인터넷 게시판에 나타난 '명품드라마'에 대한 시청자 지지요인 연구 : SBS 드라마 <연애시대>를 중심으로 (A) study on the viewers' supporting factors for the "masterpiece TV dramas' in the internet boards : Focusing on the SBS TV drama "Yeonyae Shidae(Time for Love)"원문보기
본 연구는 최근 드라마 시청자의 능동적인 시청 성향으로 인해 등장한 ‘명품 드라마’에 관한 것이다. 이를 위해 드라마 장르, 능동적 수용자와 인터넷 게시판에 대한 이론적 배경 및 기존 문헌을 살펴보았고, 이를 바탕으로 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 〈연구문제〉 1. 명품드라마 〈연애시대〉 시청자 게시판 참여 행태와 내용은 무엇인가? 2. 명품드라마 〈연애시대〉 시청자 게시판에 나타난 시청자가 드라마를 지지하는 요인은 무엇인가? 3. 명품드라마 〈연애시대〉 시청자들은 ‘명품드라마’를 어떻게 정의하고 있으며 〈연애시대〉 시청자가 생각하는 ‘명품드라마’에는 어떠한 드라마가 있는가? 시청자들로 하여금 ‘명품드라마’로 불리고 있는 SBS 월화드라마 〈연애시대〉의 시청자 게시판을 대상으로 ...
본 연구는 최근 드라마 시청자의 능동적인 시청 성향으로 인해 등장한 ‘명품 드라마’에 관한 것이다. 이를 위해 드라마 장르, 능동적 수용자와 인터넷 게시판에 대한 이론적 배경 및 기존 문헌을 살펴보았고, 이를 바탕으로 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 〈연구문제〉 1. 명품드라마 〈연애시대〉 시청자 게시판 참여 행태와 내용은 무엇인가? 2. 명품드라마 〈연애시대〉 시청자 게시판에 나타난 시청자가 드라마를 지지하는 요인은 무엇인가? 3. 명품드라마 〈연애시대〉 시청자들은 ‘명품드라마’를 어떻게 정의하고 있으며 〈연애시대〉 시청자가 생각하는 ‘명품드라마’에는 어떠한 드라마가 있는가? 시청자들로 하여금 ‘명품드라마’로 불리고 있는 SBS 월화드라마 〈연애시대〉의 시청자 게시판을 대상으로 내용 분석을 실시하고 인터넷 드라마 커뮤니티에서 활동하고 있는 〈연애시대〉시청자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 분석 방법으로는 ‘체계적무선표집방법’을 통해 시청자 게시판의 글 851개를 표본으로 정했으며, 최정아(2004)의 연구 분석 유목에 기초, 게시물의 요일별 분포, 글의 태도, 소구대상, 글의 유형과 구체적인 글의 주제를 살펴보았다. 설문조사의 경우에는 141명의 〈연애시대〉시청자를 표본으로 하여 ‘명품드라마’와 ‘연애시대’에 관한 총 20개의 설문에 관한 응답을 통계프로그램 SPSS 12.0을 사용하여 빈도분석, 교차분석, 요인분석을 실시하였다. 먼저 글의 분포에 있어서는 방송당일과 다음날인 수요일 참여가 가장 높았다. 이는 시청자가 재방송과 다시보기 서비스 등 다른 매체보다는 지상파 본방송에 의존하고 있음을 알 수 있었다. 글의 태도에 있어서는 논리적 지지의 성향이 가장 많았고 다음으로는 중립적인 글이 많았다. 맹목적 지지 보다는 논리적 지지가, 맹목적 비난 보다는 논리적 비난이 상대적으로 많은 것으로 보아 시청자는 무조건 지지하고 비난하기 보다는 논리적인 이유를 들어 지지하고 비난하는 성향이 크다는 것을 알 수 있었다. 글의 소구대상은 제작진이나 출연자보다는 게시판 이용자가 많았다. 시청자는 인터넷 게시판을 통해 시청소감이나 감상의 글을 남기면서 동시에 다른 시청자와 커뮤니케이션하기 위해 게시판을 이용한다는 것을 알 수 있었다. 게시물의 유형은 생각/느낌/감상에 관한 글이 가장 많았고 다음으로는 타인의견에 대한 입장 표명의 글이 많았다. 논리적 지지의 태도를 보이는 글 중에서는 생각/느낌/감상의 유형의 글이 많았고 중립적인 태도의 글은 문의나 답변의 글이 많았다. 논리적 지지의 태도를 보이는 글의 주제는 줄거리가 27.4%, 종합적인 주제가 27.1%로 가장 많았다. 종합적인 주제를 가진 의견은 연기력, 줄거리, 대사, 연출 등의 여러 가지 요소의 조화에 대한 지지의 글로서 드라마의 완성도에 대해 지지하는 의견으로 해석할 수 있었다. 또한 드라마 〈연애시대〉의 구성요소에 대한 설문조사 결과 시청자는 줄거리의 전개와 구성의 짜임새 및 줄거리에 대한 현실적 공감, 완성도에 대해 좋은 평가를 하고 있었다. 이것으로 드라마 〈연애시대〉의 지지요인은 줄거리와 완성도라고 분석할 수 있었다. 〈연애시대〉 시청자를 대상으로 한 설문조사를 통해서 ‘명품드라마’와 ‘연애시대’에 대해 알아보았다. 시청자들의 83%가 ‘명품드라마’라는 들어본 적이 있으며 주로 시청자 게시판과 인터넷 팬까페에서 사용하고 있었다. 그리고 시청자들은 ‘줄거리, 연기력, 연출력 등 드라마 제작요소가 잘 어우러져 완성도 높은 드라마’라는 정의를 가지고 ‘명품드라마’라는 용어를 사용하고 있었다. 또한, ‘명품 드라마’를 이루는 구성요소 10가지를 제시하고 그것들의 중요도를 체크하게 하였는데 요인 분석 결과 ‘명품드라마’의 가장 중요한 요소는 완성도라는 것을 알 수 있었다. 〈연애시대〉 시청자가 생각하는 ‘명품드라마’에 대해 설문한 결과, 〈연애시대〉가 가장 많은 수를 차지했고 네 멋대로 해라, 부활, 굿바이 솔로, 미안하다 사랑한다 순으로 많았다. 시청자 게시판 내용분석 결과와 ‘명품드라마’와 ‘연애시대’에 대한 설문조사 결과, 〈연애시대〉 시청자가 생각하는 5가지 ‘명품드라마’를 통해 ‘명품드라마’가 될 수 있는 요건에 대해 분석했다. 완성도 높은 드라마, DVD등으로 소장하고 싶은 드라마, 대중성은 떨어지더라도 특정 계층의 공감을 이끌어 내는 드라마, 지나친 허구보다는 일상생활에 가까운 이야기를 지닌 드라마, 스타급 배우의 인기보다는 연기력이 받혀주는 드라마, 드라마라는 매체적 단점을 극복한 연출력이 돋보이는 드라마들이 ‘명품드라마’가 될 수 있을 것이다. 본 연구를 통해서 ‘명품드라마’를 이루는 요소는 한 가지가 아닌 여러 가지 요소가 잘 조화되어야 한다는 것을 알았다. 드라마 〈연애시대가〉는 ‘연기력이 좋아서’, ‘대사가 감동적이기 때문에’ 등의 단순한 이유가 아니라 여러 가지 요소들이 골고루 조화된 드라마의 완성도 때문에 ‘명품드라마’가 될 수 있었던 것이다. ‘명품드라마’는 시청자 반응이라는 큰 잣대로 인해 나누어지는 새로운 드라마 장르로서 일단 완성도 높고 잘 만들어진 수준 높은 작품이라 해도 그 드라마에 대해 깊은 감동을 받고 진정한 팬이 된 시청자의 높은 평가가 없다면 ‘명품 드라마’가 될 수 없는 장르적 특징을 가지고 있음을 알았다. 방송이 일방적으로 시청자에게 정보를 제공했던 시대는 지나갔다. 현재는 시청자가 능동적으로 TV를 시청하고 반응하는 시대이다. 시청자가 깊게 감동받은 드라마는 더 오래도록 기억되고 그렇지 않은 드라마는 더 빨리 잊혀져가는 것이 현실이다. 새로운 ‘명품 드라마’가 되기 위해서는 드라마 여러 가지 구성요소를 잘 조화시켜 좀 더 완성도 높은 드라마로 제작해야 할 것이다. 현재의 ‘명품드라마’는 마니아층을 형성한 몇 개의 드라마로 국한되어 있지만 앞으로 시청률 높은 드라마를 비롯한 많은 종류의 드라마들이 시청자들의 높은 평가에 의해 ‘명품드라마’가 된다면 우리나라 드라마가 그만큼 완성도 높아진다는 것을 의미할 것이다.
본 연구는 최근 드라마 시청자의 능동적인 시청 성향으로 인해 등장한 ‘명품 드라마’에 관한 것이다. 이를 위해 드라마 장르, 능동적 수용자와 인터넷 게시판에 대한 이론적 배경 및 기존 문헌을 살펴보았고, 이를 바탕으로 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다. 〈연구문제〉 1. 명품드라마 〈연애시대〉 시청자 게시판 참여 행태와 내용은 무엇인가? 2. 명품드라마 〈연애시대〉 시청자 게시판에 나타난 시청자가 드라마를 지지하는 요인은 무엇인가? 3. 명품드라마 〈연애시대〉 시청자들은 ‘명품드라마’를 어떻게 정의하고 있으며 〈연애시대〉 시청자가 생각하는 ‘명품드라마’에는 어떠한 드라마가 있는가? 시청자들로 하여금 ‘명품드라마’로 불리고 있는 SBS 월화드라마 〈연애시대〉의 시청자 게시판을 대상으로 내용 분석을 실시하고 인터넷 드라마 커뮤니티에서 활동하고 있는 〈연애시대〉시청자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 분석 방법으로는 ‘체계적무선표집방법’을 통해 시청자 게시판의 글 851개를 표본으로 정했으며, 최정아(2004)의 연구 분석 유목에 기초, 게시물의 요일별 분포, 글의 태도, 소구대상, 글의 유형과 구체적인 글의 주제를 살펴보았다. 설문조사의 경우에는 141명의 〈연애시대〉시청자를 표본으로 하여 ‘명품드라마’와 ‘연애시대’에 관한 총 20개의 설문에 관한 응답을 통계프로그램 SPSS 12.0을 사용하여 빈도분석, 교차분석, 요인분석을 실시하였다. 먼저 글의 분포에 있어서는 방송당일과 다음날인 수요일 참여가 가장 높았다. 이는 시청자가 재방송과 다시보기 서비스 등 다른 매체보다는 지상파 본방송에 의존하고 있음을 알 수 있었다. 글의 태도에 있어서는 논리적 지지의 성향이 가장 많았고 다음으로는 중립적인 글이 많았다. 맹목적 지지 보다는 논리적 지지가, 맹목적 비난 보다는 논리적 비난이 상대적으로 많은 것으로 보아 시청자는 무조건 지지하고 비난하기 보다는 논리적인 이유를 들어 지지하고 비난하는 성향이 크다는 것을 알 수 있었다. 글의 소구대상은 제작진이나 출연자보다는 게시판 이용자가 많았다. 시청자는 인터넷 게시판을 통해 시청소감이나 감상의 글을 남기면서 동시에 다른 시청자와 커뮤니케이션하기 위해 게시판을 이용한다는 것을 알 수 있었다. 게시물의 유형은 생각/느낌/감상에 관한 글이 가장 많았고 다음으로는 타인의견에 대한 입장 표명의 글이 많았다. 논리적 지지의 태도를 보이는 글 중에서는 생각/느낌/감상의 유형의 글이 많았고 중립적인 태도의 글은 문의나 답변의 글이 많았다. 논리적 지지의 태도를 보이는 글의 주제는 줄거리가 27.4%, 종합적인 주제가 27.1%로 가장 많았다. 종합적인 주제를 가진 의견은 연기력, 줄거리, 대사, 연출 등의 여러 가지 요소의 조화에 대한 지지의 글로서 드라마의 완성도에 대해 지지하는 의견으로 해석할 수 있었다. 또한 드라마 〈연애시대〉의 구성요소에 대한 설문조사 결과 시청자는 줄거리의 전개와 구성의 짜임새 및 줄거리에 대한 현실적 공감, 완성도에 대해 좋은 평가를 하고 있었다. 이것으로 드라마 〈연애시대〉의 지지요인은 줄거리와 완성도라고 분석할 수 있었다. 〈연애시대〉 시청자를 대상으로 한 설문조사를 통해서 ‘명품드라마’와 ‘연애시대’에 대해 알아보았다. 시청자들의 83%가 ‘명품드라마’라는 들어본 적이 있으며 주로 시청자 게시판과 인터넷 팬까페에서 사용하고 있었다. 그리고 시청자들은 ‘줄거리, 연기력, 연출력 등 드라마 제작요소가 잘 어우러져 완성도 높은 드라마’라는 정의를 가지고 ‘명품드라마’라는 용어를 사용하고 있었다. 또한, ‘명품 드라마’를 이루는 구성요소 10가지를 제시하고 그것들의 중요도를 체크하게 하였는데 요인 분석 결과 ‘명품드라마’의 가장 중요한 요소는 완성도라는 것을 알 수 있었다. 〈연애시대〉 시청자가 생각하는 ‘명품드라마’에 대해 설문한 결과, 〈연애시대〉가 가장 많은 수를 차지했고 네 멋대로 해라, 부활, 굿바이 솔로, 미안하다 사랑한다 순으로 많았다. 시청자 게시판 내용분석 결과와 ‘명품드라마’와 ‘연애시대’에 대한 설문조사 결과, 〈연애시대〉 시청자가 생각하는 5가지 ‘명품드라마’를 통해 ‘명품드라마’가 될 수 있는 요건에 대해 분석했다. 완성도 높은 드라마, DVD등으로 소장하고 싶은 드라마, 대중성은 떨어지더라도 특정 계층의 공감을 이끌어 내는 드라마, 지나친 허구보다는 일상생활에 가까운 이야기를 지닌 드라마, 스타급 배우의 인기보다는 연기력이 받혀주는 드라마, 드라마라는 매체적 단점을 극복한 연출력이 돋보이는 드라마들이 ‘명품드라마’가 될 수 있을 것이다. 본 연구를 통해서 ‘명품드라마’를 이루는 요소는 한 가지가 아닌 여러 가지 요소가 잘 조화되어야 한다는 것을 알았다. 드라마 〈연애시대가〉는 ‘연기력이 좋아서’, ‘대사가 감동적이기 때문에’ 등의 단순한 이유가 아니라 여러 가지 요소들이 골고루 조화된 드라마의 완성도 때문에 ‘명품드라마’가 될 수 있었던 것이다. ‘명품드라마’는 시청자 반응이라는 큰 잣대로 인해 나누어지는 새로운 드라마 장르로서 일단 완성도 높고 잘 만들어진 수준 높은 작품이라 해도 그 드라마에 대해 깊은 감동을 받고 진정한 팬이 된 시청자의 높은 평가가 없다면 ‘명품 드라마’가 될 수 없는 장르적 특징을 가지고 있음을 알았다. 방송이 일방적으로 시청자에게 정보를 제공했던 시대는 지나갔다. 현재는 시청자가 능동적으로 TV를 시청하고 반응하는 시대이다. 시청자가 깊게 감동받은 드라마는 더 오래도록 기억되고 그렇지 않은 드라마는 더 빨리 잊혀져가는 것이 현실이다. 새로운 ‘명품 드라마’가 되기 위해서는 드라마 여러 가지 구성요소를 잘 조화시켜 좀 더 완성도 높은 드라마로 제작해야 할 것이다. 현재의 ‘명품드라마’는 마니아층을 형성한 몇 개의 드라마로 국한되어 있지만 앞으로 시청률 높은 드라마를 비롯한 많은 종류의 드라마들이 시청자들의 높은 평가에 의해 ‘명품드라마’가 된다면 우리나라 드라마가 그만큼 완성도 높아진다는 것을 의미할 것이다.
This research deals with the “masterpiece TV dramas” that were introduced as a result of recent active viewing habits of the TV drama viewers. To enable such a study, the theoretical backgrounds and the past research documents on different genre of TV dramas, active customers, and internet message b...
This research deals with the “masterpiece TV dramas” that were introduced as a result of recent active viewing habits of the TV drama viewers. To enable such a study, the theoretical backgrounds and the past research documents on different genre of TV dramas, active customers, and internet message boards were examined. And based on such an examination, the following research objectives were set. 〈Research objectives〉 1. What are the main forms and contents on the internet message boards for the masterpiece TV drama, “Time for love”? 2. What are the main supporting factors as shown in the internet message boards for the masterpiece TV drama, “Time for love”? 3. How do the viewers of the masterpiece TV drama, “Time for love” define a masterpiece TV drama and what are other dramas to their opinions can also be classified as the masterpiece TV dramas? Using the viewers' message board of the Monday-Tuesday nights TV drama “Time for Love” - which has been classified as the masterpiece TV drama by its viewers - homepage as the subject, its contents were analyzed and a questionnaire research was carried out, using the viewers of TV drama “Time for Love” who participate in internet drama community as subject. For the analysis, 851 viewers' messages were selected as samples using the systematic random sampling process and the research categories - used by Jung Ah Choi, 2004 - such as distribution of messages by dates, the attitudes of the writing, the target audience, forms of the writing, and the subjects of the writing were examined. In case of survey questionnaire, we asked 20 questions to the 141 “Time for Love” viewers about the masterpiece TV dramas as well as about “Time for Love”, and using SPSS 12.0 statistical software, frequency analysis, cross-tabulation analysis and factor analysis were carried out. First of all, for the distribution of the messages, the actual day of showing and the following day, Wednesday showed the largest participation by the viewers. This can illustrate that the most viewers rely on the public TV channels rather than other media forms such as replays on the cable TV and replay services provided on the internet. In terms of attitudes of writings, the tendency for logical supports was the most common, followed by writings of neutral attitude. The fact that there were more logical supports than blind supports and that there were more logical criticisms than blind criticisms shows that the viewers have strong tendency to support or to criticize based on logical reasons rather than to blindly support or criticize. In terms of the target audience for the writings, there were more for the message users than for the production team or the performers. The viewers were leaving their opinions and sentiments from viewing on the internet message board but at the same time they were utilizing the message board to communicate with other viewers. In terms of the form of messages, writings about their thoughts, feelings, and sentiments were most common, followed by voicing their opinions on other people's comments. For the writing showing attitudes of logical supports, the form of messages of thoughts, feelings, and sentiments was the most common and for the writings of neutral attitudes, the writings of inquiries and questions were most common. For the writing showing logical supports, the storyline and the overall subject were most common at 27.4% and 27.1% respectively. The writings with the overall subject can be interpreted as writings of supporting opinions for its quality of the TV drama with a good combination of factors such as acting abilities, storyline, script and directing abilities. And the results of the questionnaire regarding constitutional factors of the TV drama “Time for Love”, they highly praised the development of the storyline, the good structure and realistic relevance and its good quality. Consequently, the supporting factors of the TV drama “Time for Love” can be summarized into a good storyline and its high quality. Through the survey questionnaire for “Time for Love” viewers, aspects about the masterpiece TV drama and “Time for Love” was investigated. About 83% of viewers heard of the terminology “masterpiece TV drama” and the terminology were mostly used in the viewers' message board and internet fan cafes. The viewers defined the masterpiece TV dramas as “high quality dramas with well-blended production factors such as storyline, acting abilities, directing abilities, etc” and were using the terminology masterpiece TV drama under such a definition. The ten constituent factors for the masterpiece TV drama were provided and the respondents were asked to check the importance of each factor. The analysis showed that the most important factor in the masterpiece dram is the quality of the program. The investigation about what the “Time for Love” viewers thought were the masterpiece TV dramas showed that “Time for Love” ranked the highest, followed by “Do as you please!”, “Resurrection”, “Good bye to single life” and “I am sorry I love you” in descending order. Based on the analysis on the results of the viewers' internet message board and the questionnaire on the masterpiece drama and “Time for Love”, the 5 masterpiece TV dramas picked by the viewers of “Time for Love” were examined to find out the requirements to be classified as the masterpiece TV drama. The TV dramas can be classified as the masterpiece TV drama if they are high in quality, they have a strong demand for a release as DVD, they form a special connection with a group of people although may lack popularity among the general public, they have the storyline close to reality rather than be too fictitious, they have the casts without standing in acting abilities rather than just having few star performers and they have an outstanding directing abilities that can overcome the limitations media form as a TV drama. The research showed that the determining factors ofa masterpiece TV drama cannot be one but many factors must be blended well together. The masterpiece TV drama is given such a label not just because the storyline is interesting or acting abilities are outstanding but because many factors are blended well to achieve good quality in order to become a masterpiece TV drama. The masterpiece TV drama is a new genre of TV dramas. This can be achieved not by just being high in quality or being an outstanding piece of work but it has a genre-specific characteristic of becoming the masterpiece TV drama only when there are high appreciations from its fans that have been deeply moved by the TV drama. A period when mass media provided the viewer information in one direction only is over. Now is the time when the viewers will actively view and respond to the TV programs. The TV dramas which make a deep impression on the viewers will be remembered for longer period of time but others will be forgotten sooner. In order to create a new masterpiece TV drama, all the required constituent factors are important and they must be blended well with other factors. Although the masterpiece TV drama label is limited to only few TV dramas whom they managed to attract some devoted mania groups, if the masterpiece TV drama can be extended toother TV dramas including those with high ratings, this will signify that the a great improvement in the overall quality of the Korean TV dramas.
This research deals with the “masterpiece TV dramas” that were introduced as a result of recent active viewing habits of the TV drama viewers. To enable such a study, the theoretical backgrounds and the past research documents on different genre of TV dramas, active customers, and internet message boards were examined. And based on such an examination, the following research objectives were set. 〈Research objectives〉 1. What are the main forms and contents on the internet message boards for the masterpiece TV drama, “Time for love”? 2. What are the main supporting factors as shown in the internet message boards for the masterpiece TV drama, “Time for love”? 3. How do the viewers of the masterpiece TV drama, “Time for love” define a masterpiece TV drama and what are other dramas to their opinions can also be classified as the masterpiece TV dramas? Using the viewers' message board of the Monday-Tuesday nights TV drama “Time for Love” - which has been classified as the masterpiece TV drama by its viewers - homepage as the subject, its contents were analyzed and a questionnaire research was carried out, using the viewers of TV drama “Time for Love” who participate in internet drama community as subject. For the analysis, 851 viewers' messages were selected as samples using the systematic random sampling process and the research categories - used by Jung Ah Choi, 2004 - such as distribution of messages by dates, the attitudes of the writing, the target audience, forms of the writing, and the subjects of the writing were examined. In case of survey questionnaire, we asked 20 questions to the 141 “Time for Love” viewers about the masterpiece TV dramas as well as about “Time for Love”, and using SPSS 12.0 statistical software, frequency analysis, cross-tabulation analysis and factor analysis were carried out. First of all, for the distribution of the messages, the actual day of showing and the following day, Wednesday showed the largest participation by the viewers. This can illustrate that the most viewers rely on the public TV channels rather than other media forms such as replays on the cable TV and replay services provided on the internet. In terms of attitudes of writings, the tendency for logical supports was the most common, followed by writings of neutral attitude. The fact that there were more logical supports than blind supports and that there were more logical criticisms than blind criticisms shows that the viewers have strong tendency to support or to criticize based on logical reasons rather than to blindly support or criticize. In terms of the target audience for the writings, there were more for the message users than for the production team or the performers. The viewers were leaving their opinions and sentiments from viewing on the internet message board but at the same time they were utilizing the message board to communicate with other viewers. In terms of the form of messages, writings about their thoughts, feelings, and sentiments were most common, followed by voicing their opinions on other people's comments. For the writing showing attitudes of logical supports, the form of messages of thoughts, feelings, and sentiments was the most common and for the writings of neutral attitudes, the writings of inquiries and questions were most common. For the writing showing logical supports, the storyline and the overall subject were most common at 27.4% and 27.1% respectively. The writings with the overall subject can be interpreted as writings of supporting opinions for its quality of the TV drama with a good combination of factors such as acting abilities, storyline, script and directing abilities. And the results of the questionnaire regarding constitutional factors of the TV drama “Time for Love”, they highly praised the development of the storyline, the good structure and realistic relevance and its good quality. Consequently, the supporting factors of the TV drama “Time for Love” can be summarized into a good storyline and its high quality. Through the survey questionnaire for “Time for Love” viewers, aspects about the masterpiece TV drama and “Time for Love” was investigated. About 83% of viewers heard of the terminology “masterpiece TV drama” and the terminology were mostly used in the viewers' message board and internet fan cafes. The viewers defined the masterpiece TV dramas as “high quality dramas with well-blended production factors such as storyline, acting abilities, directing abilities, etc” and were using the terminology masterpiece TV drama under such a definition. The ten constituent factors for the masterpiece TV drama were provided and the respondents were asked to check the importance of each factor. The analysis showed that the most important factor in the masterpiece dram is the quality of the program. The investigation about what the “Time for Love” viewers thought were the masterpiece TV dramas showed that “Time for Love” ranked the highest, followed by “Do as you please!”, “Resurrection”, “Good bye to single life” and “I am sorry I love you” in descending order. Based on the analysis on the results of the viewers' internet message board and the questionnaire on the masterpiece drama and “Time for Love”, the 5 masterpiece TV dramas picked by the viewers of “Time for Love” were examined to find out the requirements to be classified as the masterpiece TV drama. The TV dramas can be classified as the masterpiece TV drama if they are high in quality, they have a strong demand for a release as DVD, they form a special connection with a group of people although may lack popularity among the general public, they have the storyline close to reality rather than be too fictitious, they have the casts without standing in acting abilities rather than just having few star performers and they have an outstanding directing abilities that can overcome the limitations media form as a TV drama. The research showed that the determining factors ofa masterpiece TV drama cannot be one but many factors must be blended well together. The masterpiece TV drama is given such a label not just because the storyline is interesting or acting abilities are outstanding but because many factors are blended well to achieve good quality in order to become a masterpiece TV drama. The masterpiece TV drama is a new genre of TV dramas. This can be achieved not by just being high in quality or being an outstanding piece of work but it has a genre-specific characteristic of becoming the masterpiece TV drama only when there are high appreciations from its fans that have been deeply moved by the TV drama. A period when mass media provided the viewer information in one direction only is over. Now is the time when the viewers will actively view and respond to the TV programs. The TV dramas which make a deep impression on the viewers will be remembered for longer period of time but others will be forgotten sooner. In order to create a new masterpiece TV drama, all the required constituent factors are important and they must be blended well with other factors. Although the masterpiece TV drama label is limited to only few TV dramas whom they managed to attract some devoted mania groups, if the masterpiece TV drama can be extended toother TV dramas including those with high ratings, this will signify that the a great improvement in the overall quality of the Korean TV dramas.
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