한글초록 :본 조사연구는 애견사료 구입 및 애견 양육에 관한 일반적인 U&A(usage & attitude) 파악을 통해 변화하는 소비자의 needs 및 애견사료 구매 특성을 파악하기 위해 수행하였다. 서울에 거주하는 만 20세에서 만 59세까지의 애견 소유주 400명을 조사대상으로 하여 일대일 설문방식을 통하여 애견과 애견사료에 대한 일반적인 태도에 대한 항목들과, 애견사료 인지에 관한 항목 및 애견사료 구매특성 등을 조사하였다.그 결과를 요약하면 다음과 같다. 서울 지역의 애견 사료 시장은 연간 약 437억 원의 규모로 추정되며, 회사별로는 P사(49%), D사(11%), U사(7%) 등의 순이며, 수입 사료가 전체 시장의 약 90% 정도를 차지하고 있었다. 유통 경로별로는 grocery market이 48%, non grocery market이 50%를 차지하고 있으며, 대형 할인매장을 통한 시장이 가장 컸다. 애견을 소유자들의 애견 및 애견사료에 대한 태도는 실용적 배려형(14%), 무관심형(28%), 몰입형(14%), 미용중시 애호가(23%), 보수적 애호가(21%)의 5개 군집이 나타났다. 소비자들의 대다수는 슈퍼마켓 및 대형할인 매장을 통하여 사료의 브랜드를 인지하는 것으로 조사되었으며, 소비자의 제품만족도는 수입 산의 경우 품질 면에서 국내산은 가격경쟁력 면에서 높게 나타났다. 이러한 만족도는 제품의 재구매 및 제품에 대한 충성도로 이어져 최초 구입 사료제품에 대하여 재구입 의향 율이 높고 변경 할 경우의 주요인은 애견의 기호성과 가격 때문인 것으로 나타났다. 애견사료는 주로 대형 할인매장을 통하여 구입하는 경향이 크며(34%), 약 일만 원에서 일만 오천 원 정도 범위(41%)의 2kg 전후의 소형포장 제품을 구매(63%)하는 것으로 나타났다영문초록 :This study was conducted to investigate the changes of consumer needs and the propensity to consume pet food through understanding the general U&A(usage and attitude) in purchasing pet food and raising pet. Four hundred of pet owners who were living in Seoul, aged 29 to 59 years old, were investigated by one to one questionary survey for general attitude in acknowledgment and the propensity to consume about pet food. The results were are follows : The value of pet food market in Seoul was estimated as approximately 437 hundred million won and occupation rate of company P(49%) was bigger than company D(11%) and company U(7%). The foreign-made pet products occupied around 90% of entire market. In the amount of current case, grocery market and non-grocery market occupied 40% and 50%, separately. The amount of current through large discount marts was the biggest. The consumer’s attitudes about pet and pet food showed five types such as practical consideration-type(14%), unconcern-type(28%), absorption-type(14%), devotee of beauty art-type(23%) and conservative devotee-type(21%). Most of consumers were investigated that they acknowledged about brands of pet food through supermarkets and large discount marts. The level of satisfaction about foreign-made products was higher than home products in ...
한글초록 :본 조사연구는 애견사료 구입 및 애견 양육에 관한 일반적인 U&A(usage & attitude) 파악을 통해 변화하는 소비자의 needs 및 애견사료 구매 특성을 파악하기 위해 수행하였다. 서울에 거주하는 만 20세에서 만 59세까지의 애견 소유주 400명을 조사대상으로 하여 일대일 설문방식을 통하여 애견과 애견사료에 대한 일반적인 태도에 대한 항목들과, 애견사료 인지에 관한 항목 및 애견사료 구매특성 등을 조사하였다.그 결과를 요약하면 다음과 같다. 서울 지역의 애견 사료 시장은 연간 약 437억 원의 규모로 추정되며, 회사별로는 P사(49%), D사(11%), U사(7%) 등의 순이며, 수입 사료가 전체 시장의 약 90% 정도를 차지하고 있었다. 유통 경로별로는 grocery market이 48%, non grocery market이 50%를 차지하고 있으며, 대형 할인매장을 통한 시장이 가장 컸다. 애견을 소유자들의 애견 및 애견사료에 대한 태도는 실용적 배려형(14%), 무관심형(28%), 몰입형(14%), 미용중시 애호가(23%), 보수적 애호가(21%)의 5개 군집이 나타났다. 소비자들의 대다수는 슈퍼마켓 및 대형할인 매장을 통하여 사료의 브랜드를 인지하는 것으로 조사되었으며, 소비자의 제품만족도는 수입 산의 경우 품질 면에서 국내산은 가격경쟁력 면에서 높게 나타났다. 이러한 만족도는 제품의 재구매 및 제품에 대한 충성도로 이어져 최초 구입 사료제품에 대하여 재구입 의향 율이 높고 변경 할 경우의 주요인은 애견의 기호성과 가격 때문인 것으로 나타났다. 애견사료는 주로 대형 할인매장을 통하여 구입하는 경향이 크며(34%), 약 일만 원에서 일만 오천 원 정도 범위(41%)의 2kg 전후의 소형포장 제품을 구매(63%)하는 것으로 나타났다영문초록 :This study was conducted to investigate the changes of consumer needs and the propensity to consume pet food through understanding the general U&A(usage and attitude) in purchasing pet food and raising pet. Four hundred of pet owners who were living in Seoul, aged 29 to 59 years old, were investigated by one to one questionary survey for general attitude in acknowledgment and the propensity to consume about pet food. The results were are follows : The value of pet food market in Seoul was estimated as approximately 437 hundred million won and occupation rate of company P(49%) was bigger than company D(11%) and company U(7%). The foreign-made pet products occupied around 90% of entire market. In the amount of current case, grocery market and non-grocery market occupied 40% and 50%, separately. The amount of current through large discount marts was the biggest. The consumer’s attitudes about pet and pet food showed five types such as practical consideration-type(14%), unconcern-type(28%), absorption-type(14%), devotee of beauty art-type(23%) and conservative devotee-type(21%). Most of consumers were investigated that they acknowledged about brands of pet food through supermarkets and large discount marts. The level of satisfaction about foreign-made products was higher than home products in quality but the competitive power of home products was higher than foreign-made products. Because the degree of satisfaction to pet food affects repurchase and loyalty, first purchased pet food was important factor to repurchase. It was revealed that the pet owners changed their choices when they considered about pet's palatability and purchasing price. The pet owners had a big tendency(34%) that they purchased pet food in large discount marts and it was appeared that they purchased small packaged products of around 2kg between 10 thousand and 15 thousand won.Key words : pet dog, food, market situation, consumer
한글초록 :본 조사연구는 애견사료 구입 및 애견 양육에 관한 일반적인 U&A(usage & attitude) 파악을 통해 변화하는 소비자의 needs 및 애견사료 구매 특성을 파악하기 위해 수행하였다. 서울에 거주하는 만 20세에서 만 59세까지의 애견 소유주 400명을 조사대상으로 하여 일대일 설문방식을 통하여 애견과 애견사료에 대한 일반적인 태도에 대한 항목들과, 애견사료 인지에 관한 항목 및 애견사료 구매특성 등을 조사하였다.그 결과를 요약하면 다음과 같다. 서울 지역의 애견 사료 시장은 연간 약 437억 원의 규모로 추정되며, 회사별로는 P사(49%), D사(11%), U사(7%) 등의 순이며, 수입 사료가 전체 시장의 약 90% 정도를 차지하고 있었다. 유통 경로별로는 grocery market이 48%, non grocery market이 50%를 차지하고 있으며, 대형 할인매장을 통한 시장이 가장 컸다. 애견을 소유자들의 애견 및 애견사료에 대한 태도는 실용적 배려형(14%), 무관심형(28%), 몰입형(14%), 미용중시 애호가(23%), 보수적 애호가(21%)의 5개 군집이 나타났다. 소비자들의 대다수는 슈퍼마켓 및 대형할인 매장을 통하여 사료의 브랜드를 인지하는 것으로 조사되었으며, 소비자의 제품만족도는 수입 산의 경우 품질 면에서 국내산은 가격경쟁력 면에서 높게 나타났다. 이러한 만족도는 제품의 재구매 및 제품에 대한 충성도로 이어져 최초 구입 사료제품에 대하여 재구입 의향 율이 높고 변경 할 경우의 주요인은 애견의 기호성과 가격 때문인 것으로 나타났다. 애견사료는 주로 대형 할인매장을 통하여 구입하는 경향이 크며(34%), 약 일만 원에서 일만 오천 원 정도 범위(41%)의 2kg 전후의 소형포장 제품을 구매(63%)하는 것으로 나타났다영문초록 :This study was conducted to investigate the changes of consumer needs and the propensity to consume pet food through understanding the general U&A(usage and attitude) in purchasing pet food and raising pet. Four hundred of pet owners who were living in Seoul, aged 29 to 59 years old, were investigated by one to one questionary survey for general attitude in acknowledgment and the propensity to consume about pet food. The results were are follows : The value of pet food market in Seoul was estimated as approximately 437 hundred million won and occupation rate of company P(49%) was bigger than company D(11%) and company U(7%). The foreign-made pet products occupied around 90% of entire market. In the amount of current case, grocery market and non-grocery market occupied 40% and 50%, separately. The amount of current through large discount marts was the biggest. The consumer’s attitudes about pet and pet food showed five types such as practical consideration-type(14%), unconcern-type(28%), absorption-type(14%), devotee of beauty art-type(23%) and conservative devotee-type(21%). Most of consumers were investigated that they acknowledged about brands of pet food through supermarkets and large discount marts. The level of satisfaction about foreign-made products was higher than home products in quality but the competitive power of home products was higher than foreign-made products. Because the degree of satisfaction to pet food affects repurchase and loyalty, first purchased pet food was important factor to repurchase. It was revealed that the pet owners changed their choices when they considered about pet's palatability and purchasing price. The pet owners had a big tendency(34%) that they purchased pet food in large discount marts and it was appeared that they purchased small packaged products of around 2kg between 10 thousand and 15 thousand won.Key words : pet dog, food, market situation, consumer
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