국악 장단에 내재된 분박의 교육을 통한 장단 학습 지도 방안 연구 : 이담 농악 장단에 기하여 (A) Study on Teaching Methods for the Jangdan through Teaching Units of Time in the Korean Music : Based on the Jangdan of Yidam Nongak원문보기
21세기의 정보화, 세계화, 다양화 시대 속에서 우리의 전통 문화를 창조하고 이끌어 가기 위해 7차 교육과정에서는 전통 음악 교육의 활성화를 강조하고 있다. 이를 실현시키기 위해서 먼저 학생들이 전통음악을 다양하게 경험할 수 있는 기회를 제공하는 것과 국악에 학생들 스스로 흥미를 가질수 있도록 유도하여 우리의 전통 음악을 올바르게 인식하게 하고 체득시키는 것이 매우 중요하다. 더불어 학교 현장에서 학생들을 가르치는 교사들은 스스로 국악 교육에 ...
21세기의 정보화, 세계화, 다양화 시대 속에서 우리의 전통 문화를 창조하고 이끌어 가기 위해 7차 교육과정에서는 전통 음악 교육의 활성화를 강조하고 있다. 이를 실현시키기 위해서 먼저 학생들이 전통음악을 다양하게 경험할 수 있는 기회를 제공하는 것과 국악에 학생들 스스로 흥미를 가질수 있도록 유도하여 우리의 전통 음악을 올바르게 인식하게 하고 체득시키는 것이 매우 중요하다. 더불어 학교 현장에서 학생들을 가르치는 교사들은 스스로 국악 교육에 대한 인식 전환을 해야 할 것이다. 그러므로 국악 지도 능력을 신장시키고 효율적인 교육 방법에 대한 심도 있는 연구가 이루어져야 할 것이다. 이에 본 연구는 이담(동두천의 古名)농악 장단에 내재된 분박의 교육을 통하여 국악 장단을 보다 쉽게 체득할 수 있는 학습 지도 방안을 마련하고 그 학습 지도를 위한 장단 학습 교수-학습 지도안을 작성하는데 그 목적을 두고 있다. 이를 위하여 동두천 이담 농악의 장단에 내재된 분박의 교육을 통한 장단 학습 지도 방안을 연구하고자 이담 농악 보존회의 김흥래 선생님과 국립국악원의 타악주자인 길석근 선생님을 만나 채보·분석하였다. 이담 농악의 대표적인 장단인 칠채장단과 육채장단, 광복장단, 휘모리장단을 추출 선정하여 그 장단 속에 내재된 2분박, 3분박과 2·3분박의 혼합박의 구조와 특징을 분석하고 지도 방안을 고찰하였다. 또한 이러한 연구를 토대로 하여 학교 현장에서 교사들이 교실 수업에 활용할 수 있는 ‘놀이를 통한 장단 학습 지도 방안’을 모색하였고 장단 학습 교수-학습지도안을 작성하였다. 이에 본 연구 결과의 내용을 요약하면 다음과 같다. 2분박, 3분박과 2분박과 3분박의 혼합박의 전통음악 호흡세를 익히고 말놀이 장단과 신체 표현 활동이 결합된 구음법 적용하여 다양한 장단을 분석하고 학습지도안을 작성하였다. 작은 최소 단위의 박으로 학습하여 긴박으로 진행하는 교육법을 적용했을 때 국악 장단을 보다 정확하고 쉽게 장단을 쳐 내는 모습을 볼 수 있었다. 또한 아이들의 놀이를 국악 장단에 결합하여 교육함으로써 전통음악에 대한 관심과 학습 참여도가 향상되었다. 더구나 리듬형에 익숙해 진 후에는창의적으로 아이들 스스로가 주제를 설정하여 새로운 놀이를 스스로 창작해 내는 창의성이 향상되었다. 본 연구자는 이러한 국악 교육 방법의 적용이 국악 장단의 개념을 바르게 형성시키는 데에 일조하고 우리의 전통 음악 문화 이해 및 관심도를 높이는 작업이 될 것이라 생각한다. 더불어 자라나는 어린이들의 전인적 인격형성에 밑거름이 될 것이며 전통 음악 발전의 토대가 될 것이라 믿어 본다.
21세기의 정보화, 세계화, 다양화 시대 속에서 우리의 전통 문화를 창조하고 이끌어 가기 위해 7차 교육과정에서는 전통 음악 교육의 활성화를 강조하고 있다. 이를 실현시키기 위해서 먼저 학생들이 전통음악을 다양하게 경험할 수 있는 기회를 제공하는 것과 국악에 학생들 스스로 흥미를 가질수 있도록 유도하여 우리의 전통 음악을 올바르게 인식하게 하고 체득시키는 것이 매우 중요하다. 더불어 학교 현장에서 학생들을 가르치는 교사들은 스스로 국악 교육에 대한 인식 전환을 해야 할 것이다. 그러므로 국악 지도 능력을 신장시키고 효율적인 교육 방법에 대한 심도 있는 연구가 이루어져야 할 것이다. 이에 본 연구는 이담(동두천의 古名)농악 장단에 내재된 분박의 교육을 통하여 국악 장단을 보다 쉽게 체득할 수 있는 학습 지도 방안을 마련하고 그 학습 지도를 위한 장단 학습 교수-학습 지도안을 작성하는데 그 목적을 두고 있다. 이를 위하여 동두천 이담 농악의 장단에 내재된 분박의 교육을 통한 장단 학습 지도 방안을 연구하고자 이담 농악 보존회의 김흥래 선생님과 국립국악원의 타악주자인 길석근 선생님을 만나 채보·분석하였다. 이담 농악의 대표적인 장단인 칠채장단과 육채장단, 광복장단, 휘모리장단을 추출 선정하여 그 장단 속에 내재된 2분박, 3분박과 2·3분박의 혼합박의 구조와 특징을 분석하고 지도 방안을 고찰하였다. 또한 이러한 연구를 토대로 하여 학교 현장에서 교사들이 교실 수업에 활용할 수 있는 ‘놀이를 통한 장단 학습 지도 방안’을 모색하였고 장단 학습 교수-학습지도안을 작성하였다. 이에 본 연구 결과의 내용을 요약하면 다음과 같다. 2분박, 3분박과 2분박과 3분박의 혼합박의 전통음악 호흡세를 익히고 말놀이 장단과 신체 표현 활동이 결합된 구음법 적용하여 다양한 장단을 분석하고 학습지도안을 작성하였다. 작은 최소 단위의 박으로 학습하여 긴박으로 진행하는 교육법을 적용했을 때 국악 장단을 보다 정확하고 쉽게 장단을 쳐 내는 모습을 볼 수 있었다. 또한 아이들의 놀이를 국악 장단에 결합하여 교육함으로써 전통음악에 대한 관심과 학습 참여도가 향상되었다. 더구나 리듬형에 익숙해 진 후에는창의적으로 아이들 스스로가 주제를 설정하여 새로운 놀이를 스스로 창작해 내는 창의성이 향상되었다. 본 연구자는 이러한 국악 교육 방법의 적용이 국악 장단의 개념을 바르게 형성시키는 데에 일조하고 우리의 전통 음악 문화 이해 및 관심도를 높이는 작업이 될 것이라 생각한다. 더불어 자라나는 어린이들의 전인적 인격형성에 밑거름이 될 것이며 전통 음악 발전의 토대가 될 것이라 믿어 본다.
The Seventh National Curriculum emphasizes Korean traditional music education to create, develop, and hand down our traditional culture in the 21st century which is the era of information, globalization, and multiplicity. To make this end met, it is very important to provide the students with lots o...
The Seventh National Curriculum emphasizes Korean traditional music education to create, develop, and hand down our traditional culture in the 21st century which is the era of information, globalization, and multiplicity. To make this end met, it is very important to provide the students with lots of opportunities to experience and have interests in Korean traditional music and to have them realize and learn it to the fullest. In addition, teachers must change theirway of thinking on Korean traditional music education. That is why a study on improving teaching skills and effective teaching methods is in need. The purpose of this study is to come up with teaching methods and plans for efficient and effective learning Korean traditional jangdan based on teaching units of time in Yidam (which is the old name of Dongducheon) Nongak jangdan. To seek teaching methods for learning jangdan based on teaching units of time in Yidam Nongak jangdan, I wrote it down and analyzed it with help from Mr.Kim Heung-rae in Yidam Nongak Conserving Association and Mr.Kil Seok-guen, a percussionist in the National Center for Korean Traditional Performing Arts. By selecting and extracting the representative Chilchae, Yookchae, Gwangbok, and Hwimori jangdan from Yidam Nongak, the structure and features of binary units, triple units, and mixed units of binary and triple ones are analyzed that resulted in teaching methods. Based on this study, 'teaching methods through fun and games' and teaching-learing plans for jandan are presented. The result of this study is as below: Diverse patterns of jnagdan are analyzed and learned through the way of breathing for traditional music of binary units, triple units, and mixed units of binary and triple ones, and through the way of oral sounding combined with verbal jangdan physical activities. By teaching students from the minimal units to the long units, they came to perform Korean traditional jangdan easily and correctly. The combination of children's activities and Korean traditional jangdan contributed to improving their interests and participation in Korean traditional music education. Besides, students' creative capacity to set new topics and make new games improved after getting accustomed to rhythm pattern of jangdan. As a researcher of thiss tudy, I believe that this teaching method for Korean traditional music education will be of help to build up proper conception of Korean traditional jangdan and to increase the interests in Korean traditional music and culture. In addition, I also believe that it will be nurishment for children's whole-person and the basis for the development of Korean traditional music.
The Seventh National Curriculum emphasizes Korean traditional music education to create, develop, and hand down our traditional culture in the 21st century which is the era of information, globalization, and multiplicity. To make this end met, it is very important to provide the students with lots of opportunities to experience and have interests in Korean traditional music and to have them realize and learn it to the fullest. In addition, teachers must change theirway of thinking on Korean traditional music education. That is why a study on improving teaching skills and effective teaching methods is in need. The purpose of this study is to come up with teaching methods and plans for efficient and effective learning Korean traditional jangdan based on teaching units of time in Yidam (which is the old name of Dongducheon) Nongak jangdan. To seek teaching methods for learning jangdan based on teaching units of time in Yidam Nongak jangdan, I wrote it down and analyzed it with help from Mr.Kim Heung-rae in Yidam Nongak Conserving Association and Mr.Kil Seok-guen, a percussionist in the National Center for Korean Traditional Performing Arts. By selecting and extracting the representative Chilchae, Yookchae, Gwangbok, and Hwimori jangdan from Yidam Nongak, the structure and features of binary units, triple units, and mixed units of binary and triple ones are analyzed that resulted in teaching methods. Based on this study, 'teaching methods through fun and games' and teaching-learing plans for jandan are presented. The result of this study is as below: Diverse patterns of jnagdan are analyzed and learned through the way of breathing for traditional music of binary units, triple units, and mixed units of binary and triple ones, and through the way of oral sounding combined with verbal jangdan physical activities. By teaching students from the minimal units to the long units, they came to perform Korean traditional jangdan easily and correctly. The combination of children's activities and Korean traditional jangdan contributed to improving their interests and participation in Korean traditional music education. Besides, students' creative capacity to set new topics and make new games improved after getting accustomed to rhythm pattern of jangdan. As a researcher of thiss tudy, I believe that this teaching method for Korean traditional music education will be of help to build up proper conception of Korean traditional jangdan and to increase the interests in Korean traditional music and culture. In addition, I also believe that it will be nurishment for children's whole-person and the basis for the development of Korean traditional music.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.