본고는 학생들의 글쓰기 능력을 신장 시킬 수 있는 효율적인 국어 교육 방법론을 모색하는데 그 목적이 있다. 더욱이 인터넷이 도입되면서 글쓰기는 문자 언어로 표현하고 전달되는 차원을 넘어서 디지털 글쓰기 방식으로 변화하고 있다. 글쓰기 능력에 대한 이러한 시대적 요구가 있고 학교에서의 관심이 크지만 대다수 학생들의 글쓰기 능력은 매우 만족스럽지 못한 수준에 머물러 있는 실정이다. 인터넷을 쓰기에 활용하여 학생들의 쓰기 활동을 조직해 본다면, 부담감이나 외로움을 주지 않고 즐겁고, 흥미로운 작업이 될 수 있다는 전제하에서 본 논의를 ...
본고는 학생들의 글쓰기 능력을 신장 시킬 수 있는 효율적인 국어 교육 방법론을 모색하는데 그 목적이 있다. 더욱이 인터넷이 도입되면서 글쓰기는 문자 언어로 표현하고 전달되는 차원을 넘어서 디지털 글쓰기 방식으로 변화하고 있다. 글쓰기 능력에 대한 이러한 시대적 요구가 있고 학교에서의 관심이 크지만 대다수 학생들의 글쓰기 능력은 매우 만족스럽지 못한 수준에 머물러 있는 실정이다. 인터넷을 쓰기에 활용하여 학생들의 쓰기 활동을 조직해 본다면, 부담감이나 외로움을 주지 않고 즐겁고, 흥미로운 작업이 될 수 있다는 전제하에서 본 논의를 전개 하였다. 제 2장에서는 대화주의적 이론을 바탕으로 인터넷을 통한 쓰기 교육 방법을 제시하였다. ‘전자 우편 쓰기, 패러디 시 쓰기, 릴레이 소설 쓰기, 신문 기사 쓰기, 새로운 관점에서 쓰기’는 학생들의 흥미를 자극하고 교과서와 강의식 수업을 탈피, 학생들이 주도하는 자기 주도적 글쓰기가 가능함을 보았다. 인터넷을 활용한 쓰기는 교실에서는 해결할 수 없는 정보탐색과 정보교환, 피드백이 실시간으로 용이하여 교정이 가능하고, 상대적으로 적은 시간으로 자신이 필요한 자료를 획득하여 시원한 문제해결로 만족한 결과를 얻을 수 있다. 교실이라는 부담감과 면대면 수업에서 탈피하여 자신의 쓰기 능력을 더욱 발휘할 수 있다는 것이다. 제 3장에서는 인터넷을 활용한 대화주의적 쓰기 모형을 적용한 사례로 ‘전자 우편 쓰기, 패러디 시 쓰기’를 학생들에게 적용했다. 교사와 학생 모두에게 흥미와 관심을 유발하고, 사고력이 신장되어 쓰기 흥미도, 만족도 등에 바람직한 변화를 보였다.
본고는 학생들의 글쓰기 능력을 신장 시킬 수 있는 효율적인 국어 교육 방법론을 모색하는데 그 목적이 있다. 더욱이 인터넷이 도입되면서 글쓰기는 문자 언어로 표현하고 전달되는 차원을 넘어서 디지털 글쓰기 방식으로 변화하고 있다. 글쓰기 능력에 대한 이러한 시대적 요구가 있고 학교에서의 관심이 크지만 대다수 학생들의 글쓰기 능력은 매우 만족스럽지 못한 수준에 머물러 있는 실정이다. 인터넷을 쓰기에 활용하여 학생들의 쓰기 활동을 조직해 본다면, 부담감이나 외로움을 주지 않고 즐겁고, 흥미로운 작업이 될 수 있다는 전제하에서 본 논의를 전개 하였다. 제 2장에서는 대화주의적 이론을 바탕으로 인터넷을 통한 쓰기 교육 방법을 제시하였다. ‘전자 우편 쓰기, 패러디 시 쓰기, 릴레이 소설 쓰기, 신문 기사 쓰기, 새로운 관점에서 쓰기’는 학생들의 흥미를 자극하고 교과서와 강의식 수업을 탈피, 학생들이 주도하는 자기 주도적 글쓰기가 가능함을 보았다. 인터넷을 활용한 쓰기는 교실에서는 해결할 수 없는 정보탐색과 정보교환, 피드백이 실시간으로 용이하여 교정이 가능하고, 상대적으로 적은 시간으로 자신이 필요한 자료를 획득하여 시원한 문제해결로 만족한 결과를 얻을 수 있다. 교실이라는 부담감과 면대면 수업에서 탈피하여 자신의 쓰기 능력을 더욱 발휘할 수 있다는 것이다. 제 3장에서는 인터넷을 활용한 대화주의적 쓰기 모형을 적용한 사례로 ‘전자 우편 쓰기, 패러디 시 쓰기’를 학생들에게 적용했다. 교사와 학생 모두에게 흥미와 관심을 유발하고, 사고력이 신장되어 쓰기 흥미도, 만족도 등에 바람직한 변화를 보였다.
This study aims at developing efficient Korean language education methodology that can help students improve their writing ability. With the advent of Internet, writing is no longer confined to expressing and communicating messages in the form of written language and it is shifting toward digital wr...
This study aims at developing efficient Korean language education methodology that can help students improve their writing ability. With the advent of Internet, writing is no longer confined to expressing and communicating messages in the form of written language and it is shifting toward digital writing. In spite of the need for writing ability and a growing interest in it in school, writing skills of the majority of students remain unsatisfactory. This study is based on the idea that organizing various types of writing activities using Internet can make writing a fun, easy, and exciting experience for students. Chapter 2 suggests methods of writing education using unique characteristics of Internet as an education tool. Some of the alternative writing training methods include email, parody poem, relay novel, newspaper articles, and writing from a new perspective. These new ways of writing training will arouse interest in writing and cause students to be motivated to write as they get away from textbooks and lecture-type class. Internet-based writing allows students to search and exchange data and get feedback on a real time basis, which is impossible in classroom. This way, students can obtain data they need in relatively shorter time and resolve problems they might face, leading to satisfactory results. They can get away from a classroom setting and face-to-face lecture, which makes it easier for them to write better. Chapter 3 introducescases where email and parody poem writing were used for writing class as a way of Internet-based writing education. The findings show that both teachers and students were more interested and logical thinking ability improved. The alternative method proved to be effective in increasing interest, satisfaction and writing ability for students.
This study aims at developing efficient Korean language education methodology that can help students improve their writing ability. With the advent of Internet, writing is no longer confined to expressing and communicating messages in the form of written language and it is shifting toward digital writing. In spite of the need for writing ability and a growing interest in it in school, writing skills of the majority of students remain unsatisfactory. This study is based on the idea that organizing various types of writing activities using Internet can make writing a fun, easy, and exciting experience for students. Chapter 2 suggests methods of writing education using unique characteristics of Internet as an education tool. Some of the alternative writing training methods include email, parody poem, relay novel, newspaper articles, and writing from a new perspective. These new ways of writing training will arouse interest in writing and cause students to be motivated to write as they get away from textbooks and lecture-type class. Internet-based writing allows students to search and exchange data and get feedback on a real time basis, which is impossible in classroom. This way, students can obtain data they need in relatively shorter time and resolve problems they might face, leading to satisfactory results. They can get away from a classroom setting and face-to-face lecture, which makes it easier for them to write better. Chapter 3 introducescases where email and parody poem writing were used for writing class as a way of Internet-based writing education. The findings show that both teachers and students were more interested and logical thinking ability improved. The alternative method proved to be effective in increasing interest, satisfaction and writing ability for students.
주제어
#인터넷 Internet 쓰기교육
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.