본 연구는 만 5세 유아30명을 대상으로 종이 접기 활동이 유아의 정서지능의 하위 영역에 미치는 영향을 알아보고자 하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구 목적에 따라 설정된 연구 문제는 다음과 같다. 1) 종이 접기 활동이 유아의 정서의 인식과 표현에 어떠한 영향을 미치는가· 2) 종이 접기 활동이 유아의 정서에 의한 사고 촉진에 어떠한 영향을 미치는가· 3) 종이 접기 활동이 유아의 정서적 지식의 활용에 어떠한 영향을 미치는가· 4) 종이 접기 활동이 유아의 정서의 반영적 조절에 어떠한 영향을 미치는가· 본 연구의 대상은 마산시에 소재하고 있는 병설유치원에 재원중인 혼합연령 2학급의 유아들 42명중에서 만 5세 유아들만 15명씩 총 30명의 유아를 대상으로 한 학급은 실험집단, 다른 학급은 비교집단으로 선정하였다. 각 반의 담임교사가 유아들을 관찰하여 정서지능체크리스트에 기록하는 사전검사를 실시한 후, 실험집단에는 14주 동안 20개의 종이 접기 활동을 제공하였고 비교집단은 특별한 처치 없이 유치원의 일상적인 프로그램을 진행하였다. 유아의 정서지능 평가도구는 Salovey 와 Mayer (1997)가 제시한 정서지능의 수정 개념을 근거로 이영자·이종숙·신은수(2000)가 개발한 교사평정에 의한 유아용 정서지능 평가도구를 사용하였으며 ...
본 연구는 만 5세 유아30명을 대상으로 종이 접기 활동이 유아의 정서지능의 하위 영역에 미치는 영향을 알아보고자 하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구 목적에 따라 설정된 연구 문제는 다음과 같다. 1) 종이 접기 활동이 유아의 정서의 인식과 표현에 어떠한 영향을 미치는가· 2) 종이 접기 활동이 유아의 정서에 의한 사고 촉진에 어떠한 영향을 미치는가· 3) 종이 접기 활동이 유아의 정서적 지식의 활용에 어떠한 영향을 미치는가· 4) 종이 접기 활동이 유아의 정서의 반영적 조절에 어떠한 영향을 미치는가· 본 연구의 대상은 마산시에 소재하고 있는 병설유치원에 재원중인 혼합연령 2학급의 유아들 42명중에서 만 5세 유아들만 15명씩 총 30명의 유아를 대상으로 한 학급은 실험집단, 다른 학급은 비교집단으로 선정하였다. 각 반의 담임교사가 유아들을 관찰하여 정서지능체크리스트에 기록하는 사전검사를 실시한 후, 실험집단에는 14주 동안 20개의 종이 접기 활동을 제공하였고 비교집단은 특별한 처치 없이 유치원의 일상적인 프로그램을 진행하였다. 유아의 정서지능 평가도구는 Salovey 와 Mayer (1997)가 제시한 정서지능의 수정 개념을 근거로 이영자·이종숙·신은수(2000)가 개발한 교사평정에 의한 유아용 정서지능 평가도구를 사용하였으며 SPSS 10.0k를 사용하여 유아의 정서지능 사전점수를 공변인으로 하고 유아의 정서지능의 사후점수를 종속변수로 하여 공변량분석(Covariance Analysis)을 실시하였다. 본 연구의 결과 실험집단에서는 유아의 정서지능이 4개의 하위영역 모두에서 유의하게 높아 종이 접기 활동이 유아의 정서지능 향상을 가져왔다는 것을 알 수 있었다.
본 연구는 만 5세 유아30명을 대상으로 종이 접기 활동이 유아의 정서지능의 하위 영역에 미치는 영향을 알아보고자 하는데 그 목적이 있다. 이러한 연구 목적에 따라 설정된 연구 문제는 다음과 같다. 1) 종이 접기 활동이 유아의 정서의 인식과 표현에 어떠한 영향을 미치는가· 2) 종이 접기 활동이 유아의 정서에 의한 사고 촉진에 어떠한 영향을 미치는가· 3) 종이 접기 활동이 유아의 정서적 지식의 활용에 어떠한 영향을 미치는가· 4) 종이 접기 활동이 유아의 정서의 반영적 조절에 어떠한 영향을 미치는가· 본 연구의 대상은 마산시에 소재하고 있는 병설유치원에 재원중인 혼합연령 2학급의 유아들 42명중에서 만 5세 유아들만 15명씩 총 30명의 유아를 대상으로 한 학급은 실험집단, 다른 학급은 비교집단으로 선정하였다. 각 반의 담임교사가 유아들을 관찰하여 정서지능체크리스트에 기록하는 사전검사를 실시한 후, 실험집단에는 14주 동안 20개의 종이 접기 활동을 제공하였고 비교집단은 특별한 처치 없이 유치원의 일상적인 프로그램을 진행하였다. 유아의 정서지능 평가도구는 Salovey 와 Mayer (1997)가 제시한 정서지능의 수정 개념을 근거로 이영자·이종숙·신은수(2000)가 개발한 교사평정에 의한 유아용 정서지능 평가도구를 사용하였으며 SPSS 10.0k를 사용하여 유아의 정서지능 사전점수를 공변인으로 하고 유아의 정서지능의 사후점수를 종속변수로 하여 공변량분석(Covariance Analysis)을 실시하였다. 본 연구의 결과 실험집단에서는 유아의 정서지능이 4개의 하위영역 모두에서 유의하게 높아 종이 접기 활동이 유아의 정서지능 향상을 가져왔다는 것을 알 수 있었다.
This study intends to know the effects of paper folding activity on 5 year children's Emotional Intelligence's sub-areas. The research questions are as follows. 1) What effects does paper folding have on children's perception and expression of emotion? 2) What effects does paper folding have on chil...
This study intends to know the effects of paper folding activity on 5 year children's Emotional Intelligence's sub-areas. The research questions are as follows. 1) What effects does paper folding have on children's perception and expression of emotion? 2) What effects does paper folding have on children's thinking promotion with emotion? 3) What effects does paper folding have on children's emotional knowledge use? 4) What effects does paper folding activity have on emotion's reflectional control? The subjects of this study were 30 children of 5 age, 15 children each from two mixed-aged classes at an public kindergarten in Masan, and one class was selected as an experimental group, the other as a comparative group. Each class teacher observed their class children and documented in the Emotional Intelligence check list papers as a pre-test, and then 20 activities in 14 weeks were provided to the experimental group, but a daily program without any special treatment was offered to the comparative group. Children's Emotional Intelligence Evaluation Material by Lee Yengja, Lee Jongsuk, Shin Eunsu, based on Salovey and Mayer's adjustment of Emotional Intelligence, was used and Covariance Analysis was conducted with SPSS 10.0k, using the pre-score as a common variable, the post-score a dependent variable. This paper concludes that paper folding activity could help children to improve their Emotional Intelligence with revealing the results of its meaningful differences in perception and expression of emotion area, thinking promotion with emotion area, use of emotional knowledge area, emotion's reflectional control area between the experimental group and the comparative group.
This study intends to know the effects of paper folding activity on 5 year children's Emotional Intelligence's sub-areas. The research questions are as follows. 1) What effects does paper folding have on children's perception and expression of emotion? 2) What effects does paper folding have on children's thinking promotion with emotion? 3) What effects does paper folding have on children's emotional knowledge use? 4) What effects does paper folding activity have on emotion's reflectional control? The subjects of this study were 30 children of 5 age, 15 children each from two mixed-aged classes at an public kindergarten in Masan, and one class was selected as an experimental group, the other as a comparative group. Each class teacher observed their class children and documented in the Emotional Intelligence check list papers as a pre-test, and then 20 activities in 14 weeks were provided to the experimental group, but a daily program without any special treatment was offered to the comparative group. Children's Emotional Intelligence Evaluation Material by Lee Yengja, Lee Jongsuk, Shin Eunsu, based on Salovey and Mayer's adjustment of Emotional Intelligence, was used and Covariance Analysis was conducted with SPSS 10.0k, using the pre-score as a common variable, the post-score a dependent variable. This paper concludes that paper folding activity could help children to improve their Emotional Intelligence with revealing the results of its meaningful differences in perception and expression of emotion area, thinking promotion with emotion area, use of emotional knowledge area, emotion's reflectional control area between the experimental group and the comparative group.
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