본 연구는 정서조절의 결함으로 인해 공격성을 보이는 유아를 대상으로 정서조절 프로그램을 실시하여 유아의 공격성을 감소시키는지를 알아보기 위해 실시되었다. 연구대상은 한국판 아동 및 청소년 행동평가척도(Korean Child Behavior Checklist : K-CBCL)의 ...
본 연구는 정서조절의 결함으로 인해 공격성을 보이는 유아를 대상으로 정서조절 프로그램을 실시하여 유아의 공격성을 감소시키는지를 알아보기 위해 실시되었다. 연구대상은 한국판 아동 및 청소년 행동평가척도(Korean Child Behavior Checklist : K-CBCL)의 공격성 척도에서 70T 이상이고, 정서조절 검사에서 하위 25%에 해당하는 실험사례 3명, 통제사례 3명의 유아였다. 프로그램의 내용은 기본 정서 이해를 바탕으로 정서표현, 감정이입, 대인관계 증진을 통한 정서조절 향상과 놀이의 치료적 요인 중에서 즐거움, 동기유발, 감정발산, 감정조절에 중점을 두었다. 프로그램의 진행은 한 회기 50∼60분, 주 2회, 총 12회기 실시되었다. 연구문제는 첫째, 정서조절 프로그램이 유아의 공격성 감소에 효과가 있는지, 둘째, 정서조절 프로그램이 회기 내 유아의 공격성 감소에 효과가 있는지, 셋째, 일반 장면에서 유아의 공격행동 감소에 효과가 있는지를 알아보는 것이다. 연구방법은 부모보고식 척도(K-CBCL)와 교사보고식 척도(대인관계, 외현화 공격성)를 사전·사후 측정하여 비교하였고 회기 내 유아의 공격행동(대물 공격, 대인 공격, 언어적 공격) 변화를 보기 위해 자유놀이 상황을 20분 녹화하여, 관찰자 1명과 본 연구자가 녹화된 필름을 보고 30초 간격(10초 관찰, 20초 기록)으로 공격행동의 빈도를 체크하였다. 동일한 방법으로 중재 이외 일반 장면에서의 공격행동(대물 공격, 대인 공격, 언어적 공격) 변화를 측정하여 비교하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 정서조절 프로그램은 부모보고식ㆍ교사보고식(대인관계, 외현화 공격성) 공격성을 감소시켰다. 둘째, 정서조절 프로그램은 회기 내 유아의 공격행동(대물 공격, 대인 공격, 언어적 공격)을 감소시켰고, 셋째, 정서조절 프로그램은 일반 장면에서 유아의 공격행동(대물 공격, 대인 공격, 언어적 공격)을 감소시켰다. 따라서 본 연구는 소수사례 실험연구로서 일반화 하는데 제한점은 있으나 정서조절 프로그램이 유아의 공격성을 감소시키는데 효과가 있음을 알 수 있었다.
본 연구는 정서조절의 결함으로 인해 공격성을 보이는 유아를 대상으로 정서조절 프로그램을 실시하여 유아의 공격성을 감소시키는지를 알아보기 위해 실시되었다. 연구대상은 한국판 아동 및 청소년 행동평가척도(Korean Child Behavior Checklist : K-CBCL)의 공격성 척도에서 70T 이상이고, 정서조절 검사에서 하위 25%에 해당하는 실험사례 3명, 통제사례 3명의 유아였다. 프로그램의 내용은 기본 정서 이해를 바탕으로 정서표현, 감정이입, 대인관계 증진을 통한 정서조절 향상과 놀이의 치료적 요인 중에서 즐거움, 동기유발, 감정발산, 감정조절에 중점을 두었다. 프로그램의 진행은 한 회기 50∼60분, 주 2회, 총 12회기 실시되었다. 연구문제는 첫째, 정서조절 프로그램이 유아의 공격성 감소에 효과가 있는지, 둘째, 정서조절 프로그램이 회기 내 유아의 공격성 감소에 효과가 있는지, 셋째, 일반 장면에서 유아의 공격행동 감소에 효과가 있는지를 알아보는 것이다. 연구방법은 부모보고식 척도(K-CBCL)와 교사보고식 척도(대인관계, 외현화 공격성)를 사전·사후 측정하여 비교하였고 회기 내 유아의 공격행동(대물 공격, 대인 공격, 언어적 공격) 변화를 보기 위해 자유놀이 상황을 20분 녹화하여, 관찰자 1명과 본 연구자가 녹화된 필름을 보고 30초 간격(10초 관찰, 20초 기록)으로 공격행동의 빈도를 체크하였다. 동일한 방법으로 중재 이외 일반 장면에서의 공격행동(대물 공격, 대인 공격, 언어적 공격) 변화를 측정하여 비교하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 정서조절 프로그램은 부모보고식ㆍ교사보고식(대인관계, 외현화 공격성) 공격성을 감소시켰다. 둘째, 정서조절 프로그램은 회기 내 유아의 공격행동(대물 공격, 대인 공격, 언어적 공격)을 감소시켰고, 셋째, 정서조절 프로그램은 일반 장면에서 유아의 공격행동(대물 공격, 대인 공격, 언어적 공격)을 감소시켰다. 따라서 본 연구는 소수사례 실험연구로서 일반화 하는데 제한점은 있으나 정서조절 프로그램이 유아의 공격성을 감소시키는데 효과가 있음을 알 수 있었다.
This study was intended to understand whether emotional regulation program has an effect on decreasing young child's aggression, performing the program to children, who showed aggression by the flaw of emotional regulation, for the study. The participants were 6 children, who displayed more than 70T...
This study was intended to understand whether emotional regulation program has an effect on decreasing young child's aggression, performing the program to children, who showed aggression by the flaw of emotional regulation, for the study. The participants were 6 children, who displayed more than 70T in aggression scale in Korean Child Behavior Checklist (K-CBCL) and belonged to the bottom 25% in an emotional regulation test, and they were equally divided into an experimental group and a control group. The program focused on enjoyment, motivation, expressing feelings, controling feelings among the elements of play treatment to raise the ability in controling emotions through the improvement of emotional expression, empathy and interpersonal relationship based on the understanding of basic emotions. The program was conducted for 50-60min. twice a week, and total 12 times. The study addressed the following questions. First, did the program have an effect on the decrease in young child's aggression? Second, did the program have an influence on the decrease in young child's aggression during the program? Third, was an effect on the decrease in young child's aggression found in the general scene? The paper compared pre?post tests of parents-reported K-CBCL and teacher-reported scale (interpersonal relationship, externalized aggression). Also, one observer and the researcher checked out the frequency of young children's aggressive behaviors in every 30 seconds (10 seconds-observation, 20 seconds-recording), watching the film, which recorded free play time for 20 minutes to see whether young children showed changes in their aggressive behaviors (a substitute, a person, linguistic aggression). This method was also used to measure the changes of aggressive behaviors (a substitute, a person, linguistic aggression) in the general scene. The results of this study were as follows: First, emotional regulation program decreased parents-reported and teacher-reported aggression (interpersonal relationship, externalized aggression). Second, emotional regulation program reduced young children's aggressive behaviors (a substitute, a person, linguistic aggression). Third, young child's aggressive behaviors (a substitute, a person, linguistic aggression) in the general scene fell by emotional regulation program. Even though there is a limitation due to a case study design, emotional regulation program proved its effects on decreasing young children's aggression.
This study was intended to understand whether emotional regulation program has an effect on decreasing young child's aggression, performing the program to children, who showed aggression by the flaw of emotional regulation, for the study. The participants were 6 children, who displayed more than 70T in aggression scale in Korean Child Behavior Checklist (K-CBCL) and belonged to the bottom 25% in an emotional regulation test, and they were equally divided into an experimental group and a control group. The program focused on enjoyment, motivation, expressing feelings, controling feelings among the elements of play treatment to raise the ability in controling emotions through the improvement of emotional expression, empathy and interpersonal relationship based on the understanding of basic emotions. The program was conducted for 50-60min. twice a week, and total 12 times. The study addressed the following questions. First, did the program have an effect on the decrease in young child's aggression? Second, did the program have an influence on the decrease in young child's aggression during the program? Third, was an effect on the decrease in young child's aggression found in the general scene? The paper compared pre?post tests of parents-reported K-CBCL and teacher-reported scale (interpersonal relationship, externalized aggression). Also, one observer and the researcher checked out the frequency of young children's aggressive behaviors in every 30 seconds (10 seconds-observation, 20 seconds-recording), watching the film, which recorded free play time for 20 minutes to see whether young children showed changes in their aggressive behaviors (a substitute, a person, linguistic aggression). This method was also used to measure the changes of aggressive behaviors (a substitute, a person, linguistic aggression) in the general scene. The results of this study were as follows: First, emotional regulation program decreased parents-reported and teacher-reported aggression (interpersonal relationship, externalized aggression). Second, emotional regulation program reduced young children's aggressive behaviors (a substitute, a person, linguistic aggression). Third, young child's aggressive behaviors (a substitute, a person, linguistic aggression) in the general scene fell by emotional regulation program. Even though there is a limitation due to a case study design, emotional regulation program proved its effects on decreasing young children's aggression.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.