강구조물은 현장에서의 조립을 위해 합리적인 크기로 제작되어 현장으로 운반되어진다. 조립을 기본으로 하는 강구조물의 특성상 연결은 피할 수 없는 부분으로 구조물 전체의 건전도를 평가하는 중요한 부분이다. 대부분의 강구조물의 연결은 고장력 볼트의 마찰이음을 일반적으로 사용한다.
연결부분의 볼트이음부는 반복적인 충격과 진동에 의하여 볼트풀림이 발생하고 또한 우수 및 습기에 노출되어 볼트 및 모재가 부식된다. 더불어 볼트체결시의 장력도입의 불확실성으로 인하여 마찰볼트가 최대 ±20%의 ...
강구조물은 현장에서의 조립을 위해 합리적인 크기로 제작되어 현장으로 운반되어진다. 조립을 기본으로 하는 강구조물의 특성상 연결은 피할 수 없는 부분으로 구조물 전체의 건전도를 평가하는 중요한 부분이다. 대부분의 강구조물의 연결은 고장력 볼트의 마찰이음을 일반적으로 사용한다.
연결부분의 볼트이음부는 반복적인 충격과 진동에 의하여 볼트풀림이 발생하고 또한 우수 및 습기에 노출되어 볼트 및 모재가 부식된다. 더불어 볼트체결시의 장력도입의 불확실성으로 인하여 마찰볼트가 최대 ±20%의 편차가 발생하여 균일한 장력을 갖지 못하여 구조물 전체의 안전성이 저하되기도 한다. 이에 고장력 마찰볼트 연결부에 볼트풀림을 방지하고 부식에 의한 손상을 줄이고자 기계적인 볼트연결 방법과 도장을 통하여 문제를 해결하려하지만 뛰어난 성과를 보여주지는 못하는 실정이다.
이에 본 논문은 볼트고정제를 사용하여 강구조물 연결부의 볼트풀림과 부식 그리고 장력도입에 불확실성에 대한 문제점들을 극복하고 사용성을 검증하고자 한다.
사용성 확보에 대한 검증시험으로는 수평방향 진동시험을 통하여 외부하중 및 반복하중에 대하여 M22 스틸볼트의 경우 3,000,000회 이상의 진동에 장력의 저하가 거의 없음을 확인하였다.
파괴 및 탈출토크 시험을 통하여 볼트고정제를 사용하였을 때의 체결토크와 파괴토크를 비교하여 볼트고정제가 파괴토크값을 크게 함과 동시에 기계적인 고정방법에서는 발생하지 않는 풀림토크를 발생시키는 것을 확인하였다. 또한 시공성에서 도포작업이 간단하므로 작업자의 숙련도에 많은 영향을 받지 않으며, 볼트고정제가 윤활제 역할을 수행하여 토크계수(k)값을 A종 볼트의 토크계수치보다 적은 범위를 갖게 함으로 일정한 체결토크로 균등한 소요볼트장력을 얻을 수 있게 된다.
고온강도 시험에서는 일반적인 M22 스틸볼트의 파괴토크 유지율이 40℃ 까지는 변화가 없고 100℃까지 75%이상 유지함을 확인하였다. 온도충격 시험에서는 -40℃~120℃에서는 75%이상의 파괴토크를 유지하였고, -40℃~150℃ 의 극한 온도충격에서는 50%이상 파괴토크를 유지하는 것을 확인하였다.
내화학성 실험에서는 M22스틸볼트를 5000시간까지 기계유와 휘발유, 에탄올, 아세톤, 그리고 5%염수에 노출시켜 파괴토크 유지율을 측정하여 모두 95%이상의 초기파괴토크를 유지함을 확인하였다.
위의 결론들을 바탕으로 강교 이음부 볼트결함에 관한 문제에 볼트고정제에 의한 볼트연결이 볼트풀림과 이음부 부식 그리고 토크계수(k)값의 편차를 줄여 기계적인 고정방법과 일반 스틸볼트보다 효율적인 방법이 될 수 있음을 확인하였다.
강구조물은 현장에서의 조립을 위해 합리적인 크기로 제작되어 현장으로 운반되어진다. 조립을 기본으로 하는 강구조물의 특성상 연결은 피할 수 없는 부분으로 구조물 전체의 건전도를 평가하는 중요한 부분이다. 대부분의 강구조물의 연결은 고장력 볼트의 마찰이음을 일반적으로 사용한다.
연결부분의 볼트이음부는 반복적인 충격과 진동에 의하여 볼트풀림이 발생하고 또한 우수 및 습기에 노출되어 볼트 및 모재가 부식된다. 더불어 볼트체결시의 장력도입의 불확실성으로 인하여 마찰볼트가 최대 ±20%의 편차가 발생하여 균일한 장력을 갖지 못하여 구조물 전체의 안전성이 저하되기도 한다. 이에 고장력 마찰볼트 연결부에 볼트풀림을 방지하고 부식에 의한 손상을 줄이고자 기계적인 볼트연결 방법과 도장을 통하여 문제를 해결하려하지만 뛰어난 성과를 보여주지는 못하는 실정이다.
이에 본 논문은 볼트고정제를 사용하여 강구조물 연결부의 볼트풀림과 부식 그리고 장력도입에 불확실성에 대한 문제점들을 극복하고 사용성을 검증하고자 한다.
사용성 확보에 대한 검증시험으로는 수평방향 진동시험을 통하여 외부하중 및 반복하중에 대하여 M22 스틸볼트의 경우 3,000,000회 이상의 진동에 장력의 저하가 거의 없음을 확인하였다.
파괴 및 탈출토크 시험을 통하여 볼트고정제를 사용하였을 때의 체결토크와 파괴토크를 비교하여 볼트고정제가 파괴토크값을 크게 함과 동시에 기계적인 고정방법에서는 발생하지 않는 풀림토크를 발생시키는 것을 확인하였다. 또한 시공성에서 도포작업이 간단하므로 작업자의 숙련도에 많은 영향을 받지 않으며, 볼트고정제가 윤활제 역할을 수행하여 토크계수(k)값을 A종 볼트의 토크계수치보다 적은 범위를 갖게 함으로 일정한 체결토크로 균등한 소요볼트장력을 얻을 수 있게 된다.
고온강도 시험에서는 일반적인 M22 스틸볼트의 파괴토크 유지율이 40℃ 까지는 변화가 없고 100℃까지 75%이상 유지함을 확인하였다. 온도충격 시험에서는 -40℃~120℃에서는 75%이상의 파괴토크를 유지하였고, -40℃~150℃ 의 극한 온도충격에서는 50%이상 파괴토크를 유지하는 것을 확인하였다.
내화학성 실험에서는 M22스틸볼트를 5000시간까지 기계유와 휘발유, 에탄올, 아세톤, 그리고 5%염수에 노출시켜 파괴토크 유지율을 측정하여 모두 95%이상의 초기파괴토크를 유지함을 확인하였다.
위의 결론들을 바탕으로 강교 이음부 볼트결함에 관한 문제에 볼트고정제에 의한 볼트연결이 볼트풀림과 이음부 부식 그리고 토크계수(k)값의 편차를 줄여 기계적인 고정방법과 일반 스틸볼트보다 효율적인 방법이 될 수 있음을 확인하였다.
Steel structures are composed of several parts which have reasonable size after the components are manufactured in a plant and delivered to construction fields. The connection is necessary in steel structures based on assembling and it is a major point to test a structure's health. Generally, fricti...
Steel structures are composed of several parts which have reasonable size after the components are manufactured in a plant and delivered to construction fields. The connection is necessary in steel structures based on assembling and it is a major point to test a structure's health. Generally, friction joints using high tension bolts are used in connection of the steel components. Bolt releasing is occurred in the bolted joints by repetition impact loads and vibrating. Also, base metals are eroded in the rain or humid air. Moreover, what is no uniform tension leads to diminish of stability of steel structures because uncertainty of bolt fastening tension produces deflections about ±20%. In this reason, mechanical bolted connection and coating methods are used to prevent bolt releasing in joints of high tension bolts and corrosion damage. However, these skills have not been show successful results. This study pursues to investigate serviceability and overcome the problems which are erosion, uncertainty of fastening and bolt releasing of structural bolted joints using bolt adhesive. Horizontal vibrating test were performed to investigate serviceability. For the external and repeated loads, there was no tension diminishment in M22 steel bolt against vibration over 3million. Using bolt adhesive, a value of breaking torque was increased and a releasing torque that is not occurred in mechanical method was generated. Moreover, it is not affected by worker's skill because application is easy, and that the range of torque coefficient (k) is smaller than of a type bolt means uniform tension could be earn by even fastening torque since the bolt adhesive plays in lubrication. in high temperature strength test, the preservation of breaking torque in M22 steel bolt was not change to 40℃ and it was maintained over 75% until 100℃. In temperature impact test, the breaking torque was sustained over 75% raging form -40℃ to 120℃, and it was supported over 50% in ultimate temperature impact raging form -40℃ to 150℃. In chemical resistance test, the breaking torques of M22 steel bolt exposed in machine oil, gasoline, ethanol, acetone and 5% saline during 5000hr individually were maintained over 95% of initial values. In conclusion, bolt adhesive connection method could be more effective than mechanical method or steel connection since the variation of torque coefficient (k) is reduced and the probability of releasing and joint erosion are decreased.
Steel structures are composed of several parts which have reasonable size after the components are manufactured in a plant and delivered to construction fields. The connection is necessary in steel structures based on assembling and it is a major point to test a structure's health. Generally, friction joints using high tension bolts are used in connection of the steel components. Bolt releasing is occurred in the bolted joints by repetition impact loads and vibrating. Also, base metals are eroded in the rain or humid air. Moreover, what is no uniform tension leads to diminish of stability of steel structures because uncertainty of bolt fastening tension produces deflections about ±20%. In this reason, mechanical bolted connection and coating methods are used to prevent bolt releasing in joints of high tension bolts and corrosion damage. However, these skills have not been show successful results. This study pursues to investigate serviceability and overcome the problems which are erosion, uncertainty of fastening and bolt releasing of structural bolted joints using bolt adhesive. Horizontal vibrating test were performed to investigate serviceability. For the external and repeated loads, there was no tension diminishment in M22 steel bolt against vibration over 3million. Using bolt adhesive, a value of breaking torque was increased and a releasing torque that is not occurred in mechanical method was generated. Moreover, it is not affected by worker's skill because application is easy, and that the range of torque coefficient (k) is smaller than of a type bolt means uniform tension could be earn by even fastening torque since the bolt adhesive plays in lubrication. in high temperature strength test, the preservation of breaking torque in M22 steel bolt was not change to 40℃ and it was maintained over 75% until 100℃. In temperature impact test, the breaking torque was sustained over 75% raging form -40℃ to 120℃, and it was supported over 50% in ultimate temperature impact raging form -40℃ to 150℃. In chemical resistance test, the breaking torques of M22 steel bolt exposed in machine oil, gasoline, ethanol, acetone and 5% saline during 5000hr individually were maintained over 95% of initial values. In conclusion, bolt adhesive connection method could be more effective than mechanical method or steel connection since the variation of torque coefficient (k) is reduced and the probability of releasing and joint erosion are decreased.
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