푸치니는 베르디 이후 이탈리아 오페라의 계보를 잇는 대표적인 작곡가이다. 이 논문은 『라 보엠』에 대한 음악적 표현 방법에 대한 연구와 남녀주인공의 아리아를 통해 푸치니의 작곡 기법과 선율의 전개 등을 알아봄으로써 푸치니의 오페라 『라보엠』의 음악적 가치를 알아보고자 하였다. 먼저 『라보엠』의 연구에 필요한 이론적 배경으로 푸치니의 생애와 그의 작품세계 그리고 그의 오페라의 특징을 알아보았다. 또한 1막 중심으로 남녀주인공의 아리아 중심으로 분석하였다. 남자주인공 로돌포의 아리아 중 ‘그대의 찬 손’(Che gelida manin...
푸치니는 베르디 이후 이탈리아 오페라의 계보를 잇는 대표적인 작곡가이다. 이 논문은 『라 보엠』에 대한 음악적 표현 방법에 대한 연구와 남녀주인공의 아리아를 통해 푸치니의 작곡 기법과 선율의 전개 등을 알아봄으로써 푸치니의 오페라 『라보엠』의 음악적 가치를 알아보고자 하였다. 먼저 『라보엠』의 연구에 필요한 이론적 배경으로 푸치니의 생애와 그의 작품세계 그리고 그의 오페라의 특징을 알아보았다. 또한 1막 중심으로 남녀주인공의 아리아 중심으로 분석하였다. 남자주인공 로돌포의 아리아 중 ‘그대의 찬 손’(Che gelida manina)은 Andante Lento로 작곡되었고 구조는 A-B-C의 3부 형식으로 되어있다. 처음 A부분은 애정을 담고 노래하는 부분이 있으며 그 부분을 반주하는 바이올린 울림이 인상적이고 로돌포의 감미로운 멜로디의 암시로 표현된다. 10마디에서부터 13마디까지의 간주는 14마디에서 노래되는 로돌포의 노랫말에 대한 상황설명을 해 주는 역할을 충분히 해 내고 있다. 26마디부터 로돌포는 자신이 시인이라는 소개를 시작한다. B부분에서는 andante lento로 바뀌고 조성도 d♭에서 a♭으로 전조되어 로돌포의 소개가 본격화 된다. 51마디까지 계속되는 B부분은 51마디 마지막 박자로부터 C부분으로 전환되고 C부분은 Rodolfod의 사랑을 주제로 여러 번 나타나는 중요한 역할을 한다. 62마디부터70마디까지는 미미에게 자신의 소개를 부탁하는 내용의 조용한 선율이 이어진다. 이 아리아는 부드러운 감정에 넘친 극히 아름다운 선율로 이루어지 푸치니뿐만 아니라 다른 오페라의 테너 아리아 중에서도 뛰어난 아리아로 평가되고 있다. 여자주인공 미미의 아리아 중 ‘내 이름은 미미’(Si, Mi chiamano Mimi)는 Andante lento로 작곡되었고 구조는 A-B-C로 되어있다. 여기서는 미미의 생기발랄한 이야기를 묘사하기 위해 속도가 바뀌는데 Allegretto moderato 로 변화된다. 이 곡의 절정을 이루는 B부분에서 미미는 A부분과 전혀 다른 새로운 부분으로써 꽃은 아름다운 꿈처럼 봄의 노래를 들려준다고 말하고 로돌포에게 그런 것을 아느냐고 묻는다. 이때 반주부분에서는 syncopation리듬이 자주 사용되는데 표현력이 풍부한 미미의 성격이 잘 드러나는 곳이기도 하다. 26마디부터는 속도, 박자의 변화와 함께 선율이 잠시 흐르면서 내 이름은 미미이지만 왜 그런지는 잘 모른다고 쓸쓸히 말하고 31마디부터는 다시 경쾌한 분위기로 바뀐다. 이 부분에서는 반주 리듬으로 분산화음적인 Staccato를 사용함으로써 밝은 부위기를 이끌어 준다. 그러나 ‘겨울이 지나가고 봄이 오면 태양은 나의 것 따뜻한 4월의 첫 태양은 나의 것’이라고 감정을 고조시키는데 점층적인 기법으로써 반주의 선율은 상행하고 tenuto를 충분히 사용하여 극에 달한 감정을 표현해준다. 60마디에서는 원래 속도로 되돌아가 고조되었던 감정을 가라앉히고 자신의 생활에 관한 이야기를 한다. 65∼71마디 처음에는 2/4의 piano로 시작되고 66마디에서는 Tempo I의 속도로 D장조이며 4/4박자로 상행하고, 성부의 선율도 차분하다. 67마디부터는 B부분의 감정과 크게 대조를 이룬다. 자신이 만드는 장미는 향기가 없다고 말하고 “이웃이지만 이런 시간에 와서 불편을 끼쳐 미안 하오” 하고 조용히 아리아를 맺는다. 이와 같이 분석한 결과 『라보엠』의 남녀주인공의 아리아들은 서정적이면서도 격정적인 표현력과 아름다운 사랑 고백이 있으며, 곡이 많은 변화가 있음을 알 수 있다. 또한 사실 주의 영향을 받아 비록 어둡고 어려운 현실 상황을 사실적으로 표현하지만 그만의 독특한 개성과 아름다운 선율로 극적이며, 화려한 색채로 이루어 졌음을 알 수 있다.
푸치니는 베르디 이후 이탈리아 오페라의 계보를 잇는 대표적인 작곡가이다. 이 논문은 『라 보엠』에 대한 음악적 표현 방법에 대한 연구와 남녀주인공의 아리아를 통해 푸치니의 작곡 기법과 선율의 전개 등을 알아봄으로써 푸치니의 오페라 『라보엠』의 음악적 가치를 알아보고자 하였다. 먼저 『라보엠』의 연구에 필요한 이론적 배경으로 푸치니의 생애와 그의 작품세계 그리고 그의 오페라의 특징을 알아보았다. 또한 1막 중심으로 남녀주인공의 아리아 중심으로 분석하였다. 남자주인공 로돌포의 아리아 중 ‘그대의 찬 손’(Che gelida manina)은 Andante Lento로 작곡되었고 구조는 A-B-C의 3부 형식으로 되어있다. 처음 A부분은 애정을 담고 노래하는 부분이 있으며 그 부분을 반주하는 바이올린 울림이 인상적이고 로돌포의 감미로운 멜로디의 암시로 표현된다. 10마디에서부터 13마디까지의 간주는 14마디에서 노래되는 로돌포의 노랫말에 대한 상황설명을 해 주는 역할을 충분히 해 내고 있다. 26마디부터 로돌포는 자신이 시인이라는 소개를 시작한다. B부분에서는 andante lento로 바뀌고 조성도 d♭에서 a♭으로 전조되어 로돌포의 소개가 본격화 된다. 51마디까지 계속되는 B부분은 51마디 마지막 박자로부터 C부분으로 전환되고 C부분은 Rodolfod의 사랑을 주제로 여러 번 나타나는 중요한 역할을 한다. 62마디부터70마디까지는 미미에게 자신의 소개를 부탁하는 내용의 조용한 선율이 이어진다. 이 아리아는 부드러운 감정에 넘친 극히 아름다운 선율로 이루어지 푸치니뿐만 아니라 다른 오페라의 테너 아리아 중에서도 뛰어난 아리아로 평가되고 있다. 여자주인공 미미의 아리아 중 ‘내 이름은 미미’(Si, Mi chiamano Mimi)는 Andante lento로 작곡되었고 구조는 A-B-C로 되어있다. 여기서는 미미의 생기발랄한 이야기를 묘사하기 위해 속도가 바뀌는데 Allegretto moderato 로 변화된다. 이 곡의 절정을 이루는 B부분에서 미미는 A부분과 전혀 다른 새로운 부분으로써 꽃은 아름다운 꿈처럼 봄의 노래를 들려준다고 말하고 로돌포에게 그런 것을 아느냐고 묻는다. 이때 반주부분에서는 syncopation리듬이 자주 사용되는데 표현력이 풍부한 미미의 성격이 잘 드러나는 곳이기도 하다. 26마디부터는 속도, 박자의 변화와 함께 선율이 잠시 흐르면서 내 이름은 미미이지만 왜 그런지는 잘 모른다고 쓸쓸히 말하고 31마디부터는 다시 경쾌한 분위기로 바뀐다. 이 부분에서는 반주 리듬으로 분산화음적인 Staccato를 사용함으로써 밝은 부위기를 이끌어 준다. 그러나 ‘겨울이 지나가고 봄이 오면 태양은 나의 것 따뜻한 4월의 첫 태양은 나의 것’이라고 감정을 고조시키는데 점층적인 기법으로써 반주의 선율은 상행하고 tenuto를 충분히 사용하여 극에 달한 감정을 표현해준다. 60마디에서는 원래 속도로 되돌아가 고조되었던 감정을 가라앉히고 자신의 생활에 관한 이야기를 한다. 65∼71마디 처음에는 2/4의 piano로 시작되고 66마디에서는 Tempo I의 속도로 D장조이며 4/4박자로 상행하고, 성부의 선율도 차분하다. 67마디부터는 B부분의 감정과 크게 대조를 이룬다. 자신이 만드는 장미는 향기가 없다고 말하고 “이웃이지만 이런 시간에 와서 불편을 끼쳐 미안 하오” 하고 조용히 아리아를 맺는다. 이와 같이 분석한 결과 『라보엠』의 남녀주인공의 아리아들은 서정적이면서도 격정적인 표현력과 아름다운 사랑 고백이 있으며, 곡이 많은 변화가 있음을 알 수 있다. 또한 사실 주의 영향을 받아 비록 어둡고 어려운 현실 상황을 사실적으로 표현하지만 그만의 독특한 개성과 아름다운 선율로 극적이며, 화려한 색채로 이루어 졌음을 알 수 있다.
Giacomo Puccini is the most representative composer who led the Italian opera after the depth of the Giuseppe Verdi. This thesis is attempted to study the way of the musical expression and to understand the value of 『La Boheme』 with the view point of the composition techniques and the expansion thro...
Giacomo Puccini is the most representative composer who led the Italian opera after the depth of the Giuseppe Verdi. This thesis is attempted to study the way of the musical expression and to understand the value of 『La Boheme』 with the view point of the composition techniques and the expansion through the aria of heroes. First, this thesis is delivered the information of Puccini's life, the world of his master piece and the distinguishing mark of his opera which would be the theoretical background of 『La Boheme』 In addition, this is analyzed more focused on the area of two heroes during the act, One of hero, Rodolfo's aria ‘Che gelida manina' is composed on Andante Lento and The structure is A-B-C form. The first A part contain the sing part which shows their affection and the violin's reverberation is impressive, moreover, it is expressed as a hint given by Rodolfo. The interlude the 10th to the 14th measure is told us the story of Rodolfo’s lyrics. Form the 26th measure, Rodolfo tried to introduce his identity which is a poet. After the part B, this opera is changed to Andante Lento also, The key is changed from D♭ to A♭ that gave us information of who is Rodolfo. The part B does on until the 51st measure and the last time of the 51st measure is changed to C and this part has a major role of Rodolfo's love. From the 62th to 70th measure the heroin, Mimi is finally shown with calm melody. This aria is evaluated as the most beautiful aria among not only Puccini's but also the other's aria for the tenor. Among the Mimi's aria ‘Si, mi chiamano Mimi'is composed on the Andante Lento and the structure is A-B-C. From this part the rhythm changes from Andante Lento to Allegretto Moderato. The climax of this opera is B part; Mimi tells to Rodolfo that the flower let us hear the song of spring as a beautiful dream and asks him that he knows about the truth. In this moment, syncopation rhythm is often used and it is shown her expressive characteristic. From the 26th measure, velocity and the beat is changed and the melody is shortly passed, she says sadly that her name is Mimi and she doesn't know that why her name is Mimi, then, from the 31st measure the opera is changed as a vivid atmosphere. In this part, the Staccato is used as the background rhythm and it leads the bright and vivid surroundings. However, "the sun is mine after the winter and the spring comes, the first sun of warm April is mine"leads the feelings towards the climax while the melody of background music goes to the top and the tenuto is used for the right techniques. At the 60th measure, the opera goes to the normal velocity and the feelings are calmed and tells us that her life. From the 65th to 71st measure, first 2/4 starts with piano while 66th measure starts on Tempo I of velocity and the D♭ key with 4/4 rhythm. From the 67th measure the B part contrasts with the feelings. She says that the rose that she makes has no fragrance and sings "sorry for came by too late even though I am a neighbor" and finishes the aria calmly. As above, the heroes of the 『La Boheme』 have arias which are dramatic and emotional confession of love and it shows that it has many different arias. In addition, the influence of the realism expresses the real life practically, however, this opera is composed with his unique characteristics and the touch of beautiful and dramatic melody.
Giacomo Puccini is the most representative composer who led the Italian opera after the depth of the Giuseppe Verdi. This thesis is attempted to study the way of the musical expression and to understand the value of 『La Boheme』 with the view point of the composition techniques and the expansion through the aria of heroes. First, this thesis is delivered the information of Puccini's life, the world of his master piece and the distinguishing mark of his opera which would be the theoretical background of 『La Boheme』 In addition, this is analyzed more focused on the area of two heroes during the act, One of hero, Rodolfo's aria ‘Che gelida manina' is composed on Andante Lento and The structure is A-B-C form. The first A part contain the sing part which shows their affection and the violin's reverberation is impressive, moreover, it is expressed as a hint given by Rodolfo. The interlude the 10th to the 14th measure is told us the story of Rodolfo’s lyrics. Form the 26th measure, Rodolfo tried to introduce his identity which is a poet. After the part B, this opera is changed to Andante Lento also, The key is changed from D♭ to A♭ that gave us information of who is Rodolfo. The part B does on until the 51st measure and the last time of the 51st measure is changed to C and this part has a major role of Rodolfo's love. From the 62th to 70th measure the heroin, Mimi is finally shown with calm melody. This aria is evaluated as the most beautiful aria among not only Puccini's but also the other's aria for the tenor. Among the Mimi's aria ‘Si, mi chiamano Mimi'is composed on the Andante Lento and the structure is A-B-C. From this part the rhythm changes from Andante Lento to Allegretto Moderato. The climax of this opera is B part; Mimi tells to Rodolfo that the flower let us hear the song of spring as a beautiful dream and asks him that he knows about the truth. In this moment, syncopation rhythm is often used and it is shown her expressive characteristic. From the 26th measure, velocity and the beat is changed and the melody is shortly passed, she says sadly that her name is Mimi and she doesn't know that why her name is Mimi, then, from the 31st measure the opera is changed as a vivid atmosphere. In this part, the Staccato is used as the background rhythm and it leads the bright and vivid surroundings. However, "the sun is mine after the winter and the spring comes, the first sun of warm April is mine"leads the feelings towards the climax while the melody of background music goes to the top and the tenuto is used for the right techniques. At the 60th measure, the opera goes to the normal velocity and the feelings are calmed and tells us that her life. From the 65th to 71st measure, first 2/4 starts with piano while 66th measure starts on Tempo I of velocity and the D♭ key with 4/4 rhythm. From the 67th measure the B part contrasts with the feelings. She says that the rose that she makes has no fragrance and sings "sorry for came by too late even though I am a neighbor" and finishes the aria calmly. As above, the heroes of the 『La Boheme』 have arias which are dramatic and emotional confession of love and it shows that it has many different arias. In addition, the influence of the realism expresses the real life practically, however, this opera is composed with his unique characteristics and the touch of beautiful and dramatic melody.
주제어
#푸치니 오페라 라보엠
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.