한국 출신의 세계적인 작곡가 윤이상(1917~1995. 11. 4)은 동아시아의 음악과 유럽 음악의 예술적인 융합이라는 기본사상을 가지고 음악사의 새로운 영역으로 구분되는 20세기에 그만의 독자적인 음악양식으로 세계 무대에서 확고하게 자리 잡는다. 그의 생전 작품 활동으로는 여섯 개의 현악 4중주와 여덟 개의 협주곡 그리고 다섯 개의 교향곡 등 다양한 장르의 150곡 이상을 탄생시켰고, 피아노 독주를 위한 작품으로는 「Stucke fur Klavier」(1958)과 「Interludium A」(1982) 두 곡이 있다. 그 중 본 논문의 주제가 된「Interludium A」는 그의 음악적 세계관이 확립된 시기에 작곡된 곡이며 동양적 음악관과 서양의 음악기법을 융합해 그만의 독자적인 작곡 기법이 나타난 대표적인 곡이다. 본 연구에서는 윤이상이 독자적인 작곡 기법을 개발하기까지의 삶을 시기별로 파악하고 그의 예술 활동에 영향을 준 시대적 배경과 작품 세계에 나타난 작곡기법의 특징을 살펴보고자 한다. 또한, 「Interludium A」를 통해 그만의 작곡 기법인 〈주요음 기법〉(Hauptton technik)과 〈주요음향 기법〉(Hauptklang technik), 장식적 기법인 〈시김새와 농현〉이 어떻게 작용되었는지를 중점으로 분석의 핵심을 이루고자 하였다. 더불어 동아시아 음악관이 작품 속에서 어떠한 연관을 가지고 있으며, 동아시아 음악관을 배경으로 구상된 창작세계를 이해하기 위한 접근이라 하겠다. 이러한 목적으로 시작한 「Interludium A」의 분석의 결과 중 중점이 되는 것은 〈주요음 기법〉(Hauptton technik)은 선율의 진행에 있어서 중심음에 대한 작곡자의 독자적인 미학이 결부되고, 이러한 중심음은 여러 가지 장식적 요소인 ...
한국 출신의 세계적인 작곡가 윤이상(1917~1995. 11. 4)은 동아시아의 음악과 유럽 음악의 예술적인 융합이라는 기본사상을 가지고 음악사의 새로운 영역으로 구분되는 20세기에 그만의 독자적인 음악양식으로 세계 무대에서 확고하게 자리 잡는다. 그의 생전 작품 활동으로는 여섯 개의 현악 4중주와 여덟 개의 협주곡 그리고 다섯 개의 교향곡 등 다양한 장르의 150곡 이상을 탄생시켰고, 피아노 독주를 위한 작품으로는 「Stucke fur Klavier」(1958)과 「Interludium A」(1982) 두 곡이 있다. 그 중 본 논문의 주제가 된「Interludium A」는 그의 음악적 세계관이 확립된 시기에 작곡된 곡이며 동양적 음악관과 서양의 음악기법을 융합해 그만의 독자적인 작곡 기법이 나타난 대표적인 곡이다. 본 연구에서는 윤이상이 독자적인 작곡 기법을 개발하기까지의 삶을 시기별로 파악하고 그의 예술 활동에 영향을 준 시대적 배경과 작품 세계에 나타난 작곡기법의 특징을 살펴보고자 한다. 또한, 「Interludium A」를 통해 그만의 작곡 기법인 〈주요음 기법〉(Hauptton technik)과 〈주요음향 기법〉(Hauptklang technik), 장식적 기법인 〈시김새와 농현〉이 어떻게 작용되었는지를 중점으로 분석의 핵심을 이루고자 하였다. 더불어 동아시아 음악관이 작품 속에서 어떠한 연관을 가지고 있으며, 동아시아 음악관을 배경으로 구상된 창작세계를 이해하기 위한 접근이라 하겠다. 이러한 목적으로 시작한 「Interludium A」의 분석의 결과 중 중점이 되는 것은 〈주요음 기법〉(Hauptton technik)은 선율의 진행에 있어서 중심음에 대한 작곡자의 독자적인 미학이 결부되고, 이러한 중심음은 여러 가지 장식적 요소인 비브라토(vibrato), 트릴(trill), 및 글리산도(glissando), 트레몰로(tremolo) 등의 사용을 통하여 한국 전통음악에서의 시김새와 농현을 표현하고, 서양악기를 통한 한국 전통음악의 연주기법을 시도하고 있다. 이러한 그의 작곡기법은 도교철학에 의한 ‘정중동’(靜中動) 사상과 깊은 연관성이 있다. 즉 선율, 화성, 리듬, 곡의 구조 등을 통해 서로 다른 두 가지의 요소인 양(陽)과 음(陰)이 항상 공존하며 조화를 이루는 정중동 사상에 근거했다는 것을 알 수 있다. 이러한 근대적 전통을 벗어나 다문화 간의 교류와 맞물리는 서구 음악 기법화와 동아시아의 음악적 만남을 촉진시킨 그의 자세와 노력은 오늘날 그를 세계적인 작곡가로서 인정받게 하는 밑바탕이 되었다. 본 논문에서 윤이상의 삶과 작품 연구를 통해 20세기 음악사의 한 획을 그은 그의 새로운 음악적 방향의 접근이 좀 더 쉬어지길 바란다. 더불어 동아시아 사상적 음악이 세계적으로 융화되기 위하여 추구해 가야 할 음악어법의 개발과 발전에 있어서 계속적으로 윤이상의 작품에 대한 관심이 필요할 것이다. 현재 세계적 무대에서 확고하게 자리 잡은 윤이상의 연구는 외국에서 활발히 진행되고 있지만, 정작 고국에서는 그의 명예가 완전히 회복되지는 못하고 있다. 그의 명예가 정식으로 회복되고 가장 뛰어난 현대 작곡가 중의 한 명인, 한국인 작곡가 윤이상의 연구와 연주가 계속 이어지고 활성화되기를 바란다.
한국 출신의 세계적인 작곡가 윤이상(1917~1995. 11. 4)은 동아시아의 음악과 유럽 음악의 예술적인 융합이라는 기본사상을 가지고 음악사의 새로운 영역으로 구분되는 20세기에 그만의 독자적인 음악양식으로 세계 무대에서 확고하게 자리 잡는다. 그의 생전 작품 활동으로는 여섯 개의 현악 4중주와 여덟 개의 협주곡 그리고 다섯 개의 교향곡 등 다양한 장르의 150곡 이상을 탄생시켰고, 피아노 독주를 위한 작품으로는 「Stucke fur Klavier」(1958)과 「Interludium A」(1982) 두 곡이 있다. 그 중 본 논문의 주제가 된「Interludium A」는 그의 음악적 세계관이 확립된 시기에 작곡된 곡이며 동양적 음악관과 서양의 음악기법을 융합해 그만의 독자적인 작곡 기법이 나타난 대표적인 곡이다. 본 연구에서는 윤이상이 독자적인 작곡 기법을 개발하기까지의 삶을 시기별로 파악하고 그의 예술 활동에 영향을 준 시대적 배경과 작품 세계에 나타난 작곡기법의 특징을 살펴보고자 한다. 또한, 「Interludium A」를 통해 그만의 작곡 기법인 〈주요음 기법〉(Hauptton technik)과 〈주요음향 기법〉(Hauptklang technik), 장식적 기법인 〈시김새와 농현〉이 어떻게 작용되었는지를 중점으로 분석의 핵심을 이루고자 하였다. 더불어 동아시아 음악관이 작품 속에서 어떠한 연관을 가지고 있으며, 동아시아 음악관을 배경으로 구상된 창작세계를 이해하기 위한 접근이라 하겠다. 이러한 목적으로 시작한 「Interludium A」의 분석의 결과 중 중점이 되는 것은 〈주요음 기법〉(Hauptton technik)은 선율의 진행에 있어서 중심음에 대한 작곡자의 독자적인 미학이 결부되고, 이러한 중심음은 여러 가지 장식적 요소인 비브라토(vibrato), 트릴(trill), 및 글리산도(glissando), 트레몰로(tremolo) 등의 사용을 통하여 한국 전통음악에서의 시김새와 농현을 표현하고, 서양악기를 통한 한국 전통음악의 연주기법을 시도하고 있다. 이러한 그의 작곡기법은 도교철학에 의한 ‘정중동’(靜中動) 사상과 깊은 연관성이 있다. 즉 선율, 화성, 리듬, 곡의 구조 등을 통해 서로 다른 두 가지의 요소인 양(陽)과 음(陰)이 항상 공존하며 조화를 이루는 정중동 사상에 근거했다는 것을 알 수 있다. 이러한 근대적 전통을 벗어나 다문화 간의 교류와 맞물리는 서구 음악 기법화와 동아시아의 음악적 만남을 촉진시킨 그의 자세와 노력은 오늘날 그를 세계적인 작곡가로서 인정받게 하는 밑바탕이 되었다. 본 논문에서 윤이상의 삶과 작품 연구를 통해 20세기 음악사의 한 획을 그은 그의 새로운 음악적 방향의 접근이 좀 더 쉬어지길 바란다. 더불어 동아시아 사상적 음악이 세계적으로 융화되기 위하여 추구해 가야 할 음악어법의 개발과 발전에 있어서 계속적으로 윤이상의 작품에 대한 관심이 필요할 것이다. 현재 세계적 무대에서 확고하게 자리 잡은 윤이상의 연구는 외국에서 활발히 진행되고 있지만, 정작 고국에서는 그의 명예가 완전히 회복되지는 못하고 있다. 그의 명예가 정식으로 회복되고 가장 뛰어난 현대 작곡가 중의 한 명인, 한국인 작곡가 윤이상의 연구와 연주가 계속 이어지고 활성화되기를 바란다.
A world’s famous composer from Korea,Isang Yun(1917~ Nov.4, 1995)could be well-known with his uniquestyle in the 20th century, when a new sphere was recorded in the history of music, with the basic idea of artistic fusion combining the East Asian music and Europeanmusic. During his lifetime,he c...
A world’s famous composer from Korea,Isang Yun(1917~ Nov.4, 1995)could be well-known with his uniquestyle in the 20th century, when a new sphere was recorded in the history of music, with the basic idea of artistic fusion combining the East Asian music and Europeanmusic. During his lifetime,he composed 150 and more songs in various genresincluding 6string quartets, 8concertos, 5symphoniesand two pianosolos,which are「StuckefurKlavier」(1958)and「Interludium A」(1982).The latter one, the subject matter of the paper,is the song composed when his musicalview on the world was established and one of representative songs demonstrating his unique composition technique,which combines the orientalview on music with Western musicaltechnique. The paper is intended to comprehend his life time by time linestill he created his composition technique and look in to the background of the times affecting his artistic activities and the features of composition techniques used in hisworks.In special,the paper in tensely focuses on how his unique composition techniques,for instance,Hauptton technik,Hauptklang technik,Sigimsae and Nonghyeon,are reflected into 「Interludium A」.Besides,the paper would be an approach to understand whatrelation the East Asian view on music is with the work and comprehend his creation conceived on the East Asian view on music. Importantly, the results of the analysis on 「Interludium A」created with the foregoing purposess how that Hauptton technik closely links the progression of melody with the composer’s unique aesthetics for the tonal music(center), which expresses, in turn, Sigimsae and Nonghyeon of the Korean traditional music by using vibrato,trill, glissando and tremolo and attempts the performing techniques of the Korean traditional music through Western musical instruments.As above mentioned,his composition technique is closely related to the idea of‘Motion Admist Rest’in Taoism. That is,it could be found that in his music,two different elements,Yin and Yang coexistand are well balanced through melody, harmony, rhythm and song structure, based on the idea,‘Motion AdmistRest.’ Thanks to his effort to facilitate the musical combination of Western musical technique and East Asian music,which is the out come of multicultural exchange beyond the modernistic tradition,he could be recognized as a world’s famous composer. It is expected that the study on the life and works of Isang Yun would help approach the musical direction of him,marking anepochi the 20th musical history. In addition, hopefully, the author wishes a more concern on the worksby Isang Yun in creating and developing the musical usage so that the East Asian music could be harmonized with the rest of the world.A world’s famous composer,Isang Yun hasbeen actively studiesin overseas countries but it pitifully seems that in his home country,Korea,his good reputation is not still regained yet.Finally,the author expects that his reputation would be regained and the study on a Korean composer and one ofworld’s famous modern composer,Isang Yun and the performance of his works continue.
A world’s famous composer from Korea,Isang Yun(1917~ Nov.4, 1995)could be well-known with his uniquestyle in the 20th century, when a new sphere was recorded in the history of music, with the basic idea of artistic fusion combining the East Asian music and Europeanmusic. During his lifetime,he composed 150 and more songs in various genresincluding 6string quartets, 8concertos, 5symphoniesand two pianosolos,which are「StuckefurKlavier」(1958)and「Interludium A」(1982).The latter one, the subject matter of the paper,is the song composed when his musicalview on the world was established and one of representative songs demonstrating his unique composition technique,which combines the orientalview on music with Western musicaltechnique. The paper is intended to comprehend his life time by time linestill he created his composition technique and look in to the background of the times affecting his artistic activities and the features of composition techniques used in hisworks.In special,the paper in tensely focuses on how his unique composition techniques,for instance,Hauptton technik,Hauptklang technik,Sigimsae and Nonghyeon,are reflected into 「Interludium A」.Besides,the paper would be an approach to understand whatrelation the East Asian view on music is with the work and comprehend his creation conceived on the East Asian view on music. Importantly, the results of the analysis on 「Interludium A」created with the foregoing purposess how that Hauptton technik closely links the progression of melody with the composer’s unique aesthetics for the tonal music(center), which expresses, in turn, Sigimsae and Nonghyeon of the Korean traditional music by using vibrato,trill, glissando and tremolo and attempts the performing techniques of the Korean traditional music through Western musical instruments.As above mentioned,his composition technique is closely related to the idea of‘Motion Admist Rest’in Taoism. That is,it could be found that in his music,two different elements,Yin and Yang coexistand are well balanced through melody, harmony, rhythm and song structure, based on the idea,‘Motion AdmistRest.’ Thanks to his effort to facilitate the musical combination of Western musical technique and East Asian music,which is the out come of multicultural exchange beyond the modernistic tradition,he could be recognized as a world’s famous composer. It is expected that the study on the life and works of Isang Yun would help approach the musical direction of him,marking anepochi the 20th musical history. In addition, hopefully, the author wishes a more concern on the worksby Isang Yun in creating and developing the musical usage so that the East Asian music could be harmonized with the rest of the world.A world’s famous composer,Isang Yun hasbeen actively studiesin overseas countries but it pitifully seems that in his home country,Korea,his good reputation is not still regained yet.Finally,the author expects that his reputation would be regained and the study on a Korean composer and one ofworld’s famous modern composer,Isang Yun and the performance of his works continue.
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