[학위논문]외식산업에서의 컬러 마케팅효과 및 소비자 호응도 분석 : 패밀리 레스토랑을 중심으로 Analysis of color marketing and customers' restaurant preference in food service industry : focus on family restaurants원문보기
오늘날의 소비자들은 시각적인 감성을 중요시하는 마케팅 상황 속에서 자신들의 감성을 자극하는 제품에 대해 선호하는 구매행동을 보이고 있다. 따라서 기업들은 마케팅 할 때에 제품의 기능과 품질을 강조하던 기존의 마케팅 기법에서 벗어나 소비자들의 감성에 맞는 컬러를 이용한 컬러마케팅이 절실히 필요하게 되었다. 최근 외식 시장은 업체들 간의 치열한 경쟁 속에서 생산자 중심에서 소비자 중심으로 변화하였으며, 이와 같은 시장의 변화는 경영자들에게 소비자들의 마음을 사로잡기 위한 마케팅의 일환으로 시각적인 감성을 자극하는 마케팅을 이용하도록 요구하고 있다. 이에 본 연구에서는 문헌연구를 통하여 ...
오늘날의 소비자들은 시각적인 감성을 중요시하는 마케팅 상황 속에서 자신들의 감성을 자극하는 제품에 대해 선호하는 구매행동을 보이고 있다. 따라서 기업들은 마케팅 할 때에 제품의 기능과 품질을 강조하던 기존의 마케팅 기법에서 벗어나 소비자들의 감성에 맞는 컬러를 이용한 컬러마케팅이 절실히 필요하게 되었다. 최근 외식 시장은 업체들 간의 치열한 경쟁 속에서 생산자 중심에서 소비자 중심으로 변화하였으며, 이와 같은 시장의 변화는 경영자들에게 소비자들의 마음을 사로잡기 위한 마케팅의 일환으로 시각적인 감성을 자극하는 마케팅을 이용하도록 요구하고 있다. 이에 본 연구에서는 문헌연구를 통하여 외식산업과 컬러 마케팅의 역할에 대해 고찰·정리해보고, 소비자들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 특히 패밀리 레스토랑의 상징적인 컬러와 소비자 호응도를 분석함으로써 외식산업에서의 효과적인 컬러 마케팅 활용 방안을 모색하는데 필요한 기초자료를 제공하고자 한다. 이러한 연구과정을 통해 얻은 주요한 결과는 다음과 같다. 첫째, 국내에서 인지도가 높은 5개의 패밀리 레스토랑(-레드& 화이트컬러의 T.G.I. Friday's, 브라운& 자연컬러의 Outback Steak House, 그린& 화이트의 Bennigan's, 그린& 옐로우의 Marche, 레드 & 그린의 Vips)에 대한 패밀리 레스토랑의 상징적인 컬러에 따른 소비자의 선호도에 대한 조사대상자들의 인식을 파악한 결과, 패밀리 레스토랑 방문할 때에 색깔이 영향을 미치는 지에 대한 질문의 응답으로 ‘그렇다’가 38.7%와 ‘매우 그렇다’가 3.5%로 고객들에게 있어서 시각적인 컬러가 패밀리 레스토랑을 선택하는데 있어서 영향을 미친다는 것으로 나타났다. 또한 상징 컬러로만 패밀리 레스토랑을 선택한다면 어떤 곳을 선택하겠는가에 대한 질문에 대한 응답으로 브라운& 자연컬러의 Outback Steak House가 38.7%로 가장 높은 응답을 보였고, 위의 질문에 아웃백을 선택한 이유로는 레스토랑의 상징 컬러가 그 레스토랑의 특성을 잘 나타내고 있어서라는 의견이 39.4%로 가장 높은 응답을 보였으며, 그다음으로 그 패밀리 레스토랑의 상징 컬러가 맘에 들어서 선택했다는 응답이 21.3%를 차지했다. 그리고 패밀리 레스토랑의 상징 컬러에 대해 묻는 질문에 ‘그럭저럭 괜찮다’가 가장 높은 응답을 보였다. 그러나 ‘타사와 비슷하므로 바꾸었으면 좋겠다’는 응답도 21.6%로 나타났고, ‘조잡하다’는 의견이 8.5%로 나타났다. 또한 패밀리 레스토랑의 상징 컬러에 대한 생각을 묻는 질문에 대한 응답으로 37.6%가 눈에 띄는 컬러를 선택했다. 둘째, 패밀리 레스토랑의 상징적인 컬러에 대한 선호도에 대한 조사대상자들의 일반적 특성에 따른 분석을 한 결과는 다음과 같다. 조사대상자들의 일반적 특성 중에서 연령과 직업, 가족 월평균 총소득, 결혼 여부, 독립 여부와 교육수준에 있어서 유의적 차이를 보였다(P<0.05). 연령에 따른 패밀리 레스토랑 선호도는 10대의 경우 그린& 화이트의 Bennigan's가 71.4%로 가장 높은 응답을 보였고, 20대와 30대는 각각 44.1%와 40.8%로 브라운& 자연컬러의 Outback Steak House가 가장 높은 응답을 보였고, 40대는 36.4%로 브라운&자연컬러의 Outback Steak House가 가장 높은 응답을 보였다. 직업에 따른 패밀리 레스토랑 선호도는 학생과 자영업자의 경우 각각 32.2%와 77.8%로 브라운& 자연컬러의 Outback Steak House가 가장 높은 응답을 보였다. 직업에 따른 상징 색깔만으로 패밀리 레스토랑 선택 시 가장 기억에 남는 곳에 대한 질문에 학생과 자영업자의 경우 각각 44.3%와 77.8%로 브라운& 자연컬러의 Outback Steak House가 가장 높은 응답을 보였고, 판매/서비스직과 사무직 역시 각각 40.0%와 41.1%로 브라운& 자연컬러의Outback Steak House가 가장 높은 응답을 보였으며, 전문 기술직의 경우에는 44.4%로 레드& 그린의 Vips가 가장 높은 응답을 보였다. 결혼 여부에 따른 패밀리 레스토랑 선호도는 미혼의 경우 42.9%로 브라운&자연컬러의 Outback Steak House가, 기혼의 경우 레드& 그린의 Vips가 42.9%로 가장 높은 응답을 보였고 독립여부에 따른 상징 색깔만으로 패밀리 레스토랑 선택 시 가장 기억에 남는 곳에 대한 질문에 부모와 함께 사는 경우 43.3%로 브라운& 자연컬러의 Outback Steak House가 독립세대인 겨우 30.7%로 레드& 그린의 Vips가 가장 높은 응답을 보였다. 반면에 성별에 따른 패밀리 레스토랑에 대한 선호도와 상징 색깔만으로 패밀리레스토랑 선택에 관한 질문에 있어서 유의적 차이를 보이지 않았다(P<0.05).자녀 유무에 따른 패밀리 레스토랑에 대한 선호도에서는 유의적 차이를 보이지 않았으나(P<0.05), 자녀유무에 따른 상징 색깔만으로 패밀리 레스토랑 선택 시 가장 기억에 남는곳에 대한 질문에 있어서 유의적인 차이가 있는 것으로 나타났다(P<0.05). 셋째, “각 패밀리 레스토랑별로 기존의 실내장식, 식기 및 접시, 냅킨과 빨대, 테이블, 유니폼 색상을 바꾼다면 원하는 색상을 무엇인가”에 대한 질문의 응답으로 T.G.I. Friday’s의 경우에는 실내장식은 ‘상징컬러와 일치하는 레드& 화이트’로 바꾸기를 희망하는 고객이 64.2%로 가장 높은 응답을 보였고, 그다음으로 ‘식욕을 돋우는 오렌지 컬러’가 12.0%를 차지했다. 식기 및 접시 색상의 경우에는 ‘상징컬러와 일치하는 레드& 화이트’로 바꾸기를 희망하는 고객이 48.9%로 가장 높은 응답을 보였고, 그다음으로는 ‘식욕을 돋우는 오렌지 컬러’가 18.0%를 차지했다. 냅킨 색상의 경우에는 ‘상징컬러와 일치하는 레드& 화이트’로 바꾸기를 희망하는 고객이 40.1%로 가장 높은 응답을 보였고, ‘핑크 등의 파스텔컬러’가 23.8%로 그 다음을 차지했다. 테이블 색상의 경우에는 ‘상징 컬러와 일치하는 레드& 화이트’로 바꾸기를 희망하는 고객이 45.0%로 가장 높은 응답을 보였으며, 그다음으로 ‘블랙, 골드 등의 유행 컬러’가 22.3%를 차지했다. 직원 유니폼 색상의 경우에는 ‘상징 컬러와 일치하는 레드& 화이트’로 바꾸기를 희망하는 고객이 67.0%로 가장 높은 응답을 차지했으며, 그다음으로 ‘식욕을 돋우는 오렌지 컬러’가 9.9%를 차지했다. Bennigan's의 경우에는 실내 장식은 ‘상징 컬러와 일치하는 그린 & 화이트’로 바꾸기를 희망하는 고객이 64.5%로 가장 높게 나타났으며, 그다음으로 ‘웰빙의 상징인 그린’으로 바꾸기를 희망하는 고객이 12.4%를 차지했다. 식기 및 접시 색상의 경우에는 ‘상징컬러와 일치하는 그린& 화이트’로 바꾸기를 희망하는 고객이 51.1%로 가장 높은 응답을 차지했으며, 그다음으로 ‘웰빙의 상징인 그린’으로 바꾸기를 희망하는 고객이 13.1%를 차지했다. 냅킨 색상의 경우에는 ‘상징 컬러와 일치하는 그린& 화이트’로 바꾸기를 희망하는 고객이 43.2%로 가장 높은 응답을 보였으며, 그다음으로 ‘핑크 등의 파스텔컬러’가 21.2%를 차지했다. 테이블 색상의 경우에는 ‘상징 컬러와 일치하는 그린& 화이트’로 바꾸기를 희망하는 고객이 40.4%로 가장 높은 응답을 보였으며, 그다음으로 ‘블랙, 골드 등의 유행 컬러’가 19.9%를 차지했다. 직원 유니폼 색상의 경우에는 ‘상징 컬러와 일치하는 그린& 화이트’로 바꾸기를 희망하는 고객이 59.2%로 가장 높은 응답을 보였고, 그다음으로 ‘식욕을 돋우는 오렌지 컬러’가 17.4%를 차지했다. Outback Steak House의 경우에는 실내장식은 ‘상징 컬러와 일치하는 브라운& 자연컬러’로 바꾸기를 희망하는 고객이 63.8%로 가장 높은 응답을 보였으며, 그다음으로 ‘식욕을 돋우는 오렌지 컬러’가 13.8%로 나타났다. 식기 및 접시 색상의 경우에는 ‘상징 컬러와 일치하는 브라운& 자연컬러’로 바꾸기를 희망하는 고객이 48.9%로 가장 높은 응답을 보였으며, 그다음으로 ‘웰빙의 상징인 그린’이 13.5%를 차지했다. 냅킨 색상의 경우에는 ‘상징 컬러와 일치하는 브라운& 자연컬러’로 바꾸기를 희망하는 고객이 33.7%로 가장 높은 응답을 보였으며, 그다음으로 ‘핑크 등의 파스텔컬러’가 24.5%를 차지했다. 테이블 색상의 경우에는 ‘상징 컬러와 일치하는 브라운& 자연컬러’로 바꾸기를 희망하는 고객이 48.2%로 가장 높은 응답을 보였으며, 그다음으로 ‘블랙, 골드 등의 유행 컬러’가 18.8%를 차지했다. 직원 유니폼 색상의 경우에는 ‘상징 컬러와 일치하는 브라운& 자연컬러’로 바꾸기를 희망하는 고객이 62.4%로 가장 높은 응답을 보였으며, 그다음으로 ‘핑크 등의 파스텔컬러’가 12.0%를 차지했다. Vips의 경우에는 실내장식은 ‘상징 컬러와 일치하는 레드& 그린’으로 바꾸기를 희망하는 고객이 58.2%로 가장 높은 응답을 보였고, 그다음으로 ‘웰빙의 상징인 그린’이 20.9%를 차지했다. 식기 및 접시 색상의 경우에는 ‘상징 컬러와 일치하는 레드& 그린’이 47.5%로 가장 높은 응답을 보였으며, 그다음으로 ‘웰빙의 상징인 그린’이 17.7%를 차지했다. 냅킨 색상의 경우에는 ‘상징 컬러와 일치하는 레드& 그린’으로 바꾸기를 희망하는 고객이 38.7%로 가장 높은 응답을 보였으며, 그다음으로 ‘핑크 등의 파스텔컬러’가 18.0%를 차지했다. 테이블 색상의 경우에는 ‘상징 컬러와 일치하는 레드& 그린’으로 바꾸기를 희망하는 고객이 43.9%로 가장 높은 응답을 보였으며, 그다음으로 ‘웰빙의 상징인 그린’이 23.4%를 차지했다. 직원 유니폼 색상의 경우에는 ‘상징 컬러와 일치하는 레드& 그린’으로 바꾸기를 희망하는 고객이 60.3%로 가장 높은 응답을 보였으며, 그다음으로 ‘식욕을 돋우는 오렌지 컬러’와 ‘웰빙의 상징인 그린’이 둘 다 11.3%를 차지했다. Marche의 경우에는 실내장식은 ‘상징 컬러와 일치하는 그린& 옐로우’로 바꾸기를 희망하는 고객이 65.2%로 가장 높은 응답을 보였으며, 그다음으로 ‘웰빙의 상징인 그린’이 11.7%를 차지했다. 식기 및 접시 색상의 경우에는 ‘상징 컬러와 일치하는 그린& 옐로우’로 바꾸기를 희망하는 고객이 50.4%로 가장 높은 응답을 보였으며, 그다음으로 ‘식욕을 돋우는 오렌지 컬러’가 18.8%를 차지했다. 냅킨 색상의 경우에는 ‘상징 컬러와 일치하는 그린& 옐로우’로 바꾸기를 희망하는 고객이 40.4%로 가장 높은 응답을 보였으며, 그다음으로 ‘핑크 등의 파스텔컬러’가 21.3%를 차지했다. 테이블 색상의 경우에는 ‘상징 컬러와 일치하는 그린& 옐로우’로 바꾸기를 희망하는 고객이 47.9%로 가장 높은 응답을 보였으며, 그다음으로는 ‘블랙, 골드 등의 유행 컬러’가 18.4%를 차지했다. 직원 유니폼 색상의 경우에는 ‘상징 컬러와 일치하는 그린& 옐로우’로 바꾸기를 희망하는 고객이 62.4%로 가장 높은 응답을 보였으며, 그 다음으로 ‘블랙, 골드 등의 유행 컬러’가 13.5%를 차지했다. 이상과 같이 패밀리 레스토랑을 이용하는 고객들이 패밀리레스토랑이 색깔을 바꾸기를 원한다는 것을 알 수 있다. 이를 통해서 패밀리 레스토랑에서 고객 확보를 위한 컬러마케팅을 전개하려할 때 고객들이 선호하는 식욕을 돋우는 오렌지 컬러와 상징 컬러 그리고 유행 컬러를 적절히 조화해서 실행한다면 더욱더 높은 매출 신장을 올릴 수 있으리라 생각한다. 따라서 컬러 마케팅을 진행할 때에 타사와 차별화 되면서 고객의 눈에 띄는 컬러를 상징 컬러와 조화시켜 그 패밀리 레스토랑만의 독특하고 시각적인 컬러이미지에 맞는 분위기를 만든다면 고객의 소비를 더욱 더 증가시킬 수 있으리라 생각한다.
오늘날의 소비자들은 시각적인 감성을 중요시하는 마케팅 상황 속에서 자신들의 감성을 자극하는 제품에 대해 선호하는 구매행동을 보이고 있다. 따라서 기업들은 마케팅 할 때에 제품의 기능과 품질을 강조하던 기존의 마케팅 기법에서 벗어나 소비자들의 감성에 맞는 컬러를 이용한 컬러마케팅이 절실히 필요하게 되었다. 최근 외식 시장은 업체들 간의 치열한 경쟁 속에서 생산자 중심에서 소비자 중심으로 변화하였으며, 이와 같은 시장의 변화는 경영자들에게 소비자들의 마음을 사로잡기 위한 마케팅의 일환으로 시각적인 감성을 자극하는 마케팅을 이용하도록 요구하고 있다. 이에 본 연구에서는 문헌연구를 통하여 외식산업과 컬러 마케팅의 역할에 대해 고찰·정리해보고, 소비자들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 특히 패밀리 레스토랑의 상징적인 컬러와 소비자 호응도를 분석함으로써 외식산업에서의 효과적인 컬러 마케팅 활용 방안을 모색하는데 필요한 기초자료를 제공하고자 한다. 이러한 연구과정을 통해 얻은 주요한 결과는 다음과 같다. 첫째, 국내에서 인지도가 높은 5개의 패밀리 레스토랑(-레드& 화이트컬러의 T.G.I. Friday's, 브라운& 자연컬러의 Outback Steak House, 그린& 화이트의 Bennigan's, 그린& 옐로우의 Marche, 레드 & 그린의 Vips)에 대한 패밀리 레스토랑의 상징적인 컬러에 따른 소비자의 선호도에 대한 조사대상자들의 인식을 파악한 결과, 패밀리 레스토랑 방문할 때에 색깔이 영향을 미치는 지에 대한 질문의 응답으로 ‘그렇다’가 38.7%와 ‘매우 그렇다’가 3.5%로 고객들에게 있어서 시각적인 컬러가 패밀리 레스토랑을 선택하는데 있어서 영향을 미친다는 것으로 나타났다. 또한 상징 컬러로만 패밀리 레스토랑을 선택한다면 어떤 곳을 선택하겠는가에 대한 질문에 대한 응답으로 브라운& 자연컬러의 Outback Steak House가 38.7%로 가장 높은 응답을 보였고, 위의 질문에 아웃백을 선택한 이유로는 레스토랑의 상징 컬러가 그 레스토랑의 특성을 잘 나타내고 있어서라는 의견이 39.4%로 가장 높은 응답을 보였으며, 그다음으로 그 패밀리 레스토랑의 상징 컬러가 맘에 들어서 선택했다는 응답이 21.3%를 차지했다. 그리고 패밀리 레스토랑의 상징 컬러에 대해 묻는 질문에 ‘그럭저럭 괜찮다’가 가장 높은 응답을 보였다. 그러나 ‘타사와 비슷하므로 바꾸었으면 좋겠다’는 응답도 21.6%로 나타났고, ‘조잡하다’는 의견이 8.5%로 나타났다. 또한 패밀리 레스토랑의 상징 컬러에 대한 생각을 묻는 질문에 대한 응답으로 37.6%가 눈에 띄는 컬러를 선택했다. 둘째, 패밀리 레스토랑의 상징적인 컬러에 대한 선호도에 대한 조사대상자들의 일반적 특성에 따른 분석을 한 결과는 다음과 같다. 조사대상자들의 일반적 특성 중에서 연령과 직업, 가족 월평균 총소득, 결혼 여부, 독립 여부와 교육수준에 있어서 유의적 차이를 보였다(P<0.05). 연령에 따른 패밀리 레스토랑 선호도는 10대의 경우 그린& 화이트의 Bennigan's가 71.4%로 가장 높은 응답을 보였고, 20대와 30대는 각각 44.1%와 40.8%로 브라운& 자연컬러의 Outback Steak House가 가장 높은 응답을 보였고, 40대는 36.4%로 브라운&자연컬러의 Outback Steak House가 가장 높은 응답을 보였다. 직업에 따른 패밀리 레스토랑 선호도는 학생과 자영업자의 경우 각각 32.2%와 77.8%로 브라운& 자연컬러의 Outback Steak House가 가장 높은 응답을 보였다. 직업에 따른 상징 색깔만으로 패밀리 레스토랑 선택 시 가장 기억에 남는 곳에 대한 질문에 학생과 자영업자의 경우 각각 44.3%와 77.8%로 브라운& 자연컬러의 Outback Steak House가 가장 높은 응답을 보였고, 판매/서비스직과 사무직 역시 각각 40.0%와 41.1%로 브라운& 자연컬러의Outback Steak House가 가장 높은 응답을 보였으며, 전문 기술직의 경우에는 44.4%로 레드& 그린의 Vips가 가장 높은 응답을 보였다. 결혼 여부에 따른 패밀리 레스토랑 선호도는 미혼의 경우 42.9%로 브라운&자연컬러의 Outback Steak House가, 기혼의 경우 레드& 그린의 Vips가 42.9%로 가장 높은 응답을 보였고 독립여부에 따른 상징 색깔만으로 패밀리 레스토랑 선택 시 가장 기억에 남는 곳에 대한 질문에 부모와 함께 사는 경우 43.3%로 브라운& 자연컬러의 Outback Steak House가 독립세대인 겨우 30.7%로 레드& 그린의 Vips가 가장 높은 응답을 보였다. 반면에 성별에 따른 패밀리 레스토랑에 대한 선호도와 상징 색깔만으로 패밀리레스토랑 선택에 관한 질문에 있어서 유의적 차이를 보이지 않았다(P<0.05).자녀 유무에 따른 패밀리 레스토랑에 대한 선호도에서는 유의적 차이를 보이지 않았으나(P<0.05), 자녀유무에 따른 상징 색깔만으로 패밀리 레스토랑 선택 시 가장 기억에 남는곳에 대한 질문에 있어서 유의적인 차이가 있는 것으로 나타났다(P<0.05). 셋째, “각 패밀리 레스토랑별로 기존의 실내장식, 식기 및 접시, 냅킨과 빨대, 테이블, 유니폼 색상을 바꾼다면 원하는 색상을 무엇인가”에 대한 질문의 응답으로 T.G.I. Friday’s의 경우에는 실내장식은 ‘상징컬러와 일치하는 레드& 화이트’로 바꾸기를 희망하는 고객이 64.2%로 가장 높은 응답을 보였고, 그다음으로 ‘식욕을 돋우는 오렌지 컬러’가 12.0%를 차지했다. 식기 및 접시 색상의 경우에는 ‘상징컬러와 일치하는 레드& 화이트’로 바꾸기를 희망하는 고객이 48.9%로 가장 높은 응답을 보였고, 그다음으로는 ‘식욕을 돋우는 오렌지 컬러’가 18.0%를 차지했다. 냅킨 색상의 경우에는 ‘상징컬러와 일치하는 레드& 화이트’로 바꾸기를 희망하는 고객이 40.1%로 가장 높은 응답을 보였고, ‘핑크 등의 파스텔컬러’가 23.8%로 그 다음을 차지했다. 테이블 색상의 경우에는 ‘상징 컬러와 일치하는 레드& 화이트’로 바꾸기를 희망하는 고객이 45.0%로 가장 높은 응답을 보였으며, 그다음으로 ‘블랙, 골드 등의 유행 컬러’가 22.3%를 차지했다. 직원 유니폼 색상의 경우에는 ‘상징 컬러와 일치하는 레드& 화이트’로 바꾸기를 희망하는 고객이 67.0%로 가장 높은 응답을 차지했으며, 그다음으로 ‘식욕을 돋우는 오렌지 컬러’가 9.9%를 차지했다. Bennigan's의 경우에는 실내 장식은 ‘상징 컬러와 일치하는 그린 & 화이트’로 바꾸기를 희망하는 고객이 64.5%로 가장 높게 나타났으며, 그다음으로 ‘웰빙의 상징인 그린’으로 바꾸기를 희망하는 고객이 12.4%를 차지했다. 식기 및 접시 색상의 경우에는 ‘상징컬러와 일치하는 그린& 화이트’로 바꾸기를 희망하는 고객이 51.1%로 가장 높은 응답을 차지했으며, 그다음으로 ‘웰빙의 상징인 그린’으로 바꾸기를 희망하는 고객이 13.1%를 차지했다. 냅킨 색상의 경우에는 ‘상징 컬러와 일치하는 그린& 화이트’로 바꾸기를 희망하는 고객이 43.2%로 가장 높은 응답을 보였으며, 그다음으로 ‘핑크 등의 파스텔컬러’가 21.2%를 차지했다. 테이블 색상의 경우에는 ‘상징 컬러와 일치하는 그린& 화이트’로 바꾸기를 희망하는 고객이 40.4%로 가장 높은 응답을 보였으며, 그다음으로 ‘블랙, 골드 등의 유행 컬러’가 19.9%를 차지했다. 직원 유니폼 색상의 경우에는 ‘상징 컬러와 일치하는 그린& 화이트’로 바꾸기를 희망하는 고객이 59.2%로 가장 높은 응답을 보였고, 그다음으로 ‘식욕을 돋우는 오렌지 컬러’가 17.4%를 차지했다. Outback Steak House의 경우에는 실내장식은 ‘상징 컬러와 일치하는 브라운& 자연컬러’로 바꾸기를 희망하는 고객이 63.8%로 가장 높은 응답을 보였으며, 그다음으로 ‘식욕을 돋우는 오렌지 컬러’가 13.8%로 나타났다. 식기 및 접시 색상의 경우에는 ‘상징 컬러와 일치하는 브라운& 자연컬러’로 바꾸기를 희망하는 고객이 48.9%로 가장 높은 응답을 보였으며, 그다음으로 ‘웰빙의 상징인 그린’이 13.5%를 차지했다. 냅킨 색상의 경우에는 ‘상징 컬러와 일치하는 브라운& 자연컬러’로 바꾸기를 희망하는 고객이 33.7%로 가장 높은 응답을 보였으며, 그다음으로 ‘핑크 등의 파스텔컬러’가 24.5%를 차지했다. 테이블 색상의 경우에는 ‘상징 컬러와 일치하는 브라운& 자연컬러’로 바꾸기를 희망하는 고객이 48.2%로 가장 높은 응답을 보였으며, 그다음으로 ‘블랙, 골드 등의 유행 컬러’가 18.8%를 차지했다. 직원 유니폼 색상의 경우에는 ‘상징 컬러와 일치하는 브라운& 자연컬러’로 바꾸기를 희망하는 고객이 62.4%로 가장 높은 응답을 보였으며, 그다음으로 ‘핑크 등의 파스텔컬러’가 12.0%를 차지했다. Vips의 경우에는 실내장식은 ‘상징 컬러와 일치하는 레드& 그린’으로 바꾸기를 희망하는 고객이 58.2%로 가장 높은 응답을 보였고, 그다음으로 ‘웰빙의 상징인 그린’이 20.9%를 차지했다. 식기 및 접시 색상의 경우에는 ‘상징 컬러와 일치하는 레드& 그린’이 47.5%로 가장 높은 응답을 보였으며, 그다음으로 ‘웰빙의 상징인 그린’이 17.7%를 차지했다. 냅킨 색상의 경우에는 ‘상징 컬러와 일치하는 레드& 그린’으로 바꾸기를 희망하는 고객이 38.7%로 가장 높은 응답을 보였으며, 그다음으로 ‘핑크 등의 파스텔컬러’가 18.0%를 차지했다. 테이블 색상의 경우에는 ‘상징 컬러와 일치하는 레드& 그린’으로 바꾸기를 희망하는 고객이 43.9%로 가장 높은 응답을 보였으며, 그다음으로 ‘웰빙의 상징인 그린’이 23.4%를 차지했다. 직원 유니폼 색상의 경우에는 ‘상징 컬러와 일치하는 레드& 그린’으로 바꾸기를 희망하는 고객이 60.3%로 가장 높은 응답을 보였으며, 그다음으로 ‘식욕을 돋우는 오렌지 컬러’와 ‘웰빙의 상징인 그린’이 둘 다 11.3%를 차지했다. Marche의 경우에는 실내장식은 ‘상징 컬러와 일치하는 그린& 옐로우’로 바꾸기를 희망하는 고객이 65.2%로 가장 높은 응답을 보였으며, 그다음으로 ‘웰빙의 상징인 그린’이 11.7%를 차지했다. 식기 및 접시 색상의 경우에는 ‘상징 컬러와 일치하는 그린& 옐로우’로 바꾸기를 희망하는 고객이 50.4%로 가장 높은 응답을 보였으며, 그다음으로 ‘식욕을 돋우는 오렌지 컬러’가 18.8%를 차지했다. 냅킨 색상의 경우에는 ‘상징 컬러와 일치하는 그린& 옐로우’로 바꾸기를 희망하는 고객이 40.4%로 가장 높은 응답을 보였으며, 그다음으로 ‘핑크 등의 파스텔컬러’가 21.3%를 차지했다. 테이블 색상의 경우에는 ‘상징 컬러와 일치하는 그린& 옐로우’로 바꾸기를 희망하는 고객이 47.9%로 가장 높은 응답을 보였으며, 그다음으로는 ‘블랙, 골드 등의 유행 컬러’가 18.4%를 차지했다. 직원 유니폼 색상의 경우에는 ‘상징 컬러와 일치하는 그린& 옐로우’로 바꾸기를 희망하는 고객이 62.4%로 가장 높은 응답을 보였으며, 그 다음으로 ‘블랙, 골드 등의 유행 컬러’가 13.5%를 차지했다. 이상과 같이 패밀리 레스토랑을 이용하는 고객들이 패밀리레스토랑이 색깔을 바꾸기를 원한다는 것을 알 수 있다. 이를 통해서 패밀리 레스토랑에서 고객 확보를 위한 컬러마케팅을 전개하려할 때 고객들이 선호하는 식욕을 돋우는 오렌지 컬러와 상징 컬러 그리고 유행 컬러를 적절히 조화해서 실행한다면 더욱더 높은 매출 신장을 올릴 수 있으리라 생각한다. 따라서 컬러 마케팅을 진행할 때에 타사와 차별화 되면서 고객의 눈에 띄는 컬러를 상징 컬러와 조화시켜 그 패밀리 레스토랑만의 독특하고 시각적인 컬러이미지에 맞는 분위기를 만든다면 고객의 소비를 더욱 더 증가시킬 수 있으리라 생각한다.
Today customers show to buy action with visual stimulation in respecting their own visual sensibility. Therefore companies escape old marketing method about emphasis function and quality of products and they need sensible color marketing for customers. Recently in food service industry of severe com...
Today customers show to buy action with visual stimulation in respecting their own visual sensibility. Therefore companies escape old marketing method about emphasis function and quality of products and they need sensible color marketing for customers. Recently in food service industry of severe competition, it is changed producer-oriented to consumer-oriented, this change is asking of visual marketing about stimulating consumers' sensibility as a mean of marketing. So, this study consider role of food service industry and color marketing through preceding literatures and did a research questionaires about consumers. Especially this study provide necessary basic sources about practical use of effective color marketing in restaurant industry as analysis of family restaurants' symbol color and customers' preference. Through this study process, the results were following: First, as a result of research of people's thought of preference of family restaurants(-T.G.I. Friday's, Outback Steak House, Bennigan's, Marche, Vips) according to symbol color about five popular family restaurants in domestic, answers of this question when they visit family restaurants influence of color, 'yes' 38.7% of 'yes' and 3.5% of 'definitely yes' so it was shown that visual colors were influenced of choosing family restaurants for customers. Also, answer that which restaurants would you choose, if you choose family restaurant with only symbol color, it was shown as 38.7% of brown& natural color's outback steak house and 39.4% of highest answer that opinion of reason of choosing it family restaurant color is described its characteristics and it was shown answer of 21.3% that choose to like its symbol color. And as a question of family restaurants' symbol color was answered the highest of 'it's o.k'. but answer of 'need to change as similar to others' was shown 21.6% and 'coarse' was shown 8.5%. Besides, answer of thought of family restaurants was chosen attention color. Second, as a result of people's general characteristics analysis of preference of family restaurants' symbol color, preference of family restaurants and choosing only symbol color were shown deference of age, job, income, marriage, independence and scholarship(P<0.05). In preference of family restaurants according to age , in case of 10's chose the highest answer of 71.4% of Bennigan's and 20's& 30's chose the highest answer of each 44.1% and40.8% of Outback Steak House and 40's chose the highest answer of 36.4% of Outback Steak House . In preference of family restaurants according to job, in case of student and business owner chose the highest answer of each 44.3% and 77.8% of Outback Steak House, sales/service and office work chose the highest answer of each 40.0% and 41.1% of Outback Steak House, professionals chose the highest answer of 44.4% of Vips, freelancer chose the highest answer of 37.5% of T.G.I. Friday's. In preference of family restaurants according to marriage, in case of single chose the highest answer of 42.9% of Outback Steak House, the married chose the highest answer of 42.9% of Vips, In preference of family restaurants of choosing with only symbol color according to independence, people who live with parents chose the highest answer of 43.3% of Outback Steak House, independent people chose the highest answer of 30.7% of Vips. Whereas In preference of family restaurants and preference of choosing with only symbol color according to gender were not shown significantly difference. In preference of family restaurants according to people having child or not were not shown significantly difference but in preference of family restaurants of choosing with only symbol color according to people having child or not were shown significantly difference(P<0.05). Third, as a result of research of preference in case of changing each family restaurant symbol color about its color preference of interior, tableware, napkin, table, uniform, in case of T.G.I.Friday's, customers chose highest answer of 64.2% of 'same color with symbol color' and next answer of 12.0% of 'orange color with making appetite' about interior color. Customers chose highest answer of 48.9% of 'same color with symbol color' and next answer of 18.0% of 'orange color with making appetite' about tableware color. Customers chose highest answer of 40.1% of 'same color with symbol color' and next answer of 23.8% of 'pastel color like pink' about napkin color. Customers chose highest answer of 45.0% of 'same color with symbol color' and next answer of 22.3% of 'trendy color like black& gold' about table color. Customers chose highest answer of 67.0% of 'same color with symbol color' and next answer of 9.9% of 'orange color with making appetite' about uniform color. In case of Bennigan's, customers chose highest answer of 64.5% of 'same color with symbol color' and next answer of 12.4% of 'green with symbol of wellbeing' about interior color. Customers chose highest answer of 51.1% of 'same color with symbol color' and next answer of 13.1% of 'green with symbol of wellbeing' about tableware color. Customers chose highest answer of 43.2% of 'same color with symbol color' and next answer of 21.2% of 'pastel color like pink' about napkin color. Customers chose highest answer of 40.4% of 'same color with symbol color' and next answer of 19.9% of 'trendy color like black& gold' about table color. Customers chose highest answer of 59.2% of 'same color with symbol color' and next answer of 17.4% of 'orange color with making appetite' about uniform color. In case of Outback Steak House, customers chose highest answer of 63.8% of 'same color with symbol color' and next answer of 13.8% of 'orange color with making appetite' about interior color. Customers chose highest answer of 48.9% of 'same color with symbol color' and next answer of 13.5% of 'green with symbol of wellbeing' about tableware color. Customers chose highest answer of 33.7% of 'same color with symbol color' and next answer of 24.5% of 'pastel color like pink' about napkin color. Customers chose highest answer of 48.2% of 'same color with symbol color' and next answer of 18.8% of 'trendy color like black& gold ' about table color. Customers chose highest answer of 62.4% of 'same color with symbol color' and next answer of 12.0% of 'pastel color like pink' about uniform color. In case of Vips, customers chose highest answer of 58.2% of 'same color with symbol color' and next answer of 20.9% of 'green with symbol of wellbeing' about interior color. Customers chose highest answer of 47.5% of 'same color with symbol color' and next answer of 17.7% of 'green with symbol of wellbeing' about tableware color. Customers chose highest answer of 38.7% of 'same color with symbol color' and next answer of 18.0% of 'pastel color like pink' about napkin color. customers chose highest answer of 43.9% of 'same color with symbol color' and next answer of 23.4% of 'green with symbol of wellbeing' about table color. Customers chose highest answer of 60.3% of 'same color with symbol color' and next two answers of same rates of 11.3% of 'orange color with making appetite' and 'green with symbol of wellbeing about uniform color. In case of Marche, customers chose highest answer of 65.2% of 'same color with symbol color' and next answer of 11.7% of 'green with symbol of wellbeing' about interior color. Customers chose highest answer of 50.4% of 'same color with symbol color' and next answer of 18.8% of 'orange color with making appetite' about tableware color. Customers chose highest answer of 40.4% of 'same color with symbol color' and next answer of 21.3% of 'pastel color like pink' about napkin color. Customers chose highest answer of 47.9% of 'same color with symbol color' and next answer of 18.4% of 'trendy color like black& gold' about table color. Customers chose highest answer of 62.4% of 'same color with symbol color' and next answer of 13.5% of 'trendy color like black& gold' about uniform color. As a result, restaurants' customers want to change their colors like this. On this study, when family restaurants spread out color marketing for increasing customers, they will expand sales if they operate in harmony of colors with prefering orange color and symbol color, trendy color. Therefore when they progress colormarketing, if they could harmonize symbol color with pay customers' attention color and different color from others and they make their own mood according to their color image, they will make a increase of customers' consumes more than now.
Today customers show to buy action with visual stimulation in respecting their own visual sensibility. Therefore companies escape old marketing method about emphasis function and quality of products and they need sensible color marketing for customers. Recently in food service industry of severe competition, it is changed producer-oriented to consumer-oriented, this change is asking of visual marketing about stimulating consumers' sensibility as a mean of marketing. So, this study consider role of food service industry and color marketing through preceding literatures and did a research questionaires about consumers. Especially this study provide necessary basic sources about practical use of effective color marketing in restaurant industry as analysis of family restaurants' symbol color and customers' preference. Through this study process, the results were following: First, as a result of research of people's thought of preference of family restaurants(-T.G.I. Friday's, Outback Steak House, Bennigan's, Marche, Vips) according to symbol color about five popular family restaurants in domestic, answers of this question when they visit family restaurants influence of color, 'yes' 38.7% of 'yes' and 3.5% of 'definitely yes' so it was shown that visual colors were influenced of choosing family restaurants for customers. Also, answer that which restaurants would you choose, if you choose family restaurant with only symbol color, it was shown as 38.7% of brown& natural color's outback steak house and 39.4% of highest answer that opinion of reason of choosing it family restaurant color is described its characteristics and it was shown answer of 21.3% that choose to like its symbol color. And as a question of family restaurants' symbol color was answered the highest of 'it's o.k'. but answer of 'need to change as similar to others' was shown 21.6% and 'coarse' was shown 8.5%. Besides, answer of thought of family restaurants was chosen attention color. Second, as a result of people's general characteristics analysis of preference of family restaurants' symbol color, preference of family restaurants and choosing only symbol color were shown deference of age, job, income, marriage, independence and scholarship(P<0.05). In preference of family restaurants according to age , in case of 10's chose the highest answer of 71.4% of Bennigan's and 20's& 30's chose the highest answer of each 44.1% and40.8% of Outback Steak House and 40's chose the highest answer of 36.4% of Outback Steak House . In preference of family restaurants according to job, in case of student and business owner chose the highest answer of each 44.3% and 77.8% of Outback Steak House, sales/service and office work chose the highest answer of each 40.0% and 41.1% of Outback Steak House, professionals chose the highest answer of 44.4% of Vips, freelancer chose the highest answer of 37.5% of T.G.I. Friday's. In preference of family restaurants according to marriage, in case of single chose the highest answer of 42.9% of Outback Steak House, the married chose the highest answer of 42.9% of Vips, In preference of family restaurants of choosing with only symbol color according to independence, people who live with parents chose the highest answer of 43.3% of Outback Steak House, independent people chose the highest answer of 30.7% of Vips. Whereas In preference of family restaurants and preference of choosing with only symbol color according to gender were not shown significantly difference. In preference of family restaurants according to people having child or not were not shown significantly difference but in preference of family restaurants of choosing with only symbol color according to people having child or not were shown significantly difference(P<0.05). Third, as a result of research of preference in case of changing each family restaurant symbol color about its color preference of interior, tableware, napkin, table, uniform, in case of T.G.I.Friday's, customers chose highest answer of 64.2% of 'same color with symbol color' and next answer of 12.0% of 'orange color with making appetite' about interior color. Customers chose highest answer of 48.9% of 'same color with symbol color' and next answer of 18.0% of 'orange color with making appetite' about tableware color. Customers chose highest answer of 40.1% of 'same color with symbol color' and next answer of 23.8% of 'pastel color like pink' about napkin color. Customers chose highest answer of 45.0% of 'same color with symbol color' and next answer of 22.3% of 'trendy color like black& gold' about table color. Customers chose highest answer of 67.0% of 'same color with symbol color' and next answer of 9.9% of 'orange color with making appetite' about uniform color. In case of Bennigan's, customers chose highest answer of 64.5% of 'same color with symbol color' and next answer of 12.4% of 'green with symbol of wellbeing' about interior color. Customers chose highest answer of 51.1% of 'same color with symbol color' and next answer of 13.1% of 'green with symbol of wellbeing' about tableware color. Customers chose highest answer of 43.2% of 'same color with symbol color' and next answer of 21.2% of 'pastel color like pink' about napkin color. Customers chose highest answer of 40.4% of 'same color with symbol color' and next answer of 19.9% of 'trendy color like black& gold' about table color. Customers chose highest answer of 59.2% of 'same color with symbol color' and next answer of 17.4% of 'orange color with making appetite' about uniform color. In case of Outback Steak House, customers chose highest answer of 63.8% of 'same color with symbol color' and next answer of 13.8% of 'orange color with making appetite' about interior color. Customers chose highest answer of 48.9% of 'same color with symbol color' and next answer of 13.5% of 'green with symbol of wellbeing' about tableware color. Customers chose highest answer of 33.7% of 'same color with symbol color' and next answer of 24.5% of 'pastel color like pink' about napkin color. Customers chose highest answer of 48.2% of 'same color with symbol color' and next answer of 18.8% of 'trendy color like black& gold ' about table color. Customers chose highest answer of 62.4% of 'same color with symbol color' and next answer of 12.0% of 'pastel color like pink' about uniform color. In case of Vips, customers chose highest answer of 58.2% of 'same color with symbol color' and next answer of 20.9% of 'green with symbol of wellbeing' about interior color. Customers chose highest answer of 47.5% of 'same color with symbol color' and next answer of 17.7% of 'green with symbol of wellbeing' about tableware color. Customers chose highest answer of 38.7% of 'same color with symbol color' and next answer of 18.0% of 'pastel color like pink' about napkin color. customers chose highest answer of 43.9% of 'same color with symbol color' and next answer of 23.4% of 'green with symbol of wellbeing' about table color. Customers chose highest answer of 60.3% of 'same color with symbol color' and next two answers of same rates of 11.3% of 'orange color with making appetite' and 'green with symbol of wellbeing about uniform color. In case of Marche, customers chose highest answer of 65.2% of 'same color with symbol color' and next answer of 11.7% of 'green with symbol of wellbeing' about interior color. Customers chose highest answer of 50.4% of 'same color with symbol color' and next answer of 18.8% of 'orange color with making appetite' about tableware color. Customers chose highest answer of 40.4% of 'same color with symbol color' and next answer of 21.3% of 'pastel color like pink' about napkin color. Customers chose highest answer of 47.9% of 'same color with symbol color' and next answer of 18.4% of 'trendy color like black& gold' about table color. Customers chose highest answer of 62.4% of 'same color with symbol color' and next answer of 13.5% of 'trendy color like black& gold' about uniform color. As a result, restaurants' customers want to change their colors like this. On this study, when family restaurants spread out color marketing for increasing customers, they will expand sales if they operate in harmony of colors with prefering orange color and symbol color, trendy color. Therefore when they progress colormarketing, if they could harmonize symbol color with pay customers' attention color and different color from others and they make their own mood according to their color image, they will make a increase of customers' consumes more than now.
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