본 연구는 유치원에서 이루어지고 있는 유아수학교육에 대한 유치원 교사의 인식 및 실태에 대해 알아보기 위하여 유아수학교육의 중요성과 목적에 대한 인식, 계획, 내용, 방법, 학습자료 및 교재교구, 평가에 대해 조사하고 분석하였다, 이를 통해 바람직한 유아수학교육의 방향 정립과 발전 방안을 위한 기초 자료를 얻고 유치원 교사의 수학교육에 대한 올바른 이해를 도와 보다 나은 수학교육프로그램 개발의 자료를 제시 하는데 그 목적이 있다.
본 연구에서는 이러한 목적을 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
1) 유아수학교육의 중요성에 대한 교사의 인식은 어떠한가?
2) 유아수학교육의 목적에 대한 교사의 인식은 어떠한가?
3) 유아수학교육의 계획은 무엇을 기초로 어떻게 이루어지고 있으며, 수학교육 내용과 지도 방법에 대한 교사의 인식과 실태는 어떠한가?
4) 유아 수학교육을 위한 학습자료 및 교재 교구의 구비 현황과 사용에 대한 교사의 인식과 실태는 어떠한가?
5) 유아 수학교육의 평가에 대한 교사의 인식과 실태는 어떠한가?
연구의 방법은 경남지역의 공립 유치원의 교사를 대상으로 질문지 조사를 실시하였다.
자료처리는 교사들의 일반적 특성에 따라 독립표본 ...
본 연구는 유치원에서 이루어지고 있는 유아수학교육에 대한 유치원 교사의 인식 및 실태에 대해 알아보기 위하여 유아수학교육의 중요성과 목적에 대한 인식, 계획, 내용, 방법, 학습자료 및 교재교구, 평가에 대해 조사하고 분석하였다, 이를 통해 바람직한 유아수학교육의 방향 정립과 발전 방안을 위한 기초 자료를 얻고 유치원 교사의 수학교육에 대한 올바른 이해를 도와 보다 나은 수학교육프로그램 개발의 자료를 제시 하는데 그 목적이 있다.
본 연구에서는 이러한 목적을 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
1) 유아수학교육의 중요성에 대한 교사의 인식은 어떠한가?
2) 유아수학교육의 목적에 대한 교사의 인식은 어떠한가?
3) 유아수학교육의 계획은 무엇을 기초로 어떻게 이루어지고 있으며, 수학교육 내용과 지도 방법에 대한 교사의 인식과 실태는 어떠한가?
4) 유아 수학교육을 위한 학습자료 및 교재 교구의 구비 현황과 사용에 대한 교사의 인식과 실태는 어떠한가?
5) 유아 수학교육의 평가에 대한 교사의 인식과 실태는 어떠한가?
연구의 방법은 경남지역의 공립 유치원의 교사를 대상으로 질문지 조사를 실시하였다.
자료처리는 교사들의 일반적 특성에 따라 독립표본 t-검정(t-test), 일원배채 별량분석,(One-way ANOVA), 교차분석(-검정)등을 적용하여 평균, 표준편차, 빈도, 백분율로 분석하였다.
본 연구에서 밝혀진 주요 결과들을 요약하면 다음과 같다.
첫째, 유치원교사들은 유아수학교육에 대해 대체적으로 중요하게 생각하고 있으며, 수학교육 시 가장 어려운 점으로는 수학활동자료의 부족인 것으로 나타났다.
둘째, 유아수학교육 목적 중에서는 ‘수학적 문제해결력, 탐구력, 논리적 사고 능력을 기른다’ 를 가장 중요하게 인식하고 있는 것으로 나타났다.
셋째, 수학교육을 계획할 때 ‘유치원 교육 과정’을 가장 많이 참고로 하며, 그 내용은 ‘6차 교육과정’을 중심으로 하고 있는 것으로 나타났다.
넷째, 통합 활동을 통해서 수학을 지도할 경우 ‘자유선택활동’이 가장 효과적인 것으로 인식하고 있었다.
수학교육 시 가장효과적인 집단의 크기는 ‘소집단(10명 이내)’인 것으로 나타났으며, 수학활동의 시간은 따로 정해져 있지 않고 ‘모든 활동 속에 포함한다.’가 가장 높게 나타났다.
다섯째, 수학교육활동 자료의 구비정도는 대체적으로 ‘보통’ 이상으로 나타났으나, ‘기초적인 통계와 관련된 경험하기’ 자료는 부족한 것으로 나타났다.
수학학습 자료 중 가장 많이 사용하는 것으로는 ‘구체적 조작자료’와 ‘상징적 자료’이고, 가장 적게 사용하는 것으로는 ‘영상적 자료’로 나타났으며, 학습 자료는 주로 시중에서 구입하여 사용하며, 교체 시기는 ‘1~2주에 한번정도’ 교체 한다가 가장 높게 나타났다.
여섯째, 수학교육에 대한 평가는 대부분의 교사들이 실시하고 있으며 그 시기는 ‘수학활동 직후’이고, 가장 많이 사용하는 평가 방법으로는 ‘체크리스트’이며, 평가의 기능에 대해서는 ‘수학교육에 대한 자신감 파악’이 가장 높게 나타났다.
본 연구는 유치원에서 이루어지고 있는 유아수학교육에 대한 유치원 교사의 인식 및 실태에 대해 알아보기 위하여 유아수학교육의 중요성과 목적에 대한 인식, 계획, 내용, 방법, 학습자료 및 교재교구, 평가에 대해 조사하고 분석하였다, 이를 통해 바람직한 유아수학교육의 방향 정립과 발전 방안을 위한 기초 자료를 얻고 유치원 교사의 수학교육에 대한 올바른 이해를 도와 보다 나은 수학교육프로그램 개발의 자료를 제시 하는데 그 목적이 있다.
본 연구에서는 이러한 목적을 위하여 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
1) 유아수학교육의 중요성에 대한 교사의 인식은 어떠한가?
2) 유아수학교육의 목적에 대한 교사의 인식은 어떠한가?
3) 유아수학교육의 계획은 무엇을 기초로 어떻게 이루어지고 있으며, 수학교육 내용과 지도 방법에 대한 교사의 인식과 실태는 어떠한가?
4) 유아 수학교육을 위한 학습자료 및 교재 교구의 구비 현황과 사용에 대한 교사의 인식과 실태는 어떠한가?
5) 유아 수학교육의 평가에 대한 교사의 인식과 실태는 어떠한가?
연구의 방법은 경남지역의 공립 유치원의 교사를 대상으로 질문지 조사를 실시하였다.
자료처리는 교사들의 일반적 특성에 따라 독립표본 t-검정(t-test), 일원배채 별량분석,(One-way ANOVA), 교차분석(-검정)등을 적용하여 평균, 표준편차, 빈도, 백분율로 분석하였다.
본 연구에서 밝혀진 주요 결과들을 요약하면 다음과 같다.
첫째, 유치원교사들은 유아수학교육에 대해 대체적으로 중요하게 생각하고 있으며, 수학교육 시 가장 어려운 점으로는 수학활동자료의 부족인 것으로 나타났다.
둘째, 유아수학교육 목적 중에서는 ‘수학적 문제해결력, 탐구력, 논리적 사고 능력을 기른다’ 를 가장 중요하게 인식하고 있는 것으로 나타났다.
셋째, 수학교육을 계획할 때 ‘유치원 교육 과정’을 가장 많이 참고로 하며, 그 내용은 ‘6차 교육과정’을 중심으로 하고 있는 것으로 나타났다.
넷째, 통합 활동을 통해서 수학을 지도할 경우 ‘자유선택활동’이 가장 효과적인 것으로 인식하고 있었다.
수학교육 시 가장효과적인 집단의 크기는 ‘소집단(10명 이내)’인 것으로 나타났으며, 수학활동의 시간은 따로 정해져 있지 않고 ‘모든 활동 속에 포함한다.’가 가장 높게 나타났다.
다섯째, 수학교육활동 자료의 구비정도는 대체적으로 ‘보통’ 이상으로 나타났으나, ‘기초적인 통계와 관련된 경험하기’ 자료는 부족한 것으로 나타났다.
수학학습 자료 중 가장 많이 사용하는 것으로는 ‘구체적 조작자료’와 ‘상징적 자료’이고, 가장 적게 사용하는 것으로는 ‘영상적 자료’로 나타났으며, 학습 자료는 주로 시중에서 구입하여 사용하며, 교체 시기는 ‘1~2주에 한번정도’ 교체 한다가 가장 높게 나타났다.
여섯째, 수학교육에 대한 평가는 대부분의 교사들이 실시하고 있으며 그 시기는 ‘수학활동 직후’이고, 가장 많이 사용하는 평가 방법으로는 ‘체크리스트’이며, 평가의 기능에 대해서는 ‘수학교육에 대한 자신감 파악’이 가장 높게 나타났다.
The purpose of this study was to examine how kindergarten teachers perceived the importance, object, planning, content, methods, learning materials, teaching aids and evaluation of early childhood mathematical education. It's ultimately meant to find out about the state of preschool mathematical edu...
The purpose of this study was to examine how kindergarten teachers perceived the importance, object, planning, content, methods, learning materials, teaching aids and evaluation of early childhood mathematical education. It's ultimately meant to find out about the state of preschool mathematical education, to determine some of the right directions for that, to let kindergarten teachers have the right understanding of mathematical education and finally to help develop quality math education programs.
The research questions were posed as follows:
1. What is the perception of teachers about the importance of early childhood mathematical education?
2. What is the perception of teachers about the object of early childhood mathematical education?
3. On which ground and how is early childhood mathematical education planned1? What is the opinion of teachers on the content and methods of mathematical education? What is the actual state of early childhood mathematical education?
4. What is the perception of teachers about the preparation and use of learning materials and teaching aids for early childhood mathematical education?
5. What are the opinion of teachers on the evaluation of early childhood mathematical education and its state?
The subjects in this study were public kindergarten teachers in south Gyeongsang province. After a survey was conducted, statistical data on mean, standard deviation, frequency and percentage were obtained by using t-test, one-way ANOVA and x2 test.
The major findings of the study were as below:
First, the kindergarten teachers investigated considered preschool mathematical education important in general. A shortage of relevant materials was identified as what made it most difficult to offer math education.
Second, as for the object of early childhood math education, they found it most crucial to develop mathematical problem-solving skills, inquiry process skills and logical thinking faculty.
Third, when a math education program was mapped out, they referred to the kindergarten curriculum the most, especially the sixth one.
Fourth, when math education was offered through integrated activities, they believed that optional activities were most effective.
A small group of 10 or less was viewed as the best group size for that education, and the largest number of the teachers handled math education in every activity without putting aside extra time for that.
Fifth, the kindergartens were moderately or well equipped with learning materials, but experiential materials about basic statistics weren't sufficient.
The most widely utilized math materials were concrete manipulative materials and symbolic ones, and cinematographic materials were in use the least. Learning materials were purchased mostly on the market, and existing materials were replaced with new ones once a week or every other week.
Sixth, math education evaluation was implemented by the majority of the teachers immediately after math activities were fulfilled. The most common evaluation method was a checklist, and as to the function of evaluation, the greatest number of them thought that it allowed them to be aware of their own confidence about math education.
The purpose of this study was to examine how kindergarten teachers perceived the importance, object, planning, content, methods, learning materials, teaching aids and evaluation of early childhood mathematical education. It's ultimately meant to find out about the state of preschool mathematical education, to determine some of the right directions for that, to let kindergarten teachers have the right understanding of mathematical education and finally to help develop quality math education programs.
The research questions were posed as follows:
1. What is the perception of teachers about the importance of early childhood mathematical education?
2. What is the perception of teachers about the object of early childhood mathematical education?
3. On which ground and how is early childhood mathematical education planned1? What is the opinion of teachers on the content and methods of mathematical education? What is the actual state of early childhood mathematical education?
4. What is the perception of teachers about the preparation and use of learning materials and teaching aids for early childhood mathematical education?
5. What are the opinion of teachers on the evaluation of early childhood mathematical education and its state?
The subjects in this study were public kindergarten teachers in south Gyeongsang province. After a survey was conducted, statistical data on mean, standard deviation, frequency and percentage were obtained by using t-test, one-way ANOVA and x2 test.
The major findings of the study were as below:
First, the kindergarten teachers investigated considered preschool mathematical education important in general. A shortage of relevant materials was identified as what made it most difficult to offer math education.
Second, as for the object of early childhood math education, they found it most crucial to develop mathematical problem-solving skills, inquiry process skills and logical thinking faculty.
Third, when a math education program was mapped out, they referred to the kindergarten curriculum the most, especially the sixth one.
Fourth, when math education was offered through integrated activities, they believed that optional activities were most effective.
A small group of 10 or less was viewed as the best group size for that education, and the largest number of the teachers handled math education in every activity without putting aside extra time for that.
Fifth, the kindergartens were moderately or well equipped with learning materials, but experiential materials about basic statistics weren't sufficient.
The most widely utilized math materials were concrete manipulative materials and symbolic ones, and cinematographic materials were in use the least. Learning materials were purchased mostly on the market, and existing materials were replaced with new ones once a week or every other week.
Sixth, math education evaluation was implemented by the majority of the teachers immediately after math activities were fulfilled. The most common evaluation method was a checklist, and as to the function of evaluation, the greatest number of them thought that it allowed them to be aware of their own confidence about math education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.