인간은 오래 전부터 자연에 의해 형성된 공간을 통해 공간개념을 보다 밀접하게 인식하면서 살아왔으며, 스스로의 환경을 개선하고 극복하려는 의지를 가지고 살아왔다. 이로 인한 인간의 조형 활동은 예술작품이 미술관을 떠나 새로운 공간 개념에 적극적으로 참여하게 하였고, 도예분야에 있어서도 인간을 둘러싸고 있는 환경으로 진출하면서 새로운 양상으로 전개되었다. 바쁘게 살아가고 있는 정보화 사회 속의 현대인들은 편히 쉴 수 있는 휴식공간을 더욱 더 갈망하고 주거공간에 대한 관심이 높아지면서 휴식의 공간을 만족시킴과 동시에 가족구성원과 개인의 개성표현이 두드러질 수 있는 분위기를 만들어 낼 수 있는 새로움을 추구하고 있다. 이렇게 현대주거공간의 요구가 다양해짐에 따라 그에 응할 수 있는 예술품을 선호하게 되었다. 이에 본 연구는 인간과 친숙한 흙이라는 매체를 통하여 도자 ...
인간은 오래 전부터 자연에 의해 형성된 공간을 통해 공간개념을 보다 밀접하게 인식하면서 살아왔으며, 스스로의 환경을 개선하고 극복하려는 의지를 가지고 살아왔다. 이로 인한 인간의 조형 활동은 예술작품이 미술관을 떠나 새로운 공간 개념에 적극적으로 참여하게 하였고, 도예분야에 있어서도 인간을 둘러싸고 있는 환경으로 진출하면서 새로운 양상으로 전개되었다. 바쁘게 살아가고 있는 정보화 사회 속의 현대인들은 편히 쉴 수 있는 휴식공간을 더욱 더 갈망하고 주거공간에 대한 관심이 높아지면서 휴식의 공간을 만족시킴과 동시에 가족구성원과 개인의 개성표현이 두드러질 수 있는 분위기를 만들어 낼 수 있는 새로움을 추구하고 있다. 이렇게 현대주거공간의 요구가 다양해짐에 따라 그에 응할 수 있는 예술품을 선호하게 되었다. 이에 본 연구는 인간과 친숙한 흙이라는 매체를 통하여 도자 오브제를 활용하여 주거공간의 실용성과 더불어 미적 효과를 더욱 발휘하고자 하는데 목적이 있다. 현대 도자 오브제는 많은 발전을 하여 다양한 기법과 표현방법으로, 놀라운 성장을 거두어 왔다. 그러나 일반인들은 주거공간을 장식하려는 욕구에 비해 도자 오브제의 다양한 종류나 표현방법 등을 잘 알지 못하여 도자 오브제를 활용 할 기회도 없는 경우가 많다. 심지어 도자 오브제의 종류에는 물레 작업한 용기나, 식기류가 전부라고 생각하는 일반인들도 많다. 이에 주거공간에서의 도자 오브제를 제안함으로 해서 보다 다양한 장식욕구를 충족시키고자 한다. 연구내용은 주거공간의 거실 스타일 분석을 통하여 도자 오브제가 어떻게 활용되는지를 분석했고, 주거공간에서의 도자 오브제의 역할을 다시 한번 분석해 보았다. 본 연구의 조사 분석결과를 요약해 보자면 다음과 같다. 1) 2000년~2003년의 주거공간의 거실스타일을 분석하고, 2004년의 트렌드를 조명해 보았다. 2000년의 가장 선호되었던 스타일은 미니멀리즘과 젠스타일을 꼽을 수 있다. 최소한의 요소만을 남기고 단순하게 디자인하는 미니멀리즘과 동양적인 편안함, 부드러움, 고요함을 강조한 젠스타일이 함께 각광을 받았다. 2001년의 가장 선호되었던 스타일은 2000년도 후반의 인테리어와 흐름은 계속해서 이어졌고, 여기에 보다 장식적이고 기능적인 요소들이 첨가되었다. 이전의 미니멀리즘과 젠스타일은 너무 규격화된 심플함만을 추구한 나머지, 모든 것을 기본 상태로 만들어 버렸다는 반성이 일기 시작한 것이다. 이에 2001년도는 이질적인 요소를 서로 혼합시키고 다양한 기능을 가미시킨「기능적인 미니멀리즘」을 추구하였다. 21세기는 급속하게 발전하는 과학기술의 시대에 맞추어 생활의 편익은 증대하였고, 이는 또한 인테리어 디자인에도 영향을 미쳐 첨단 기술을 활용, 편리한 기능성을 강조한「하이테크 인테리어」가 등장하게 되었다. 2002년은 2001년에 비해 큰 변화는 없었으나, 사물을 좀 더 깊이 관찰하고 그 안의 구조적인 질서를 발견하여, 이를 새로운 패턴으로 표현하고자 하는 시도들이 나타났다. 또한, 섬세하고 장식적인 패턴이 인위적인 멋보다는 자연스러움과 함께 나타났다. 2003년도는 장식적인 요소가 발전되었다. 예를 들어 기존에 있던 스타일을 좀더 발전시킨 형식으로 디자인은 전개되었다. 뉴트럴 칼라감각을 우선으로 하여, 고급스럽고, 여성스러운 느낌으로 변모하는 추세이다. 이상으로 2000년~2003년까지의 전체적인 스타일과 선호된 스타일을 분석해 보았다. 이를 통해 2000년~2003년까지의 추세로 보아서는 점점 장식의 요소가 강해지는 것을 알 수 있다. 이로 인하여 앞으로 다가올 2004의 스타일도 장식적인 것이 계속 유행되어 질 것임을 예측 할 수 있다. 2) 주거공간 거실의 스타일 분석을 통하여 주거공간에서의 도자 오브제의 역할과 형태를 분류하였다. 주거공간 거실에서의 도자 오브제 활용도를 실내 이미지(COOL, SOFT, WARM, HARD)로 나누었다. 방법은 도자 오브제가 있는 거실전경사진을 40장씩 표본 추출하여 연구 한 결과 장식형.실용형 모두 용기형태와 접시형태의 디자인이 72%로 가장 선호되었고, 빈번하게 사용되어진 반면에 도벽의 경우는 큰 평수에서만 25% 활용되어 졌다. 도조, 시계 조명등은 활용사례가 극히 드물었다. 3) 주거공간에서 활용 될 수 있는 도자 오브제는 다양하게 개발되고 있지만, 대중적으로는 활용되지 못하고 있는 실정이다. 이에 작가들의 도자 오브제를 중심으로 주거공간에 활용되었을 때의 역할과 활용에 대하여 도자 오브제를 제안 연구하였다. 이를 통하여 하나의 도자 오브제가 주거공간에 놓이게 됨으로써 인간 생활환경의 질을 높이고, 무미건조한 현대인들의 감정에 흥미와 삶의 위안 등의 심리적 변화를 일으킬 수 있다는 자부심을 갖게 되었다. 대중에게 가깝고, 수준 있는 주거공간에 쓰여도 인해 손색없는 도자 오브제들을 통해 현대인들이 여유 있는 삶을 영위할 수 있도록 도예가들의 끊임없는 노력이 절실하다 생각되어 진다
인간은 오래 전부터 자연에 의해 형성된 공간을 통해 공간개념을 보다 밀접하게 인식하면서 살아왔으며, 스스로의 환경을 개선하고 극복하려는 의지를 가지고 살아왔다. 이로 인한 인간의 조형 활동은 예술작품이 미술관을 떠나 새로운 공간 개념에 적극적으로 참여하게 하였고, 도예분야에 있어서도 인간을 둘러싸고 있는 환경으로 진출하면서 새로운 양상으로 전개되었다. 바쁘게 살아가고 있는 정보화 사회 속의 현대인들은 편히 쉴 수 있는 휴식공간을 더욱 더 갈망하고 주거공간에 대한 관심이 높아지면서 휴식의 공간을 만족시킴과 동시에 가족구성원과 개인의 개성표현이 두드러질 수 있는 분위기를 만들어 낼 수 있는 새로움을 추구하고 있다. 이렇게 현대주거공간의 요구가 다양해짐에 따라 그에 응할 수 있는 예술품을 선호하게 되었다. 이에 본 연구는 인간과 친숙한 흙이라는 매체를 통하여 도자 오브제를 활용하여 주거공간의 실용성과 더불어 미적 효과를 더욱 발휘하고자 하는데 목적이 있다. 현대 도자 오브제는 많은 발전을 하여 다양한 기법과 표현방법으로, 놀라운 성장을 거두어 왔다. 그러나 일반인들은 주거공간을 장식하려는 욕구에 비해 도자 오브제의 다양한 종류나 표현방법 등을 잘 알지 못하여 도자 오브제를 활용 할 기회도 없는 경우가 많다. 심지어 도자 오브제의 종류에는 물레 작업한 용기나, 식기류가 전부라고 생각하는 일반인들도 많다. 이에 주거공간에서의 도자 오브제를 제안함으로 해서 보다 다양한 장식욕구를 충족시키고자 한다. 연구내용은 주거공간의 거실 스타일 분석을 통하여 도자 오브제가 어떻게 활용되는지를 분석했고, 주거공간에서의 도자 오브제의 역할을 다시 한번 분석해 보았다. 본 연구의 조사 분석결과를 요약해 보자면 다음과 같다. 1) 2000년~2003년의 주거공간의 거실스타일을 분석하고, 2004년의 트렌드를 조명해 보았다. 2000년의 가장 선호되었던 스타일은 미니멀리즘과 젠스타일을 꼽을 수 있다. 최소한의 요소만을 남기고 단순하게 디자인하는 미니멀리즘과 동양적인 편안함, 부드러움, 고요함을 강조한 젠스타일이 함께 각광을 받았다. 2001년의 가장 선호되었던 스타일은 2000년도 후반의 인테리어와 흐름은 계속해서 이어졌고, 여기에 보다 장식적이고 기능적인 요소들이 첨가되었다. 이전의 미니멀리즘과 젠스타일은 너무 규격화된 심플함만을 추구한 나머지, 모든 것을 기본 상태로 만들어 버렸다는 반성이 일기 시작한 것이다. 이에 2001년도는 이질적인 요소를 서로 혼합시키고 다양한 기능을 가미시킨「기능적인 미니멀리즘」을 추구하였다. 21세기는 급속하게 발전하는 과학기술의 시대에 맞추어 생활의 편익은 증대하였고, 이는 또한 인테리어 디자인에도 영향을 미쳐 첨단 기술을 활용, 편리한 기능성을 강조한「하이테크 인테리어」가 등장하게 되었다. 2002년은 2001년에 비해 큰 변화는 없었으나, 사물을 좀 더 깊이 관찰하고 그 안의 구조적인 질서를 발견하여, 이를 새로운 패턴으로 표현하고자 하는 시도들이 나타났다. 또한, 섬세하고 장식적인 패턴이 인위적인 멋보다는 자연스러움과 함께 나타났다. 2003년도는 장식적인 요소가 발전되었다. 예를 들어 기존에 있던 스타일을 좀더 발전시킨 형식으로 디자인은 전개되었다. 뉴트럴 칼라감각을 우선으로 하여, 고급스럽고, 여성스러운 느낌으로 변모하는 추세이다. 이상으로 2000년~2003년까지의 전체적인 스타일과 선호된 스타일을 분석해 보았다. 이를 통해 2000년~2003년까지의 추세로 보아서는 점점 장식의 요소가 강해지는 것을 알 수 있다. 이로 인하여 앞으로 다가올 2004의 스타일도 장식적인 것이 계속 유행되어 질 것임을 예측 할 수 있다. 2) 주거공간 거실의 스타일 분석을 통하여 주거공간에서의 도자 오브제의 역할과 형태를 분류하였다. 주거공간 거실에서의 도자 오브제 활용도를 실내 이미지(COOL, SOFT, WARM, HARD)로 나누었다. 방법은 도자 오브제가 있는 거실전경사진을 40장씩 표본 추출하여 연구 한 결과 장식형.실용형 모두 용기형태와 접시형태의 디자인이 72%로 가장 선호되었고, 빈번하게 사용되어진 반면에 도벽의 경우는 큰 평수에서만 25% 활용되어 졌다. 도조, 시계 조명등은 활용사례가 극히 드물었다. 3) 주거공간에서 활용 될 수 있는 도자 오브제는 다양하게 개발되고 있지만, 대중적으로는 활용되지 못하고 있는 실정이다. 이에 작가들의 도자 오브제를 중심으로 주거공간에 활용되었을 때의 역할과 활용에 대하여 도자 오브제를 제안 연구하였다. 이를 통하여 하나의 도자 오브제가 주거공간에 놓이게 됨으로써 인간 생활환경의 질을 높이고, 무미건조한 현대인들의 감정에 흥미와 삶의 위안 등의 심리적 변화를 일으킬 수 있다는 자부심을 갖게 되었다. 대중에게 가깝고, 수준 있는 주거공간에 쓰여도 인해 손색없는 도자 오브제들을 통해 현대인들이 여유 있는 삶을 영위할 수 있도록 도예가들의 끊임없는 노력이 절실하다 생각되어 진다
People have been recognizing the concept of space more closely through the space which was formed by nature itself and have had a will to improve and overcome his environments. By these changes, people participated it actively with their modeling activities. Also, the new concept of space in the are...
People have been recognizing the concept of space more closely through the space which was formed by nature itself and have had a will to improve and overcome his environments. By these changes, people participated it actively with their modeling activities. Also, the new concept of space in the area of ceramic art caused art works to leave museums and it was spread to the environments which are surrounded by people, and it has been developed in a new aspect. People who live busily in the information-oriented society are eager to have a comfortable place which can take a rest and have a much interest in having a good living space. Moreover, people in the modern society are anxious to make the new surroundings which can present the expression of individual personality and at the same time can satisfy all the family members' needs. In accordance with the new desire for the modern living space, people prefer to have the work of art corresponding with it. The purpose of the research is to show the aesthetic effects together with the practicality of living spaces by using ceramic object through the soil that is familiar with humans. Modern ceramic object has developed surprisingly with the various methods and expressions, however, ordinary people in reality don't have opportunities to use the ceramic object and are not familiar with many kinds of ceramic object and its methods compared to the desire to decorate their living spaces. Many people even think containers formed by wheel or dishes are the only kinds that ceramic object can produce. I would like to suggest the ceramic object in the living spaces and try to give much satisfaction to the people who have more desire for the decorating their living condition. The contents of the research include the analysis of living rooms how ceramic object are used and the role of ceramic objet in the living spaces. The analysis of the research is summarized as follows; 1) Analyzed 2000~2003 years' living room styles and illuminated the trend of 2004.The most preferred style in 2000 was Minimalism and Zen style. The simply designed Minimalism which leaves the minimum of the element and Zen style which emphasizes oriental comfort, softness and calmness. The preferred style in 2001 were continued from the interior design of the late 2000 and was added with more decorative and functional factors. This is the reflection, that is the previous Minimalism and Zen style aimed the customized simplicity too much and consequently made everything too simple, arose. Therefore, various functional Minimalism mixed with heterogeneous elements are pursued in the following 2001.In the 21st, "high tech interior' appeared and it put the emphasis on convenient functions, using the newest technology in accordance with the rapidly developed science age. In 2002, there wasn't a big change but more detailed and decorative pattern appeared in harmony with the natural rather than the artificial one along with the try to express new pattern by finding the structural order of things, observing more carefully them. In 2003, decorative factors are more developed. For example, the design was added more modern way to the previous style. Neutral colors were preferred and were changing to more high class and feminine trends. Considering the whole and preferred style are analyzed from 2000~2003, I could see that the decorative factors are getting more popular these days. It also implies that decorative style can get more appeal to many people in 2004. 2) According to the analysis of living room style, I classified the shape and the role of ceramic object in the living spaces. I categorized the utilization of ceramic object in the living room into indoor image, that is, COOL, SOFT, WARM, HARD. The method were used is that 40 sampled pictures of living room were collected and examined. The result is that container and dish shape designs are preferred for decorative and practical use with 72% and are used frequently ,while in the case of wall object 25% are used only in a bigger spaces. ceramic sculpture, clock, light fixture were not used much. 3) Ceramic objects can be used in the living spaces are continuously developed in a various ways, but not many people utilize them a lot. So, I suggested and examined the role and the use of ceramic object in the living space contexts, focused on the artists' ceramic objects. Through this study, I have a belief those have dull and dried feelings in the society like this can find an interest and a comfort of the life from the ceramic object in the living spaces and they can elevate qualities of their lives. Furthermore, I am sure the potters' best endeavors are needed to give more comfortable life to the people by making ceramic objects which can be more accessible the public and more useful to the higher living spaces.
People have been recognizing the concept of space more closely through the space which was formed by nature itself and have had a will to improve and overcome his environments. By these changes, people participated it actively with their modeling activities. Also, the new concept of space in the area of ceramic art caused art works to leave museums and it was spread to the environments which are surrounded by people, and it has been developed in a new aspect. People who live busily in the information-oriented society are eager to have a comfortable place which can take a rest and have a much interest in having a good living space. Moreover, people in the modern society are anxious to make the new surroundings which can present the expression of individual personality and at the same time can satisfy all the family members' needs. In accordance with the new desire for the modern living space, people prefer to have the work of art corresponding with it. The purpose of the research is to show the aesthetic effects together with the practicality of living spaces by using ceramic object through the soil that is familiar with humans. Modern ceramic object has developed surprisingly with the various methods and expressions, however, ordinary people in reality don't have opportunities to use the ceramic object and are not familiar with many kinds of ceramic object and its methods compared to the desire to decorate their living spaces. Many people even think containers formed by wheel or dishes are the only kinds that ceramic object can produce. I would like to suggest the ceramic object in the living spaces and try to give much satisfaction to the people who have more desire for the decorating their living condition. The contents of the research include the analysis of living rooms how ceramic object are used and the role of ceramic objet in the living spaces. The analysis of the research is summarized as follows; 1) Analyzed 2000~2003 years' living room styles and illuminated the trend of 2004.The most preferred style in 2000 was Minimalism and Zen style. The simply designed Minimalism which leaves the minimum of the element and Zen style which emphasizes oriental comfort, softness and calmness. The preferred style in 2001 were continued from the interior design of the late 2000 and was added with more decorative and functional factors. This is the reflection, that is the previous Minimalism and Zen style aimed the customized simplicity too much and consequently made everything too simple, arose. Therefore, various functional Minimalism mixed with heterogeneous elements are pursued in the following 2001.In the 21st, "high tech interior' appeared and it put the emphasis on convenient functions, using the newest technology in accordance with the rapidly developed science age. In 2002, there wasn't a big change but more detailed and decorative pattern appeared in harmony with the natural rather than the artificial one along with the try to express new pattern by finding the structural order of things, observing more carefully them. In 2003, decorative factors are more developed. For example, the design was added more modern way to the previous style. Neutral colors were preferred and were changing to more high class and feminine trends. Considering the whole and preferred style are analyzed from 2000~2003, I could see that the decorative factors are getting more popular these days. It also implies that decorative style can get more appeal to many people in 2004. 2) According to the analysis of living room style, I classified the shape and the role of ceramic object in the living spaces. I categorized the utilization of ceramic object in the living room into indoor image, that is, COOL, SOFT, WARM, HARD. The method were used is that 40 sampled pictures of living room were collected and examined. The result is that container and dish shape designs are preferred for decorative and practical use with 72% and are used frequently ,while in the case of wall object 25% are used only in a bigger spaces. ceramic sculpture, clock, light fixture were not used much. 3) Ceramic objects can be used in the living spaces are continuously developed in a various ways, but not many people utilize them a lot. So, I suggested and examined the role and the use of ceramic object in the living space contexts, focused on the artists' ceramic objects. Through this study, I have a belief those have dull and dried feelings in the society like this can find an interest and a comfort of the life from the ceramic object in the living spaces and they can elevate qualities of their lives. Furthermore, I am sure the potters' best endeavors are needed to give more comfortable life to the people by making ceramic objects which can be more accessible the public and more useful to the higher living spaces.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.