본 연구는 청소년의 요가수행이 유연성 향상에 미치는 효과를 분석하여 청소년과 지도자에게 유연성 향상을 위한 기초 자료를 제공하고 운동상해 예방에도 도움을 주고자 실시하였다. 본 연구를 위한 대상은 M시내의 Y고등학교 1학년 30명, 2학년 30명을 대상으로 학년별 실험집단(15명)과 통제집단(15명)으로 나누고 실험집단에서는 실험을 주1회 실시한 그룹, 주3회 실시한 그룹, 주5회 실시한 그룹을 각각 5명씩 별도로 구성하여 앉아 윗몸 앞으로 굽히기, 윗몸 앞으로 굽히기, 윗몸 뒤로 젖히기, 앞뒤로 다리 벌리기, 브리지-업 테스트에 대해서 사전검사, 2주후, 4주후, 6주후에 테스트를 한 후 그 결과의 변화를 알아보았다. 본 연구는 각 집단이 30명으로 구성되어 있는 소표본인 관계로 정규성 검정을 학년별, 집단별로 구분하여 One-Sample ...
본 연구는 청소년의 요가수행이 유연성 향상에 미치는 효과를 분석하여 청소년과 지도자에게 유연성 향상을 위한 기초 자료를 제공하고 운동상해 예방에도 도움을 주고자 실시하였다. 본 연구를 위한 대상은 M시내의 Y고등학교 1학년 30명, 2학년 30명을 대상으로 학년별 실험집단(15명)과 통제집단(15명)으로 나누고 실험집단에서는 실험을 주1회 실시한 그룹, 주3회 실시한 그룹, 주5회 실시한 그룹을 각각 5명씩 별도로 구성하여 앉아 윗몸 앞으로 굽히기, 윗몸 앞으로 굽히기, 윗몸 뒤로 젖히기, 앞뒤로 다리 벌리기, 브리지-업 테스트에 대해서 사전검사, 2주후, 4주후, 6주후에 테스트를 한 후 그 결과의 변화를 알아보았다. 본 연구는 각 집단이 30명으로 구성되어 있는 소표본인 관계로 정규성 검정을 학년별, 집단별로 구분하여 One-Sample Kolmogorov-Smirnov Test(K-S)를 통하여 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 10.0 for Windows를 이용하여 반복측정분산분석과 본페러니 다중 비교법을 실시하였고, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 실험집단과 통제집단의 유연성 발달 정도는 앉아 윗몸 앞으로 굽히기, 윗몸 앞으로 굽히기, 윗몸 뒤로 젖히기, 앞뒤로 다리 벌리기에서 실험집단의 유연성 발달 효과가 높은 것으로 나타났고, 브리지-업 테스트에서는 실험집단의 유연성 발달 효과가 높은 것으로 나타났으나 통제집단 또한 점진적으로 유연성이 향상된 것으로 나타났다. 둘째, 실험집단의 사전검사와 사후검사의 유연성 발달 정도는 앉아 윗몸 앞으로 굽히기, 윗몸 앞으로 굽히기, 윗몸 뒤로 젖히기, 앞뒤로 다리 벌리기, 브리지-업 테스트에서 사전검사에 비해 2주후, 4주후, 6주후로 갈수록 더욱 측정수치가 높아졌으며, 그 결과는 2주후와 4주후간, 2주후와 6주후간, 4주후와 6주후간에도 유의한 변화가 존재하는 것으로 나타났다. 셋째, 실험집단의 횟수별 유연성 발달 정도는 앉아 윗몸 앞으로 굽히기, 윗몸 앞으로 굽히기, 윗몸 뒤로 젖히기, 앞뒤로 다리 벌리기, 브리지-업 테스트 모두 주1회 실시하는 것보다는 주3회 이상 실시하는 것이 유연성 발달에 더욱 효과적인 것으로 나타났다. 넷째, 학년별 유연성 발달 정도는 앉아 윗몸 앞으로 굽히기, 앞뒤로 다리 벌리기, 브리지-업 테스트에서는 1학년이 2학년 보다 유연성 발달 효과가 더욱 높았고, 윗몸 앞으로 굽히기에서는 1학년과 2학년의 차이가 거의 없으나 2학년의 변화가 조금 높게 나타났으며, 윗몸 뒤로 젖히기에서는 1학년과 2학년의 차이가 거의 없으나 1학년의 변화가 조금 높은 것으로 나타났다.
본 연구는 청소년의 요가수행이 유연성 향상에 미치는 효과를 분석하여 청소년과 지도자에게 유연성 향상을 위한 기초 자료를 제공하고 운동상해 예방에도 도움을 주고자 실시하였다. 본 연구를 위한 대상은 M시내의 Y고등학교 1학년 30명, 2학년 30명을 대상으로 학년별 실험집단(15명)과 통제집단(15명)으로 나누고 실험집단에서는 실험을 주1회 실시한 그룹, 주3회 실시한 그룹, 주5회 실시한 그룹을 각각 5명씩 별도로 구성하여 앉아 윗몸 앞으로 굽히기, 윗몸 앞으로 굽히기, 윗몸 뒤로 젖히기, 앞뒤로 다리 벌리기, 브리지-업 테스트에 대해서 사전검사, 2주후, 4주후, 6주후에 테스트를 한 후 그 결과의 변화를 알아보았다. 본 연구는 각 집단이 30명으로 구성되어 있는 소표본인 관계로 정규성 검정을 학년별, 집단별로 구분하여 One-Sample Kolmogorov-Smirnov Test(K-S)를 통하여 실시하였다. 수집된 자료는 SPSS 10.0 for Windows를 이용하여 반복측정분산분석과 본페러니 다중 비교법을 실시하였고, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 실험집단과 통제집단의 유연성 발달 정도는 앉아 윗몸 앞으로 굽히기, 윗몸 앞으로 굽히기, 윗몸 뒤로 젖히기, 앞뒤로 다리 벌리기에서 실험집단의 유연성 발달 효과가 높은 것으로 나타났고, 브리지-업 테스트에서는 실험집단의 유연성 발달 효과가 높은 것으로 나타났으나 통제집단 또한 점진적으로 유연성이 향상된 것으로 나타났다. 둘째, 실험집단의 사전검사와 사후검사의 유연성 발달 정도는 앉아 윗몸 앞으로 굽히기, 윗몸 앞으로 굽히기, 윗몸 뒤로 젖히기, 앞뒤로 다리 벌리기, 브리지-업 테스트에서 사전검사에 비해 2주후, 4주후, 6주후로 갈수록 더욱 측정수치가 높아졌으며, 그 결과는 2주후와 4주후간, 2주후와 6주후간, 4주후와 6주후간에도 유의한 변화가 존재하는 것으로 나타났다. 셋째, 실험집단의 횟수별 유연성 발달 정도는 앉아 윗몸 앞으로 굽히기, 윗몸 앞으로 굽히기, 윗몸 뒤로 젖히기, 앞뒤로 다리 벌리기, 브리지-업 테스트 모두 주1회 실시하는 것보다는 주3회 이상 실시하는 것이 유연성 발달에 더욱 효과적인 것으로 나타났다. 넷째, 학년별 유연성 발달 정도는 앉아 윗몸 앞으로 굽히기, 앞뒤로 다리 벌리기, 브리지-업 테스트에서는 1학년이 2학년 보다 유연성 발달 효과가 더욱 높았고, 윗몸 앞으로 굽히기에서는 1학년과 2학년의 차이가 거의 없으나 2학년의 변화가 조금 높게 나타났으며, 윗몸 뒤로 젖히기에서는 1학년과 2학년의 차이가 거의 없으나 1학년의 변화가 조금 높은 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to examine how Yoga affected the flexibility of adolescents in an effort to help provide them and their instructors with information how to enhance flexibility and to prevent them from being injured during workout. The subjects in this study were 60 students from Y high...
The purpose of this study was to examine how Yoga affected the flexibility of adolescents in an effort to help provide them and their instructors with information how to enhance flexibility and to prevent them from being injured during workout. The subjects in this study were 60 students from Y high school in the city of M, who included 30 first graders and 30 second graders. Experimental groups and control groups were organized with 15 students each by school year. The students in the experimental groups were again grouped into groups of five, which were respectively involved in Yoga once a week, three times a week and five times a week. After pretest was conducted, all the groups took additional tests two weeks, four weeks and six weeks after the experiment in sitting trunk flexion, standing trunk flexion, trunk extention backward, flexion of hip joint and bridge-up test in order to see if there were any changes. As just a small number of students were examined in this study, normality test was conducted separately by school year and group by adopting One-Sample Kolmogorov-Smirnov Test, or K-S. The collected data were analyzed with SPSS 10.0 for Windows, and repeated variance analysis and Bonferroni Multiple Comparisons were utilized. The findings of the study were as follows. First, as for the advance of the experimental and control groups in flexibility, the experimental groups made a higher progress in sitting trunk flexion, standing trunk flexion, trunk extention backward and flexion of hip joint. The experimental groups also improved in bridge-up test, but the control groups made a gradual improvement in that regard as well. Second, concerning flexibility change between pretest and posttest, the experimental groups made better records over time in sitting trunk flexion, standing trunk flexion, trunk extention backward, flexion of hip joint and bridge-up test, and there were significant gaps between their performances two weeks later and four weeks later, between two weeks later and six weeks later, and between four weeks later and six weeks later. Third, regarding connections between experiment frequency and flexibility, the experimental groups made a better improvement in sitting trunk flexion, standing trunk flexion, trunk extention backward, flexion of hip joint and bridge-up test when the experiment was conducted three times a week than once a week. Fourth, by school year, the first graders made a better progress in sitting trunk flexion, flexion of hip joint and bridge-up test than the second graders. There was little gap between them in standing trunk flexion, but the second graders showed a little more change. In trunk extention backward, there also was little disparity between them, but the first graders underwent a slightly more change than the second graders.
The purpose of this study was to examine how Yoga affected the flexibility of adolescents in an effort to help provide them and their instructors with information how to enhance flexibility and to prevent them from being injured during workout. The subjects in this study were 60 students from Y high school in the city of M, who included 30 first graders and 30 second graders. Experimental groups and control groups were organized with 15 students each by school year. The students in the experimental groups were again grouped into groups of five, which were respectively involved in Yoga once a week, three times a week and five times a week. After pretest was conducted, all the groups took additional tests two weeks, four weeks and six weeks after the experiment in sitting trunk flexion, standing trunk flexion, trunk extention backward, flexion of hip joint and bridge-up test in order to see if there were any changes. As just a small number of students were examined in this study, normality test was conducted separately by school year and group by adopting One-Sample Kolmogorov-Smirnov Test, or K-S. The collected data were analyzed with SPSS 10.0 for Windows, and repeated variance analysis and Bonferroni Multiple Comparisons were utilized. The findings of the study were as follows. First, as for the advance of the experimental and control groups in flexibility, the experimental groups made a higher progress in sitting trunk flexion, standing trunk flexion, trunk extention backward and flexion of hip joint. The experimental groups also improved in bridge-up test, but the control groups made a gradual improvement in that regard as well. Second, concerning flexibility change between pretest and posttest, the experimental groups made better records over time in sitting trunk flexion, standing trunk flexion, trunk extention backward, flexion of hip joint and bridge-up test, and there were significant gaps between their performances two weeks later and four weeks later, between two weeks later and six weeks later, and between four weeks later and six weeks later. Third, regarding connections between experiment frequency and flexibility, the experimental groups made a better improvement in sitting trunk flexion, standing trunk flexion, trunk extention backward, flexion of hip joint and bridge-up test when the experiment was conducted three times a week than once a week. Fourth, by school year, the first graders made a better progress in sitting trunk flexion, flexion of hip joint and bridge-up test than the second graders. There was little gap between them in standing trunk flexion, but the second graders showed a little more change. In trunk extention backward, there also was little disparity between them, but the first graders underwent a slightly more change than the second graders.
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