현대사회에서 영화는 영상매체의 발달로 대중문화에 큰 비중을 차지하고 있으며 영화 산업 발전을 통해 고부가가치를 창출하고 높은 경쟁력을 가지게 되어 대중들에게 유행을 선도하는 역할을 하기도 한다. 특히 영화에서 배우들의 의상은 전체 스토리를 이해하는데 도움을 줄 뿐 만아니라 의상의 변화를 통해 배우의 감정과 분위기를 더욱 고조시키는 효과가 나타나기도 하여 영화에서 의상의 중요성이 크게 부각되고 있다. 따라서 본 연구는 첫째, 영화 스캔들에 반영되고 있는 사회, 문화적배경과 복식사적 배경을 살펴보고 둘째, 영화 스캔들 영상자료와 시나리오를 통해 주요 두 여배우의 대사와 상황에 나타난 성격을 파악하였다. 그리고 셋째, 성격이 반영된 의상사진을 분석하고 변화된 심리상태를 미적표현요소를 통해 복식에 어떻게 상징적으로 표현 되었는지 살펴보았고 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 영화 스캔들의 역사적 배경을 살펴보면 먼저, 사회 문화적 배경으로는 18세기 조선후기를 배경으로 하고 있으며 엄격한 유교사상의 영향을 받아 예를 중시하고 남녀유별의 내외법이 생활전반에 영향을 미쳤고 엄격한 신분체제가 나타났다. 그러나 근대화되면서 천주교가 들어왔고 이로 인해 유교의례를 거부하는 현상이 나타나 나라에서는 천주학을 금지하였다. 그리고 복식사적 배경으로는 복식을 통해 신분을 구분하고자 하였으며 검소한 의생활을 중시하여 복식 금제령을 내려 사치스런 생활을 규제하였다. 그리고 영화 스캔들은 조선후기를 배경으로 하고 있지만 복식에서는 조선중기에서 후기까지의 공존이 나타나 고증에 충실하기 보다는 영화에 표현된 인물의 이미지에 맞춰서 의상에 많은 변화를 주는데 더 큰 비중을 두었다는 것을 알 수 있었다. 둘째, 두 여배우의 성격을 시나리오의 주요장면 대사를 통해서 분석한 결과 두 여배우의 성격을 보면 조씨 부인은 숙부인과 반대되는 성격으로 집안에서는 사대부집안의 조숙하고 기품 있는 현모양처로써의 이미지와 개성적이고 강한 이미지의 차가운 요부의 이미지인 이중적인 성격을 가지고 있다. 이러한 조씨 부인의 성격은 의상에 영향을 주게 되어 처음장면에서는 정숙한 양반규수 이미지에 맞게 은은하고 고급스런 연주홍과 노랑계열의 색감에서 극이 진행되면서 성에 대한 관념이 자유분방한 요부의 이미지를 담은 원색계열의 화려한 붉은색으로 반영 되었다. 반면 숙부인의 성격은 전체적으로 화려하지 않는 단아하고 정숙한 여인의 이미지를 가지고 있지만 유교사회의 대표적인 여인상이고 열녀문을 하사받은 과부로써의 삶을 받아들여 조원의 애정공세를 거부하는 보수적인 이미지도 가지고 있다. 하지만 법으로 금지된 천주학을 다니며 봉사를 하고 있는 것으로 보아 새로운 문물에 대한 관심이 많고 절제된 생활로부터 자유롭고자 하는 것을 알 수 있었다. 이러한 숙부인의 보수적인 성격은 의상에 영향을 주게 되어 처음장면에는 금욕적인 생활을 하는 만큼 소박하고 단정한 스타일로 남색 계열의 색이 나타났고 조원을 만나고 사랑을 알게 되면서 연한 붉은색으로 변하였으며 죽음을 택하는 마지막 장면에서는 핏빛이 도는 ...
현대사회에서 영화는 영상매체의 발달로 대중문화에 큰 비중을 차지하고 있으며 영화 산업 발전을 통해 고부가가치를 창출하고 높은 경쟁력을 가지게 되어 대중들에게 유행을 선도하는 역할을 하기도 한다. 특히 영화에서 배우들의 의상은 전체 스토리를 이해하는데 도움을 줄 뿐 만아니라 의상의 변화를 통해 배우의 감정과 분위기를 더욱 고조시키는 효과가 나타나기도 하여 영화에서 의상의 중요성이 크게 부각되고 있다. 따라서 본 연구는 첫째, 영화 스캔들에 반영되고 있는 사회, 문화적배경과 복식사적 배경을 살펴보고 둘째, 영화 스캔들 영상자료와 시나리오를 통해 주요 두 여배우의 대사와 상황에 나타난 성격을 파악하였다. 그리고 셋째, 성격이 반영된 의상사진을 분석하고 변화된 심리상태를 미적표현요소를 통해 복식에 어떻게 상징적으로 표현 되었는지 살펴보았고 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 영화 스캔들의 역사적 배경을 살펴보면 먼저, 사회 문화적 배경으로는 18세기 조선후기를 배경으로 하고 있으며 엄격한 유교사상의 영향을 받아 예를 중시하고 남녀유별의 내외법이 생활전반에 영향을 미쳤고 엄격한 신분체제가 나타났다. 그러나 근대화되면서 천주교가 들어왔고 이로 인해 유교의례를 거부하는 현상이 나타나 나라에서는 천주학을 금지하였다. 그리고 복식사적 배경으로는 복식을 통해 신분을 구분하고자 하였으며 검소한 의생활을 중시하여 복식 금제령을 내려 사치스런 생활을 규제하였다. 그리고 영화 스캔들은 조선후기를 배경으로 하고 있지만 복식에서는 조선중기에서 후기까지의 공존이 나타나 고증에 충실하기 보다는 영화에 표현된 인물의 이미지에 맞춰서 의상에 많은 변화를 주는데 더 큰 비중을 두었다는 것을 알 수 있었다. 둘째, 두 여배우의 성격을 시나리오의 주요장면 대사를 통해서 분석한 결과 두 여배우의 성격을 보면 조씨 부인은 숙부인과 반대되는 성격으로 집안에서는 사대부집안의 조숙하고 기품 있는 현모양처로써의 이미지와 개성적이고 강한 이미지의 차가운 요부의 이미지인 이중적인 성격을 가지고 있다. 이러한 조씨 부인의 성격은 의상에 영향을 주게 되어 처음장면에서는 정숙한 양반규수 이미지에 맞게 은은하고 고급스런 연주홍과 노랑계열의 색감에서 극이 진행되면서 성에 대한 관념이 자유분방한 요부의 이미지를 담은 원색계열의 화려한 붉은색으로 반영 되었다. 반면 숙부인의 성격은 전체적으로 화려하지 않는 단아하고 정숙한 여인의 이미지를 가지고 있지만 유교사회의 대표적인 여인상이고 열녀문을 하사받은 과부로써의 삶을 받아들여 조원의 애정공세를 거부하는 보수적인 이미지도 가지고 있다. 하지만 법으로 금지된 천주학을 다니며 봉사를 하고 있는 것으로 보아 새로운 문물에 대한 관심이 많고 절제된 생활로부터 자유롭고자 하는 것을 알 수 있었다. 이러한 숙부인의 보수적인 성격은 의상에 영향을 주게 되어 처음장면에는 금욕적인 생활을 하는 만큼 소박하고 단정한 스타일로 남색 계열의 색이 나타났고 조원을 만나고 사랑을 알게 되면서 연한 붉은색으로 변하였으며 죽음을 택하는 마지막 장면에서는 핏빛이 도는 진한 붉은색이 반영 되었다. 셋째, 영화 스캔들 영상자료와 인터넷 사진자료를 통한 분석으로 미적표현요소를 통한 복식 표현을 살펴본 결과 영화에 표현된 색은 강렬하고 다채롭고 대담한 색채가 나타났다. 그리고 전통적인 오방색에서 벗어나 현대적인 색감을 가미하여 색상의 채도와 명도의 톤을 다양하게 사용한 것을 알 수 있었다. 조씨 부인의 의상은 조선후기에 나타난 저고리와 같이 품이 좁고 등 길이와 도련선이 짧은 형태로써 도련의 곡선의 정도가 크게 나타났으며 소매통이 좁고 저고리가 짧아짐에 따라 치마는 허리말기와 치마의 길이가 길어지고 주름이 많아진 풍성한 형태를 보인다. 의상의 색상은 상황에 따라 달라지고 있는데 여름에는 형광 빛이 나는 노랑과 연두계열을 입지만 겨울이 되고 질투와 욕망이 커지면서 붉은색의 원색계열을 착용하였고 마지막 장면에서는 회색저고리에 검은색 목도리와 쓰개치마를 걸치고 있는 초라한 누더기 차림으로 조씨 부인의 심경변화가 색으로 그려지고 있는 것을 알 수 있었다. 반면 숙부인은 한복의 형태가 영화의 시대배경인 18세기 조선후기의 고증과는 다르게 조선중기와 가깝게 나타나 저고리와 도련선의 길이가 허리까지 내려와 허리말기를 덮을 정도의 길이로 품이 넓으며 소매는 일자로 통이 넓어 여유분이 많았다. 그리고 치마의 주름은 조씨 부인보다 작고 폭을 좁게 해 차분하게 나타났으며 의상의 테마 색은 회색과 푸른색으로 주로 무채색 계열로 명도와 채도가 한 단계 떨어진 색상이 보여 지고 있으며 극중 장면에서 손톱에 봉숭아물을 드리고 조원과 사랑에 빠지면서 연분홍빛에서 붉은색 옷으로 변하였다. 이상의 결과를 통해 본 연구에서는 영화 스캔들의 주요여배우의 성격을 파악하고 성격이 반영하는 인물들의 복식을 미적표현요소를 바탕으로 분석하였다. 영화 속 조씨 부인은 조선후기 복식으로 화려한 원색계열의 색상이고 숙부인은 조선중기 복식에 가깝고 색상은 차분한 무채색계열이 주로 나타났다. 이렇듯 인물의 상황에 따라 복식의 색상이 달라졌고 복식의 고증이 현대적 시각과 인물의 캐릭터에 맞추어 재창조된 것을 알 수 있었다. 따라서 영화에서 의상은 복식사적 고증연구를 바탕으로만 이루어지는 것이 아니라 인물의 성격이나 상황을 반영하고 있는 점을 알 수 있었다. 이러한 점으로 영화에서 의상은 단순히 장식적인 기능뿐만 아니라 더 나아가서는 배우의 캐릭터와 역할을 표현하는 수단으로 이용되어 극의 완성도를 높이고 관객에게 영화의 주제를 전달하는 효과가 크게 작용하는 것으로 사료된다. 따라서 영화의상 제작 시 등장인물의 성격과 상황에 따른 다양한 의상의 미적표현요소의 연구가 필요하다고 본다.
현대사회에서 영화는 영상매체의 발달로 대중문화에 큰 비중을 차지하고 있으며 영화 산업 발전을 통해 고부가가치를 창출하고 높은 경쟁력을 가지게 되어 대중들에게 유행을 선도하는 역할을 하기도 한다. 특히 영화에서 배우들의 의상은 전체 스토리를 이해하는데 도움을 줄 뿐 만아니라 의상의 변화를 통해 배우의 감정과 분위기를 더욱 고조시키는 효과가 나타나기도 하여 영화에서 의상의 중요성이 크게 부각되고 있다. 따라서 본 연구는 첫째, 영화 스캔들에 반영되고 있는 사회, 문화적배경과 복식사적 배경을 살펴보고 둘째, 영화 스캔들 영상자료와 시나리오를 통해 주요 두 여배우의 대사와 상황에 나타난 성격을 파악하였다. 그리고 셋째, 성격이 반영된 의상사진을 분석하고 변화된 심리상태를 미적표현요소를 통해 복식에 어떻게 상징적으로 표현 되었는지 살펴보았고 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 영화 스캔들의 역사적 배경을 살펴보면 먼저, 사회 문화적 배경으로는 18세기 조선후기를 배경으로 하고 있으며 엄격한 유교사상의 영향을 받아 예를 중시하고 남녀유별의 내외법이 생활전반에 영향을 미쳤고 엄격한 신분체제가 나타났다. 그러나 근대화되면서 천주교가 들어왔고 이로 인해 유교의례를 거부하는 현상이 나타나 나라에서는 천주학을 금지하였다. 그리고 복식사적 배경으로는 복식을 통해 신분을 구분하고자 하였으며 검소한 의생활을 중시하여 복식 금제령을 내려 사치스런 생활을 규제하였다. 그리고 영화 스캔들은 조선후기를 배경으로 하고 있지만 복식에서는 조선중기에서 후기까지의 공존이 나타나 고증에 충실하기 보다는 영화에 표현된 인물의 이미지에 맞춰서 의상에 많은 변화를 주는데 더 큰 비중을 두었다는 것을 알 수 있었다. 둘째, 두 여배우의 성격을 시나리오의 주요장면 대사를 통해서 분석한 결과 두 여배우의 성격을 보면 조씨 부인은 숙부인과 반대되는 성격으로 집안에서는 사대부집안의 조숙하고 기품 있는 현모양처로써의 이미지와 개성적이고 강한 이미지의 차가운 요부의 이미지인 이중적인 성격을 가지고 있다. 이러한 조씨 부인의 성격은 의상에 영향을 주게 되어 처음장면에서는 정숙한 양반규수 이미지에 맞게 은은하고 고급스런 연주홍과 노랑계열의 색감에서 극이 진행되면서 성에 대한 관념이 자유분방한 요부의 이미지를 담은 원색계열의 화려한 붉은색으로 반영 되었다. 반면 숙부인의 성격은 전체적으로 화려하지 않는 단아하고 정숙한 여인의 이미지를 가지고 있지만 유교사회의 대표적인 여인상이고 열녀문을 하사받은 과부로써의 삶을 받아들여 조원의 애정공세를 거부하는 보수적인 이미지도 가지고 있다. 하지만 법으로 금지된 천주학을 다니며 봉사를 하고 있는 것으로 보아 새로운 문물에 대한 관심이 많고 절제된 생활로부터 자유롭고자 하는 것을 알 수 있었다. 이러한 숙부인의 보수적인 성격은 의상에 영향을 주게 되어 처음장면에는 금욕적인 생활을 하는 만큼 소박하고 단정한 스타일로 남색 계열의 색이 나타났고 조원을 만나고 사랑을 알게 되면서 연한 붉은색으로 변하였으며 죽음을 택하는 마지막 장면에서는 핏빛이 도는 진한 붉은색이 반영 되었다. 셋째, 영화 스캔들 영상자료와 인터넷 사진자료를 통한 분석으로 미적표현요소를 통한 복식 표현을 살펴본 결과 영화에 표현된 색은 강렬하고 다채롭고 대담한 색채가 나타났다. 그리고 전통적인 오방색에서 벗어나 현대적인 색감을 가미하여 색상의 채도와 명도의 톤을 다양하게 사용한 것을 알 수 있었다. 조씨 부인의 의상은 조선후기에 나타난 저고리와 같이 품이 좁고 등 길이와 도련선이 짧은 형태로써 도련의 곡선의 정도가 크게 나타났으며 소매통이 좁고 저고리가 짧아짐에 따라 치마는 허리말기와 치마의 길이가 길어지고 주름이 많아진 풍성한 형태를 보인다. 의상의 색상은 상황에 따라 달라지고 있는데 여름에는 형광 빛이 나는 노랑과 연두계열을 입지만 겨울이 되고 질투와 욕망이 커지면서 붉은색의 원색계열을 착용하였고 마지막 장면에서는 회색저고리에 검은색 목도리와 쓰개치마를 걸치고 있는 초라한 누더기 차림으로 조씨 부인의 심경변화가 색으로 그려지고 있는 것을 알 수 있었다. 반면 숙부인은 한복의 형태가 영화의 시대배경인 18세기 조선후기의 고증과는 다르게 조선중기와 가깝게 나타나 저고리와 도련선의 길이가 허리까지 내려와 허리말기를 덮을 정도의 길이로 품이 넓으며 소매는 일자로 통이 넓어 여유분이 많았다. 그리고 치마의 주름은 조씨 부인보다 작고 폭을 좁게 해 차분하게 나타났으며 의상의 테마 색은 회색과 푸른색으로 주로 무채색 계열로 명도와 채도가 한 단계 떨어진 색상이 보여 지고 있으며 극중 장면에서 손톱에 봉숭아물을 드리고 조원과 사랑에 빠지면서 연분홍빛에서 붉은색 옷으로 변하였다. 이상의 결과를 통해 본 연구에서는 영화 스캔들의 주요여배우의 성격을 파악하고 성격이 반영하는 인물들의 복식을 미적표현요소를 바탕으로 분석하였다. 영화 속 조씨 부인은 조선후기 복식으로 화려한 원색계열의 색상이고 숙부인은 조선중기 복식에 가깝고 색상은 차분한 무채색계열이 주로 나타났다. 이렇듯 인물의 상황에 따라 복식의 색상이 달라졌고 복식의 고증이 현대적 시각과 인물의 캐릭터에 맞추어 재창조된 것을 알 수 있었다. 따라서 영화에서 의상은 복식사적 고증연구를 바탕으로만 이루어지는 것이 아니라 인물의 성격이나 상황을 반영하고 있는 점을 알 수 있었다. 이러한 점으로 영화에서 의상은 단순히 장식적인 기능뿐만 아니라 더 나아가서는 배우의 캐릭터와 역할을 표현하는 수단으로 이용되어 극의 완성도를 높이고 관객에게 영화의 주제를 전달하는 효과가 크게 작용하는 것으로 사료된다. 따라서 영화의상 제작 시 등장인물의 성격과 상황에 따른 다양한 의상의 미적표현요소의 연구가 필요하다고 본다.
In modern society, film plays much of a role in the mass culture with the development of video media, and with the development of film industry, it creates high added value and has high competitive power and plays the role to lead the fashion in the mass of people. Particularly, the costume of actor...
In modern society, film plays much of a role in the mass culture with the development of video media, and with the development of film industry, it creates high added value and has high competitive power and plays the role to lead the fashion in the mass of people. Particularly, the costume of actors and actresses in a film helps to understand the whole story and gives the effect to elevate their emotions and atmosphere through change of costume, so the importance of costume in films gets much spotlighted. This study was intended First, to examine a social and cultural background and a historical costume background which are reflected on the movie ‘Scandal’. Secondly, to identify the characteristics indicated in heroine's character and words through the video source and scenario of the movie ‘Scandal’. and Thirdly, to examine how the changed psychological state was symbolically expressed in the costume through an aesthetic expression factor by analyzing the costume pictures which reflect the character. The analysis results are described as follows. First, in terms of the historical background of ‘Scandal’, the social and cultural background is late Chosun Dynasty of the 18th century. A courtesy became important because of an influence of strict Confucianism and the law of men and women keeping away from each other affected the whole life. The strict status system was made. So, the government prohibited the Catholicism. In the costume background, people classified the social position through costumes and restricted a life of luxury through the costume prohibition law by considering a simple clothing life. Movie ‘Scandal’ has the background of late Chosun Dynasty but the actor and actress’s costumes were shown with the range from middle Chosun Dynasty to late Chosun Dynasty. It can be known that this movie did not apply the historical research but show the change of costumes according to the characters’ image of the movie. Secondly, as the results to analyze two actresses’ characters from the dialogues of the major scenes of scenario, Mrs. Jo's has the character the opposite of Mrs. Jeong’s. She has the duplicate images of a modest and elegant good housewife in a noble family and a cold enchantress of an individual and intense image. These Mrs. Jo’s characters affect on the costume, in first scene, she wears a soft and luxury light orange and yellow colors, then as the film goes on, her free idea about ‘carnal appetite’ is reflected as gorgeous red of primary colors to have the image of enchantress. On the other hand, Mrs. Jeong’s characters are elegant and chaste not gorgeous, she is a representative woman character in Confucianism society, and she has the conservative image to refuse Mr. Jo Won’s love-bombing by accepting the life as a widow who is given the Yeol Nyu Moon. Thirdly, from the analysis of video data and Internet pictures data, the colors used in it appear very intense and colorful, which shows daring colors with putting the word, “white clad folk” into the shade. As for Mrs. Jo’s costume, the width is narrow like the Jeo Go Ri that appeared in the latter Chosun, the length of back and trimmed edges are short, the curve of the trimmed edges is large, and as the width of sleeves gets narrow and the Jeo Go Ri gets short, skirt and waistband get long and the gathers are increased so the skirt looks abundant. The colors of costume are different according to the situations, in summer, she wears fluorescent yellow and yellowish green costume, in winter as her jealousy and desires are increased, she wears primary colors like red and p in the last scene, she wears shabby tattered costume of gray Jeo Go Ri, black scarf and a cloak, from which it is found that Mrs. Jo’s mental change is expressed with colors. While, Mrs. Jeong’s costume is similar to that in the middle Chosun unlike to the actual reality of 18th the latter Chosun, the background of this film. The lengths of coat and trimmed edges are down to the waist enough to cover waistband, the width is wide, the sleeves are straight, whose width is wide to make extras. And the gathers of a skirt are less that that of Mrs. Jo and the width is narrow, so it looks calm, the theme colors of her costume are gray and blue of achromatic colors, their luminosity and chroma are inferior. In a scene in the film, as she falls in love with Mr. Jo Won, she dyes her nails with the balsam flowers and her costume changes from light pink to red. These conservative characters of Mrs. Jeong affect on her costume, so in the first scene she wears simple and decent indigo colors as she lives an abstinent life, and as she meets Mr. Jo Won and falls into love, it changes to light red and in the last scene to choose the death, the scarlet of blood red is reflected. Through the above-mentioned results, the main actress’s character of the Movie ‘Scandal’ was identified and the characters’ costumes which reflected the personality were analyzed based on the aesthetic expression factor. In the movie, Mrs. Jo's has a cold and strong image and her costume is the brilliant original colors. On the other hand, Mrs. Jeong's has a conservative and pure image and her costume is close to the costume of middle Chosun Dynasty and a graceful achromatic color. The costume’s color depends on the character’s situation. It can be known that the historical research of costume has been recreated according to the modern vision and characters. Therefore, it can be known that the costume in the movie not only is based on the historical research of costume but also reflects the character’s characteristics and situations. In this point, the costume in the movie has been used as the means that simply expresses a decorative function and expresses the actor and actress’s character and role. Accordingly, because the costume will increase the movie’s perfection and deliver the movie’s subject to audiences, there needs to be the research of various factors which express the movie costumes.
In modern society, film plays much of a role in the mass culture with the development of video media, and with the development of film industry, it creates high added value and has high competitive power and plays the role to lead the fashion in the mass of people. Particularly, the costume of actors and actresses in a film helps to understand the whole story and gives the effect to elevate their emotions and atmosphere through change of costume, so the importance of costume in films gets much spotlighted. This study was intended First, to examine a social and cultural background and a historical costume background which are reflected on the movie ‘Scandal’. Secondly, to identify the characteristics indicated in heroine's character and words through the video source and scenario of the movie ‘Scandal’. and Thirdly, to examine how the changed psychological state was symbolically expressed in the costume through an aesthetic expression factor by analyzing the costume pictures which reflect the character. The analysis results are described as follows. First, in terms of the historical background of ‘Scandal’, the social and cultural background is late Chosun Dynasty of the 18th century. A courtesy became important because of an influence of strict Confucianism and the law of men and women keeping away from each other affected the whole life. The strict status system was made. So, the government prohibited the Catholicism. In the costume background, people classified the social position through costumes and restricted a life of luxury through the costume prohibition law by considering a simple clothing life. Movie ‘Scandal’ has the background of late Chosun Dynasty but the actor and actress’s costumes were shown with the range from middle Chosun Dynasty to late Chosun Dynasty. It can be known that this movie did not apply the historical research but show the change of costumes according to the characters’ image of the movie. Secondly, as the results to analyze two actresses’ characters from the dialogues of the major scenes of scenario, Mrs. Jo's has the character the opposite of Mrs. Jeong’s. She has the duplicate images of a modest and elegant good housewife in a noble family and a cold enchantress of an individual and intense image. These Mrs. Jo’s characters affect on the costume, in first scene, she wears a soft and luxury light orange and yellow colors, then as the film goes on, her free idea about ‘carnal appetite’ is reflected as gorgeous red of primary colors to have the image of enchantress. On the other hand, Mrs. Jeong’s characters are elegant and chaste not gorgeous, she is a representative woman character in Confucianism society, and she has the conservative image to refuse Mr. Jo Won’s love-bombing by accepting the life as a widow who is given the Yeol Nyu Moon. Thirdly, from the analysis of video data and Internet pictures data, the colors used in it appear very intense and colorful, which shows daring colors with putting the word, “white clad folk” into the shade. As for Mrs. Jo’s costume, the width is narrow like the Jeo Go Ri that appeared in the latter Chosun, the length of back and trimmed edges are short, the curve of the trimmed edges is large, and as the width of sleeves gets narrow and the Jeo Go Ri gets short, skirt and waistband get long and the gathers are increased so the skirt looks abundant. The colors of costume are different according to the situations, in summer, she wears fluorescent yellow and yellowish green costume, in winter as her jealousy and desires are increased, she wears primary colors like red and p in the last scene, she wears shabby tattered costume of gray Jeo Go Ri, black scarf and a cloak, from which it is found that Mrs. Jo’s mental change is expressed with colors. While, Mrs. Jeong’s costume is similar to that in the middle Chosun unlike to the actual reality of 18th the latter Chosun, the background of this film. The lengths of coat and trimmed edges are down to the waist enough to cover waistband, the width is wide, the sleeves are straight, whose width is wide to make extras. And the gathers of a skirt are less that that of Mrs. Jo and the width is narrow, so it looks calm, the theme colors of her costume are gray and blue of achromatic colors, their luminosity and chroma are inferior. In a scene in the film, as she falls in love with Mr. Jo Won, she dyes her nails with the balsam flowers and her costume changes from light pink to red. These conservative characters of Mrs. Jeong affect on her costume, so in the first scene she wears simple and decent indigo colors as she lives an abstinent life, and as she meets Mr. Jo Won and falls into love, it changes to light red and in the last scene to choose the death, the scarlet of blood red is reflected. Through the above-mentioned results, the main actress’s character of the Movie ‘Scandal’ was identified and the characters’ costumes which reflected the personality were analyzed based on the aesthetic expression factor. In the movie, Mrs. Jo's has a cold and strong image and her costume is the brilliant original colors. On the other hand, Mrs. Jeong's has a conservative and pure image and her costume is close to the costume of middle Chosun Dynasty and a graceful achromatic color. The costume’s color depends on the character’s situation. It can be known that the historical research of costume has been recreated according to the modern vision and characters. Therefore, it can be known that the costume in the movie not only is based on the historical research of costume but also reflects the character’s characteristics and situations. In this point, the costume in the movie has been used as the means that simply expresses a decorative function and expresses the actor and actress’s character and role. Accordingly, because the costume will increase the movie’s perfection and deliver the movie’s subject to audiences, there needs to be the research of various factors which express the movie costumes.
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