을 장기적으로 이용하기 위해서는 정확한 공사비지수 산정과 산출된 공사비 회귀식에 대해 업데이트된 자료 추가가 지속적으로 필요하며, 제한사항으로 당해연도를 포함한 약 3년정도에 한하여 적용이 가능하고, 개발된 모델의 계속 사용을 위해 제안된 방법론에 대한 전산체계구축이 필요할 것으로 판단된다.
In order to go smoothly facility constructions in execution, proper construction costs should be estimated during planning and reflected in the budget. However, the military facility construction has not been considering reality in a way that it has adopted the same unit cost of military facility bu...
In order to go smoothly facility constructions in execution, proper construction costs should be estimated during planning and reflected in the budget. However, the military facility construction has not been considering reality in a way that it has adopted the same unit cost of military facility budget estimation from 1999 is still being applied. This results in many problems such as deficiencies of construction quality and inaccurate estimate of material quantity. Therefore, this study proposes predicting model of a construction cost at the budget estimation for officers who are in charge of budget appropriation and suggestes construction cost of each military facility (thousand won/pyong). "A budget estimation model at the planning phase" uses regression analysis by using area as an independent variable, and construction cost as a dependent variable after analyzing each of existing military facilities and determining variable(area) which has the greatest influence on construction costs. The proposed budget estimation model at planning of military facility construction will be used as a tool for officers who determine facility construction execution. A brief summary of the results of this research is as follows : (1) Developed cost indices which estimate 30 military facilities built in 2000 are for micro use so that the officers can apply the indices which can convert historical cost into current one. The result of direct cost indices is that material cost index is determined by the change of some material cost: steel, ready-mixed-concrete, brick and sand. Labor cost index is determined by the change of some labor costs: laborer, carpenters, steel-workers and plasterers. Steep increase of construction cost occurred between 2003 and 2004. The major causes seem to be the increased material costs for steel and ready-mixed-concrete for structure, and also the overall labor cost increase in construction industry. (2) The structure and the finishes of military facilities are limited by standard of military budget estimation and military facility design criteria. Construction costs have the tendency to be fixed according to the specific structure and finishes. Thus, total area is selected as independent variables on cost regression analysis of 780 facilities executed from 2000 to 2004. Cost regression analysis are produced (3) Predicted cost indices in 2006 and 2007 estimated from cost indices regression analysis are 152.78 and 161.38 respectively. Appropriate construction costs in 2006 and 2007 for camp, barrack, office, single's quarters, and magazine are produced in combination with cost regression analysis and predict cost indices in 2006 and 2007. Predicted construction costs of 2006 and 2007 are produced This table shows that the budget in 2006 comes short of the proposed costs, and the realistic budget appropriation is needed. To use this budget estimation model for an extended period of time, accurate cost indices estimation and data update by cost regression analysis are necessary. Limitations are as follows : 1) the proposed model can be only applied for three year period including the very first year. 2) the computer system for proposed methodology should be established.
In order to go smoothly facility constructions in execution, proper construction costs should be estimated during planning and reflected in the budget. However, the military facility construction has not been considering reality in a way that it has adopted the same unit cost of military facility budget estimation from 1999 is still being applied. This results in many problems such as deficiencies of construction quality and inaccurate estimate of material quantity. Therefore, this study proposes predicting model of a construction cost at the budget estimation for officers who are in charge of budget appropriation and suggestes construction cost of each military facility (thousand won/pyong). "A budget estimation model at the planning phase" uses regression analysis by using area as an independent variable, and construction cost as a dependent variable after analyzing each of existing military facilities and determining variable(area) which has the greatest influence on construction costs. The proposed budget estimation model at planning of military facility construction will be used as a tool for officers who determine facility construction execution. A brief summary of the results of this research is as follows : (1) Developed cost indices which estimate 30 military facilities built in 2000 are for micro use so that the officers can apply the indices which can convert historical cost into current one. The result of direct cost indices is that material cost index is determined by the change of some material cost: steel, ready-mixed-concrete, brick and sand. Labor cost index is determined by the change of some labor costs: laborer, carpenters, steel-workers and plasterers. Steep increase of construction cost occurred between 2003 and 2004. The major causes seem to be the increased material costs for steel and ready-mixed-concrete for structure, and also the overall labor cost increase in construction industry. (2) The structure and the finishes of military facilities are limited by standard of military budget estimation and military facility design criteria. Construction costs have the tendency to be fixed according to the specific structure and finishes. Thus, total area is selected as independent variables on cost regression analysis of 780 facilities executed from 2000 to 2004. Cost regression analysis are produced (3) Predicted cost indices in 2006 and 2007 estimated from cost indices regression analysis are 152.78 and 161.38 respectively. Appropriate construction costs in 2006 and 2007 for camp, barrack, office, single's quarters, and magazine are produced in combination with cost regression analysis and predict cost indices in 2006 and 2007. Predicted construction costs of 2006 and 2007 are produced This table shows that the budget in 2006 comes short of the proposed costs, and the realistic budget appropriation is needed. To use this budget estimation model for an extended period of time, accurate cost indices estimation and data update by cost regression analysis are necessary. Limitations are as follows : 1) the proposed model can be only applied for three year period including the very first year. 2) the computer system for proposed methodology should be established.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.