본 연구는 유치원에서의 요리활동이 편식유아의 부적절한 식사행동에 미치는 효과를 알아보는데 목적이 있으며, 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 유치원에서의 요리활동이 유아의 편식에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 유치원에서의 요리활동이 유아의 부적절한 식사행동에 어떠한 영향을 미치는가? 연구의 대상은 전남 S시 H면에 소재하는 공립초등학교 병설유치원에 다니며 편식으로 인해 부적절한 식사행동이 문제행동으로 나타난 만 3세, 만 5세, 남자 유아 2명이었다. 본 연구의 중재는 유치원에서 이루어지는 요리활동이었다. 요리활동은 대상 ...
본 연구는 유치원에서의 요리활동이 편식유아의 부적절한 식사행동에 미치는 효과를 알아보는데 목적이 있으며, 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 유치원에서의 요리활동이 유아의 편식에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 유치원에서의 요리활동이 유아의 부적절한 식사행동에 어떠한 영향을 미치는가? 연구의 대상은 전남 S시 H면에 소재하는 공립초등학교 병설유치원에 다니며 편식으로 인해 부적절한 식사행동이 문제행동으로 나타난 만 3세, 만 5세, 남자 유아 2명이었다. 본 연구의 중재는 유치원에서 이루어지는 요리활동이었다. 요리활동은 대상 유아가 편식하는 식품 10가지를 이용한 요리를 유아와 함께 실시하는 것으로 이루어졌다. 중재효과를 보기위해 편식음식과 부적절한 식사행동에 대해 체크리스트를 사용하여 사전검사-사후검사를 실시하여 그 결과를 비교 하였다. 검사지로는 최명주(2002), 김주민(2003), 김현숙(2004)의 체크리스트를 연구자가 수정 보완하여 제작한 것을 사용하였다. 또한 연구기간동안 유아의 편식 변화는 섭취 수준 관찰용지를 사용하여 관찰, 측정하였다. 본 연구의 결과로부터 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 유치원에서의 요리활동은 유아의 편식에 긍정적인 효과가 있다. 둘째, 유치원에서의 요리활동은 부적절한 식사행동 개선에 긍정적인 효과가 있다. 위의 연구 결과를 종합해보면, 유치원에서의 요리활동은 편식으로 인해 나타나는 유아의 부적절한 식사행동이 긍정적으로 변화될 수 있음을 시사해준다고 볼 수 있다.
본 연구는 유치원에서의 요리활동이 편식유아의 부적절한 식사행동에 미치는 효과를 알아보는데 목적이 있으며, 구체적인 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 유치원에서의 요리활동이 유아의 편식에 어떠한 영향을 미치는가? 둘째, 유치원에서의 요리활동이 유아의 부적절한 식사행동에 어떠한 영향을 미치는가? 연구의 대상은 전남 S시 H면에 소재하는 공립초등학교 병설유치원에 다니며 편식으로 인해 부적절한 식사행동이 문제행동으로 나타난 만 3세, 만 5세, 남자 유아 2명이었다. 본 연구의 중재는 유치원에서 이루어지는 요리활동이었다. 요리활동은 대상 유아가 편식하는 식품 10가지를 이용한 요리를 유아와 함께 실시하는 것으로 이루어졌다. 중재효과를 보기위해 편식음식과 부적절한 식사행동에 대해 체크리스트를 사용하여 사전검사-사후검사를 실시하여 그 결과를 비교 하였다. 검사지로는 최명주(2002), 김주민(2003), 김현숙(2004)의 체크리스트를 연구자가 수정 보완하여 제작한 것을 사용하였다. 또한 연구기간동안 유아의 편식 변화는 섭취 수준 관찰용지를 사용하여 관찰, 측정하였다. 본 연구의 결과로부터 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 유치원에서의 요리활동은 유아의 편식에 긍정적인 효과가 있다. 둘째, 유치원에서의 요리활동은 부적절한 식사행동 개선에 긍정적인 효과가 있다. 위의 연구 결과를 종합해보면, 유치원에서의 요리활동은 편식으로 인해 나타나는 유아의 부적절한 식사행동이 긍정적으로 변화될 수 있음을 시사해준다고 볼 수 있다.
This study aims at identifying the effects of cooking activities in kindergarten on the Unbalanced Diet and the inappropriate eating behaviors of young children. The research questions are presented as follows: First, what effects do cooking activities in kindergarten have on the inappropriate eatin...
This study aims at identifying the effects of cooking activities in kindergarten on the Unbalanced Diet and the inappropriate eating behaviors of young children. The research questions are presented as follows: First, what effects do cooking activities in kindergarten have on the inappropriate eating behaviors of young children? Second, what effects do cooking activities in kindergarten have on an unbalanced diet of young children ? The subjects of this study were two young boys whose ages were three and five respectively and who had unbalanced diet. They attended the affiliated kindergarten of a public elementary school in H myeon, S city, Jeonnam province. They participated in cooking activities using 10 kinds of food they do not like. To confirm the intervention effect, two kind of checklist were conducted before and after the intervention. The checklist developed by Choi Myeong-Joo (2002), Kim Joo-Min (2003), and Kim Hyeon-sook (2004) was modified and complemented by the researcher. In addition to the checklist, the subjects' unbalanced diet were directly observed and measured. The results of this study are presented as follows: First, it was found that cooking activities in kindergarten have positive effects on an unbalanced diet of young children. Second, it was demonstrated that cooking activities in kindergarten have positive effects on improvement of their inappropriate eating behaviors of young children.
This study aims at identifying the effects of cooking activities in kindergarten on the Unbalanced Diet and the inappropriate eating behaviors of young children. The research questions are presented as follows: First, what effects do cooking activities in kindergarten have on the inappropriate eating behaviors of young children? Second, what effects do cooking activities in kindergarten have on an unbalanced diet of young children ? The subjects of this study were two young boys whose ages were three and five respectively and who had unbalanced diet. They attended the affiliated kindergarten of a public elementary school in H myeon, S city, Jeonnam province. They participated in cooking activities using 10 kinds of food they do not like. To confirm the intervention effect, two kind of checklist were conducted before and after the intervention. The checklist developed by Choi Myeong-Joo (2002), Kim Joo-Min (2003), and Kim Hyeon-sook (2004) was modified and complemented by the researcher. In addition to the checklist, the subjects' unbalanced diet were directly observed and measured. The results of this study are presented as follows: First, it was found that cooking activities in kindergarten have positive effects on an unbalanced diet of young children. Second, it was demonstrated that cooking activities in kindergarten have positive effects on improvement of their inappropriate eating behaviors of young children.
주제어
#유치원 요리활동 편식 식사행동
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.