기형도는 80년대의 엄혹한 사회분위기 속에서 시대의 모순과 소외된 자의 내면 풍경을 섬세한 필치로 그려낸 독보적인 시인이었다. 비록 서른이 채 되지 않은 젊은 나이로 세상을 떠났지만, 그가 남긴 유고시집 <<입속의 검은 잎>>(1989)은 이후의 우리 시단(詩壇)에 막대한 영향력을 행사했다. 이는 80년대를 거치면서 집단보다는 개인 내면의 가치를 추구한 90년대 이후의 시적 변화를 추동(推動)한 것으로, 우리 현대시의 한 흐름을 이루고 있다. 그리고 그런 의미에서 기형도 시의 외형적인 특성뿐만 아니라, 그것을 구성하게 한 내면의식을 규명하는 논의는 중요한 의미를 지닌다.
본고에서 다루고자 하는 것은 시인 기형도의 정신을 정신병리학적으로 규명하고자 하는 것이 아니다. 기형도 시의 정서, 작품 형상화의 특질로서의 우울증적-멜랑콜리(melancholy), 우울증(...
기형도는 80년대의 엄혹한 사회분위기 속에서 시대의 모순과 소외된 자의 내면 풍경을 섬세한 필치로 그려낸 독보적인 시인이었다. 비록 서른이 채 되지 않은 젊은 나이로 세상을 떠났지만, 그가 남긴 유고시집 <<입속의 검은 잎>>(1989)은 이후의 우리 시단(詩壇)에 막대한 영향력을 행사했다. 이는 80년대를 거치면서 집단보다는 개인 내면의 가치를 추구한 90년대 이후의 시적 변화를 추동(推動)한 것으로, 우리 현대시의 한 흐름을 이루고 있다. 그리고 그런 의미에서 기형도 시의 외형적인 특성뿐만 아니라, 그것을 구성하게 한 내면의식을 규명하는 논의는 중요한 의미를 지닌다.
본고에서 다루고자 하는 것은 시인 기형도의 정신을 정신병리학적으로 규명하고자 하는 것이 아니다. 기형도 시의 정서, 작품 형상화의 특질로서의 우울증적-멜랑콜리(melancholy), 우울증(depression)을 포함하는-요소를 분석, 종합하고 이를 통해, 그의 독특한 시세계와 작품 형상화의 양상을 규명하는 것이 본고의 목적이다.
기형도 시에서 ‘도저한 부정성’은 여러 평자들이 동의하고 있듯, 그만의 독특한 특성으로 자리매김 된다. 그리고 이러한 부정성은 ‘상실’의 문제와 맞닿아있다. 그러나 인과론적으로, 상실이라는 원인이 있고 여기서 부정성이라는 직접적인 결과가 도출된다는 식의 단순 해석은 지양되어야 한다. 여기에는 복잡한 무의식적 작용을 매개로 수행되는 여러 경로와 그로부터 파생되는 작품 형상화의 특성이 존재한다. 그리고 이 부분에 주목해야 기형도 시에 대한 섬세한 분석이 가능해진다. 그것은 크게 세 가지로 나누어 파악할 수 있다.
첫째, 과거의 사건이 선조적(線條的)으로 이어지는 것이 아니라 현재에서의 상실의식이 과거의 기억 중 선택적으로 유사한 체험을 환기, 증폭시키는 일련의 메커니즘을 형성한다는 것이다. 이는 Ⅱ장 1절에서 주로 다루고 있는데, 유년의 공간을 무대로 전개되는 가족사의 비극, 가난 체험들이 실은 현재에서 갈등을 겪고 있는 성인화자의 의식을 투영한다는 것이다. 기형도의 시에서 나르시시즘을 충족시킬 만한 긍정적 유년체험은 극히 드물게 나타난다. 그는 과거로 향하는 여러 통로 중에서 유독 어둡고 밀폐된 공간만을 선택하고, 현재에서와 같이 과거에서도 자신을 학대한다. 이는 멜랑콜리와 유사한 특징을 지닌다. 멜랑콜리의 경우, 통합-내투사-투사의 과정을 통해 자신을 비하하고 공격하는데, 이러한 속성은 현재뿐만 아니라 과거의 그에게까지 소급된다.
둘째, 특정한 과거의 사건은 심리적 외상(trauma)으로 남아있으며, 이는 상실감의 토대를 이룬다. 그리고 과거를 회상하는 화자에 의해 표면적으로 부상한 상실의 기억은 현재의 대상상실과 상호연관(相互聯關)을 맺게 된다. 그런데 과거와 다름없이 반복되는 불행은 화자로 하여금 운명 신경증의 경우와 같은 극심한 불안과 공포를 야기할 수 있고, 이렇게 되면 현재에서의 고통과 상실은 과거와의 연관성 속에서 보다 증폭된다. Ⅱ장 2절의 내용은 성인 화자를 중심으로 이러한 내면적 작용이 어떠한 방식으로 구성되는지를 규명하였다. 여기에서는 현실에서의 상실, 곧 폭압적 현실이 빚어낸 화자 내면의 고통과 이를 극복하기 위해 나르시시즘적으로 추구했던 사랑, 그리고 그것이 실연(失戀)으로 끝나면서 발생한 ‘자아빈곤’의 문제를 멜랑콜리와 나르시스적 우울증을 통해 고찰하였다. 이때, 특정한 유년의 상실체험은 현실에서의 그것과 중층적인 연관을 맺고 있다.
셋째, 작품의 형상화 측면에서도 이러한 내면의식이 작용하며 그것이 기형도 시의 독특한 특성으로, 시공간과 이미지의 구성에 밀접하게 관련한다는 것이다. Ⅲ장에서는 ‘폐쇄적 시공간’과 ‘타나토스적 이미지’로 특징되는 기형도 시의 작품 형상화 양상을 고찰하였다.
기형도 시의 부정성은 우울증과 유사한 내면의식에 의해 표출되며, 그것은 작품의 형상화에까지 깊이 개입되어 있다. 그에게 있어 상실은 부정성의 극복을 통해 미래를 열어젖힐 출구이기도 했으나, 운명은 그를 영원한 상실로 화석화 했다.
기형도는 80년대의 엄혹한 사회분위기 속에서 시대의 모순과 소외된 자의 내면 풍경을 섬세한 필치로 그려낸 독보적인 시인이었다. 비록 서른이 채 되지 않은 젊은 나이로 세상을 떠났지만, 그가 남긴 유고시집 <<입속의 검은 잎>>(1989)은 이후의 우리 시단(詩壇)에 막대한 영향력을 행사했다. 이는 80년대를 거치면서 집단보다는 개인 내면의 가치를 추구한 90년대 이후의 시적 변화를 추동(推動)한 것으로, 우리 현대시의 한 흐름을 이루고 있다. 그리고 그런 의미에서 기형도 시의 외형적인 특성뿐만 아니라, 그것을 구성하게 한 내면의식을 규명하는 논의는 중요한 의미를 지닌다.
본고에서 다루고자 하는 것은 시인 기형도의 정신을 정신병리학적으로 규명하고자 하는 것이 아니다. 기형도 시의 정서, 작품 형상화의 특질로서의 우울증적-멜랑콜리(melancholy), 우울증(depression)을 포함하는-요소를 분석, 종합하고 이를 통해, 그의 독특한 시세계와 작품 형상화의 양상을 규명하는 것이 본고의 목적이다.
기형도 시에서 ‘도저한 부정성’은 여러 평자들이 동의하고 있듯, 그만의 독특한 특성으로 자리매김 된다. 그리고 이러한 부정성은 ‘상실’의 문제와 맞닿아있다. 그러나 인과론적으로, 상실이라는 원인이 있고 여기서 부정성이라는 직접적인 결과가 도출된다는 식의 단순 해석은 지양되어야 한다. 여기에는 복잡한 무의식적 작용을 매개로 수행되는 여러 경로와 그로부터 파생되는 작품 형상화의 특성이 존재한다. 그리고 이 부분에 주목해야 기형도 시에 대한 섬세한 분석이 가능해진다. 그것은 크게 세 가지로 나누어 파악할 수 있다.
첫째, 과거의 사건이 선조적(線條的)으로 이어지는 것이 아니라 현재에서의 상실의식이 과거의 기억 중 선택적으로 유사한 체험을 환기, 증폭시키는 일련의 메커니즘을 형성한다는 것이다. 이는 Ⅱ장 1절에서 주로 다루고 있는데, 유년의 공간을 무대로 전개되는 가족사의 비극, 가난 체험들이 실은 현재에서 갈등을 겪고 있는 성인화자의 의식을 투영한다는 것이다. 기형도의 시에서 나르시시즘을 충족시킬 만한 긍정적 유년체험은 극히 드물게 나타난다. 그는 과거로 향하는 여러 통로 중에서 유독 어둡고 밀폐된 공간만을 선택하고, 현재에서와 같이 과거에서도 자신을 학대한다. 이는 멜랑콜리와 유사한 특징을 지닌다. 멜랑콜리의 경우, 통합-내투사-투사의 과정을 통해 자신을 비하하고 공격하는데, 이러한 속성은 현재뿐만 아니라 과거의 그에게까지 소급된다.
둘째, 특정한 과거의 사건은 심리적 외상(trauma)으로 남아있으며, 이는 상실감의 토대를 이룬다. 그리고 과거를 회상하는 화자에 의해 표면적으로 부상한 상실의 기억은 현재의 대상상실과 상호연관(相互聯關)을 맺게 된다. 그런데 과거와 다름없이 반복되는 불행은 화자로 하여금 운명 신경증의 경우와 같은 극심한 불안과 공포를 야기할 수 있고, 이렇게 되면 현재에서의 고통과 상실은 과거와의 연관성 속에서 보다 증폭된다. Ⅱ장 2절의 내용은 성인 화자를 중심으로 이러한 내면적 작용이 어떠한 방식으로 구성되는지를 규명하였다. 여기에서는 현실에서의 상실, 곧 폭압적 현실이 빚어낸 화자 내면의 고통과 이를 극복하기 위해 나르시시즘적으로 추구했던 사랑, 그리고 그것이 실연(失戀)으로 끝나면서 발생한 ‘자아빈곤’의 문제를 멜랑콜리와 나르시스적 우울증을 통해 고찰하였다. 이때, 특정한 유년의 상실체험은 현실에서의 그것과 중층적인 연관을 맺고 있다.
셋째, 작품의 형상화 측면에서도 이러한 내면의식이 작용하며 그것이 기형도 시의 독특한 특성으로, 시공간과 이미지의 구성에 밀접하게 관련한다는 것이다. Ⅲ장에서는 ‘폐쇄적 시공간’과 ‘타나토스적 이미지’로 특징되는 기형도 시의 작품 형상화 양상을 고찰하였다.
기형도 시의 부정성은 우울증과 유사한 내면의식에 의해 표출되며, 그것은 작품의 형상화에까지 깊이 개입되어 있다. 그에게 있어 상실은 부정성의 극복을 통해 미래를 열어젖힐 출구이기도 했으나, 운명은 그를 영원한 상실로 화석화 했다.
Ki, Hyung-do was an unchallenged Poet who had ever described the contradiction of the times and the internal scenery of those estranged people in terms of a delicate touch under the severe social atmosphere of the Eighties(1980s). Although he passed away at his young age, not more than 30 years-old ...
Ki, Hyung-do was an unchallenged Poet who had ever described the contradiction of the times and the internal scenery of those estranged people in terms of a delicate touch under the severe social atmosphere of the Eighties(1980s). Although he passed away at his young age, not more than 30 years-old as yet, the <> (1989) he left, his posthumous anthology has pretty exercised a tremendous influence to our poetic circle thereafter. Getting through the Eighties(1980s), as this is an investigation regarding to the poetic change after the Nineties(1990s) which pursued Individual's Internal Value rather than that of Community, it is forming a flow of our modern poetry. And, in such meaning, not only the external characteristic of Ki, Hyung-do's poem, but also the discussion which examines Internal Consciousness that let it be organized, are maintaining an important significance.
What we are willing to treat in this treatise is not the thing to examine Poet Ki, Hyung-do's spirit in the manner of psychopathology. The purpose of this treatise is to examine on his peculiar poetic world and the aspect of the literary work configurated by means of the analysis, synthesis on those elements such likely as a Melancholy - including Melancholy and Depression - just as the sentiment of Ki, Hyungdo's poem, and the property of configurated literary work.
As several critics agree with, ‘the thorough Negativity’ in Ki, Hyung-do's poetry is to be placed as his own peculiar characteristic. And, such Negativity is directly connected with the problem of ‘Deprivation’. However, such style of simple interpretation in accordance with Causationism that where there is a Cause named as Deprivation, and the direct Effect defined as Negativity is derived therefrom, should be sublated. In this place, there exist various processes that performed through the intermediation of complicated unconscious action and also the characteristic of configurated literary work that derived therefrom. And, through paying attention to this matter, a delicate analysis about Ki, Hyung-do's poetry becomes possible. It can be grasped by classification chiefly into 3 kinds:
Firstly, the incident in the past is not linking as line-going, but the Consciousness of Deprivation at present is forming a serial mechanism which arouses, amplifies selectively the similar experiences among the past memories. As this is now handling mainly at Clause 1, ChapterⅡ, the tragedy of his family history, the experiences of poverty which are developing in the space of his childhood using as its stage, and as a matter of fact, those are reflecting the consciousness of adult persona that is now suffering the conflict at present. In Ki, Hyung-do's poetry, the affirmative childhood experience that satisfying with narcissism extremely scarcely appears. Among the various passageways towards the past, he selects uniquely the dark and shut space only, and as same as at present he mistreats himself even at the past time, too. This keeps the similar peculiarity with melancholy. In case of melancholy, since it belittles and attacks himself through process of incorporation - introjection - projection, such attribute is retroactive to him, not only at present but also even to the past.
Secondly, the specific incident occurred in the past is still remaining as the psychological trauma, and this builds up a foundation of loss-sense. And, the memory of deprivation which was risen to surface by Persona who is recollecting the past becomes to conclude a mutual connection with the lost object at present. By the way, the infelicity which is repeating without a change likewise the past time possibly causes to Persona an extreme anxiety and fear likely as the case of Fate Neurosis, and if it goes along so, the agony and deprivation at present are more amplify in the relationship with the past time. In the contents of Clause 2, Chapter Ⅱ, it clarified that what kind of process has constituted such internal action, centering around the Adult Persona. On this field, it has been studied through melancholy and narcissistic depression, regarding to the deprivation at reality, namely the internal agony of Persona that have been arisen by the oppressive actuality, and the pursued love in way of narcissism in order to overcome it, along with the problem of ‘self-poverty’ which was originated when it was finished as a disappointed love. At this time, a specific deprivation experience at the age of childhood is concluding with a connection of an overlapped layer.
Thirdly, also at flank of the configurated literary work, such internal consciousness is functioning, and it closely relates to Space-Time as well as Image Composition, as the unique character of Ki, Hyung-do's poetry. In Chapter Ⅲ, it has researched about the phase of configurated literary work of Ki, Hyung-do's poem that distinguishes as ‘Closed Space-Time’ and ‘Thanatos-like Image’.
The Negativity of Ki, Hyung-do's poem exhibits by Internal Consciousness which is similar with Melancholy, and it is deeply intervened even to the configuration of literary work. As for himself, while the deprivation was also an exit for him to fling-open for the future through his subjugation on the Negativity, the Destiny made him to be fossilized by an eternal Deprivation.
Ki, Hyung-do was an unchallenged Poet who had ever described the contradiction of the times and the internal scenery of those estranged people in terms of a delicate touch under the severe social atmosphere of the Eighties(1980s). Although he passed away at his young age, not more than 30 years-old as yet, the <> (1989) he left, his posthumous anthology has pretty exercised a tremendous influence to our poetic circle thereafter. Getting through the Eighties(1980s), as this is an investigation regarding to the poetic change after the Nineties(1990s) which pursued Individual's Internal Value rather than that of Community, it is forming a flow of our modern poetry. And, in such meaning, not only the external characteristic of Ki, Hyung-do's poem, but also the discussion which examines Internal Consciousness that let it be organized, are maintaining an important significance.
What we are willing to treat in this treatise is not the thing to examine Poet Ki, Hyung-do's spirit in the manner of psychopathology. The purpose of this treatise is to examine on his peculiar poetic world and the aspect of the literary work configurated by means of the analysis, synthesis on those elements such likely as a Melancholy - including Melancholy and Depression - just as the sentiment of Ki, Hyungdo's poem, and the property of configurated literary work.
As several critics agree with, ‘the thorough Negativity’ in Ki, Hyung-do's poetry is to be placed as his own peculiar characteristic. And, such Negativity is directly connected with the problem of ‘Deprivation’. However, such style of simple interpretation in accordance with Causationism that where there is a Cause named as Deprivation, and the direct Effect defined as Negativity is derived therefrom, should be sublated. In this place, there exist various processes that performed through the intermediation of complicated unconscious action and also the characteristic of configurated literary work that derived therefrom. And, through paying attention to this matter, a delicate analysis about Ki, Hyung-do's poetry becomes possible. It can be grasped by classification chiefly into 3 kinds:
Firstly, the incident in the past is not linking as line-going, but the Consciousness of Deprivation at present is forming a serial mechanism which arouses, amplifies selectively the similar experiences among the past memories. As this is now handling mainly at Clause 1, ChapterⅡ, the tragedy of his family history, the experiences of poverty which are developing in the space of his childhood using as its stage, and as a matter of fact, those are reflecting the consciousness of adult persona that is now suffering the conflict at present. In Ki, Hyung-do's poetry, the affirmative childhood experience that satisfying with narcissism extremely scarcely appears. Among the various passageways towards the past, he selects uniquely the dark and shut space only, and as same as at present he mistreats himself even at the past time, too. This keeps the similar peculiarity with melancholy. In case of melancholy, since it belittles and attacks himself through process of incorporation - introjection - projection, such attribute is retroactive to him, not only at present but also even to the past.
Secondly, the specific incident occurred in the past is still remaining as the psychological trauma, and this builds up a foundation of loss-sense. And, the memory of deprivation which was risen to surface by Persona who is recollecting the past becomes to conclude a mutual connection with the lost object at present. By the way, the infelicity which is repeating without a change likewise the past time possibly causes to Persona an extreme anxiety and fear likely as the case of Fate Neurosis, and if it goes along so, the agony and deprivation at present are more amplify in the relationship with the past time. In the contents of Clause 2, Chapter Ⅱ, it clarified that what kind of process has constituted such internal action, centering around the Adult Persona. On this field, it has been studied through melancholy and narcissistic depression, regarding to the deprivation at reality, namely the internal agony of Persona that have been arisen by the oppressive actuality, and the pursued love in way of narcissism in order to overcome it, along with the problem of ‘self-poverty’ which was originated when it was finished as a disappointed love. At this time, a specific deprivation experience at the age of childhood is concluding with a connection of an overlapped layer.
Thirdly, also at flank of the configurated literary work, such internal consciousness is functioning, and it closely relates to Space-Time as well as Image Composition, as the unique character of Ki, Hyung-do's poetry. In Chapter Ⅲ, it has researched about the phase of configurated literary work of Ki, Hyung-do's poem that distinguishes as ‘Closed Space-Time’ and ‘Thanatos-like Image’.
The Negativity of Ki, Hyung-do's poem exhibits by Internal Consciousness which is similar with Melancholy, and it is deeply intervened even to the configuration of literary work. As for himself, while the deprivation was also an exit for him to fling-open for the future through his subjugation on the Negativity, the Destiny made him to be fossilized by an eternal Deprivation.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.