[학위논문]산촌 어메니티를 활용한 그린투어리즘의 성과에 관한 연구 : 지리산 산촌 관광자원을 중심으로 (A) Study on Performance of Green Tourism by Utilizing of Mountain Village Amenity : Focuses on Sightseeing Resources of Jirisan Mountain Village원문보기
본 연구는 산촌마을 이용자들을 대상으로 산촌 어메니티를 활용한 그린투어리즘(자연체험관광)의 성과에 미치는 요인에 대하여 지리산 산촌관광 자원을 중심으로 실증분석 한 결과를 요약하면 다음과 같다.첫째, 자연적 자원, 문화적 자원 및 사회적 자원은 그린투어리즘 사업성과와 모두 유의한 정(+)의 상관관계가 있음이 나타났다. 이러한 연구결과는 자연적 자원, 문화적 자원 및 사회적 자원에 대한 방문자의 만족도가 높을수록 방문자의 수나 재방문 횟수 등으로 측정한 사업성과가 높다는 것을 간접적으로 입증시켜 주었다.둘째, 자원요인(자연적 자원, 문화적 자원 및 사회적 자원)이 사업성과에 미치는 영향을 검증한 결과 문화적 요인은 성과요인에 정(+)의 영향을, 사회적 자원은 성과요인에 정(+)의 영향을, 자연적 자원은 사업성과에 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 이는 자연적 자원, 문화적 자원 및 사회적 자원에 대한 방문자의 만족도가 높을수록 그린투어리즘의 사업성과가 보다 높아지는 것을 의미한다.셋째, 기업가정신이라는 ...
본 연구는 산촌마을 이용자들을 대상으로 산촌 어메니티를 활용한 그린투어리즘(자연체험관광)의 성과에 미치는 요인에 대하여 지리산 산촌관광 자원을 중심으로 실증분석 한 결과를 요약하면 다음과 같다.첫째, 자연적 자원, 문화적 자원 및 사회적 자원은 그린투어리즘 사업성과와 모두 유의한 정(+)의 상관관계가 있음이 나타났다. 이러한 연구결과는 자연적 자원, 문화적 자원 및 사회적 자원에 대한 방문자의 만족도가 높을수록 방문자의 수나 재방문 횟수 등으로 측정한 사업성과가 높다는 것을 간접적으로 입증시켜 주었다.둘째, 자원요인(자연적 자원, 문화적 자원 및 사회적 자원)이 사업성과에 미치는 영향을 검증한 결과 문화적 요인은 성과요인에 정(+)의 영향을, 사회적 자원은 성과요인에 정(+)의 영향을, 자연적 자원은 사업성과에 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 이는 자연적 자원, 문화적 자원 및 사회적 자원에 대한 방문자의 만족도가 높을수록 그린투어리즘의 사업성과가 보다 높아지는 것을 의미한다.셋째, 기업가정신이라는 조절변수가 그린투어리즘의 사업성과에 미치는 조절효과를 검증한 결과 조절변수로서 기업가정신은 독립변수로서 사업성과에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 독립변수와의 상호작용에서 자연적 자원×기업가정신, 사회적 자원×기업가 정신은 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 문화적 자원×기업가정신은 유의한 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다.이상의 결과를 보면 산촌 어메니티 고유속성으로 자연적 자원, 문화적 자원 및 사회적 자원이 중요한 속성임을 입증시켜 주는 것으로 기업가정신에 따라 그린투어리즘의 사업성과에 영향을 미칠 것으로 볼 수 있어 그 유용성을 지지해 주었다. 이는 그린투어리즘에 영향을 미치는 요인으로 자연적 자원, 문화적 자원 및 사회적 자원은 사업성과요인을 설명하는데 유용한 것으로 분석되어, 각 자연, 문화, 사회적 자원이 그린투어리즘의 사업성과를 높이는데 큰 영향을 미치고 속성으로 세 가지 속성의 조화가 중요함을 알 수 있다. 따라서 산촌 어메니티의 활성화를 위해 자연적 자원, 문화적 자원 및 사회적 자원의 조화를 통한 산촌 주민의 삶의 질 향상과 지역경제 발전을 위한 전략적 대안의 모색이 요구된다.
본 연구는 산촌마을 이용자들을 대상으로 산촌 어메니티를 활용한 그린투어리즘(자연체험관광)의 성과에 미치는 요인에 대하여 지리산 산촌관광 자원을 중심으로 실증분석 한 결과를 요약하면 다음과 같다.첫째, 자연적 자원, 문화적 자원 및 사회적 자원은 그린투어리즘 사업성과와 모두 유의한 정(+)의 상관관계가 있음이 나타났다. 이러한 연구결과는 자연적 자원, 문화적 자원 및 사회적 자원에 대한 방문자의 만족도가 높을수록 방문자의 수나 재방문 횟수 등으로 측정한 사업성과가 높다는 것을 간접적으로 입증시켜 주었다.둘째, 자원요인(자연적 자원, 문화적 자원 및 사회적 자원)이 사업성과에 미치는 영향을 검증한 결과 문화적 요인은 성과요인에 정(+)의 영향을, 사회적 자원은 성과요인에 정(+)의 영향을, 자연적 자원은 사업성과에 정(+)의 영향을 주는 것으로 나타났다. 이는 자연적 자원, 문화적 자원 및 사회적 자원에 대한 방문자의 만족도가 높을수록 그린투어리즘의 사업성과가 보다 높아지는 것을 의미한다.셋째, 기업가정신이라는 조절변수가 그린투어리즘의 사업성과에 미치는 조절효과를 검증한 결과 조절변수로서 기업가정신은 독립변수로서 사업성과에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 독립변수와의 상호작용에서 자연적 자원×기업가정신, 사회적 자원×기업가 정신은 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 문화적 자원×기업가정신은 유의한 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다.이상의 결과를 보면 산촌 어메니티 고유속성으로 자연적 자원, 문화적 자원 및 사회적 자원이 중요한 속성임을 입증시켜 주는 것으로 기업가정신에 따라 그린투어리즘의 사업성과에 영향을 미칠 것으로 볼 수 있어 그 유용성을 지지해 주었다. 이는 그린투어리즘에 영향을 미치는 요인으로 자연적 자원, 문화적 자원 및 사회적 자원은 사업성과요인을 설명하는데 유용한 것으로 분석되어, 각 자연, 문화, 사회적 자원이 그린투어리즘의 사업성과를 높이는데 큰 영향을 미치고 속성으로 세 가지 속성의 조화가 중요함을 알 수 있다. 따라서 산촌 어메니티의 활성화를 위해 자연적 자원, 문화적 자원 및 사회적 자원의 조화를 통한 산촌 주민의 삶의 질 향상과 지역경제 발전을 위한 전략적 대안의 모색이 요구된다.
The study aims to develop and assess the system to evaluate the resources (focusing on sightseeing resources of Jirisan Mountain Village) of green tourism (nature experience tourism) performance by way of village amenity. The study was done towards mountain village visitors. The empirical analysis f...
The study aims to develop and assess the system to evaluate the resources (focusing on sightseeing resources of Jirisan Mountain Village) of green tourism (nature experience tourism) performance by way of village amenity. The study was done towards mountain village visitors. The empirical analysis from the study to have looked on factors affecting performance of green tourism by village amenity (with focus on mountain village tourism) can be summarized as follows. First, natural, cultural and social resources showed meaningful positive(+) relations all under 1% with performance factors. This result directly implies the more satisfied visitors to those natural, cultural and social resources become, the higher business performance measured by number of visitors or re-visits is. Second, having investigated the impact of resource factor (natural, cultural and social resources) on performance factors, cultural factors showed positive impact on performance factors; social factors, positive ; and natural factors, positive. This implies that the higher satisfaction of natural, cultural and social resources visitors is, the higher business performance factors of green tourism get. Third, having investigated control effect that control variable of entrepreneurship affects green tourism business performance, entrepreneurship turned out to affect tourism business performance as an independent variable and natural resources x entrepreneurship and social resources x entrepreneurship showed meaningful positive impact while cultural resources x entrepreneurship showed negative impact. Since natural, cultural and social resources depend on entrepreneurship, business performance of green tourism (nature experience tourism) can be send depending on CEO’s entrepreneur-ship. Therefore, as natural, cultural and social resources are useful tools to explain performance as the factors affecting green tourism and each resource factor put material impact to improve business performance of green tourism, pleasant and diverse welfare strategy is required for the environment in which improvement of resident’s welfare level by way of better environment/life quality is emphasized more than anything else.
The study aims to develop and assess the system to evaluate the resources (focusing on sightseeing resources of Jirisan Mountain Village) of green tourism (nature experience tourism) performance by way of village amenity. The study was done towards mountain village visitors. The empirical analysis from the study to have looked on factors affecting performance of green tourism by village amenity (with focus on mountain village tourism) can be summarized as follows. First, natural, cultural and social resources showed meaningful positive(+) relations all under 1% with performance factors. This result directly implies the more satisfied visitors to those natural, cultural and social resources become, the higher business performance measured by number of visitors or re-visits is. Second, having investigated the impact of resource factor (natural, cultural and social resources) on performance factors, cultural factors showed positive impact on performance factors; social factors, positive ; and natural factors, positive. This implies that the higher satisfaction of natural, cultural and social resources visitors is, the higher business performance factors of green tourism get. Third, having investigated control effect that control variable of entrepreneurship affects green tourism business performance, entrepreneurship turned out to affect tourism business performance as an independent variable and natural resources x entrepreneurship and social resources x entrepreneurship showed meaningful positive impact while cultural resources x entrepreneurship showed negative impact. Since natural, cultural and social resources depend on entrepreneurship, business performance of green tourism (nature experience tourism) can be send depending on CEO’s entrepreneur-ship. Therefore, as natural, cultural and social resources are useful tools to explain performance as the factors affecting green tourism and each resource factor put material impact to improve business performance of green tourism, pleasant and diverse welfare strategy is required for the environment in which improvement of resident’s welfare level by way of better environment/life quality is emphasized more than anything else.
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