석굴암은 서기 774년 통일신라의 재상 김대성이 20여년의 공사 끝에 창건되었으며 구체적으로 설계하고 시공한 사람이 누구였는지도 알 수가 없는데 고려시대나 조선시대 등의 역사를 거치면서 기록에 남아 있는 흔적과 1913년부터 1923년까지 일제강점기에 의한 3차례의 걸친 대대적인 해체보수를 하면서 남긴 기록으로 그 구조가 짐작 될 뿐이다.
석굴암의 가장 큰 특징은 비단을 짜는 것과 같은 감실을 조성하고 있는데 과거 중국이나 인도의 석굴은 모두 자연의 암벽을 뚫어서 내부 공간을 만들거나, 긴 세월에 걸쳐 같은 장소에 여러 개의 석굴을 만들어 완성한 것에 비해서 석굴암은 크고 작은 여러 모양의 화강암을 재료를 이용하여 차례로 쌓아올려 인공적으로 석굴을 조성하고 있는 것이다.
석굴암의 평면구성은 전실, 통로, 주실로 이루어져 있고 전실에는 팔부중상과 금강역사상이 있으며. 사천왕상이 지키는 통로를 지나면 돔형의 ...
석굴암은 서기 774년 통일신라의 재상 김대성이 20여년의 공사 끝에 창건되었으며 구체적으로 설계하고 시공한 사람이 누구였는지도 알 수가 없는데 고려시대나 조선시대 등의 역사를 거치면서 기록에 남아 있는 흔적과 1913년부터 1923년까지 일제강점기에 의한 3차례의 걸친 대대적인 해체보수를 하면서 남긴 기록으로 그 구조가 짐작 될 뿐이다.
석굴암의 가장 큰 특징은 비단을 짜는 것과 같은 감실을 조성하고 있는데 과거 중국이나 인도의 석굴은 모두 자연의 암벽을 뚫어서 내부 공간을 만들거나, 긴 세월에 걸쳐 같은 장소에 여러 개의 석굴을 만들어 완성한 것에 비해서 석굴암은 크고 작은 여러 모양의 화강암을 재료를 이용하여 차례로 쌓아올려 인공적으로 석굴을 조성하고 있는 것이다.
석굴암의 평면구성은 전실, 통로, 주실로 이루어져 있고 전실에는 팔부중상과 금강역사상이 있으며. 사천왕상이 지키는 통로를 지나면 돔형의 천정을 잇는 원형공간인 주실 중앙에 석가모니본존불과 둥근 벽면엔 문수보살, 보현보살, 제석천, 범천, 십일면관음보살, 십대제자상 등의 부조가 질서 정연하게 배치되어 있다.
석굴에는 본존불을 비롯해 모두 40구의 불상이 조각되었으나, 감실의 보살상 2구가 분실되는 바람에 지금은 38구가 남아 있는데, 불상 개개의 세련된 조각기법과 상 크기의 알맞은 비례 배분, 부드러운 조형성, 감도는 숭고한 종교정신 등으로 인해 불상 전체는 하나의 조화롭고 완벽한 불교세계를 이루고 있다.
가장 예술적인 가치가 뛰어난 중앙의 본존불은 빛과 위치에 따라 그 인상이 달리 보이며 눈은 반쯤 뜬 단아한 모습이면서도 눈 꼬리가 올라가 근엄함을 지니고 있지만, 약간 숙인 얼굴과 팽창된 얼굴의 부피감으로 침잠된 명상의 눈길도 보여 진다. 이마의 중앙에는 수정과 황금으로 장식된 백호가 있었고 목에는 삼도의 부드러운 조각선이 있고 넓게 벌어진 두 어깨와 가슴의 알맞은 융기는 매우 당당한 자태를 보인다. 항마촉지인(왼손은 손바닥을 위로 하여 결가부좌한 다리 가운데 놓고 오른 손은 무릎 위에 늘어뜨려 다섯 손가락은 편 모양)의 자세로 오른손의 두 번째 손가락을 다음 손가락 위에 반쯤 겹쳐서 태산 같은 부동자세에 가벼운 운동감을 잃지 않는 것에서 신라 석공의 뛰어난 솜씨를 엿볼 수 있다.
벽면 부조 중 가장 입체적이고 섬세한 십일면관음보살의 위치는 본존불 바로 뒤에 있어 석가모니의 자비심을 상징하는 십일면관음보살과 석가를 일치시키려는 의도로 불교의 주요교리에 의해 계획된 것으로 보인다.
석굴암은 5세기 중엽에 조영된 중국의 윈강석굴과 7세기 초 고구려의 승려 담징이 일본에 건너가 법륭사에 남긴 불화와 더불어 ‘동양 3대 문화재’의 하나로도 꼽히는데 석굴암이 지니고 있는 독창성과 보편적 가치가 인정되어 1996년에는 ‘세계문화유산’으로 정식 등재되었고, 이러한 석굴암은 분명 우리의 최상급 보물인 국보 제24호이며 세계인들의 공동 문화유산이다. 그럼에도 불구하고 우리는 그 보존을 소홀히 해왔으며 아직 미제의 과제들을 남겨놓고 있으니 자성하지 않을 수 없으며 그동안 몇 차례의 보수공사를 하면서 범한 오류들은 석굴암의 보존에 심각한 문제점을 유발시키고 있다.
석굴암은 고도로 발달한 수학에 기초하여 치밀하게 설계된 세계사에 유례가 없는 구조를 하고 있으며 또한 완벽한 기술을 바탕으로 화강암에 훌륭하게 완성한 조각과 대표적인 불상이 모두 망라되어 있다.
석굴암은 서기 774년 통일신라의 재상 김대성이 20여년의 공사 끝에 창건되었으며 구체적으로 설계하고 시공한 사람이 누구였는지도 알 수가 없는데 고려시대나 조선시대 등의 역사를 거치면서 기록에 남아 있는 흔적과 1913년부터 1923년까지 일제강점기에 의한 3차례의 걸친 대대적인 해체보수를 하면서 남긴 기록으로 그 구조가 짐작 될 뿐이다.
석굴암의 가장 큰 특징은 비단을 짜는 것과 같은 감실을 조성하고 있는데 과거 중국이나 인도의 석굴은 모두 자연의 암벽을 뚫어서 내부 공간을 만들거나, 긴 세월에 걸쳐 같은 장소에 여러 개의 석굴을 만들어 완성한 것에 비해서 석굴암은 크고 작은 여러 모양의 화강암을 재료를 이용하여 차례로 쌓아올려 인공적으로 석굴을 조성하고 있는 것이다.
석굴암의 평면구성은 전실, 통로, 주실로 이루어져 있고 전실에는 팔부중상과 금강역사상이 있으며. 사천왕상이 지키는 통로를 지나면 돔형의 천정을 잇는 원형공간인 주실 중앙에 석가모니본존불과 둥근 벽면엔 문수보살, 보현보살, 제석천, 범천, 십일면관음보살, 십대제자상 등의 부조가 질서 정연하게 배치되어 있다.
석굴에는 본존불을 비롯해 모두 40구의 불상이 조각되었으나, 감실의 보살상 2구가 분실되는 바람에 지금은 38구가 남아 있는데, 불상 개개의 세련된 조각기법과 상 크기의 알맞은 비례 배분, 부드러운 조형성, 감도는 숭고한 종교정신 등으로 인해 불상 전체는 하나의 조화롭고 완벽한 불교세계를 이루고 있다.
가장 예술적인 가치가 뛰어난 중앙의 본존불은 빛과 위치에 따라 그 인상이 달리 보이며 눈은 반쯤 뜬 단아한 모습이면서도 눈 꼬리가 올라가 근엄함을 지니고 있지만, 약간 숙인 얼굴과 팽창된 얼굴의 부피감으로 침잠된 명상의 눈길도 보여 진다. 이마의 중앙에는 수정과 황금으로 장식된 백호가 있었고 목에는 삼도의 부드러운 조각선이 있고 넓게 벌어진 두 어깨와 가슴의 알맞은 융기는 매우 당당한 자태를 보인다. 항마촉지인(왼손은 손바닥을 위로 하여 결가부좌한 다리 가운데 놓고 오른 손은 무릎 위에 늘어뜨려 다섯 손가락은 편 모양)의 자세로 오른손의 두 번째 손가락을 다음 손가락 위에 반쯤 겹쳐서 태산 같은 부동자세에 가벼운 운동감을 잃지 않는 것에서 신라 석공의 뛰어난 솜씨를 엿볼 수 있다.
벽면 부조 중 가장 입체적이고 섬세한 십일면관음보살의 위치는 본존불 바로 뒤에 있어 석가모니의 자비심을 상징하는 십일면관음보살과 석가를 일치시키려는 의도로 불교의 주요교리에 의해 계획된 것으로 보인다.
석굴암은 5세기 중엽에 조영된 중국의 윈강석굴과 7세기 초 고구려의 승려 담징이 일본에 건너가 법륭사에 남긴 불화와 더불어 ‘동양 3대 문화재’의 하나로도 꼽히는데 석굴암이 지니고 있는 독창성과 보편적 가치가 인정되어 1996년에는 ‘세계문화유산’으로 정식 등재되었고, 이러한 석굴암은 분명 우리의 최상급 보물인 국보 제24호이며 세계인들의 공동 문화유산이다. 그럼에도 불구하고 우리는 그 보존을 소홀히 해왔으며 아직 미제의 과제들을 남겨놓고 있으니 자성하지 않을 수 없으며 그동안 몇 차례의 보수공사를 하면서 범한 오류들은 석굴암의 보존에 심각한 문제점을 유발시키고 있다.
석굴암은 고도로 발달한 수학에 기초하여 치밀하게 설계된 세계사에 유례가 없는 구조를 하고 있으며 또한 완벽한 기술을 바탕으로 화강암에 훌륭하게 완성한 조각과 대표적인 불상이 모두 망라되어 있다.
Seokuram was established after the construction of 20 years or so by premier Dae Seong Kim of unified Shilla in 774 A. D and nobody knows the specific person who has designed and built it. Its structure is merely guessed with the records remained occasionally by going through Goryeo or Joseon, etc a...
Seokuram was established after the construction of 20 years or so by premier Dae Seong Kim of unified Shilla in 774 A. D and nobody knows the specific person who has designed and built it. Its structure is merely guessed with the records remained occasionally by going through Goryeo or Joseon, etc and by going through extensive dismantling over 3 occasions from 1913 to 1923.
The biggest feature of Seokuram is that it forms a shrine such as weaving silk fabrics and in contrast to the stone caves of China or India made in the past by piercing natural rocks to make internal room or completing them by making many stone caves at the same site over long period of time, Seokuram is forming the stone cave artificially as granite materials of various small and large shapes are used to build them up in order.
The plane structure of Seokuram is that it is consisted of front room, passage and main room. At the front room, there is "Eight Guardian Demons" statue and Kumgang Yeoksa statue at the front room. Passing through the passage guarded by Four Guardian statue, the main Buddha statue at the center of main room which a circular room, the Bodhisattva of wisdom, Samantabhadra, Sakra devnm Indra, Daebeomcheon, the Eleven Sided Buddhist Goddess of Mercy and the sculpture of ten disciples are placed orderly at the round wall.
Although 40 Buddhist images are carved at the stone cave including the principal image, while 38 outfits are remaining because 2 outfits Buddhist outfits at the shrine have been lost. The overall Buddhist image is forming one harmonious and complete Buddhist realm due to refined sculpture technique and proper proportional distribution of each Buddhist image and sensitive lofty religious spirit, etc.
The main Buddha statue at the center with the most exceptional artistic value changes its impression depending on the light and its position. while the eye has an elegant looks of being about half open and carries gravity because the end of eyes has been lifted up, but the gaze of engrossed contemplation is also seen with the face which is hanging down a little and the bulky sense of expanded face. There was a white tiger decorated with crystal and gold at the center of forehead, has tender three way carved line on the neck and the suitable sharp rise of two shoulders that are wide apart and the chest are showing a very dignified figure. We can see the remarkable skill of stone cutting in Shilla in that a light sense of motion isn't lost at an immobile posture like a great mountain as the second finger of the right hand is half overlapped onto the next finger with the posture of Hangmachokjiin (The shape of having the palm of left hand upwards to place it between crossed legs five fingers unfolded by spreading the right hand above the knee).
The position of Eleven Sided Buddhist Goddess of Mercy which is the most three dimensional and delicate among wall carvings is right behind the main Buddha statue so that it seems to be planned by main doctrine of Buddhism with the intension of matching Eleven Sided Buddhist Goddess of Mercy symbolizing the mercy of Buddha with the Buddha himself.
Seokuram is recognized as one of '3 cultural assets of the East' along with Wingang Stone Cave of China built during the middle period of fifth century and the Buddhist painting which the monk of Goguryeo called Danjing had left in Japan at the beginning of the seventh century. As the uniqueness and universal value which Seokuram has was recognized to be registered as the 'world's cultural asset' in 1996 and this Seokuram is clearly the national treasure No. 24 which is our treasure of highest grade and also is the public cultural asset for the people all over the world. Despite this fact, we have been neglecting its preservation until now and still leaving behind unfinished problems. So we must examine ourselves and errors we have committed by performing several repair constructions so far is causing serious problems in the preservation of Seokuram.
Seokuram forms the structure which is unprecedented in the world history as it was designed delicately based on highly developed mathematics. Also based on perfect technology, the remarkably completed sculptures and representational Buddhist images are all included in the granite.
Seokuram was established after the construction of 20 years or so by premier Dae Seong Kim of unified Shilla in 774 A. D and nobody knows the specific person who has designed and built it. Its structure is merely guessed with the records remained occasionally by going through Goryeo or Joseon, etc and by going through extensive dismantling over 3 occasions from 1913 to 1923.
The biggest feature of Seokuram is that it forms a shrine such as weaving silk fabrics and in contrast to the stone caves of China or India made in the past by piercing natural rocks to make internal room or completing them by making many stone caves at the same site over long period of time, Seokuram is forming the stone cave artificially as granite materials of various small and large shapes are used to build them up in order.
The plane structure of Seokuram is that it is consisted of front room, passage and main room. At the front room, there is "Eight Guardian Demons" statue and Kumgang Yeoksa statue at the front room. Passing through the passage guarded by Four Guardian statue, the main Buddha statue at the center of main room which a circular room, the Bodhisattva of wisdom, Samantabhadra, Sakra devnm Indra, Daebeomcheon, the Eleven Sided Buddhist Goddess of Mercy and the sculpture of ten disciples are placed orderly at the round wall.
Although 40 Buddhist images are carved at the stone cave including the principal image, while 38 outfits are remaining because 2 outfits Buddhist outfits at the shrine have been lost. The overall Buddhist image is forming one harmonious and complete Buddhist realm due to refined sculpture technique and proper proportional distribution of each Buddhist image and sensitive lofty religious spirit, etc.
The main Buddha statue at the center with the most exceptional artistic value changes its impression depending on the light and its position. while the eye has an elegant looks of being about half open and carries gravity because the end of eyes has been lifted up, but the gaze of engrossed contemplation is also seen with the face which is hanging down a little and the bulky sense of expanded face. There was a white tiger decorated with crystal and gold at the center of forehead, has tender three way carved line on the neck and the suitable sharp rise of two shoulders that are wide apart and the chest are showing a very dignified figure. We can see the remarkable skill of stone cutting in Shilla in that a light sense of motion isn't lost at an immobile posture like a great mountain as the second finger of the right hand is half overlapped onto the next finger with the posture of Hangmachokjiin (The shape of having the palm of left hand upwards to place it between crossed legs five fingers unfolded by spreading the right hand above the knee).
The position of Eleven Sided Buddhist Goddess of Mercy which is the most three dimensional and delicate among wall carvings is right behind the main Buddha statue so that it seems to be planned by main doctrine of Buddhism with the intension of matching Eleven Sided Buddhist Goddess of Mercy symbolizing the mercy of Buddha with the Buddha himself.
Seokuram is recognized as one of '3 cultural assets of the East' along with Wingang Stone Cave of China built during the middle period of fifth century and the Buddhist painting which the monk of Goguryeo called Danjing had left in Japan at the beginning of the seventh century. As the uniqueness and universal value which Seokuram has was recognized to be registered as the 'world's cultural asset' in 1996 and this Seokuram is clearly the national treasure No. 24 which is our treasure of highest grade and also is the public cultural asset for the people all over the world. Despite this fact, we have been neglecting its preservation until now and still leaving behind unfinished problems. So we must examine ourselves and errors we have committed by performing several repair constructions so far is causing serious problems in the preservation of Seokuram.
Seokuram forms the structure which is unprecedented in the world history as it was designed delicately based on highly developed mathematics. Also based on perfect technology, the remarkably completed sculptures and representational Buddhist images are all included in the granite.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.