이 연구는 태권도 품새지도자의 지도성 이론을 바탕으로 품새지도자의 지도철학을 탐색하고자 하였으며, 이를 위한 연구의 방법은 문헌탐구와 함께 반구조화된 면접법을 이용한 질적 연구방법을 활용하였다. 즉 태권도 품새지도자의 지도에 바탕이 될 수 있는 사항들을 탐색함으로서 현재 지도자가 갖추어야 할 지도철학에 대한 내용과 소양이 무엇인지를 확인하여 태권도 품새지도자가 나아가야 할 발전적 방향을 연구한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 1) 지도자들은 ...
이 연구는 태권도 품새지도자의 지도성 이론을 바탕으로 품새지도자의 지도철학을 탐색하고자 하였으며, 이를 위한 연구의 방법은 문헌탐구와 함께 반구조화된 면접법을 이용한 질적 연구방법을 활용하였다. 즉 태권도 품새지도자의 지도에 바탕이 될 수 있는 사항들을 탐색함으로서 현재 지도자가 갖추어야 할 지도철학에 대한 내용과 소양이 무엇인지를 확인하여 태권도 품새지도자가 나아가야 할 발전적 방향을 연구한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 1) 지도자들은 현행 태권도 품새의 구성에 대하여 많은 문제점이 있다고 지적하고 있으나, 품새 자체의 문제점을 언급하며 안주하기 보다는 지도에 있어 스스로 철학적 기반을 세우고 건강생활의 목표로 품새지도에 임해야 한다. 태권도 품새지도에 있어서의 철학적 내용은 몸과 마음을 강인하게 만들 수 있는 근본적 지식체계를 이룬다. 2) 태권도 수련의 근본원리로써 품새의 반복적 수련을 통해 체득되는 전신수련의 가치는 태권도의 신체수련 가치와 함께 중요하게 지도해야 하는 내용으로 자리매김 되어야 할 것이다. 즉 태권도 품새는 태권도의 구성원리 중에서 평생교육 (life-long education)의 항목으로 커다란 교육적 가치를 지니고 있으며, 그러한 면에서 생활체육으로써 품새의 가치는 겨루기보다 더욱 크게 활용되어야 할 것이다. 그러므로 태권도 품새지도자는 인간교육 지도자로써 문무를 겸비한 지도능력을 갖추에야 하며, 교육자로서의 위치 확보와 존경의 대상이 될 수 있도록 노력을 해야 할 것이다. 3) 태권도 품새는 반복에 의해 형성되는 몸의 인식을 통해 심신의 조화를 꾀하며, 몸의 행위 과정인 수련을 통해 최대의 미적 성취감에 도발할 수 있다. 그러나 태권도 품새가 경기화 되면서 지도자와 수련자의 승리지상주의적 관점이 결과중심의 사고를 날게 하였고, 이에 따라 태권도의 진정한 가치인 정신수련의 의미가 소실되고 있다. 따라서 태권도 품새지도자는 태권도 품새를 지도함에 있어서 가장 중요한 지도철학은 수련자의 신체와 정신의 합일(合一), 즉 심신일여(心身一如)에 그 목표를 두어야 한다. 4) 태권도 품새의 미적 범주는 운동미, 인체미 등의 외형적으로 나타나는 미학적 내용뿐만 아니라 내면의 정신성을 포함한 신체미와 그 결과로써 나타나는 용기, 절제, 인내, 자신감 등과 같은 정신성 내용을 포함한다. 따라서 숙련된 기술에서만이 나타날 수 있는 품새미학에 대한 폭넓은 연구와 그에 따른 지도철학을 보편화하기 위한 지도자들의 노력이 절실히 요구되고 있다. 5) 품새지도자의 조건은 예의와 언어, 모범적인 행동변화, 기술지도능력, 습관 등으로 분류되며, 품새지도자들은 이중행동에 대하여 스스로 제고의 필요성을 느껴야 하며, 이를 수정변화 하기 위해서는 솔선수범을 실천해 나아가야 한다. 6) 태권도에 품새지도자들의 목표는 경기에서의 우승이지만 지도자의 지도방향은 인간관계, 지도과정, 전문성, 행정기관의 관여정도에 따라 결정되기 때문에 인간을 지도한다는 마음가짐 자세로 지도에 임해야 한다. 더욱이 대학교육을 받지 않은 일선지도자보다는 대학교육을 마친 태권도학과 출신의 지도자가 우수하다고 밝히고 있으므로 일선지도자들은 지도자로서의 소양을 갖추기 위해서라도 지속적으로 학문적 노력을 경주해야 한다. 7) 국기원 또는 대한태권도협회 등 태권도 관련기관에서는 일관성 있는 품새 지도를 위해서 통일된 태권도 품새용어와 교육방법을 마련해야 할 것이다. 특히 이러한 내용은 품새지도자들의 올바른 교육과 지도를 위해서 절실히 요구되는 사안인 것 이다. 8) 태권도 품새지도자는 윤리적 지도성으로써 선(善)과 덕(德)을 행함으로서 지도자와 수련생간의 관계가 상하의 존속관계가 아닌 상호 존중의 수평관계로 형성되어야 하며, 과거의 체벌과 강압적 교육방법에서 벗어나 태권도를 통한 인간교육이라는 동일한 목표의식아래 수련을 함께한다는 의미의 지도자와 수련생이 되어야 한다. 9) 품새지도자가 바라보는 품새의 발전적 방향은 태권도 승품·단 심사의 구조적 형태가 변화되기를 희망하고 있으며, 품새지도에 있어 가장 바람직한 지도방법은 반복 수련인 것으로 나타났다. 특히 지도자에게 있어서 가장 필요한 요소는 실증적 경험에서 나오는 지도능력과 이것을 정립시키고 지도에 응용할 수 있는 전문적 지식, 그리고 올바른 가치관으로 나타났다.
이 연구는 태권도 품새지도자의 지도성 이론을 바탕으로 품새지도자의 지도철학을 탐색하고자 하였으며, 이를 위한 연구의 방법은 문헌탐구와 함께 반구조화된 면접법을 이용한 질적 연구방법을 활용하였다. 즉 태권도 품새지도자의 지도에 바탕이 될 수 있는 사항들을 탐색함으로서 현재 지도자가 갖추어야 할 지도철학에 대한 내용과 소양이 무엇인지를 확인하여 태권도 품새지도자가 나아가야 할 발전적 방향을 연구한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 1) 지도자들은 현행 태권도 품새의 구성에 대하여 많은 문제점이 있다고 지적하고 있으나, 품새 자체의 문제점을 언급하며 안주하기 보다는 지도에 있어 스스로 철학적 기반을 세우고 건강생활의 목표로 품새지도에 임해야 한다. 태권도 품새지도에 있어서의 철학적 내용은 몸과 마음을 강인하게 만들 수 있는 근본적 지식체계를 이룬다. 2) 태권도 수련의 근본원리로써 품새의 반복적 수련을 통해 체득되는 전신수련의 가치는 태권도의 신체수련 가치와 함께 중요하게 지도해야 하는 내용으로 자리매김 되어야 할 것이다. 즉 태권도 품새는 태권도의 구성원리 중에서 평생교육 (life-long education)의 항목으로 커다란 교육적 가치를 지니고 있으며, 그러한 면에서 생활체육으로써 품새의 가치는 겨루기보다 더욱 크게 활용되어야 할 것이다. 그러므로 태권도 품새지도자는 인간교육 지도자로써 문무를 겸비한 지도능력을 갖추에야 하며, 교육자로서의 위치 확보와 존경의 대상이 될 수 있도록 노력을 해야 할 것이다. 3) 태권도 품새는 반복에 의해 형성되는 몸의 인식을 통해 심신의 조화를 꾀하며, 몸의 행위 과정인 수련을 통해 최대의 미적 성취감에 도발할 수 있다. 그러나 태권도 품새가 경기화 되면서 지도자와 수련자의 승리지상주의적 관점이 결과중심의 사고를 날게 하였고, 이에 따라 태권도의 진정한 가치인 정신수련의 의미가 소실되고 있다. 따라서 태권도 품새지도자는 태권도 품새를 지도함에 있어서 가장 중요한 지도철학은 수련자의 신체와 정신의 합일(合一), 즉 심신일여(心身一如)에 그 목표를 두어야 한다. 4) 태권도 품새의 미적 범주는 운동미, 인체미 등의 외형적으로 나타나는 미학적 내용뿐만 아니라 내면의 정신성을 포함한 신체미와 그 결과로써 나타나는 용기, 절제, 인내, 자신감 등과 같은 정신성 내용을 포함한다. 따라서 숙련된 기술에서만이 나타날 수 있는 품새미학에 대한 폭넓은 연구와 그에 따른 지도철학을 보편화하기 위한 지도자들의 노력이 절실히 요구되고 있다. 5) 품새지도자의 조건은 예의와 언어, 모범적인 행동변화, 기술지도능력, 습관 등으로 분류되며, 품새지도자들은 이중행동에 대하여 스스로 제고의 필요성을 느껴야 하며, 이를 수정변화 하기 위해서는 솔선수범을 실천해 나아가야 한다. 6) 태권도에 품새지도자들의 목표는 경기에서의 우승이지만 지도자의 지도방향은 인간관계, 지도과정, 전문성, 행정기관의 관여정도에 따라 결정되기 때문에 인간을 지도한다는 마음가짐 자세로 지도에 임해야 한다. 더욱이 대학교육을 받지 않은 일선지도자보다는 대학교육을 마친 태권도학과 출신의 지도자가 우수하다고 밝히고 있으므로 일선지도자들은 지도자로서의 소양을 갖추기 위해서라도 지속적으로 학문적 노력을 경주해야 한다. 7) 국기원 또는 대한태권도협회 등 태권도 관련기관에서는 일관성 있는 품새 지도를 위해서 통일된 태권도 품새용어와 교육방법을 마련해야 할 것이다. 특히 이러한 내용은 품새지도자들의 올바른 교육과 지도를 위해서 절실히 요구되는 사안인 것 이다. 8) 태권도 품새지도자는 윤리적 지도성으로써 선(善)과 덕(德)을 행함으로서 지도자와 수련생간의 관계가 상하의 존속관계가 아닌 상호 존중의 수평관계로 형성되어야 하며, 과거의 체벌과 강압적 교육방법에서 벗어나 태권도를 통한 인간교육이라는 동일한 목표의식아래 수련을 함께한다는 의미의 지도자와 수련생이 되어야 한다. 9) 품새지도자가 바라보는 품새의 발전적 방향은 태권도 승품·단 심사의 구조적 형태가 변화되기를 희망하고 있으며, 품새지도에 있어 가장 바람직한 지도방법은 반복 수련인 것으로 나타났다. 특히 지도자에게 있어서 가장 필요한 요소는 실증적 경험에서 나오는 지도능력과 이것을 정립시키고 지도에 응용할 수 있는 전문적 지식, 그리고 올바른 가치관으로 나타났다.
This research was to explore the teaching philosophy in Poems (Formosa series of defending and attacking movements profaned against imaginary opponents in a set pattern) leaders based on their leadership theory and for the research method, along with literature survey, I utilized qualitative researc...
This research was to explore the teaching philosophy in Poems (Formosa series of defending and attacking movements profaned against imaginary opponents in a set pattern) leaders based on their leadership theory and for the research method, along with literature survey, I utilized qualitative research method using semi-structured interview). That was, by exploring the fundamental matters which could be the basement in Poems Leader's lectures and by confirming that were the content and attainment needed with leaders, I studied the aim to progress and finally obtained following results: 1) Though the Teakwood leaders might point out that there were problems in the composition of Poems, they should present themselves to Poems teaching with self-established philosophical ground and having the health as the object. The philosophy in teaching Teakwood Poems would form the fundamental system of knowledge in making strong mind and body. 2) As the basic principle of Teakwood training, the value of the whole body discipline learned by experience through repeated training of Poems, should be included in the important lectures together with the value of Teakwood's physical practice. In other words, Teakwood Poems bears huge educational value as the item of life-long education from Teakwood's constituent factors and from that point, the worth of Poems as a part of sports for all should be regarded higher than that of the sparring. So, the Teakwood leader who teaches Poems should furnish the ability both in literary and in physical training and strive for the object of the respect and the self-positioning as the educator. 3) Through physical recognition found by repeated training, Poems seeks for the haiinony in mind and body and finally could reach maximum aesthetic accomplishment by way of the discipline, bodily behavioral procedure. However, in accordance with its competitionizing, the supremacy of the victory among Teakwood instructors and trainees, gave birth to result-oriented way of thinking. As Poems has been competitionized, the supremacy view of the victory has brought result-oriented way of thinking. As the result, the meaning of mental discipline, the genuine worth of Taekwondo vanishes gradually. Therefore, in teaching Taekwondo Poems, trainers' philosophy of education should put its aim to the unity of the mind and the body in trainees, Shim-shin-il-yeo(One of main ideas of the oriental martial arts that the mind and the body of the human being cannot be regarded as separated, but as one). 4) The aesthetic category of Poems includes not only outer appearance presented as the beauty of the movement and ideal human body but also inner contents like the courage, the moderation, the endurance and the confidence resulted from the bodily beauty including internal spiritualism. Thus the research on Poems aesthetic revealed only in skilled technique and following endeavor by Taekwondo leaders' to generalize the philosophy of education are desperately needed. 5) The conditions of Poems leader can be classified as the manners, verbal manners, exemplary behavioral change and habit. And they should feel the necessity of re-consideration on doubled standard behavior by themselves. For its correction and change, they should practice and take the initiative and set an example. 6) Though the goal of teaching Taekwondo is the victory in the match, the instruction direction will be decided by human relationship, the procedure of teaching, the professionalism, the degree of participation by governing agency, the leaders should participate in teaching with the mind that they are teaching their students to be humane. Furthermore, because it was proved that Taekwondo instructors who graduated from the university majoring in Taekwondo were more excellent than those who didn't, front-line Taekwondo instructors should strive to study continuously in order to possess own attainment as a Taekwondo Poomse instructor. 7) Taekwondo-related organizations like the World Taekwondo Headquarters or the Korea Taekwondo Association should prepare united termology of Taekwondo Poomse and education procedure for consistent instruction of Poomse. Especially that is really needed for right education and insturction by Poomse instructors. 8) By executing the Seon(the goodness)and the Deok(the virtue) with ethic guidance, Taekwondo Poomse instructors should establish horizontal relationship with their students not vertical and dependent relationship. They should escape from the former oppressive physical teaching method and build the relationship between the teacher and the student who practice together under the same goal of human education. 9) The Poomse leaders saw the direction of progress in Poomse as the change in structural types of Poor and Dan (the grades in Taekwondo) examination in Taekwondo and desirable way of teaching Poomse turned out to be the repetition. Especially the most necessary factors with the instructor appeared as the teaching ability derived from the positive experience and professional knowledge of applying that ability and righteous point of view.
This research was to explore the teaching philosophy in Poems (Formosa series of defending and attacking movements profaned against imaginary opponents in a set pattern) leaders based on their leadership theory and for the research method, along with literature survey, I utilized qualitative research method using semi-structured interview). That was, by exploring the fundamental matters which could be the basement in Poems Leader's lectures and by confirming that were the content and attainment needed with leaders, I studied the aim to progress and finally obtained following results: 1) Though the Teakwood leaders might point out that there were problems in the composition of Poems, they should present themselves to Poems teaching with self-established philosophical ground and having the health as the object. The philosophy in teaching Teakwood Poems would form the fundamental system of knowledge in making strong mind and body. 2) As the basic principle of Teakwood training, the value of the whole body discipline learned by experience through repeated training of Poems, should be included in the important lectures together with the value of Teakwood's physical practice. In other words, Teakwood Poems bears huge educational value as the item of life-long education from Teakwood's constituent factors and from that point, the worth of Poems as a part of sports for all should be regarded higher than that of the sparring. So, the Teakwood leader who teaches Poems should furnish the ability both in literary and in physical training and strive for the object of the respect and the self-positioning as the educator. 3) Through physical recognition found by repeated training, Poems seeks for the haiinony in mind and body and finally could reach maximum aesthetic accomplishment by way of the discipline, bodily behavioral procedure. However, in accordance with its competitionizing, the supremacy of the victory among Teakwood instructors and trainees, gave birth to result-oriented way of thinking. As Poems has been competitionized, the supremacy view of the victory has brought result-oriented way of thinking. As the result, the meaning of mental discipline, the genuine worth of Taekwondo vanishes gradually. Therefore, in teaching Taekwondo Poems, trainers' philosophy of education should put its aim to the unity of the mind and the body in trainees, Shim-shin-il-yeo(One of main ideas of the oriental martial arts that the mind and the body of the human being cannot be regarded as separated, but as one). 4) The aesthetic category of Poems includes not only outer appearance presented as the beauty of the movement and ideal human body but also inner contents like the courage, the moderation, the endurance and the confidence resulted from the bodily beauty including internal spiritualism. Thus the research on Poems aesthetic revealed only in skilled technique and following endeavor by Taekwondo leaders' to generalize the philosophy of education are desperately needed. 5) The conditions of Poems leader can be classified as the manners, verbal manners, exemplary behavioral change and habit. And they should feel the necessity of re-consideration on doubled standard behavior by themselves. For its correction and change, they should practice and take the initiative and set an example. 6) Though the goal of teaching Taekwondo is the victory in the match, the instruction direction will be decided by human relationship, the procedure of teaching, the professionalism, the degree of participation by governing agency, the leaders should participate in teaching with the mind that they are teaching their students to be humane. Furthermore, because it was proved that Taekwondo instructors who graduated from the university majoring in Taekwondo were more excellent than those who didn't, front-line Taekwondo instructors should strive to study continuously in order to possess own attainment as a Taekwondo Poomse instructor. 7) Taekwondo-related organizations like the World Taekwondo Headquarters or the Korea Taekwondo Association should prepare united termology of Taekwondo Poomse and education procedure for consistent instruction of Poomse. Especially that is really needed for right education and insturction by Poomse instructors. 8) By executing the Seon(the goodness)and the Deok(the virtue) with ethic guidance, Taekwondo Poomse instructors should establish horizontal relationship with their students not vertical and dependent relationship. They should escape from the former oppressive physical teaching method and build the relationship between the teacher and the student who practice together under the same goal of human education. 9) The Poomse leaders saw the direction of progress in Poomse as the change in structural types of Poor and Dan (the grades in Taekwondo) examination in Taekwondo and desirable way of teaching Poomse turned out to be the repetition. Especially the most necessary factors with the instructor appeared as the teaching ability derived from the positive experience and professional knowledge of applying that ability and righteous point of view.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.