청소년 축구선수의 성취목표 성향, 경기력 관련 심리요인의 중요도 인식 및 자기관리 행동간의 관계 Interrelationship among the Achievement Goal Orientations, the Perception of Psychological Factors Correlated with Performance, and Self-management in Male Youth Soccor Players원문보기
본 연구는 청소년 축구선수의 성취목표 성향과 경기력 관련 심리요인의 중요도 인식, 자기관리 행동을 학교 급별과 포지션별로 비교 및 분석해 보고, 성취목표 성향에 따른 경기력 관련 심리요인의 중요도 인식과 자기관리 행동의 차이 및 관계를 규명해 보려는 것이다. 연구대상은 2005년 현재 한국고등축구연맹과 한국중등축구연맹에 선수로 등록되어 있는 중·고등학교 남자 축구선수 1042명이다. 검사도구로 성취목표 성향은 Duda(1992)의 스포츠 목표성향 질문지(TEOSQ)를 김병준(2001)이 재구성한 질문지를 이용하였고, 경기력 관련 심리요인의 중요도 인식은 윤영길(2004)이 개발한 검사지를 이용하였으며, 자기관리 행동은 허정훈, 김병준, 유진(2001)이 개발한 자기관리 행동 질문지를 김병준(2003)이 재구성한 질문지를 이용하였다. 남자 중·고교 축구 선수들로부터 수집된 자료는 ...
본 연구는 청소년 축구선수의 성취목표 성향과 경기력 관련 심리요인의 중요도 인식, 자기관리 행동을 학교 급별과 포지션별로 비교 및 분석해 보고, 성취목표 성향에 따른 경기력 관련 심리요인의 중요도 인식과 자기관리 행동의 차이 및 관계를 규명해 보려는 것이다. 연구대상은 2005년 현재 한국고등축구연맹과 한국중등축구연맹에 선수로 등록되어 있는 중·고등학교 남자 축구선수 1042명이다. 검사도구로 성취목표 성향은 Duda(1992)의 스포츠 목표성향 질문지(TEOSQ)를 김병준(2001)이 재구성한 질문지를 이용하였고, 경기력 관련 심리요인의 중요도 인식은 윤영길(2004)이 개발한 검사지를 이용하였으며, 자기관리 행동은 허정훈, 김병준, 유진(2001)이 개발한 자기관리 행동 질문지를 김병준(2003)이 재구성한 질문지를 이용하였다. 남자 중·고교 축구 선수들로부터 수집된 자료는 SAS Program을 이용하여 변량분석과, 회귀분석을 실시해 본 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 1) 성취목표 성향의 차이 : 과제성향의 경우 포지션별 차이가 없었으나, 자아성향의 경우 공격수가 미드필드와 수비수보다 더 높았다. 2) 경기력 관련 심리요인의 중요도 인식 차이 : 펀더맨탈, 축구지능, 정서의 경우는 고등학생이 중학생보다 경기력 관련 심리요인에서 더 중요하다고 인식하고 있는 반면, 동기와 정신력은 차이가 없었다. 또한 경기력 관련 심리요인의 중요도 인식은 포지션별로 차이가 없었다. 3) 자기관리 행동의 차이 : 정신력관리, 생활관리, 고유행동을 통한 자기관리 및 훈련 관리는 포지션간에 차이가 없었다. 그러나 대인관계 관리는 미드필드, 공격수, 수비수의 순서로 차이가 있었고, 몸 관리는 공격수가 수비수보다 더 우수했다. 4) 성취목표 성향에 따른 경기력 관련 심리요인의 중요도 인식 차이 : 축구지능, 동기, 정신력에 대한 중요도 인식은 과제성향이 높은 집단이 낮은 집단보다 더 중요하게 인식하고 있었다. 그러나 펀더맨털은 과제성향이 낮은 경우 자아성향이 높은 집단이 낮은 집단보다 펀더맨털을 더 중요하게 인식하고 있었고, 정서는 과제성향이 높은 경우 자아성향의 고저에 관계없이 모두 중요하게 인식하는 반면, 과제성향이 낮은 경우 자아성향이 높은 집단이 낮은 집단에 비해 정서를 더 중요하게 인식하고 있었다. 5) 성취목표 성향에 따른 자기관리의 차이 : 과제성향과 자아성향이 모두 높은 집단이 낮은 집단보다 자기관리의 6가지 영역에서 우수했다. 그러나 두 가지 성취목표 성향 중 과제성향이 자아성향보다 자기관리에 더 큰 영향을 미치고 있었다. 6) 경기력 관련 심리요인의 중요도 인식이 자기관리 행동에 미치는 영향 : 축구 경기력 관련 심리요인의 중요도 인식은 자기관리 행동의 하위 요인 중에서 정신력 관리와 대인관계 관리에 가장 큰 영향을 미치고 있었다.
본 연구는 청소년 축구선수의 성취목표 성향과 경기력 관련 심리요인의 중요도 인식, 자기관리 행동을 학교 급별과 포지션별로 비교 및 분석해 보고, 성취목표 성향에 따른 경기력 관련 심리요인의 중요도 인식과 자기관리 행동의 차이 및 관계를 규명해 보려는 것이다. 연구대상은 2005년 현재 한국고등축구연맹과 한국중등축구연맹에 선수로 등록되어 있는 중·고등학교 남자 축구선수 1042명이다. 검사도구로 성취목표 성향은 Duda(1992)의 스포츠 목표성향 질문지(TEOSQ)를 김병준(2001)이 재구성한 질문지를 이용하였고, 경기력 관련 심리요인의 중요도 인식은 윤영길(2004)이 개발한 검사지를 이용하였으며, 자기관리 행동은 허정훈, 김병준, 유진(2001)이 개발한 자기관리 행동 질문지를 김병준(2003)이 재구성한 질문지를 이용하였다. 남자 중·고교 축구 선수들로부터 수집된 자료는 SAS Program을 이용하여 변량분석과, 회귀분석을 실시해 본 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 1) 성취목표 성향의 차이 : 과제성향의 경우 포지션별 차이가 없었으나, 자아성향의 경우 공격수가 미드필드와 수비수보다 더 높았다. 2) 경기력 관련 심리요인의 중요도 인식 차이 : 펀더맨탈, 축구지능, 정서의 경우는 고등학생이 중학생보다 경기력 관련 심리요인에서 더 중요하다고 인식하고 있는 반면, 동기와 정신력은 차이가 없었다. 또한 경기력 관련 심리요인의 중요도 인식은 포지션별로 차이가 없었다. 3) 자기관리 행동의 차이 : 정신력관리, 생활관리, 고유행동을 통한 자기관리 및 훈련 관리는 포지션간에 차이가 없었다. 그러나 대인관계 관리는 미드필드, 공격수, 수비수의 순서로 차이가 있었고, 몸 관리는 공격수가 수비수보다 더 우수했다. 4) 성취목표 성향에 따른 경기력 관련 심리요인의 중요도 인식 차이 : 축구지능, 동기, 정신력에 대한 중요도 인식은 과제성향이 높은 집단이 낮은 집단보다 더 중요하게 인식하고 있었다. 그러나 펀더맨털은 과제성향이 낮은 경우 자아성향이 높은 집단이 낮은 집단보다 펀더맨털을 더 중요하게 인식하고 있었고, 정서는 과제성향이 높은 경우 자아성향의 고저에 관계없이 모두 중요하게 인식하는 반면, 과제성향이 낮은 경우 자아성향이 높은 집단이 낮은 집단에 비해 정서를 더 중요하게 인식하고 있었다. 5) 성취목표 성향에 따른 자기관리의 차이 : 과제성향과 자아성향이 모두 높은 집단이 낮은 집단보다 자기관리의 6가지 영역에서 우수했다. 그러나 두 가지 성취목표 성향 중 과제성향이 자아성향보다 자기관리에 더 큰 영향을 미치고 있었다. 6) 경기력 관련 심리요인의 중요도 인식이 자기관리 행동에 미치는 영향 : 축구 경기력 관련 심리요인의 중요도 인식은 자기관리 행동의 하위 요인 중에서 정신력 관리와 대인관계 관리에 가장 큰 영향을 미치고 있었다.
The purpose of this study was to examine the interrelationship among the Achievement Goal Orientations, the perception of Psychological Factors Correlated with Performance, and Self-management in Male Youth Soccor Players. The number of the soccer players studied is 1042 men enrolled in the Korea mi...
The purpose of this study was to examine the interrelationship among the Achievement Goal Orientations, the perception of Psychological Factors Correlated with Performance, and Self-management in Male Youth Soccor Players. The number of the soccer players studied is 1042 men enrolled in the Korea middle school and high school soccer team federation as of 2005. As examining tools, the question sheets revised by Kim Byung Jun (2001) from TEOSQ of the question sheets on Sports goal orientation by Duda(1992) for the orientation of goal achievement, the question sheets also revised by Kim Byung Jun (2003) from Hur Jung Hoon, Kim Byung Jun, and Yoo Jin (2001)'s question sheets on self management for the behavior of self management, and the test sheets invented by Yun Young Kil (2004) for the psychological factors of performance were used. The data collected from men's soccer players in middle and high schools brought the conclusions as below after feedback analysis and duality variance analysis. 1) There was no difference of the orientation of task goal achievement by the school and by the playing position among the male youth soccer players. In self goal achievement, the high school players showed higher orientation than the middle school players, and offensive-positioned players than mid-field and defensive-positioned players. 2) In the psychological factors of performance among the male youth soccer players, the high school players were all higher in fundamentals, soccer intelligence, sentiment, and motivation than the middle school players 3) In the behavior of self management among the male youth soccer players, the high school players showed the better livelihood management and characteristic behavior management than the middle school players. The high school players and the mid-field and offensive-positioned players had better human relationship management than the middle school players. The offensive-positioned players had better physical condition management than the defensive-positioned players. 4) For the importance of the orientation of goal achievement and the psychological factors of performance decision by the group, in the groups of the orientation of task goal achievement, the high groups were better in fundamentals, soccer intelligence, motivation, sentiment, and mental competence than the low groups, but in the orientation of self goal achievement, there was no difference between the high groups and the low groups . 5) For the orientation of goal achievement and self management behavior by the group, in the groups of the orientation of target goal achievement and the one of self goal achievement, the high groups were better in the mental competence management, livelihood management, characteristic behavior management, human relationship management, and physical condition management than the low groups. For the training management, only in the group of the orientation of target goal achievement, the high groups were higher than the low groups. 6) In the self management behavior among the male youth soccer players, mentality management, training management, and physical condition management were relatively important affecting factors in addition to fundamentals, motivation, and mental competence. In the livelihood management and human relationship management, motivation for fundamentals and characteristic behavior management was the relatively important affecting factor.
The purpose of this study was to examine the interrelationship among the Achievement Goal Orientations, the perception of Psychological Factors Correlated with Performance, and Self-management in Male Youth Soccor Players. The number of the soccer players studied is 1042 men enrolled in the Korea middle school and high school soccer team federation as of 2005. As examining tools, the question sheets revised by Kim Byung Jun (2001) from TEOSQ of the question sheets on Sports goal orientation by Duda(1992) for the orientation of goal achievement, the question sheets also revised by Kim Byung Jun (2003) from Hur Jung Hoon, Kim Byung Jun, and Yoo Jin (2001)'s question sheets on self management for the behavior of self management, and the test sheets invented by Yun Young Kil (2004) for the psychological factors of performance were used. The data collected from men's soccer players in middle and high schools brought the conclusions as below after feedback analysis and duality variance analysis. 1) There was no difference of the orientation of task goal achievement by the school and by the playing position among the male youth soccer players. In self goal achievement, the high school players showed higher orientation than the middle school players, and offensive-positioned players than mid-field and defensive-positioned players. 2) In the psychological factors of performance among the male youth soccer players, the high school players were all higher in fundamentals, soccer intelligence, sentiment, and motivation than the middle school players 3) In the behavior of self management among the male youth soccer players, the high school players showed the better livelihood management and characteristic behavior management than the middle school players. The high school players and the mid-field and offensive-positioned players had better human relationship management than the middle school players. The offensive-positioned players had better physical condition management than the defensive-positioned players. 4) For the importance of the orientation of goal achievement and the psychological factors of performance decision by the group, in the groups of the orientation of task goal achievement, the high groups were better in fundamentals, soccer intelligence, motivation, sentiment, and mental competence than the low groups, but in the orientation of self goal achievement, there was no difference between the high groups and the low groups . 5) For the orientation of goal achievement and self management behavior by the group, in the groups of the orientation of target goal achievement and the one of self goal achievement, the high groups were better in the mental competence management, livelihood management, characteristic behavior management, human relationship management, and physical condition management than the low groups. For the training management, only in the group of the orientation of target goal achievement, the high groups were higher than the low groups. 6) In the self management behavior among the male youth soccer players, mentality management, training management, and physical condition management were relatively important affecting factors in addition to fundamentals, motivation, and mental competence. In the livelihood management and human relationship management, motivation for fundamentals and characteristic behavior management was the relatively important affecting factor.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.