본 연구는 전기 소설 삽입시의 성격을 살펴보고 나아가 이의 문학 교육에의 활용 방안에 대해 검토하는 것을 목적으로 한다. 고전 소설에 있어서 시가의 삽입은 보편적 현상이다. 그러나 전기 소설의 경우 다른 어떤 양식의 소설들보다 소설 속에서 삽입시가 차지하는 비중이 크다. 따라서 전기 소설의 경우 삽입시는 단순한 삽입 이상의 의미를 지니고 있으며 작품의 미감을 효과적으로 이해하기 위해서 삽입시에 대한 고려가 필수적이라고 할 수 있는 것이다. 본고에서는 먼저 전기 소설의 미적 특질과 삽입시의 관계를 살펴보게 된다. 전기 소설의 독특한...
본 연구는 전기 소설 삽입시의 성격을 살펴보고 나아가 이의 문학 교육에의 활용 방안에 대해 검토하는 것을 목적으로 한다. 고전 소설에 있어서 시가의 삽입은 보편적 현상이다. 그러나 전기 소설의 경우 다른 어떤 양식의 소설들보다 소설 속에서 삽입시가 차지하는 비중이 크다. 따라서 전기 소설의 경우 삽입시는 단순한 삽입 이상의 의미를 지니고 있으며 작품의 미감을 효과적으로 이해하기 위해서 삽입시에 대한 고려가 필수적이라고 할 수 있는 것이다. 본고에서는 먼저 전기 소설의 미적 특질과 삽입시의 관계를 살펴보게 된다. 전기 소설의 독특한 미적 특질을 구현하는 근본 요인으로 본고에서는 인물의 고독감을 지적하는데, 그 이유는 다음과 같다. 전기 소설에서 인물의 고독감은 전기 소설의 중요한 특징인 환상성, 이류와의 교구, 비극적 결말을 야기하는 근본 요인으로 작용하기 때문이다. 삽입시는 이러한 인물의 고독감을 효과적으로 드러내는 장치가 된다는 점에서 소설의 미적 특질을 구현하는 데 중요한 역할을 하고 있다. 특히 삽입시는 등장인물과 독자 및 등장인물과 등장인물 사이의 정서 고양과 주제 의식의 제고의 측면에서 큰 역할을 하고 있다. 다음으로「이생규장전」에 나타난 삽입시의 성격을 살펴보게 된다. 이 작품은 크게 만남과 이별의 반복 구조로 이루어져 있는데 서사의 진행 과정에 따라 삽입시의 성격이 다르다. 즉 만남의 과정에 삽입된 삽입시의 성격과 이별의 과정에 삽입된 시의 성격이 다르다는 것이다. 만남의 과정에 삽입된 시는 남녀 주인공 사이의 유대감을 형성하며 이별의 과정에 삽입된 시는 이별의 정한 및 인물의 불행을 강조하며 주제 의식을 제고한다. 끝으로 전기 소설 삽입시를 문학 교육에 활용할 수 있는 방안에 대해 검토하게 된다. 제일 먼저 삽입시를 작품 교육에 적극 활용함으로써 작품 세계에 대한 효과적 이해를 도울 수 있음을 살펴보게 된다. 삽입시를 통하여 등장인물의 고독을 이해하고, 등장인물간의 유대감 형성 과정을 살펴보는 것이 전기 소설의 미적 특질을 이해할 수 있는 효과적인 방법일 뿐 아니라 만남과 이별의 단순 구조를 취하고 있는 전기 소설의 경우 서사 위주로만 이해할 경우 작품에 대한 부정적 인식으로 이어질 위험마저 있기 때문이다. 또한 전기 소설의 삽입시는 문학 교육의 다른 국면에서도 활용될 수 있다. 고전 문학의 문화적 전통에 대한 이해를 돕는 것과 효과적인 장르 교육의 방편으로 이용하는 것이다. 전기 소설의 삽입시는 소설을 비롯한 다양한 장르에 시가를 삽입하는 우리 고전 문학 문화의 한 특징을 보여주는 자료로 이용할 수 있을 뿐 아니라 오늘 날의 문학 문화를 반성하게 하는 방편으로도 이용할 수 있다. 또한 서사와 서정이 유기적으로 결합되어 있는 전기 소설을 교육할 때 학생들로 하여금 서사 부분과 서정 부분의 역할과 서정 부분의 효과에 대하여 생각해보게 함으로써 자연스럽게 학생들로 하여금 서사와 서정 장르의 차이를 인식할 수 있도록 할 수 있는 것이다. 또한 서사적 문맥 속에 놓여 있는 시의 의미를 생각하게 함으로써 부수적으로 시 교육의 방편으로도 이용할 수 있다. 이상의 논의의 결과로 고등학교 문학 교육에서 전기 소설의 삽입시 활용의 중요성에 대한 문제 제기가 어느 정도 이루어질 수 있을 것으로 기대된다.
본 연구는 전기 소설 삽입시의 성격을 살펴보고 나아가 이의 문학 교육에의 활용 방안에 대해 검토하는 것을 목적으로 한다. 고전 소설에 있어서 시가의 삽입은 보편적 현상이다. 그러나 전기 소설의 경우 다른 어떤 양식의 소설들보다 소설 속에서 삽입시가 차지하는 비중이 크다. 따라서 전기 소설의 경우 삽입시는 단순한 삽입 이상의 의미를 지니고 있으며 작품의 미감을 효과적으로 이해하기 위해서 삽입시에 대한 고려가 필수적이라고 할 수 있는 것이다. 본고에서는 먼저 전기 소설의 미적 특질과 삽입시의 관계를 살펴보게 된다. 전기 소설의 독특한 미적 특질을 구현하는 근본 요인으로 본고에서는 인물의 고독감을 지적하는데, 그 이유는 다음과 같다. 전기 소설에서 인물의 고독감은 전기 소설의 중요한 특징인 환상성, 이류와의 교구, 비극적 결말을 야기하는 근본 요인으로 작용하기 때문이다. 삽입시는 이러한 인물의 고독감을 효과적으로 드러내는 장치가 된다는 점에서 소설의 미적 특질을 구현하는 데 중요한 역할을 하고 있다. 특히 삽입시는 등장인물과 독자 및 등장인물과 등장인물 사이의 정서 고양과 주제 의식의 제고의 측면에서 큰 역할을 하고 있다. 다음으로「이생규장전」에 나타난 삽입시의 성격을 살펴보게 된다. 이 작품은 크게 만남과 이별의 반복 구조로 이루어져 있는데 서사의 진행 과정에 따라 삽입시의 성격이 다르다. 즉 만남의 과정에 삽입된 삽입시의 성격과 이별의 과정에 삽입된 시의 성격이 다르다는 것이다. 만남의 과정에 삽입된 시는 남녀 주인공 사이의 유대감을 형성하며 이별의 과정에 삽입된 시는 이별의 정한 및 인물의 불행을 강조하며 주제 의식을 제고한다. 끝으로 전기 소설 삽입시를 문학 교육에 활용할 수 있는 방안에 대해 검토하게 된다. 제일 먼저 삽입시를 작품 교육에 적극 활용함으로써 작품 세계에 대한 효과적 이해를 도울 수 있음을 살펴보게 된다. 삽입시를 통하여 등장인물의 고독을 이해하고, 등장인물간의 유대감 형성 과정을 살펴보는 것이 전기 소설의 미적 특질을 이해할 수 있는 효과적인 방법일 뿐 아니라 만남과 이별의 단순 구조를 취하고 있는 전기 소설의 경우 서사 위주로만 이해할 경우 작품에 대한 부정적 인식으로 이어질 위험마저 있기 때문이다. 또한 전기 소설의 삽입시는 문학 교육의 다른 국면에서도 활용될 수 있다. 고전 문학의 문화적 전통에 대한 이해를 돕는 것과 효과적인 장르 교육의 방편으로 이용하는 것이다. 전기 소설의 삽입시는 소설을 비롯한 다양한 장르에 시가를 삽입하는 우리 고전 문학 문화의 한 특징을 보여주는 자료로 이용할 수 있을 뿐 아니라 오늘 날의 문학 문화를 반성하게 하는 방편으로도 이용할 수 있다. 또한 서사와 서정이 유기적으로 결합되어 있는 전기 소설을 교육할 때 학생들로 하여금 서사 부분과 서정 부분의 역할과 서정 부분의 효과에 대하여 생각해보게 함으로써 자연스럽게 학생들로 하여금 서사와 서정 장르의 차이를 인식할 수 있도록 할 수 있는 것이다. 또한 서사적 문맥 속에 놓여 있는 시의 의미를 생각하게 함으로써 부수적으로 시 교육의 방편으로도 이용할 수 있다. 이상의 논의의 결과로 고등학교 문학 교육에서 전기 소설의 삽입시 활용의 중요성에 대한 문제 제기가 어느 정도 이루어질 수 있을 것으로 기대된다.
The purpose of this study is to examine the characteristics of the inserted poetry of Junkisosul(傳奇小說) and its application to literary education. Most old stories have poetry in them. But, in Junkisosul(傳奇小說), the poetry is much more important than any other kind of stories. So, in the case of Junki...
The purpose of this study is to examine the characteristics of the inserted poetry of Junkisosul(傳奇小說) and its application to literary education. Most old stories have poetry in them. But, in Junkisosul(傳奇小說), the poetry is much more important than any other kind of stories. So, in the case of Junkisosul(傳奇小說), the poetry means more than just an insertion. To understand the esthetic sense of the work, one needs to understand the poetry. First, we examine the relationship between the esthetic characteristic of Junkisosul(傳奇小說) and the inserted poetry. The basic factor that embodies the esthetic characteristics of Junkisosul(傳奇小說) is loneliness that the characters of the story feel. The characters' loneliness causes the work's main features ; phantasm, apparition. Especially the poetry uplifts the relation between the readers and the characters or the hero and the heroine, the main idea of the story. Then, we analyse a famous Junkisosul(傳奇小說) work laying emphasis on the poetry. The work shows that the characteristic of the inserted poetry is different according to the narration situation. When the poetry is inserted in the situation of the love, the poetry has uplifts the relation between the readers and the characters or the hero and the heroine. But when the poetry is inserted in the situation of parting, it emphasizes the sorrow of parting and their unluck. Finally, we examine the way to apply the result of the analysis to literary education. First of all, the inserted poetry enables one to understand the work more thoroughly. With the help of the inserted poetry, the one can understand the characters' loneliness, the process of the hero and heroine coming into close relation. And, the ignorance of the poetry has a danger of bring about devaluation of the Junkisosul(傳奇小說), because the structure of Junkisosul(傳奇小說) is very simple compared with that of modern novel. And the inserted poetery of Junkisosul(傳奇小說) can be applied in other aspects of literary education. It can be used as a material to show the fact that poetry was inserted to all kinds of genres. Also, it can be used for good means to teach genres to students. Junkisosul(傳奇小說) is composed of narration and lyric, and that organically, so students can learn the difference of the narration and the lyric in a work at the same time. As is mentioned above, the inserted poetry of Junkisosul(傳奇小說) needs to be taught in high school.
The purpose of this study is to examine the characteristics of the inserted poetry of Junkisosul(傳奇小說) and its application to literary education. Most old stories have poetry in them. But, in Junkisosul(傳奇小說), the poetry is much more important than any other kind of stories. So, in the case of Junkisosul(傳奇小說), the poetry means more than just an insertion. To understand the esthetic sense of the work, one needs to understand the poetry. First, we examine the relationship between the esthetic characteristic of Junkisosul(傳奇小說) and the inserted poetry. The basic factor that embodies the esthetic characteristics of Junkisosul(傳奇小說) is loneliness that the characters of the story feel. The characters' loneliness causes the work's main features ; phantasm, apparition. Especially the poetry uplifts the relation between the readers and the characters or the hero and the heroine, the main idea of the story. Then, we analyse a famous Junkisosul(傳奇小說) work laying emphasis on the poetry. The work shows that the characteristic of the inserted poetry is different according to the narration situation. When the poetry is inserted in the situation of the love, the poetry has uplifts the relation between the readers and the characters or the hero and the heroine. But when the poetry is inserted in the situation of parting, it emphasizes the sorrow of parting and their unluck. Finally, we examine the way to apply the result of the analysis to literary education. First of all, the inserted poetry enables one to understand the work more thoroughly. With the help of the inserted poetry, the one can understand the characters' loneliness, the process of the hero and heroine coming into close relation. And, the ignorance of the poetry has a danger of bring about devaluation of the Junkisosul(傳奇小說), because the structure of Junkisosul(傳奇小說) is very simple compared with that of modern novel. And the inserted poetery of Junkisosul(傳奇小說) can be applied in other aspects of literary education. It can be used as a material to show the fact that poetry was inserted to all kinds of genres. Also, it can be used for good means to teach genres to students. Junkisosul(傳奇小說) is composed of narration and lyric, and that organically, so students can learn the difference of the narration and the lyric in a work at the same time. As is mentioned above, the inserted poetry of Junkisosul(傳奇小說) needs to be taught in high school.
주제어
#전기소설 삽입시
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.