고전소설 교육은 선인들의 정신세계를 파악하고 민족 문화를 계승·발전시키며, 고전소설 작품의 예술적 가치를 파악할 수 있다는 의의를 지닌다. 고전소설 중, 「허생전」은 인물과 구조, 표현법, 사상적 측면에서의 교육적 가치를 지니며 제6차, 7차 교육과정에서 모든 고등학교의 1학년 학생들을 대상으로 가르치는 국정 교과서의 내용 중 한 단원을 차지하는 문학 작품으로 교과서에서 중요한 비중으로 다루어진다.본 연구는 제7차 교육과정 고등학교 국어교과서의 하권에 실려있는 「허생전」이 현실적 효용성 측면에서만 교육되고 있으며, 교과서에는 허생...
고전소설 교육은 선인들의 정신세계를 파악하고 민족 문화를 계승·발전시키며, 고전소설 작품의 예술적 가치를 파악할 수 있다는 의의를 지닌다. 고전소설 중, 「허생전」은 인물과 구조, 표현법, 사상적 측면에서의 교육적 가치를 지니며 제6차, 7차 교육과정에서 모든 고등학교의 1학년 학생들을 대상으로 가르치는 국정 교과서의 내용 중 한 단원을 차지하는 문학 작품으로 교과서에서 중요한 비중으로 다루어진다.본 연구는 제7차 교육과정 고등학교 국어교과서의 하권에 실려있는 「허생전」이 현실적 효용성 측면에서만 교육되고 있으며, 교과서에는 허생의 이야기가 실려 있는 『옥갑야화』에 대한 언급이 없다는 문제점에서 출발하였다. 그리고 그러한 문제점을 보완하는 제7차 교육과정에 따른 고전소설 교육의 목표를 구현할 수 있는 바람직한 학습 지도 방안의 필요성을 인식하였다.제7차 교육과정에서의 「허생전」 교육의 문제점을 교육과정 상의 학습 목표를 중심으로 분석하고, 현실 인식에 중점을 둔 그 학습 목표의 문제점이 주인공 ‘허생’의 성격에 대한 이해의 혼선으로 표면화되고 있음을 살펴보았다. 우선 당시 사회의 이해라는 측면에 지나치게 치우쳐 있는 학습 목표와 학습 활동을 분석하고, 표현 기법이나 작가의 글쓰기 방식 등 문학적인 가치에 대해서는 거의 언급하지 못하고 있는 수업 현장의 문제점을 지적하였다. 그리고 ‘허생’의 성격의 이원적 해석의 문제점은 『옥갑야화』의 전체적 구성을 토대로 「허생전」을 이해해야 그 혼선을 피할 수 있음을 알아보았다.본고는 이러한 분석을 토대로 「허생전」의 교육적 요소를 살펴보고, 앞에서 제기한 문제점을 보완하는 「허생전」의 효율적인 학습 지도 방안을 모색하였다. 교수-학습 활동을 계획함에 있어서, 기존의 학습 목표를 보완한 후 소집단 활동을 통한 효율적인 교수 학습 방안을 구안하였다. 소집단 활동을 통한 토론과 쓰기 수업을 적용하여, 총 4차시로 본시 학습을 구안하고 그 교수-학습 활동을 심화하는 방법으로 국민 공통 기본 교육과정인 10학년에게 주어지는 재량 시간을 적극 활용하는 방법을 제시하였다본고에서 제안한 「허생전」교수-학습 활동은 기존의 「허생전」교육이 가지는 문제점을 보완한 수업을 진행해 보고자 하는 교사들에게 도움이 될 수 있을 것이며, 이를 바탕으로 문학성과 흥미를 함께 고려한 새로운 교수-학습 모형이 더 많이 개발될 것이라 기대한다. 문학 교육의 본질적인 목적에 잘 부합하는 문학 교육이 이루어지기 위해서 가장 절대적으로 필요한 것은, 교육 현장에 있는 우리 교사들의 적극적인 노력일 것이다. 고전 문학의 다양한 텍스트들을 학생들에게 소개하고, 효과적인 교육에 사용할 수 있는 교수-학습 자료와 모델에 대한 연구가 계속 되어야겠다.
고전소설 교육은 선인들의 정신세계를 파악하고 민족 문화를 계승·발전시키며, 고전소설 작품의 예술적 가치를 파악할 수 있다는 의의를 지닌다. 고전소설 중, 「허생전」은 인물과 구조, 표현법, 사상적 측면에서의 교육적 가치를 지니며 제6차, 7차 교육과정에서 모든 고등학교의 1학년 학생들을 대상으로 가르치는 국정 교과서의 내용 중 한 단원을 차지하는 문학 작품으로 교과서에서 중요한 비중으로 다루어진다.본 연구는 제7차 교육과정 고등학교 국어교과서의 하권에 실려있는 「허생전」이 현실적 효용성 측면에서만 교육되고 있으며, 교과서에는 허생의 이야기가 실려 있는 『옥갑야화』에 대한 언급이 없다는 문제점에서 출발하였다. 그리고 그러한 문제점을 보완하는 제7차 교육과정에 따른 고전소설 교육의 목표를 구현할 수 있는 바람직한 학습 지도 방안의 필요성을 인식하였다.제7차 교육과정에서의 「허생전」 교육의 문제점을 교육과정 상의 학습 목표를 중심으로 분석하고, 현실 인식에 중점을 둔 그 학습 목표의 문제점이 주인공 ‘허생’의 성격에 대한 이해의 혼선으로 표면화되고 있음을 살펴보았다. 우선 당시 사회의 이해라는 측면에 지나치게 치우쳐 있는 학습 목표와 학습 활동을 분석하고, 표현 기법이나 작가의 글쓰기 방식 등 문학적인 가치에 대해서는 거의 언급하지 못하고 있는 수업 현장의 문제점을 지적하였다. 그리고 ‘허생’의 성격의 이원적 해석의 문제점은 『옥갑야화』의 전체적 구성을 토대로 「허생전」을 이해해야 그 혼선을 피할 수 있음을 알아보았다.본고는 이러한 분석을 토대로 「허생전」의 교육적 요소를 살펴보고, 앞에서 제기한 문제점을 보완하는 「허생전」의 효율적인 학습 지도 방안을 모색하였다. 교수-학습 활동을 계획함에 있어서, 기존의 학습 목표를 보완한 후 소집단 활동을 통한 효율적인 교수 학습 방안을 구안하였다. 소집단 활동을 통한 토론과 쓰기 수업을 적용하여, 총 4차시로 본시 학습을 구안하고 그 교수-학습 활동을 심화하는 방법으로 국민 공통 기본 교육과정인 10학년에게 주어지는 재량 시간을 적극 활용하는 방법을 제시하였다본고에서 제안한 「허생전」교수-학습 활동은 기존의 「허생전」교육이 가지는 문제점을 보완한 수업을 진행해 보고자 하는 교사들에게 도움이 될 수 있을 것이며, 이를 바탕으로 문학성과 흥미를 함께 고려한 새로운 교수-학습 모형이 더 많이 개발될 것이라 기대한다. 문학 교육의 본질적인 목적에 잘 부합하는 문학 교육이 이루어지기 위해서 가장 절대적으로 필요한 것은, 교육 현장에 있는 우리 교사들의 적극적인 노력일 것이다. 고전 문학의 다양한 텍스트들을 학생들에게 소개하고, 효과적인 교육에 사용할 수 있는 교수-학습 자료와 모델에 대한 연구가 계속 되어야겠다.
The classical novel education is important because it helps students to understand our ancestors' spiritual world, succeed and inherit our national culture and learn about their artistic values. Among various classical novels, 「Heo Saeng Jeon」 possesses diverse educational values in terms of charact...
The classical novel education is important because it helps students to understand our ancestors' spiritual world, succeed and inherit our national culture and learn about their artistic values. Among various classical novels, 「Heo Saeng Jeon」 possesses diverse educational values in terms of characters, plot, expressions and thoughts. Under 6th and 7th National Curriculums, the novel has been listed as a unit in the first-year high school textbook.It is a regret that 「Heo Saeng Jeon」 listed in the first-year high school textbook II under the 7th National Curriculum is taught for its realistic utility and that 『Ok Gap Ya Hwa』 or the origin of 「Heo Saeng Jeon」 is not mentioned in the textbook. Thus, the purpose of this study was to suggest a desirable teaching-learning model for the classical novel education under the 7th National Curriculum.For this purpose, the researcher analyzed the problems of teaching-learning of 「Heo Saeng Jeon」 in view of the learning goals under the 7th National Curriculum, and thus, found that the learning goals focused on understanding of the real world were confused due to uncorrect understanding of the main character Heo Saeng’s personality. The problems were that the learning goals were extremely biased with understanding of the contemporary society, neglecting expression techniques, author's semantics and other literary values. Such a confusion would be avoided only if 「Heo Saeng Jeon」 should be reviewed within the entire structure of 『Ok Gap Ya Hwa』.This study examined the educational elements of 「Heo Saeng Jeon」and suggested an effective teaching-learning model for 「Heo Saeng Jeon」 conducive to solutions of the problems raised. In planning this model, the researcher reviewed the learning goals and designed a small-group-centered teaching-learning method. Then, this method was complemented with discussion and writing elements and thus, a four-session teaching-learning model was designed to make use of the discretionary classroom hours given to teachers in charge of 10th-year common subjects under the 7th National Curriculum.It is expected that the teaching-learning model for 「Heo Saeng Jeon」suggested by this study will help teachers to teach students the classical novels effectively. It is hoped that this study will be followed up by future studies which will develop new teaching-learning models in consideration of literary aspects and students' interests. What is most absolutely required to educate students on literature to meet the essential goals of literary education must be our field teachers' positive efforts. Lastly, it is expected of our teachers to introduce more diverse classical literary texts to students and research into more effective teaching-learning models for our classical literature.
The classical novel education is important because it helps students to understand our ancestors' spiritual world, succeed and inherit our national culture and learn about their artistic values. Among various classical novels, 「Heo Saeng Jeon」 possesses diverse educational values in terms of characters, plot, expressions and thoughts. Under 6th and 7th National Curriculums, the novel has been listed as a unit in the first-year high school textbook.It is a regret that 「Heo Saeng Jeon」 listed in the first-year high school textbook II under the 7th National Curriculum is taught for its realistic utility and that 『Ok Gap Ya Hwa』 or the origin of 「Heo Saeng Jeon」 is not mentioned in the textbook. Thus, the purpose of this study was to suggest a desirable teaching-learning model for the classical novel education under the 7th National Curriculum.For this purpose, the researcher analyzed the problems of teaching-learning of 「Heo Saeng Jeon」 in view of the learning goals under the 7th National Curriculum, and thus, found that the learning goals focused on understanding of the real world were confused due to uncorrect understanding of the main character Heo Saeng’s personality. The problems were that the learning goals were extremely biased with understanding of the contemporary society, neglecting expression techniques, author's semantics and other literary values. Such a confusion would be avoided only if 「Heo Saeng Jeon」 should be reviewed within the entire structure of 『Ok Gap Ya Hwa』.This study examined the educational elements of 「Heo Saeng Jeon」and suggested an effective teaching-learning model for 「Heo Saeng Jeon」 conducive to solutions of the problems raised. In planning this model, the researcher reviewed the learning goals and designed a small-group-centered teaching-learning method. Then, this method was complemented with discussion and writing elements and thus, a four-session teaching-learning model was designed to make use of the discretionary classroom hours given to teachers in charge of 10th-year common subjects under the 7th National Curriculum.It is expected that the teaching-learning model for 「Heo Saeng Jeon」suggested by this study will help teachers to teach students the classical novels effectively. It is hoped that this study will be followed up by future studies which will develop new teaching-learning models in consideration of literary aspects and students' interests. What is most absolutely required to educate students on literature to meet the essential goals of literary education must be our field teachers' positive efforts. Lastly, it is expected of our teachers to introduce more diverse classical literary texts to students and research into more effective teaching-learning models for our classical literature.
주제어
#국어
#education
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.