경상북도는 지역을 대표하는 경쟁력 있는 축제를 육성 발전시키기 위해 2006년 도 지원축제를 영천보현산 별빛축제를 포함하여 6개 축제를 선정하였다. 특히 전국 최초로 천문과학과 자연을 테마로 한 영천 보현산 별빛축제는 천문관측이라는 테마를 통하여 천문과학축제 브랜드로 자리매김하고 친환경적인 청정지역이라는 이미지를 개선하여 농업소득을 증대하고 관광산업 발전이라는 목적을 다하는 노력을 경주하고 있다. 아울러 본 연구를 체계적이고 객관적인 평가를 통해 축제의 효과를 지속적이고 더 나은 발전 방향을 모색하는 기초 자료를 제공하는데 있다. 본 연구목적을 달성하기 위한 구체적인 연구목적은 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 지역축제와 방문동기, 방문자 만족 등 기존의 선행 이론들을 바탕으로, 이들 측정도구의 개념적 요인구조를 살펴본다. 둘째, 실증분석을 통하여 인구 통계적 특성과, 이용 행태적 특성에 따른 방문동기, 방문자 만족 요인의 상호간 차이검증을 한다. 셋째, 이러한 연구결과를 바탕으로 지역축제의 방문자 만족과 축제의 개선방향에 대해 어떠한 시사점이 있는지를 제시한다. 본 연구에서는 필요한 표본을 보현산 별빛 축제의 참가자를 대상으로 하였고, 설문조사는 2006년 7월 28부터 7월 30일까지 영천 보현산 별빛축제 방문객을 대상으로 설문지를 배포하였다. 조사방법은 방문자를 대상으로 조사해야 한다는 특수성을 감안하여 본 축제를 위해 설문에 숙련된 교육을 거친 조사원이 응답자에게 설문의 취지를 설명한 후, 본인이 응답을 하는 1:1 면접 후 자기기입식 설문방법을 사용하였다. 설문지는 381부를 배포하였으며, 회수된 설문지 중 불성실한 응답이나 응답에 문제정도와 중심화 경향이 심한 설문지를 제외한 318부를 최종분석에 활용하였다. 영천 보현산 별빛축제 방문객을 대상으로 수집된 설문자료는 SPSS/WIN 13.0 통계 프로그램을 이용하여 ...
경상북도는 지역을 대표하는 경쟁력 있는 축제를 육성 발전시키기 위해 2006년 도 지원축제를 영천보현산 별빛축제를 포함하여 6개 축제를 선정하였다. 특히 전국 최초로 천문과학과 자연을 테마로 한 영천 보현산 별빛축제는 천문관측이라는 테마를 통하여 천문과학축제 브랜드로 자리매김하고 친환경적인 청정지역이라는 이미지를 개선하여 농업소득을 증대하고 관광산업 발전이라는 목적을 다하는 노력을 경주하고 있다. 아울러 본 연구를 체계적이고 객관적인 평가를 통해 축제의 효과를 지속적이고 더 나은 발전 방향을 모색하는 기초 자료를 제공하는데 있다. 본 연구목적을 달성하기 위한 구체적인 연구목적은 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 지역축제와 방문동기, 방문자 만족 등 기존의 선행 이론들을 바탕으로, 이들 측정도구의 개념적 요인구조를 살펴본다. 둘째, 실증분석을 통하여 인구 통계적 특성과, 이용 행태적 특성에 따른 방문동기, 방문자 만족 요인의 상호간 차이검증을 한다. 셋째, 이러한 연구결과를 바탕으로 지역축제의 방문자 만족과 축제의 개선방향에 대해 어떠한 시사점이 있는지를 제시한다. 본 연구에서는 필요한 표본을 보현산 별빛 축제의 참가자를 대상으로 하였고, 설문조사는 2006년 7월 28부터 7월 30일까지 영천 보현산 별빛축제 방문객을 대상으로 설문지를 배포하였다. 조사방법은 방문자를 대상으로 조사해야 한다는 특수성을 감안하여 본 축제를 위해 설문에 숙련된 교육을 거친 조사원이 응답자에게 설문의 취지를 설명한 후, 본인이 응답을 하는 1:1 면접 후 자기기입식 설문방법을 사용하였다. 설문지는 381부를 배포하였으며, 회수된 설문지 중 불성실한 응답이나 응답에 문제정도와 중심화 경향이 심한 설문지를 제외한 318부를 최종분석에 활용하였다. 영천 보현산 별빛축제 방문객을 대상으로 수집된 설문자료는 SPSS/WIN 13.0 통계 프로그램을 이용하여 빈도분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도 분석, 기술통계를 하였으며, 이들 변수간의 영향 관계를 고찰하기 위해 회귀분석과 T-test와 일원배치분산분석 검증을 실시하였다. 이러한 관점에서 규명된 시사점을 보면 첫째, 연구결과 보현산 별빛축제에 대한 방문자의 전반적인 만족도가 양호한 수준 이라는 결론을 내릴 수 있었고 이에 대해 보현산 별빛축제에 재방문하겠다는 응답과 이 축제를 친구나 이웃에게 권유하겠다는 응답이 각각 높게 나타났으며, 축제 방문자 중 69.5%가 축제 참가를 단일목적으로 영천을 방문한 점을 감안한다면, 향후 발전 가능성에 기대를 주고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 보현산 별빛축제 중 동기 요인에 새로운 경험에 대한 만족도가 낮은 것으로 보아 새로운 프로그램의 개발이 시급하다. 행해진 프로그램 중 ‘별’ 테마의 프로그램이 가장 긍정적인 인상을 방문자에게 준 것으로 나타났고, 따라서 보현산 별빛축제의 경쟁력을 가지기 위해서는 별을 주제로 한 더욱 다양하고 창의적인 프로그램을 적극적으로 개발하는 것이 필요할 것으로 생각되어 진다. 셋째, 축제 방문자가 주로 인근 지역 거주민이고, 수도권 거주자 비율이 매우 낮으며, 당일체류가 76.4%에 달하는 점은 장차 지역경제 활성화 측면에서는 개선이 필요한 항목으로 대두되었다. 아울러 수도권 거주자의 참가율을 높이기 위해서는 적극적인 홍보와 함께 타깃에 맞는 프로그램 개발에 노력을 더욱 기울일 필요가 있을 것으로 생각되어 진다. 본 연구에서는 3회를 맞고 있는 보현산 별빛축제를 대상으로 축제의 발전방향이나 방문객의 만족도를 알아봄으로서 지속적인 축제로의 발돋움의 계기를 제공한다는데 본 연구의 의의가 있다고 할 수 있다.
경상북도는 지역을 대표하는 경쟁력 있는 축제를 육성 발전시키기 위해 2006년 도 지원축제를 영천보현산 별빛축제를 포함하여 6개 축제를 선정하였다. 특히 전국 최초로 천문과학과 자연을 테마로 한 영천 보현산 별빛축제는 천문관측이라는 테마를 통하여 천문과학축제 브랜드로 자리매김하고 친환경적인 청정지역이라는 이미지를 개선하여 농업소득을 증대하고 관광산업 발전이라는 목적을 다하는 노력을 경주하고 있다. 아울러 본 연구를 체계적이고 객관적인 평가를 통해 축제의 효과를 지속적이고 더 나은 발전 방향을 모색하는 기초 자료를 제공하는데 있다. 본 연구목적을 달성하기 위한 구체적인 연구목적은 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 지역축제와 방문동기, 방문자 만족 등 기존의 선행 이론들을 바탕으로, 이들 측정도구의 개념적 요인구조를 살펴본다. 둘째, 실증분석을 통하여 인구 통계적 특성과, 이용 행태적 특성에 따른 방문동기, 방문자 만족 요인의 상호간 차이검증을 한다. 셋째, 이러한 연구결과를 바탕으로 지역축제의 방문자 만족과 축제의 개선방향에 대해 어떠한 시사점이 있는지를 제시한다. 본 연구에서는 필요한 표본을 보현산 별빛 축제의 참가자를 대상으로 하였고, 설문조사는 2006년 7월 28부터 7월 30일까지 영천 보현산 별빛축제 방문객을 대상으로 설문지를 배포하였다. 조사방법은 방문자를 대상으로 조사해야 한다는 특수성을 감안하여 본 축제를 위해 설문에 숙련된 교육을 거친 조사원이 응답자에게 설문의 취지를 설명한 후, 본인이 응답을 하는 1:1 면접 후 자기기입식 설문방법을 사용하였다. 설문지는 381부를 배포하였으며, 회수된 설문지 중 불성실한 응답이나 응답에 문제정도와 중심화 경향이 심한 설문지를 제외한 318부를 최종분석에 활용하였다. 영천 보현산 별빛축제 방문객을 대상으로 수집된 설문자료는 SPSS/WIN 13.0 통계 프로그램을 이용하여 빈도분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도 분석, 기술통계를 하였으며, 이들 변수간의 영향 관계를 고찰하기 위해 회귀분석과 T-test와 일원배치분산분석 검증을 실시하였다. 이러한 관점에서 규명된 시사점을 보면 첫째, 연구결과 보현산 별빛축제에 대한 방문자의 전반적인 만족도가 양호한 수준 이라는 결론을 내릴 수 있었고 이에 대해 보현산 별빛축제에 재방문하겠다는 응답과 이 축제를 친구나 이웃에게 권유하겠다는 응답이 각각 높게 나타났으며, 축제 방문자 중 69.5%가 축제 참가를 단일목적으로 영천을 방문한 점을 감안한다면, 향후 발전 가능성에 기대를 주고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 보현산 별빛축제 중 동기 요인에 새로운 경험에 대한 만족도가 낮은 것으로 보아 새로운 프로그램의 개발이 시급하다. 행해진 프로그램 중 ‘별’ 테마의 프로그램이 가장 긍정적인 인상을 방문자에게 준 것으로 나타났고, 따라서 보현산 별빛축제의 경쟁력을 가지기 위해서는 별을 주제로 한 더욱 다양하고 창의적인 프로그램을 적극적으로 개발하는 것이 필요할 것으로 생각되어 진다. 셋째, 축제 방문자가 주로 인근 지역 거주민이고, 수도권 거주자 비율이 매우 낮으며, 당일체류가 76.4%에 달하는 점은 장차 지역경제 활성화 측면에서는 개선이 필요한 항목으로 대두되었다. 아울러 수도권 거주자의 참가율을 높이기 위해서는 적극적인 홍보와 함께 타깃에 맞는 프로그램 개발에 노력을 더욱 기울일 필요가 있을 것으로 생각되어 진다. 본 연구에서는 3회를 맞고 있는 보현산 별빛축제를 대상으로 축제의 발전방향이나 방문객의 만족도를 알아봄으로서 지속적인 축제로의 발돋움의 계기를 제공한다는데 본 연구의 의의가 있다고 할 수 있다.
Gyeongsangbuk-do has decided to support six festivals in 2006. The festivals are chosen to promote representative festivals of local communities. Yeongcheon Bohyonsan Starlight Festival is one of the six festivals. The starlight festival has been organized as an astronomical science festival with a ...
Gyeongsangbuk-do has decided to support six festivals in 2006. The festivals are chosen to promote representative festivals of local communities. Yeongcheon Bohyonsan Starlight Festival is one of the six festivals. The starlight festival has been organized as an astronomical science festival with a theme of astronomical observation for the first time in Korea. The purpose of this festival is to increase agricultural income by improving the town's environmental image and to develop tourism. Moreover, it is to help this study provide basic data for the effect and the improvement of the festival with a systematic and objective evaluation. 2 The aim of this study is as followings. First, it is to find the conceptual structure of the local festivals based on the previous theories, such as the motivation of visit and satisfaction of visitors. Second, it is to evaluate how the using behavioral properties affect to the motivation of visit and satisfaction of visitors, and compare them with the properties of population statistics by an analysis of actual proof. Third, it is to indicate a suggestive point of the satisfaction of visitors in local festivals and the improvement of the festival based on the results above. The study was administered to Yeongcheon Bohyonsan Starlight Festival, and the survey started from July 28 to July 30, 2006. The survey was performed only to those who had visited the festival. The participants were told about the purpose of this study and interviewed in-person. Questionnaires with undutiful answers were excluded, and a total of 318 out of 381 questionnaires were used for the final analysis. Then, the polled data was performed frequency analysis, exploratory factor analysis, reliability, analysis, and descriptive statistics using SPSS/WIN 13.0 statistical software, and the effects of the variables were observed by regression analysis, T-test, and ONE-Way ANOVA. The suggestive points include the followings. First of all, the results on the satisfaction of visitors in Bohyonsan Starlight Festival were good enough. Many of the participants said that they would revisit the festival or recommend others to visit. Considering that 69.5% of the visitors came to Yeongcheon only for the festival, further development of the festival is expected. Second, the main reason that some participants showed low satisfaction on the festival is because of the monotonous program of the festival, so that, new programs should be developed without a delay. The program with a theme of 'star' is the most impressive to the visitors, therefore, various creative programs with a theme of star should be actively developed for competitiveness of Bohyonsan Starlight Festival. Third, most of the visitors were residents from near district, and only a few came from the metropolitan area. Also, 76.4% of the visitors were a day trippers. These things should be changed for the better to revitalize local economies. Moreover, the festival should be actively promoted and considered in developing new programs to increase visitors from the metropolitan area. This research is to provide an opportunity for Bohyonsan Starlight Festival, which has been held for three times now, to become a continual festival by studying on the progress of the festival and satisfaction of visitors.
Gyeongsangbuk-do has decided to support six festivals in 2006. The festivals are chosen to promote representative festivals of local communities. Yeongcheon Bohyonsan Starlight Festival is one of the six festivals. The starlight festival has been organized as an astronomical science festival with a theme of astronomical observation for the first time in Korea. The purpose of this festival is to increase agricultural income by improving the town's environmental image and to develop tourism. Moreover, it is to help this study provide basic data for the effect and the improvement of the festival with a systematic and objective evaluation. 2 The aim of this study is as followings. First, it is to find the conceptual structure of the local festivals based on the previous theories, such as the motivation of visit and satisfaction of visitors. Second, it is to evaluate how the using behavioral properties affect to the motivation of visit and satisfaction of visitors, and compare them with the properties of population statistics by an analysis of actual proof. Third, it is to indicate a suggestive point of the satisfaction of visitors in local festivals and the improvement of the festival based on the results above. The study was administered to Yeongcheon Bohyonsan Starlight Festival, and the survey started from July 28 to July 30, 2006. The survey was performed only to those who had visited the festival. The participants were told about the purpose of this study and interviewed in-person. Questionnaires with undutiful answers were excluded, and a total of 318 out of 381 questionnaires were used for the final analysis. Then, the polled data was performed frequency analysis, exploratory factor analysis, reliability, analysis, and descriptive statistics using SPSS/WIN 13.0 statistical software, and the effects of the variables were observed by regression analysis, T-test, and ONE-Way ANOVA. The suggestive points include the followings. First of all, the results on the satisfaction of visitors in Bohyonsan Starlight Festival were good enough. Many of the participants said that they would revisit the festival or recommend others to visit. Considering that 69.5% of the visitors came to Yeongcheon only for the festival, further development of the festival is expected. Second, the main reason that some participants showed low satisfaction on the festival is because of the monotonous program of the festival, so that, new programs should be developed without a delay. The program with a theme of 'star' is the most impressive to the visitors, therefore, various creative programs with a theme of star should be actively developed for competitiveness of Bohyonsan Starlight Festival. Third, most of the visitors were residents from near district, and only a few came from the metropolitan area. Also, 76.4% of the visitors were a day trippers. These things should be changed for the better to revitalize local economies. Moreover, the festival should be actively promoted and considered in developing new programs to increase visitors from the metropolitan area. This research is to provide an opportunity for Bohyonsan Starlight Festival, which has been held for three times now, to become a continual festival by studying on the progress of the festival and satisfaction of visitors.
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