이 연구는 태권도 품새지도자의 지도성 이론을 바탕으로 품새지도에 관한 지도철학을 탐색하고자 하였으며, 이를 위한 연구의 방법은 문헌탐구와 함께 반구조화된 면접법을 이용한 질적 연구방법을 활용하였다. 즉 태권도 품새지도자의 지도철학에 바탕이 될 수 있는 사항들을 탐색함으로서 현재 지도자가 갖추어야할 지도철학에 대한 내용과 소양이 무엇인지를 확인한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 태권도 품새의 구성에 대하여 지도자들은 많은 문제점이 있다고 ...
이 연구는 태권도 품새지도자의 지도성 이론을 바탕으로 품새지도에 관한 지도철학을 탐색하고자 하였으며, 이를 위한 연구의 방법은 문헌탐구와 함께 반구조화된 면접법을 이용한 질적 연구방법을 활용하였다. 즉 태권도 품새지도자의 지도철학에 바탕이 될 수 있는 사항들을 탐색함으로서 현재 지도자가 갖추어야할 지도철학에 대한 내용과 소양이 무엇인지를 확인한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 태권도 품새의 구성에 대하여 지도자들은 많은 문제점이 있다고 지적하지만, 품새 자체의 문제점을 언급하며 안주하기 보다는 지도에 있어 철학적 기반을 세워 태권도를 통해 건강생활의 목표로 품새를 지도해야 한다. 태권도 품새지도에 있어서의 철학적 내용은 몸과 마음을 강인하게 만들 수 있는 근본적 지식 체계이다. 2. 태권도 품새는 태권도 수련의 근본원리로써 품새의 반복적 수련을 통해 체득되는 전신수련의 가치는 태권도의 신체수련의 가치와 함께 중요하게 지도되어야하는 내용으로 자리매김 되어야 할 것이다. 태권도 품새는 태권도의 구성원리 중에서 평생교육(life-long education)의 항목으로서 커다란 교육적 가치를 지니고 있으며, 그러한 면에서 생활체육으로서 품새의 가치는 겨루기보다 크게 활용되어야 할 것이다. 그러므로 태권도 품새 지도자는 인간교육의 지도자로써 문무를 겸비한 지도능력을 갖추어야 하며, 교육자로서의 위치와 존경의 대상이 될 수 있도록 노력을 경주해야 할 것이다. 3. 태권도 품새는 반복에 의해 형성되는 몸의 인식을 통해 심신의 조화를 꾀하며, 몸의 행위 과정인 수련을 통해 최대의 미적 성취감에 도발할 수 있는 최대의 도구이다. 그러나 태권도 품새가 경기화 됨에 따라 지도자의 승리지상주의적 관점은 결과중심의 사고를 낳게 하였고, 이에 따라 태권도의 진정한 가치인 정신수련의 의미가 소실되고 있다. 따라서 태권도 품새지도자는 태권도 품새를 지도함에 있어서 가장 중요한 지도철학은 수련자의 선체와 정신과 합일(合一)에 그 목적을 두어야 함을 명심해야 한다. 4. 태권도 품새의 미적 범주는 운동미, 인체미 등의 외현적으로 나타나는 미 뿐만 아니라 내면의 정신성에 의해 표현되는 신체미로써 용기, 절제, 인내, 자신감 등과 같은 정신성이 나타나게 된다. 또한 숙련된 기술에서만이 나타날 수 있는 무형의 표현으로써 품새의 미학이 형성된다. 따라서 태권도의 품새미학에 대한 폭넓은 연구와 그에 따른 지도철학을 보편화하기 위한 지도자들의 노력이 절실히 요구되고 있다. 5. 품새 지도자의 조건과 과제는 예의와 언어, 모범적인 행동변화, 기술지도능력, 습관 등으로 분류되며, 품새 지도자들은 이중행동에 대하여 본인 스스로 제고의 필요성을 느껴야 하며, 이를 수정변화 하기 위한 솔선수범을 실천해 나아가야 한다. 또한 품새지도자는 소탐대실(小貪大失)을 해서는 안 되며, 지도자로서 경험과 지식을 토대로 무도인으로서 갖추어야 될 소양과 인성의 육성을 목표로 지도에 임해야 한다. 6. 태권도에 있어서 일반지도자와 경기지도자들의 목표는 수련생 유지관리 방법과 경기에서의 우승으로 양분된다. 지도자의 지도방향은 인간관계, 지도과정, 전문성, 행정기관의 관여정도에 따라 결정되기 때문에 인간을 지도한다는 마음가짐 자세로 지도에 임해야 한다. 더욱이 대학교육을 받지 않은 일선지도자보다는 대학교육을 마친 태권도학과출신의 지도자가 우수하다고 밝히고 있으므로 일선지도자들은 지도자로서의 소양을 갖추기 위해서라도 지속적으로 학문적 노력을 해야 한다. 또한 답습으로 인해 잘못 익혀진 동작들에 대해서는 지도자 재교육을 통해 지속적인 수정변화의 기회를 마련해야 할 것이다. 7. 대학 또는 태권도 관련기관에서는 일관성 있는 품새지도를 위해서 통일된 태권도 품새용어와 교육방법이 제시되어야 할 것이다. 특히 이러한 내용은 품새 지도자들의 위치 확보를 위해서 절실히 요구되는 사안인 것이다. 8. 태권도 품새지도자는 윤리적 지도성으로써 선(善)과 덕(德)을 행함으로서 지도자와 수련생간의 관계가 상하의 존속관계가 아닌 상호 존중의 수평관계로 형성되어야 하며, 과거에는 체벌에 의한 교육이 대부분의 자리를 차지하고 있었지만, 현행의 교육현실에서 체별은 상호간에 불필요한 요소인 것으로 인식하고 있으며, 동일한 목표의식아래 함께 수련한다는 의미의 지도자와 수련생이 되어야 한다는 사고로 전환되고 있으며, 이러한 분위기 자체는 참교육을 향한 태권도 교육의 시발점으로 생각되어야 할 것이다. 9. 품새지도자가 바라보는 품새의 발전방향은 태권도 승품·단 심사의 구조적 형태가 변화되기를 희망하고 있으며, 품새지도에 있어 가장 바람직한 지도방법은 반복수련인 것으로 나타났다. 또한 태권도 품새지도의 발전을 위한 지도철학은 단 한사람의 몫이 아닌 전체 지도자들의 몫이라고 보고 있다. 특히 지도자에게 있어서 가장 필요한 요소는 실증적 경험에서 나오는 지도능력과 이것을 정립시키고 지도에 응용할 수 있는 전문적 지식, 그리고 올바른 가치관을 지닌 지도자이어야 한다.
이 연구는 태권도 품새지도자의 지도성 이론을 바탕으로 품새지도에 관한 지도철학을 탐색하고자 하였으며, 이를 위한 연구의 방법은 문헌탐구와 함께 반구조화된 면접법을 이용한 질적 연구방법을 활용하였다. 즉 태권도 품새지도자의 지도철학에 바탕이 될 수 있는 사항들을 탐색함으로서 현재 지도자가 갖추어야할 지도철학에 대한 내용과 소양이 무엇인지를 확인한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 1. 태권도 품새의 구성에 대하여 지도자들은 많은 문제점이 있다고 지적하지만, 품새 자체의 문제점을 언급하며 안주하기 보다는 지도에 있어 철학적 기반을 세워 태권도를 통해 건강생활의 목표로 품새를 지도해야 한다. 태권도 품새지도에 있어서의 철학적 내용은 몸과 마음을 강인하게 만들 수 있는 근본적 지식 체계이다. 2. 태권도 품새는 태권도 수련의 근본원리로써 품새의 반복적 수련을 통해 체득되는 전신수련의 가치는 태권도의 신체수련의 가치와 함께 중요하게 지도되어야하는 내용으로 자리매김 되어야 할 것이다. 태권도 품새는 태권도의 구성원리 중에서 평생교육(life-long education)의 항목으로서 커다란 교육적 가치를 지니고 있으며, 그러한 면에서 생활체육으로서 품새의 가치는 겨루기보다 크게 활용되어야 할 것이다. 그러므로 태권도 품새 지도자는 인간교육의 지도자로써 문무를 겸비한 지도능력을 갖추어야 하며, 교육자로서의 위치와 존경의 대상이 될 수 있도록 노력을 경주해야 할 것이다. 3. 태권도 품새는 반복에 의해 형성되는 몸의 인식을 통해 심신의 조화를 꾀하며, 몸의 행위 과정인 수련을 통해 최대의 미적 성취감에 도발할 수 있는 최대의 도구이다. 그러나 태권도 품새가 경기화 됨에 따라 지도자의 승리지상주의적 관점은 결과중심의 사고를 낳게 하였고, 이에 따라 태권도의 진정한 가치인 정신수련의 의미가 소실되고 있다. 따라서 태권도 품새지도자는 태권도 품새를 지도함에 있어서 가장 중요한 지도철학은 수련자의 선체와 정신과 합일(合一)에 그 목적을 두어야 함을 명심해야 한다. 4. 태권도 품새의 미적 범주는 운동미, 인체미 등의 외현적으로 나타나는 미 뿐만 아니라 내면의 정신성에 의해 표현되는 신체미로써 용기, 절제, 인내, 자신감 등과 같은 정신성이 나타나게 된다. 또한 숙련된 기술에서만이 나타날 수 있는 무형의 표현으로써 품새의 미학이 형성된다. 따라서 태권도의 품새미학에 대한 폭넓은 연구와 그에 따른 지도철학을 보편화하기 위한 지도자들의 노력이 절실히 요구되고 있다. 5. 품새 지도자의 조건과 과제는 예의와 언어, 모범적인 행동변화, 기술지도능력, 습관 등으로 분류되며, 품새 지도자들은 이중행동에 대하여 본인 스스로 제고의 필요성을 느껴야 하며, 이를 수정변화 하기 위한 솔선수범을 실천해 나아가야 한다. 또한 품새지도자는 소탐대실(小貪大失)을 해서는 안 되며, 지도자로서 경험과 지식을 토대로 무도인으로서 갖추어야 될 소양과 인성의 육성을 목표로 지도에 임해야 한다. 6. 태권도에 있어서 일반지도자와 경기지도자들의 목표는 수련생 유지관리 방법과 경기에서의 우승으로 양분된다. 지도자의 지도방향은 인간관계, 지도과정, 전문성, 행정기관의 관여정도에 따라 결정되기 때문에 인간을 지도한다는 마음가짐 자세로 지도에 임해야 한다. 더욱이 대학교육을 받지 않은 일선지도자보다는 대학교육을 마친 태권도학과출신의 지도자가 우수하다고 밝히고 있으므로 일선지도자들은 지도자로서의 소양을 갖추기 위해서라도 지속적으로 학문적 노력을 해야 한다. 또한 답습으로 인해 잘못 익혀진 동작들에 대해서는 지도자 재교육을 통해 지속적인 수정변화의 기회를 마련해야 할 것이다. 7. 대학 또는 태권도 관련기관에서는 일관성 있는 품새지도를 위해서 통일된 태권도 품새용어와 교육방법이 제시되어야 할 것이다. 특히 이러한 내용은 품새 지도자들의 위치 확보를 위해서 절실히 요구되는 사안인 것이다. 8. 태권도 품새지도자는 윤리적 지도성으로써 선(善)과 덕(德)을 행함으로서 지도자와 수련생간의 관계가 상하의 존속관계가 아닌 상호 존중의 수평관계로 형성되어야 하며, 과거에는 체벌에 의한 교육이 대부분의 자리를 차지하고 있었지만, 현행의 교육현실에서 체별은 상호간에 불필요한 요소인 것으로 인식하고 있으며, 동일한 목표의식아래 함께 수련한다는 의미의 지도자와 수련생이 되어야 한다는 사고로 전환되고 있으며, 이러한 분위기 자체는 참교육을 향한 태권도 교육의 시발점으로 생각되어야 할 것이다. 9. 품새지도자가 바라보는 품새의 발전방향은 태권도 승품·단 심사의 구조적 형태가 변화되기를 희망하고 있으며, 품새지도에 있어 가장 바람직한 지도방법은 반복수련인 것으로 나타났다. 또한 태권도 품새지도의 발전을 위한 지도철학은 단 한사람의 몫이 아닌 전체 지도자들의 몫이라고 보고 있다. 특히 지도자에게 있어서 가장 필요한 요소는 실증적 경험에서 나오는 지도능력과 이것을 정립시키고 지도에 응용할 수 있는 전문적 지식, 그리고 올바른 가치관을 지닌 지도자이어야 한다.
In this research, I have intended to inquire of the guidance philosophy about Poomsae guidance that is based on a guidance theory of Poomsae leaders in Taekwondo. As the method for this research, I have applied to a qualitative research method that using both of a literature quest and an semi-struct...
In this research, I have intended to inquire of the guidance philosophy about Poomsae guidance that is based on a guidance theory of Poomsae leaders in Taekwondo. As the method for this research, I have applied to a qualitative research method that using both of a literature quest and an semi-structuralized interview. That is to say, by studying the matters that can be the ground to the guidance philosophy for Poomsae leaders in Taekwondo, I have confirmed the contents and accomplishments in the guidance philosophy that the leaders must to have today. As a result of this research, I have reached to the following conclusions. 1. Many leaders have indicated that there are a lots of problem about the composition of Taekwondo Poomsae. But, in my opinion, the leaders have to lay down a philosophical basis than have alluded to problems in Poomsae itself and contented with it. And then, the leaders have to teach Poomsae aimed for healthy life by Taekwondo. In Taekwondo Poomsae guidance, a philosophical contents are a fundamental knowledge system which make to strengthen in mind and body. 2. Taekwondo Poomsae is a fundamental principles of the Taekwondo practice, and the value of practice for the whole body that gained by repeating practice of Poomsae must be appraised as a content that is taught importantly with the value of physical practice of Taekwondo. Taekwondo Poomsae has a great educational value as a lifelong education in the principles of Taekwondo, in such an aspect, the value of Poomsae as a sport for all must be applied largely than Gyorugi. Therefore the leaders of Taekwondo Poomsae must have the ability of guidance that have both the pen and the sword, and must spare no effort to become the object of a position and a respect as an educationist. 3. Taekwondo Poomsae harmonize body with spirit through the cognition of body which has been formed by repetition, and it is the highest means which can attain to the maximum aesthetic feeling of accomplishment by practice. According as Taekwondo Poomsae became a competitive games, however, the viewpoint for "Win First." of the leaders brought forth the thinking that regard a result as important. In accordance with this point, the mental training which is a true value in Taekwondo has vanished. Consequently, the leaders of Taekwoondo Poomsae must keep it in mind that most important guidance philosophy aims at the union of trainee's body and spirit, in teaching of Taekwondo Poomsae. 4. In the aesthetic category of Taekwondo Poomsae, a beauty is expressed by the internal spiritualty as well as the external beauty. That is to say, the spiritualty such as courage, moderation, endurance and self-confidentness come to appear as a beauty of the body which are expressed by internal spiritualty, as well as a beauty of physical exercise and human body which appears in surface. Also an aesthetics of Poomsae has formed as a formless expression which only can be appear in skillful arts. Accordingly, a wide study of the aesthetics of Poomsae, and an effort of the leaders to universalizing guidance philosophy is requested seriously. 5. The requirement and a task for Poomsae leaders is classified into manner and speech, a model variation of action, the ability of technique guidance, and a habit. And Poomsae leaders must feel the necessity of improvement to a double action in person, and proceed to practice taking the initiative and setting an example for retouching and changing it. Moreover, Poomsae leaders must not suffer a big loss in going after a small gain. Poomsae leaders based on experience and knowledge as a leader, and must stand in the presence of guidance taking aim at cultivating of accomplishments and human nature what have to prepare as a martial artists. 6. The goal of general leaders and sport leaders in Taekwondo is divided into two parts. That is a method of maintenance and management for the trainee and a championship in games. Because the Guidance direction of the leaders is decided by human relationships, a course of guidance, professionalism and a degree of participation from an administrative organ, the leaders must stand in the presence of guidance with preparation that teaches a human being. Besides, it goes to prove that the leaders graduated from Dept. of Taekwondo in university are more excellent than non-educated general leaders. Therefore the non-educated, front line leaders must proceed an learning effort even to have a accomplishments as a leader. Through the reeducation of the leader, it must be get a chance which can proceed to retouch and change motions that are wrongly learned by following suit. 7. The united Poomsae terms in Taekwondo and the educational method must be presented from the university and organization associated with Taekwondo for teaching of Poomsae in consistency. Specially, a content of this sort is a matter that is requested in serious to secure a position of Poomsae leaders. 8. By practicing the good and the virtue through ethical leadership, the Poomsae leaders in Taekwondo must form a relationship with leader and trainee into horizontal relation with mutual respect, not subordinate relationship with the upper and lower sides. In the past days, the education by a corporal punishment had occupied most of a position. But in the present educational actuality, it is recognized that a corporal punishment is a unnecessary factor between each other, and is changed to a thinking that must become a leader and trainee with a meaning which practice together under the same consciousness of goal. A atmosphere of this sort itself must be think of the start point of Taekwoondo education toward "Truth Education". 9. The leaders of Poomsae have hoped to change the structural form of Poom and Dan promotion tests as a developmental direction of Poomsae, and a repeated practice has shown the best method of guidance in teaching of Poomsae. Besides, they have thought that a guidance philosophy for development of teaching of Taekwondo Poomsae is to be a share with all leaders, not an individual. Especially, I think that the most necessary factor for leader is the ability of guidance from an actual experiences, and a specialized knowledge that can theorize and apply it to teaching, and a upright sense of values.
In this research, I have intended to inquire of the guidance philosophy about Poomsae guidance that is based on a guidance theory of Poomsae leaders in Taekwondo. As the method for this research, I have applied to a qualitative research method that using both of a literature quest and an semi-structuralized interview. That is to say, by studying the matters that can be the ground to the guidance philosophy for Poomsae leaders in Taekwondo, I have confirmed the contents and accomplishments in the guidance philosophy that the leaders must to have today. As a result of this research, I have reached to the following conclusions. 1. Many leaders have indicated that there are a lots of problem about the composition of Taekwondo Poomsae. But, in my opinion, the leaders have to lay down a philosophical basis than have alluded to problems in Poomsae itself and contented with it. And then, the leaders have to teach Poomsae aimed for healthy life by Taekwondo. In Taekwondo Poomsae guidance, a philosophical contents are a fundamental knowledge system which make to strengthen in mind and body. 2. Taekwondo Poomsae is a fundamental principles of the Taekwondo practice, and the value of practice for the whole body that gained by repeating practice of Poomsae must be appraised as a content that is taught importantly with the value of physical practice of Taekwondo. Taekwondo Poomsae has a great educational value as a lifelong education in the principles of Taekwondo, in such an aspect, the value of Poomsae as a sport for all must be applied largely than Gyorugi. Therefore the leaders of Taekwondo Poomsae must have the ability of guidance that have both the pen and the sword, and must spare no effort to become the object of a position and a respect as an educationist. 3. Taekwondo Poomsae harmonize body with spirit through the cognition of body which has been formed by repetition, and it is the highest means which can attain to the maximum aesthetic feeling of accomplishment by practice. According as Taekwondo Poomsae became a competitive games, however, the viewpoint for "Win First." of the leaders brought forth the thinking that regard a result as important. In accordance with this point, the mental training which is a true value in Taekwondo has vanished. Consequently, the leaders of Taekwoondo Poomsae must keep it in mind that most important guidance philosophy aims at the union of trainee's body and spirit, in teaching of Taekwondo Poomsae. 4. In the aesthetic category of Taekwondo Poomsae, a beauty is expressed by the internal spiritualty as well as the external beauty. That is to say, the spiritualty such as courage, moderation, endurance and self-confidentness come to appear as a beauty of the body which are expressed by internal spiritualty, as well as a beauty of physical exercise and human body which appears in surface. Also an aesthetics of Poomsae has formed as a formless expression which only can be appear in skillful arts. Accordingly, a wide study of the aesthetics of Poomsae, and an effort of the leaders to universalizing guidance philosophy is requested seriously. 5. The requirement and a task for Poomsae leaders is classified into manner and speech, a model variation of action, the ability of technique guidance, and a habit. And Poomsae leaders must feel the necessity of improvement to a double action in person, and proceed to practice taking the initiative and setting an example for retouching and changing it. Moreover, Poomsae leaders must not suffer a big loss in going after a small gain. Poomsae leaders based on experience and knowledge as a leader, and must stand in the presence of guidance taking aim at cultivating of accomplishments and human nature what have to prepare as a martial artists. 6. The goal of general leaders and sport leaders in Taekwondo is divided into two parts. That is a method of maintenance and management for the trainee and a championship in games. Because the Guidance direction of the leaders is decided by human relationships, a course of guidance, professionalism and a degree of participation from an administrative organ, the leaders must stand in the presence of guidance with preparation that teaches a human being. Besides, it goes to prove that the leaders graduated from Dept. of Taekwondo in university are more excellent than non-educated general leaders. Therefore the non-educated, front line leaders must proceed an learning effort even to have a accomplishments as a leader. Through the reeducation of the leader, it must be get a chance which can proceed to retouch and change motions that are wrongly learned by following suit. 7. The united Poomsae terms in Taekwondo and the educational method must be presented from the university and organization associated with Taekwondo for teaching of Poomsae in consistency. Specially, a content of this sort is a matter that is requested in serious to secure a position of Poomsae leaders. 8. By practicing the good and the virtue through ethical leadership, the Poomsae leaders in Taekwondo must form a relationship with leader and trainee into horizontal relation with mutual respect, not subordinate relationship with the upper and lower sides. In the past days, the education by a corporal punishment had occupied most of a position. But in the present educational actuality, it is recognized that a corporal punishment is a unnecessary factor between each other, and is changed to a thinking that must become a leader and trainee with a meaning which practice together under the same consciousness of goal. A atmosphere of this sort itself must be think of the start point of Taekwoondo education toward "Truth Education". 9. The leaders of Poomsae have hoped to change the structural form of Poom and Dan promotion tests as a developmental direction of Poomsae, and a repeated practice has shown the best method of guidance in teaching of Poomsae. Besides, they have thought that a guidance philosophy for development of teaching of Taekwondo Poomsae is to be a share with all leaders, not an individual. Especially, I think that the most necessary factor for leader is the ability of guidance from an actual experiences, and a specialized knowledge that can theorize and apply it to teaching, and a upright sense of values.
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