1959년 『현대문학』10월호에 발표한 이범선의 단편소설「오발탄」은 분단과 6·25전쟁의 상처를 가족사 안에서 그려낸 전후소설의 대표작이다.
‘가장의 책임의식으로 절망에 차 있는 장남’ 주인공 철호와 불행한 그 가족의 현실을 고발하고 있어, 가장의 실직이 가정 파탄으로 이어지는 현재의 심각한 사회를 읽는 데 여전히 유효하다. 이에「오발탄」이라는 한 작품을 통해 ‘가족의식 문제’를 중점적으로 살펴보았다.
그리하여 이 논문은 가장(家長)으로서의 압박감 즉 가부장제사회로부터 내면화된 장남가장의 역할의식, 이 책임수...
1959년 『현대문학』10월호에 발표한 이범선의 단편소설「오발탄」은 분단과 6·25전쟁의 상처를 가족사 안에서 그려낸 전후소설의 대표작이다.
‘가장의 책임의식으로 절망에 차 있는 장남’ 주인공 철호와 불행한 그 가족의 현실을 고발하고 있어, 가장의 실직이 가정 파탄으로 이어지는 현재의 심각한 사회를 읽는 데 여전히 유효하다. 이에「오발탄」이라는 한 작품을 통해 ‘가족의식 문제’를 중점적으로 살펴보았다.
그리하여 이 논문은 가장(家長)으로서의 압박감 즉 가부장제사회로부터 내면화된 장남가장의 역할의식, 이 책임수행을 위한 생존경쟁의 장에서 성공적인 적자가 못 된다는 무능함과 무력함에 대한 자의식, 자신은 내핍하면서 가족부양에 힘쓰지만 가족의 경제적 필요를 충족시킬 수 없는 실패감을 고발하고 있음을 규명하였다.
먼저,「오발탄」의 구조를 분석하였다.
주인공 철호가 점심을 못 먹어 허기진 채 사무실에 앉아 있는 장면의 도입을 기점으로 하여 크게 두 부분으로 구분할 수 있다. 그 하나가 저녁 이후 가족들이 잠드는 밤중까지의 하루 이야기이고, 다른 하나가 또 다른 어떤 날의 오후부터 저녁 무렵까지가 이차적 이야기이다. 전자를 1부로 후자를 2부로 명하여 주제와 갖는 의미를 밝혔다. 1부는 등장인물과 근원상황 제시이고 2부는 가족에게 일어나는 강렬한 사건의 이야기로 구성되어 있었다. 서로 다른 두 날의 도입부 첫 문단에서 철호의 허기에 대한 기술로 시작된다. 이 반복은 소설 전편을 꿰뚫는 가족의 경제적 빈곤과 빈곤에 따른 결핍상태를 상징적으로 보여준다. 가족 개개인이 처한 비극적 처지와 불행은 결국 철호에게로 집중되어 가부장적 가족의식에서 헤어날 수 없게 한다. 이것은 소설의 구조나 시점에서도 철호에게로 집중되는 형식미와 상호조응되고 있음을 알 수 있게 하였다.
또한 소설 전편을 통해 발단의 첫 문단에서 고하는 철호의 ‘갈 데 없음’과 결말부의 마지막 장면 택시 안에서의 ‘갈 데 없음’과 상응하여 수미상관의 강조점을 이룬다. 이는 가족 어느 누구에게도 돌아가고 싶어 하지 않음이며 곧 장남 가장으로서의 역할 도피 심리라는 심층적 의미 규명으로 이어짐을 뜻한다. ‘갈 데 없음’의 반복은 주제의 강화와 구조의 단단함과 수미상관의 구조적 형식미를 보여주었다.
다음은 구조를 바탕으로 가족 공동체의 파탄과 장남 가장의 좌절 의식을 살폈다. 세부적으로 전후 혼란의 시대와 실종된 윤리 의식이 전통적으로 유지해온 가족 가치관의 위기로 나타나는 징후와 이런 상황에서 가장으로서의 책무와 중압감 그로 인한 패배와 좌절을 진술하였다. 아울러 사회적 행위 참여를 하는 장남 철호와 차남 영호, 여동생 명숙의 책무와 억압을 가족 구성원으로서 갖는 위치에 따라 살펴보았다. 그리하여 전후 혼란의 시대와 윤리 부재가 가족 공동체 파탄으로 나타나며, 이러한 위기 상황은 철호로 하여금 빈곤을 해결할 수 없는 무능한 장남 가장이라는 자의식을 강조하는 역할을 함을 볼 수 있었다. ‘갈 데도 없’이 사무실에 앉아 있던 그가 손을 씻다가 대야 밑바닥에서 한 원시인 사나이의 환영을 보는 초반부부터 그 점은 여실히 뒷받침 된다. 그 원시인 사나이는 ‘동굴 속에 남겨 두고 나온 식구들을 위하여 온종일 숲 속을 맨발로 헤매고 다니던 사나이’이며, 그러한 자의식의 표상이 다름 아닌 철호 자신이었다. 그런 그에게 가족구성원 하나하나는 부담으로 작용하였고 철호나 철호의 가족을 보는 ‘객관적 감평’을 제공해주는 ‘타인의 시선’ 은 가장의 역할의식을 새삼 강하게 일깨우는 자극제 역할을 하였다.
가계의 궁핍에 봉착하여 가부장제의 붕괴가 진행되고 있는 가족이면서도 내면화된 가부장제를 극복할 수도 없고 그런 가운데 이미 패배의식으로 지쳐 있었던 가장의 어디로도 갈 바를 알 수 없어 하는 결말은 가족에 대한 책임의식으로부터의 일탈을 보여주었다.
남동생 영호와 여동생 명숙도 가족 부양과 책무의 압박을 심각하게 견디고 있었으며, 그 누구보다 장남 철호가 받는 가장으로서의 내면화된 중압감은 작품 전편을 시종 해방불가능성의 정서로 관통하고 있었다.
결국「오발탄」에는 열악한 가계 상황하에서 가족 부양과 책임이라는 ‘가족의식’이 무겁게 자리잡고 있었다. 특히 기득권을 누리는 권위적인 아버지 대신, 너무 많은 ‘해야 할 구실’에 시달려온 장남 가장의 지쳐 있는 내면풍경, 마침내 가족의 큰 변고를 만나 빈사 상태가 되는 비극과 패배의식의 이야기였다.
1959년 『현대문학』10월호에 발표한 이범선의 단편소설「오발탄」은 분단과 6·25전쟁의 상처를 가족사 안에서 그려낸 전후소설의 대표작이다.
‘가장의 책임의식으로 절망에 차 있는 장남’ 주인공 철호와 불행한 그 가족의 현실을 고발하고 있어, 가장의 실직이 가정 파탄으로 이어지는 현재의 심각한 사회를 읽는 데 여전히 유효하다. 이에「오발탄」이라는 한 작품을 통해 ‘가족의식 문제’를 중점적으로 살펴보았다.
그리하여 이 논문은 가장(家長)으로서의 압박감 즉 가부장제사회로부터 내면화된 장남가장의 역할의식, 이 책임수행을 위한 생존경쟁의 장에서 성공적인 적자가 못 된다는 무능함과 무력함에 대한 자의식, 자신은 내핍하면서 가족부양에 힘쓰지만 가족의 경제적 필요를 충족시킬 수 없는 실패감을 고발하고 있음을 규명하였다.
먼저,「오발탄」의 구조를 분석하였다.
주인공 철호가 점심을 못 먹어 허기진 채 사무실에 앉아 있는 장면의 도입을 기점으로 하여 크게 두 부분으로 구분할 수 있다. 그 하나가 저녁 이후 가족들이 잠드는 밤중까지의 하루 이야기이고, 다른 하나가 또 다른 어떤 날의 오후부터 저녁 무렵까지가 이차적 이야기이다. 전자를 1부로 후자를 2부로 명하여 주제와 갖는 의미를 밝혔다. 1부는 등장인물과 근원상황 제시이고 2부는 가족에게 일어나는 강렬한 사건의 이야기로 구성되어 있었다. 서로 다른 두 날의 도입부 첫 문단에서 철호의 허기에 대한 기술로 시작된다. 이 반복은 소설 전편을 꿰뚫는 가족의 경제적 빈곤과 빈곤에 따른 결핍상태를 상징적으로 보여준다. 가족 개개인이 처한 비극적 처지와 불행은 결국 철호에게로 집중되어 가부장적 가족의식에서 헤어날 수 없게 한다. 이것은 소설의 구조나 시점에서도 철호에게로 집중되는 형식미와 상호조응되고 있음을 알 수 있게 하였다.
또한 소설 전편을 통해 발단의 첫 문단에서 고하는 철호의 ‘갈 데 없음’과 결말부의 마지막 장면 택시 안에서의 ‘갈 데 없음’과 상응하여 수미상관의 강조점을 이룬다. 이는 가족 어느 누구에게도 돌아가고 싶어 하지 않음이며 곧 장남 가장으로서의 역할 도피 심리라는 심층적 의미 규명으로 이어짐을 뜻한다. ‘갈 데 없음’의 반복은 주제의 강화와 구조의 단단함과 수미상관의 구조적 형식미를 보여주었다.
다음은 구조를 바탕으로 가족 공동체의 파탄과 장남 가장의 좌절 의식을 살폈다. 세부적으로 전후 혼란의 시대와 실종된 윤리 의식이 전통적으로 유지해온 가족 가치관의 위기로 나타나는 징후와 이런 상황에서 가장으로서의 책무와 중압감 그로 인한 패배와 좌절을 진술하였다. 아울러 사회적 행위 참여를 하는 장남 철호와 차남 영호, 여동생 명숙의 책무와 억압을 가족 구성원으로서 갖는 위치에 따라 살펴보았다. 그리하여 전후 혼란의 시대와 윤리 부재가 가족 공동체 파탄으로 나타나며, 이러한 위기 상황은 철호로 하여금 빈곤을 해결할 수 없는 무능한 장남 가장이라는 자의식을 강조하는 역할을 함을 볼 수 있었다. ‘갈 데도 없’이 사무실에 앉아 있던 그가 손을 씻다가 대야 밑바닥에서 한 원시인 사나이의 환영을 보는 초반부부터 그 점은 여실히 뒷받침 된다. 그 원시인 사나이는 ‘동굴 속에 남겨 두고 나온 식구들을 위하여 온종일 숲 속을 맨발로 헤매고 다니던 사나이’이며, 그러한 자의식의 표상이 다름 아닌 철호 자신이었다. 그런 그에게 가족구성원 하나하나는 부담으로 작용하였고 철호나 철호의 가족을 보는 ‘객관적 감평’을 제공해주는 ‘타인의 시선’ 은 가장의 역할의식을 새삼 강하게 일깨우는 자극제 역할을 하였다.
가계의 궁핍에 봉착하여 가부장제의 붕괴가 진행되고 있는 가족이면서도 내면화된 가부장제를 극복할 수도 없고 그런 가운데 이미 패배의식으로 지쳐 있었던 가장의 어디로도 갈 바를 알 수 없어 하는 결말은 가족에 대한 책임의식으로부터의 일탈을 보여주었다.
남동생 영호와 여동생 명숙도 가족 부양과 책무의 압박을 심각하게 견디고 있었으며, 그 누구보다 장남 철호가 받는 가장으로서의 내면화된 중압감은 작품 전편을 시종 해방불가능성의 정서로 관통하고 있었다.
결국「오발탄」에는 열악한 가계 상황하에서 가족 부양과 책임이라는 ‘가족의식’이 무겁게 자리잡고 있었다. 특히 기득권을 누리는 권위적인 아버지 대신, 너무 많은 ‘해야 할 구실’에 시달려온 장남 가장의 지쳐 있는 내면풍경, 마침내 가족의 큰 변고를 만나 빈사 상태가 되는 비극과 패배의식의 이야기였다.
In 1959, announced by " The Modern Literature" October issue, about Yi Beom Seon's short story, the "Accidetal Firing Bullet". It is the representative work after war, for division, through 6.25 war, Mental sickness within the history of family is drawn. 'By responsibility for the head of family, in...
In 1959, announced by " The Modern Literature" October issue, about Yi Beom Seon's short story, the "Accidetal Firing Bullet". It is the representative work after war, for division, through 6.25 war, Mental sickness within the history of family is drawn. 'By responsibility for the head of family, in despair, the eldest son', by prosecution the main character and his unhappy family reality, as the unemployment for the head of a family cause the family bankrupt, for the reading serious society, as it used to be, it is effective. In this case, through one work of the "Accidental Firing Bullet", the 'family consciousness problem' is mainly treated. Therefore, in this study, the mental pressure as a head of a family, namely, from the patriarchy system society, the internalized the eldest son's, in the head of a family, about the role consciousness, for accomplishing this responsibility, in the field of survival competition, as not becoming the successful fittiest, at the self consciosness of disability and non-powerful ability. In spite of his non- spending money, for the effort of family supprting, by prosecution the failure of dissatisfaction for economic necessity, it is investigated.
At first, the plot of the "Accidental Firing Bullet" is, displaying method, analyyzed. For the main character Cheol-Ho, not having lunch, in the condition of hunger, at the beginning by introduction the scene of sitting in his office, largely, it is classified by two parts, one of it, after dinner, one day story till the family is sleeping at midnight, another of it, also different a certain day, the second story from afternoon to near evening. The former is the first part. The latter is the second part. In the first part, presenting character and near-far conditioned is represented. In the second part, strong event story about the accident for a family is drawn. Each other at the beginning for the first paragraph, begins Cheol-Ho's hunger description. In this repetition through the grasping the whole parts of the novel, about the family's economic peverty and according to poverty, it symbolizes the poor condition. The tragedic position and unhappiness the family is facing, in the end, all of the things, centered on Cheol-Ho, he cannot escape from the patriarchy family consciousness. In this, about the novel's construction and timing, Cheol-Ho's formative beauty, beginning-end co-relation response is sidcovered. Also, through the whole parts of the novel, the first paragraph of the event beginning, warned Cheol-Ho's 'go nowhere' and at the conclusion part, at the last scene, in a taxi, he has 'no place to go' is matched each other and it is emphasized first and end harmony. For this meaning, for the returning, every of the family is hated, as the eldest son of the head in a family, as a role avoidance psychology, the deepeded meaning investigation is made. The repetition of ' no place to go' is the topic reinfocement and the construction solidity and head-tail co-relation composition, and the formative beauty is shown. The next, on the basis of construction, both family cooperative body and the eldest son as the head of the family is considered. To the core, after war, as chaos age and the missed traditional ethical consciousness, the family value crisis is shown. In this condition as a head of the family, the responsibility and mental pressure is higher. As a result of this, the failure and frustration is described. In addition, as a social participting behavior, the eldest son, Cheol-Ho, and the next eldest son, Young-Ho, his sister, Myeong-Sook, feel the responsibility and mental pressure as members of family. The given position is investigated. Therefore, after war, in the chaos age and the absence of ethics, family cooperative body go bankrupt. About the crisis condition like this, for Cheol-Ho's position, as the poverty cannot be settled. It is emphsized about the disability of the eldest son. Centered on self-consciousness role is shown. When he sits in his office in the condition of ' have no place to go', he feels non-mindedness. As he washes his hands, he show a primitive man illusion from the bottom of the basin. it means clear symbol. The primitive man, who is left his family in the cave, for the family, he wanders in the forest, bare-foot, all day long, the symbol of self-consciousness is Cheol-Ho himself. Such a condition, every members of the family operate the burden. 'The objective criticism' for Cheol-Ho and his family, 'the other's vision is added, about the role emphasis for the head of family, it is a strong awakening stimulation. In the face of family life poverty, in the course of corruption for the patriarchy family system, internalized patriarchy system cannot be overcome. In the middle this, the tired head of family filled with failure consciousness, not knowing where to go, at the conclusion, the responsibility consciousness about family is shown as a escaping means. Both the younger male brother, Young-Ho and his sister, Myeong-Sook, the resposibility and mental pressure for the family supporting is severely endured. More than anyone else, for the eldest son Cheol-Ho, given the internalized mental pressure as a head of the family, through the whole parts of the work, invariably, impossibiliof freedom is emotionally in a one line. In the end, about the "Accidental Firing Bullet", under the worst family life condition, for the family supporting and responsibility, 'family consciousness' is heavily rooted. In particular, instead of authoritative father who enjoys given powerful privilege, for the eldest son of the head of the family, tired of many more 'the role must be done' as the internal scenery, in the end, in the face of big change, becoming near-died conditioning tragedy and failure consciousness story is made.
In 1959, announced by " The Modern Literature" October issue, about Yi Beom Seon's short story, the "Accidetal Firing Bullet". It is the representative work after war, for division, through 6.25 war, Mental sickness within the history of family is drawn. 'By responsibility for the head of family, in despair, the eldest son', by prosecution the main character and his unhappy family reality, as the unemployment for the head of a family cause the family bankrupt, for the reading serious society, as it used to be, it is effective. In this case, through one work of the "Accidental Firing Bullet", the 'family consciousness problem' is mainly treated. Therefore, in this study, the mental pressure as a head of a family, namely, from the patriarchy system society, the internalized the eldest son's, in the head of a family, about the role consciousness, for accomplishing this responsibility, in the field of survival competition, as not becoming the successful fittiest, at the self consciosness of disability and non-powerful ability. In spite of his non- spending money, for the effort of family supprting, by prosecution the failure of dissatisfaction for economic necessity, it is investigated.
At first, the plot of the "Accidental Firing Bullet" is, displaying method, analyyzed. For the main character Cheol-Ho, not having lunch, in the condition of hunger, at the beginning by introduction the scene of sitting in his office, largely, it is classified by two parts, one of it, after dinner, one day story till the family is sleeping at midnight, another of it, also different a certain day, the second story from afternoon to near evening. The former is the first part. The latter is the second part. In the first part, presenting character and near-far conditioned is represented. In the second part, strong event story about the accident for a family is drawn. Each other at the beginning for the first paragraph, begins Cheol-Ho's hunger description. In this repetition through the grasping the whole parts of the novel, about the family's economic peverty and according to poverty, it symbolizes the poor condition. The tragedic position and unhappiness the family is facing, in the end, all of the things, centered on Cheol-Ho, he cannot escape from the patriarchy family consciousness. In this, about the novel's construction and timing, Cheol-Ho's formative beauty, beginning-end co-relation response is sidcovered. Also, through the whole parts of the novel, the first paragraph of the event beginning, warned Cheol-Ho's 'go nowhere' and at the conclusion part, at the last scene, in a taxi, he has 'no place to go' is matched each other and it is emphasized first and end harmony. For this meaning, for the returning, every of the family is hated, as the eldest son of the head in a family, as a role avoidance psychology, the deepeded meaning investigation is made. The repetition of ' no place to go' is the topic reinfocement and the construction solidity and head-tail co-relation composition, and the formative beauty is shown. The next, on the basis of construction, both family cooperative body and the eldest son as the head of the family is considered. To the core, after war, as chaos age and the missed traditional ethical consciousness, the family value crisis is shown. In this condition as a head of the family, the responsibility and mental pressure is higher. As a result of this, the failure and frustration is described. In addition, as a social participting behavior, the eldest son, Cheol-Ho, and the next eldest son, Young-Ho, his sister, Myeong-Sook, feel the responsibility and mental pressure as members of family. The given position is investigated. Therefore, after war, in the chaos age and the absence of ethics, family cooperative body go bankrupt. About the crisis condition like this, for Cheol-Ho's position, as the poverty cannot be settled. It is emphsized about the disability of the eldest son. Centered on self-consciousness role is shown. When he sits in his office in the condition of ' have no place to go', he feels non-mindedness. As he washes his hands, he show a primitive man illusion from the bottom of the basin. it means clear symbol. The primitive man, who is left his family in the cave, for the family, he wanders in the forest, bare-foot, all day long, the symbol of self-consciousness is Cheol-Ho himself. Such a condition, every members of the family operate the burden. 'The objective criticism' for Cheol-Ho and his family, 'the other's vision is added, about the role emphasis for the head of family, it is a strong awakening stimulation. In the face of family life poverty, in the course of corruption for the patriarchy family system, internalized patriarchy system cannot be overcome. In the middle this, the tired head of family filled with failure consciousness, not knowing where to go, at the conclusion, the responsibility consciousness about family is shown as a escaping means. Both the younger male brother, Young-Ho and his sister, Myeong-Sook, the resposibility and mental pressure for the family supporting is severely endured. More than anyone else, for the eldest son Cheol-Ho, given the internalized mental pressure as a head of the family, through the whole parts of the work, invariably, impossibiliof freedom is emotionally in a one line. In the end, about the "Accidental Firing Bullet", under the worst family life condition, for the family supporting and responsibility, 'family consciousness' is heavily rooted. In particular, instead of authoritative father who enjoys given powerful privilege, for the eldest son of the head of the family, tired of many more 'the role must be done' as the internal scenery, in the end, in the face of big change, becoming near-died conditioning tragedy and failure consciousness story is made.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.