노인 여가교육 프로그램이 노인의 여가인식과 삶의 질에 미치는 영향 연구 (The) study on effect of a leisure education program on a leisure awareness and quality of life among elderly persons원문보기
본 연구는 지역사회 노인을 대상으로 노인의 여가인식과 노인들이 지각하는 삶의 질 차원에서 노인 여가교육 프로그램의 영향을 검증하는 것이다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 본 논문은 다음의 두개의 연구 문제를 설정하였다. 첫번째는 여가교육 프로그램이 노인의 여가인식에 어떠한 영향을 미치는가? 두 번째는 여가교육 프로그램이 노인의 삶의 질에 어떠한 영향을 미치는가? 하는 것이다. 연구문제에 대한 해답을 얻기 위하여 본 연구에서는 서울에 소재한 두 곳의 노인 복지관을 이용하고 있는 60세 이상의 노인들 가운데 복지관에 등록한 지 1년이 되지 않은 노인들을 대상으로 각각 프로그램을 실시하였다. 프로그램에 참여한 노인들 중 프로그램에 6회 이상 참여한 노인을 실험집단으로 선정하였는데, 최종 대상자는 실험집단이 17명, 대조집단이 16명으로 총 33명이었다. 구체적으로 A 복지관의 경우 실험집단이 12명, 대조집단이 10명으로 총 22명이었으며, B복지관은 실험집단이 5명, 대조집단이 6명으로 총 11명이었다. 연구 도구로는 여가태도는 여가태도 척도(...
본 연구는 지역사회 노인을 대상으로 노인의 여가인식과 노인들이 지각하는 삶의 질 차원에서 노인 여가교육 프로그램의 영향을 검증하는 것이다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 본 논문은 다음의 두개의 연구 문제를 설정하였다. 첫번째는 여가교육 프로그램이 노인의 여가인식에 어떠한 영향을 미치는가? 두 번째는 여가교육 프로그램이 노인의 삶의 질에 어떠한 영향을 미치는가? 하는 것이다. 연구문제에 대한 해답을 얻기 위하여 본 연구에서는 서울에 소재한 두 곳의 노인 복지관을 이용하고 있는 60세 이상의 노인들 가운데 복지관에 등록한 지 1년이 되지 않은 노인들을 대상으로 각각 프로그램을 실시하였다. 프로그램에 참여한 노인들 중 프로그램에 6회 이상 참여한 노인을 실험집단으로 선정하였는데, 최종 대상자는 실험집단이 17명, 대조집단이 16명으로 총 33명이었다. 구체적으로 A 복지관의 경우 실험집단이 12명, 대조집단이 10명으로 총 22명이었으며, B복지관은 실험집단이 5명, 대조집단이 6명으로 총 11명이었다. 연구 도구로는 여가태도는 여가태도 척도(LAS)를 여가유능감은 여가진단척도 중 하위척도(LDB-A)를 사용하였으며, 삶의 질 척도는 노인용 삶의 질 척도(QLSE)를 본 연구자가 번안하여 사용하였다. 자료분석은 SPSS/PC 12.0을 이용하여 분석하였으며 대상자의 일반적 특성과 실험 전 두 집단간의 종속변수에 대한 동질성 검증은 χ2검증과 Mann-Whitney U test로 하였다. 실험집단의 프로그램 전·후 종속변수에 대한 효과는 Wilcoxon signed ranks test로 하였고, 여가교육 프로그램이 실험집단과 대조집단의 여가태도, 여가유능감 및 삶의 질에 미치는 효과에 대한 가설 검증은 Mann-Whitney U test로 분석하였다. 분석을 통해 도출된 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 1) 실험집단과 대조집단의 실험 전 동질성은 변수 모두 유의한 차이를 나타내지 않아 두 집단은 동일한 집단으로 나타났다. 2) 〔가설 1-1〕인 “사전 사후 검사에서 여가태도에 대한 실험집단의 긍정적 변화는 유의미할 것이다”가 지지되었다. 3) 〔가설 1-2〕인 “실험집단의 여가태도의 변화가 대조집단의 여가태도의 변화보다 유의미하게 높게 나타날 것이다”가 지지되었다. 4) 〔가설 1-3〕인 “사전 사후 검사에서 여가유능감에 대한 실험집단의 긍정적 변화는 유의미할 것이다”가 지지되었다. 5) 〔가설 1-4〕인 “실험집단의 여가유능감의 변화가 대조집단의 여가유능감의 변화보다 유의미하게 높게 나타날 것이다”가 지지되었다. 6) 〔가설 2-1〕인 “사전 사후 검사에서 삶의 질에 대한 실험집단의 긍정적 변화는 유의미할 것이다”가 지지되었다. 7) 〔가설 2-2〕인 “실험집단의 삶의 질의 변화가 대조집단의 삶의 질의 변화보다 유의미하게 높게 나타날 것이다”가 지지되었다. 이상의 결과를 통해서 본 여가교육 프로그램이 여가인식과 삶의 질을 증가시키는 효과가 있었음을 확인하였다. 그러므로 앞으로 사회복지실천현장에서 여가욕구와 여가에 대한 인식, 자신에 대한 인식, 여가목표, 여가대안과 자원, 자기결정으로 구성된 여가교육 프로그램은 노년을 맞아 여가생활을 시작하려는 노인들에게 여가태도, 여가유능감, 삶의 질을 향상시키는 효과적인 프로그램임을 제안할 수 있었다. 이러한 결과에 입각하여 노인들을 대상으로 한 여가교육 프로그램의 이론적, 실천적, 정책적 함의를 논의하였으며 마지막으로 연구의 한계와 후속연구를 위한 제언을 하였다.
본 연구는 지역사회 노인을 대상으로 노인의 여가인식과 노인들이 지각하는 삶의 질 차원에서 노인 여가교육 프로그램의 영향을 검증하는 것이다. 이러한 연구목적을 달성하기 위해 본 논문은 다음의 두개의 연구 문제를 설정하였다. 첫번째는 여가교육 프로그램이 노인의 여가인식에 어떠한 영향을 미치는가? 두 번째는 여가교육 프로그램이 노인의 삶의 질에 어떠한 영향을 미치는가? 하는 것이다. 연구문제에 대한 해답을 얻기 위하여 본 연구에서는 서울에 소재한 두 곳의 노인 복지관을 이용하고 있는 60세 이상의 노인들 가운데 복지관에 등록한 지 1년이 되지 않은 노인들을 대상으로 각각 프로그램을 실시하였다. 프로그램에 참여한 노인들 중 프로그램에 6회 이상 참여한 노인을 실험집단으로 선정하였는데, 최종 대상자는 실험집단이 17명, 대조집단이 16명으로 총 33명이었다. 구체적으로 A 복지관의 경우 실험집단이 12명, 대조집단이 10명으로 총 22명이었으며, B복지관은 실험집단이 5명, 대조집단이 6명으로 총 11명이었다. 연구 도구로는 여가태도는 여가태도 척도(LAS)를 여가유능감은 여가진단척도 중 하위척도(LDB-A)를 사용하였으며, 삶의 질 척도는 노인용 삶의 질 척도(QLSE)를 본 연구자가 번안하여 사용하였다. 자료분석은 SPSS/PC 12.0을 이용하여 분석하였으며 대상자의 일반적 특성과 실험 전 두 집단간의 종속변수에 대한 동질성 검증은 χ2검증과 Mann-Whitney U test로 하였다. 실험집단의 프로그램 전·후 종속변수에 대한 효과는 Wilcoxon signed ranks test로 하였고, 여가교육 프로그램이 실험집단과 대조집단의 여가태도, 여가유능감 및 삶의 질에 미치는 효과에 대한 가설 검증은 Mann-Whitney U test로 분석하였다. 분석을 통해 도출된 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 1) 실험집단과 대조집단의 실험 전 동질성은 변수 모두 유의한 차이를 나타내지 않아 두 집단은 동일한 집단으로 나타났다. 2) 〔가설 1-1〕인 “사전 사후 검사에서 여가태도에 대한 실험집단의 긍정적 변화는 유의미할 것이다”가 지지되었다. 3) 〔가설 1-2〕인 “실험집단의 여가태도의 변화가 대조집단의 여가태도의 변화보다 유의미하게 높게 나타날 것이다”가 지지되었다. 4) 〔가설 1-3〕인 “사전 사후 검사에서 여가유능감에 대한 실험집단의 긍정적 변화는 유의미할 것이다”가 지지되었다. 5) 〔가설 1-4〕인 “실험집단의 여가유능감의 변화가 대조집단의 여가유능감의 변화보다 유의미하게 높게 나타날 것이다”가 지지되었다. 6) 〔가설 2-1〕인 “사전 사후 검사에서 삶의 질에 대한 실험집단의 긍정적 변화는 유의미할 것이다”가 지지되었다. 7) 〔가설 2-2〕인 “실험집단의 삶의 질의 변화가 대조집단의 삶의 질의 변화보다 유의미하게 높게 나타날 것이다”가 지지되었다. 이상의 결과를 통해서 본 여가교육 프로그램이 여가인식과 삶의 질을 증가시키는 효과가 있었음을 확인하였다. 그러므로 앞으로 사회복지실천현장에서 여가욕구와 여가에 대한 인식, 자신에 대한 인식, 여가목표, 여가대안과 자원, 자기결정으로 구성된 여가교육 프로그램은 노년을 맞아 여가생활을 시작하려는 노인들에게 여가태도, 여가유능감, 삶의 질을 향상시키는 효과적인 프로그램임을 제안할 수 있었다. 이러한 결과에 입각하여 노인들을 대상으로 한 여가교육 프로그램의 이론적, 실천적, 정책적 함의를 논의하였으며 마지막으로 연구의 한계와 후속연구를 위한 제언을 하였다.
The purpose of this study is to test the effect of a leisure education program on a leisure awareness and quality of life among community residing elderly persons. In order to attain such purpose of study, the following two research issues were set up in this study. First, does leisure education pro...
The purpose of this study is to test the effect of a leisure education program on a leisure awareness and quality of life among community residing elderly persons. In order to attain such purpose of study, the following two research issues were set up in this study. First, does leisure education program affect the change of leisure awareness by the aged persons? Second, on what effect leasure education program has for the quality of life among elderly persons? Leisure education program for the aged person consisted of leisure desire, awareness to leisure desire, awareness to self, leisure goal, leisure alternatives and resource, and self-determination in order to induce positive changing from leisure attitude and leisure competence and to improve the quality of life. To get the solution of research problems, the program in this research was executed in 2 times for subject of the aged persons who were not over 1 year since registration to settlement house among old people with the age over 60 who make use of A, B settlement houses for the old people located in Seoul. Selecting the aged persons participating in the program over 6 times as experimental group and non-participants as control group, and final subjects were totally 33 persons by 17 persons in experimental group and 16 persons in control group. Leisure attitude scale was applied to cognitive, emotional, and behavioral leisure attitude, sub-scale in leisure diagnosis battery scale applied to leisure competence, and quality of life scale was applied being translated by me. Data analysis was analyzed by utilizing SPSS/PC 12.0, and the verification of homogeneity for the demographic characteristics in subject persons and dependent variables between two groups prior to experiment was made with χ2 verification and Mann-Whitney U test. The effect on dependent variables pre-post program of experimental group was made by Wilcoxon signed ranks test, and hypothesis verification about the effect on leisure attitude, leisure competence, and the quality of life was analyzed by Mann-Whitney U test. Summary of research result induced by the analysis is as follows: 1) Two groups were same since homogeneity of experimental group and control group prior to experiment had not shown significant difference in variables both. 2) The 1-1 hypothesis, "leisure attitude change in pretest-posttest by the participant in leisure education would be significant", was accepted. 3) The 1-2 hypothesis, "leisure attitude by the participant in leisure education would be positively higher after being participated in leisure education program than non-participants.", was accepted. 4) The 1-3 hypothesis, "leisure competence change in pretest-posttest by the participant in leisure education would be significant", was accepted. 5) The 1-4 hypothesis, "the Perceived leisure competence for leisure by the participant in leisure education would be positively higher after being participated in leisure education program than non-participants.", was accepted. 6) The 2-1 hypothesis, "quality of life change in pretest-posttest by the participant in leisure education would be significant", was accepted. 7) The 2-2 hypothesis, "The quality of life by the participant in leisure education would be positively higher after being participated in leisure education program than non-participants.", was accepted. The effect to improve attitude for leisure, leisure competence, and the quality of life was confirmed in this leisure education program through the above result. Hence, leisure education program being composed of leisure desire, self awareness, leisure goal, leisure alternatives and resource, and self-determination could be presented as the effective program to improve attitude for leisure, leisure competence, and the quality of life for old people who try to start leisure life in old age on the spot of social welfare practice afterwards. Based on such result, theoretical, practical, and political implications of leisure education program were discussed, finally, the limitation of research and a suggestion for the following research were described.
The purpose of this study is to test the effect of a leisure education program on a leisure awareness and quality of life among community residing elderly persons. In order to attain such purpose of study, the following two research issues were set up in this study. First, does leisure education program affect the change of leisure awareness by the aged persons? Second, on what effect leasure education program has for the quality of life among elderly persons? Leisure education program for the aged person consisted of leisure desire, awareness to leisure desire, awareness to self, leisure goal, leisure alternatives and resource, and self-determination in order to induce positive changing from leisure attitude and leisure competence and to improve the quality of life. To get the solution of research problems, the program in this research was executed in 2 times for subject of the aged persons who were not over 1 year since registration to settlement house among old people with the age over 60 who make use of A, B settlement houses for the old people located in Seoul. Selecting the aged persons participating in the program over 6 times as experimental group and non-participants as control group, and final subjects were totally 33 persons by 17 persons in experimental group and 16 persons in control group. Leisure attitude scale was applied to cognitive, emotional, and behavioral leisure attitude, sub-scale in leisure diagnosis battery scale applied to leisure competence, and quality of life scale was applied being translated by me. Data analysis was analyzed by utilizing SPSS/PC 12.0, and the verification of homogeneity for the demographic characteristics in subject persons and dependent variables between two groups prior to experiment was made with χ2 verification and Mann-Whitney U test. The effect on dependent variables pre-post program of experimental group was made by Wilcoxon signed ranks test, and hypothesis verification about the effect on leisure attitude, leisure competence, and the quality of life was analyzed by Mann-Whitney U test. Summary of research result induced by the analysis is as follows: 1) Two groups were same since homogeneity of experimental group and control group prior to experiment had not shown significant difference in variables both. 2) The 1-1 hypothesis, "leisure attitude change in pretest-posttest by the participant in leisure education would be significant", was accepted. 3) The 1-2 hypothesis, "leisure attitude by the participant in leisure education would be positively higher after being participated in leisure education program than non-participants.", was accepted. 4) The 1-3 hypothesis, "leisure competence change in pretest-posttest by the participant in leisure education would be significant", was accepted. 5) The 1-4 hypothesis, "the Perceived leisure competence for leisure by the participant in leisure education would be positively higher after being participated in leisure education program than non-participants.", was accepted. 6) The 2-1 hypothesis, "quality of life change in pretest-posttest by the participant in leisure education would be significant", was accepted. 7) The 2-2 hypothesis, "The quality of life by the participant in leisure education would be positively higher after being participated in leisure education program than non-participants.", was accepted. The effect to improve attitude for leisure, leisure competence, and the quality of life was confirmed in this leisure education program through the above result. Hence, leisure education program being composed of leisure desire, self awareness, leisure goal, leisure alternatives and resource, and self-determination could be presented as the effective program to improve attitude for leisure, leisure competence, and the quality of life for old people who try to start leisure life in old age on the spot of social welfare practice afterwards. Based on such result, theoretical, practical, and political implications of leisure education program were discussed, finally, the limitation of research and a suggestion for the following research were described.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.