본 연구는 어머니의 대상관계 (object relations) 수준에 따라 어린이집에서 유아의 공격성이 어떻게 나타나는지를 알아보기 위한 것이다. 먼저 어머니의 대상관계는 수준을 측정하기위해 Westen 등(1990)이 개발한 사회적 인지 및 대상관계 척도(Social Cognition and Object Relations Scale; SCORS)의 두 차원인 대상관계 정서적 관여 수준과 정서적 색조 수준으로 나누어 어머니의 초기기억을 채점하였고, 유아의 공격성은 한미옥(2000)이 개발한 유아의 공격성 관찰척도를 김윤화(2002)가 번안한 것을 사용하여 측정하였다. 본 연구의 목적에 따라 다음 두 가지 연구가설을 설정하였다. 가설 1. 공격성이 높은 유아를 둔 어머니의 대상관계 정서적 관여 수준은 공격성이 낮은 유아를 둔 어머니 보다 낮을 것이다. 가설 2. 공격성이 높은 유아를 둔 어머니의 대상관계 정서적 색조 수준은 공격성이 낮은 유아를 둔 어머니 보다 낮을 것이다. 가설을 검증하기 위해 연구자는 인천에 소재하고 있는 3곳의 어린이집에 다니는 만 2,3,4,5,6세 200명 유아의 어머니와 담임선생님 20명을 대상으로 유아의 공격성을 측정하여 공격성이 높은 집단 25명과 낮은 집단 25명의 유아를 표집 하였고. 표집 된 두 집단의 어머니의 대상관계 정서적 관여 수준과 대상관계 정서적 색조 수준을 ...
본 연구는 어머니의 대상관계 (object relations) 수준에 따라 어린이집에서 유아의 공격성이 어떻게 나타나는지를 알아보기 위한 것이다. 먼저 어머니의 대상관계는 수준을 측정하기위해 Westen 등(1990)이 개발한 사회적 인지 및 대상관계 척도(Social Cognition and Object Relations Scale; SCORS)의 두 차원인 대상관계 정서적 관여 수준과 정서적 색조 수준으로 나누어 어머니의 초기기억을 채점하였고, 유아의 공격성은 한미옥(2000)이 개발한 유아의 공격성 관찰척도를 김윤화(2002)가 번안한 것을 사용하여 측정하였다. 본 연구의 목적에 따라 다음 두 가지 연구가설을 설정하였다. 가설 1. 공격성이 높은 유아를 둔 어머니의 대상관계 정서적 관여 수준은 공격성이 낮은 유아를 둔 어머니 보다 낮을 것이다. 가설 2. 공격성이 높은 유아를 둔 어머니의 대상관계 정서적 색조 수준은 공격성이 낮은 유아를 둔 어머니 보다 낮을 것이다. 가설을 검증하기 위해 연구자는 인천에 소재하고 있는 3곳의 어린이집에 다니는 만 2,3,4,5,6세 200명 유아의 어머니와 담임선생님 20명을 대상으로 유아의 공격성을 측정하여 공격성이 높은 집단 25명과 낮은 집단 25명의 유아를 표집 하였고. 표집 된 두 집단의 어머니의 대상관계 정서적 관여 수준과 대상관계 정서적 색조 수준을 t 검증으로 비교하였다. 그 결과, 공격성을 보이는 유아를 둔 어머니의 대상관계 정서적 관여 수준과 정서적 색조 수준은 모두 공격성이 낮은 유아를 둔 어머니의 대상관계수준 보다 유의미하게 낮게 나타났다(가설 1과 2). 이는 어머니의 대상관계수준이 유아의 공격성과 관련이 있고, 유아의 주 양육자인 어머니의 대상관계는 어떤 형태로든 유아와 상호작용이 이루어져서 유아의 공격성에 영향을 미친다고 볼 수 있다. 본 연구의 의의와 시사점을 요약하면 첫째, 어린이집에서 공격성을 보이는 유아를 상담하거나 지도할 때 그동안 유아가 어머니로부터 경험하지 못했던 좋은 대상관계를 경험할 수 있도록 배려하여야 한다. 둘째, 어머니도 필히 상담에 참여시켜 그동안 삶에서 고착된 대상관계를 상담을 통해 새로운 대상관계를 경험하게 함으로서 본인은 물론 유아에게도 긍정적인 대상관계를 형성하게 해야 한다. 셋째, 유아공격성 연구대상에 만 2세를 추가시켜 선행연구보다 대상범위를 넓힌 점이 의의가 있다. 끝으로, 본 연구의 제한점으로는 선행연구결과와 같이 대상아동의 표집 시 공격성이 심각한 아동은 어머니의 비협조로 인해 연구에 포함되지 못한 점이 있다. 후속 연구에서는 이러한 제한점을 보완하여 수행되어야 할 것이다.
본 연구는 어머니의 대상관계 (object relations) 수준에 따라 어린이집에서 유아의 공격성이 어떻게 나타나는지를 알아보기 위한 것이다. 먼저 어머니의 대상관계는 수준을 측정하기위해 Westen 등(1990)이 개발한 사회적 인지 및 대상관계 척도(Social Cognition and Object Relations Scale; SCORS)의 두 차원인 대상관계 정서적 관여 수준과 정서적 색조 수준으로 나누어 어머니의 초기기억을 채점하였고, 유아의 공격성은 한미옥(2000)이 개발한 유아의 공격성 관찰척도를 김윤화(2002)가 번안한 것을 사용하여 측정하였다. 본 연구의 목적에 따라 다음 두 가지 연구가설을 설정하였다. 가설 1. 공격성이 높은 유아를 둔 어머니의 대상관계 정서적 관여 수준은 공격성이 낮은 유아를 둔 어머니 보다 낮을 것이다. 가설 2. 공격성이 높은 유아를 둔 어머니의 대상관계 정서적 색조 수준은 공격성이 낮은 유아를 둔 어머니 보다 낮을 것이다. 가설을 검증하기 위해 연구자는 인천에 소재하고 있는 3곳의 어린이집에 다니는 만 2,3,4,5,6세 200명 유아의 어머니와 담임선생님 20명을 대상으로 유아의 공격성을 측정하여 공격성이 높은 집단 25명과 낮은 집단 25명의 유아를 표집 하였고. 표집 된 두 집단의 어머니의 대상관계 정서적 관여 수준과 대상관계 정서적 색조 수준을 t 검증으로 비교하였다. 그 결과, 공격성을 보이는 유아를 둔 어머니의 대상관계 정서적 관여 수준과 정서적 색조 수준은 모두 공격성이 낮은 유아를 둔 어머니의 대상관계수준 보다 유의미하게 낮게 나타났다(가설 1과 2). 이는 어머니의 대상관계수준이 유아의 공격성과 관련이 있고, 유아의 주 양육자인 어머니의 대상관계는 어떤 형태로든 유아와 상호작용이 이루어져서 유아의 공격성에 영향을 미친다고 볼 수 있다. 본 연구의 의의와 시사점을 요약하면 첫째, 어린이집에서 공격성을 보이는 유아를 상담하거나 지도할 때 그동안 유아가 어머니로부터 경험하지 못했던 좋은 대상관계를 경험할 수 있도록 배려하여야 한다. 둘째, 어머니도 필히 상담에 참여시켜 그동안 삶에서 고착된 대상관계를 상담을 통해 새로운 대상관계를 경험하게 함으로서 본인은 물론 유아에게도 긍정적인 대상관계를 형성하게 해야 한다. 셋째, 유아공격성 연구대상에 만 2세를 추가시켜 선행연구보다 대상범위를 넓힌 점이 의의가 있다. 끝으로, 본 연구의 제한점으로는 선행연구결과와 같이 대상아동의 표집 시 공격성이 심각한 아동은 어머니의 비협조로 인해 연구에 포함되지 못한 점이 있다. 후속 연구에서는 이러한 제한점을 보완하여 수행되어야 할 것이다.
This study is to see how aggressive a child becomes according to the level of his object relations with his mother at a daycare. First of all, to measure the level of a mother's object relations, I used Social Cognition and Object Relations Scale(SCORS) developed by Westen and his colleagues in 1990...
This study is to see how aggressive a child becomes according to the level of his object relations with his mother at a daycare. First of all, to measure the level of a mother's object relations, I used Social Cognition and Object Relations Scale(SCORS) developed by Westen and his colleagues in 1990. I marked a mother's Early Childhood Memories: ECMs by two aspects of object relations. One was The Capacity for emotional involvement in relationship and morals and the other was The quality of the Affect-tone of relationship paradigms . And to measure the aggressiveness of a child, I used the observation standard of a child's aggressiveness developed by Mi-ok Han in 2000 and translated by Youn-hwa Kim in 2002. I set the following two hypotheses according to the purpose of this study. Hypothesis 1. The Capacity for emotional involvement in relationship and morals of a mother with a highly aggressive child must be lower than that of a mother with a less aggressive child. Hypothesis 2. The quality of the Affect-tone of relationship paradigms of a mother with a highly aggressive child must be lower than that of a mother with a less aggressive child. To prove those hypotheses, I checked the aggressiveness of 200 children with 20 of their mothers and teachers. The children were 2 to 5 years old, and all of them were attending 3 daycare centers in In-cheon. Through this, I got 25 children with high aggressiveness and 25 with low aggressiveness. I compared those two groups' Capacity for emotional involvement and emotional Affect-tone in their mothers' object relations by t-test. As the result, I could see that a mother with a highly aggressive child has lower level of emotional involvement and emotional affect-tone in their object relations than a mother with a less aggressive child. By this, it was proven that the level of a mother's object relations affects her child's aggressiveness. The meaning and the suggestion of this study could be summarized like followings. First, when you deal with a highly aggressive child at a daycare center, you have to consider to give him a chance to experience a good object relationship that he didn't get from his mother. Second, you have to include a child's mother in the counselling, so that she can form a positive object relationship with her child by experiencing new object relations. Last, the object of this study includes 2-year-old children, so it has widened the object of the study compare to the previous studies of a child's aggressiveness. The limit of this study is similar with the result of preceded studies. When I got the objects, children with serious aggressiveness couldn't be included because their mother didn't want them to be in the study. The following studies should include those children, too.
This study is to see how aggressive a child becomes according to the level of his object relations with his mother at a daycare. First of all, to measure the level of a mother's object relations, I used Social Cognition and Object Relations Scale(SCORS) developed by Westen and his colleagues in 1990. I marked a mother's Early Childhood Memories: ECMs by two aspects of object relations. One was The Capacity for emotional involvement in relationship and morals and the other was The quality of the Affect-tone of relationship paradigms . And to measure the aggressiveness of a child, I used the observation standard of a child's aggressiveness developed by Mi-ok Han in 2000 and translated by Youn-hwa Kim in 2002. I set the following two hypotheses according to the purpose of this study. Hypothesis 1. The Capacity for emotional involvement in relationship and morals of a mother with a highly aggressive child must be lower than that of a mother with a less aggressive child. Hypothesis 2. The quality of the Affect-tone of relationship paradigms of a mother with a highly aggressive child must be lower than that of a mother with a less aggressive child. To prove those hypotheses, I checked the aggressiveness of 200 children with 20 of their mothers and teachers. The children were 2 to 5 years old, and all of them were attending 3 daycare centers in In-cheon. Through this, I got 25 children with high aggressiveness and 25 with low aggressiveness. I compared those two groups' Capacity for emotional involvement and emotional Affect-tone in their mothers' object relations by t-test. As the result, I could see that a mother with a highly aggressive child has lower level of emotional involvement and emotional affect-tone in their object relations than a mother with a less aggressive child. By this, it was proven that the level of a mother's object relations affects her child's aggressiveness. The meaning and the suggestion of this study could be summarized like followings. First, when you deal with a highly aggressive child at a daycare center, you have to consider to give him a chance to experience a good object relationship that he didn't get from his mother. Second, you have to include a child's mother in the counselling, so that she can form a positive object relationship with her child by experiencing new object relations. Last, the object of this study includes 2-year-old children, so it has widened the object of the study compare to the previous studies of a child's aggressiveness. The limit of this study is similar with the result of preceded studies. When I got the objects, children with serious aggressiveness couldn't be included because their mother didn't want them to be in the study. The following studies should include those children, too.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.