음식물쓰레기란 농·축·수산물 유통과정 중에서 버려지는 쓰레기와 가정·음식점 등에서 조리과정 중 식품을 다듬고 버리는 식품쓰레기, 먹고 남긴 음식물찌꺼기, 그리고 보관했다가 그냥 버려지는 식품폐기물 등을 통틀어 말 한다. 1995년부터 시행된 쓰레기 종량제 이후 생활쓰레기 발생량은 줄고, 재활용량은 늘어나는 등 생활쓰레기 관리에 있어서 획기적인 변화가 일어났으나 여전히 음식물쓰레기는 발생량이 많고 유용한 유기성 자원임에도 불구하고 자원화 등이 기술적 경제적 및 생산품의 적절한 활용측면에서 어려움을 겪고 있는 실정이다. 이에 정부에서는 음식물쓰레기로 인한 자원 낭비와 환경오염을 줄이기 위하여 1998년 환경부와 농림부, 보건복지부가 공동으로 “음식물쓰레기 감량·자원화 기본 계획(98∼02)”을 수립·추진하여 왔다. 그 결과 발생량에서도 2002년 발생량 목표(12,020톤/일)를 초과한 11,798톤/일을 달성하였고 그 이후에도 발생량은 계속 감소하여 총 발생량은 11,237톤/일로 1997년에 비해 각각 18.3%와 14%정도 감소하였다. 음식물쓰레기 발생량 감소율은 ‘98년 9.7%를 보인 이후 2001년까지 2%내외로 그다지 큰 폭의 감소율은 보이지 못하고 있으며, 음식물쓰레기 자원화 시설은 수적으로만 보면 1997년 46개 시설에서 하루 1,067톤을 처리하던 것이 2005년 말 현재, 243개 시설에서 하루 13,088톤/일 을 처리할 수 있는 규모로 비약적인 증가 경향을 보여 왔다. 각종 자원화 시설에서 생산되는 제품은 품질문제와 수요처 확보 등의 어려움으로 인해 자원화 정책의 지속저인 추진에 큰 어려움을 겪고 있다. 특히 2005년 1월 1일부터 시 단위 이상의 지역에서는 음식물쓰레기의 직 매립 금지가 시행되어 상당수의 지자체에서는 충분한 대비책을 마련하지 못하고 있는 것이 현실이다. 본 연구는 우리나라에 설치된 공공 및 민간자원화시설을 대상으로 설치 및 운영상황에 대하여 진단하고 현재 각 지자체별로 음식물쓰레기의 관리현황 지역적인 여건 등에 대한 정밀분석, 기존 음식물쓰레기 처리시설에 대한 평가 및 기타 적용 가능한 처리기술에 대한 분석평가 등을 실시하여 지자체의 특성에 적합한 효율적인 음식물쓰레기 처리방안을 마련함으로써 정부 및 지자체의 기초적인 정책 자료로 활용하는 것을 목적으로 한다. 음식물쓰레기 자원화 공정에 대하여 설치 및 운영에 대하여 실태를 파악한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다 퇴비화시설의 음식물쓰레기의 반입량과 처리용량에 대한 ...
음식물쓰레기란 농·축·수산물 유통과정 중에서 버려지는 쓰레기와 가정·음식점 등에서 조리과정 중 식품을 다듬고 버리는 식품쓰레기, 먹고 남긴 음식물찌꺼기, 그리고 보관했다가 그냥 버려지는 식품폐기물 등을 통틀어 말 한다. 1995년부터 시행된 쓰레기 종량제 이후 생활쓰레기 발생량은 줄고, 재활용량은 늘어나는 등 생활쓰레기 관리에 있어서 획기적인 변화가 일어났으나 여전히 음식물쓰레기는 발생량이 많고 유용한 유기성 자원임에도 불구하고 자원화 등이 기술적 경제적 및 생산품의 적절한 활용측면에서 어려움을 겪고 있는 실정이다. 이에 정부에서는 음식물쓰레기로 인한 자원 낭비와 환경오염을 줄이기 위하여 1998년 환경부와 농림부, 보건복지부가 공동으로 “음식물쓰레기 감량·자원화 기본 계획(98∼02)”을 수립·추진하여 왔다. 그 결과 발생량에서도 2002년 발생량 목표(12,020톤/일)를 초과한 11,798톤/일을 달성하였고 그 이후에도 발생량은 계속 감소하여 총 발생량은 11,237톤/일로 1997년에 비해 각각 18.3%와 14%정도 감소하였다. 음식물쓰레기 발생량 감소율은 ‘98년 9.7%를 보인 이후 2001년까지 2%내외로 그다지 큰 폭의 감소율은 보이지 못하고 있으며, 음식물쓰레기 자원화 시설은 수적으로만 보면 1997년 46개 시설에서 하루 1,067톤을 처리하던 것이 2005년 말 현재, 243개 시설에서 하루 13,088톤/일 을 처리할 수 있는 규모로 비약적인 증가 경향을 보여 왔다. 각종 자원화 시설에서 생산되는 제품은 품질문제와 수요처 확보 등의 어려움으로 인해 자원화 정책의 지속저인 추진에 큰 어려움을 겪고 있다. 특히 2005년 1월 1일부터 시 단위 이상의 지역에서는 음식물쓰레기의 직 매립 금지가 시행되어 상당수의 지자체에서는 충분한 대비책을 마련하지 못하고 있는 것이 현실이다. 본 연구는 우리나라에 설치된 공공 및 민간자원화시설을 대상으로 설치 및 운영상황에 대하여 진단하고 현재 각 지자체별로 음식물쓰레기의 관리현황 지역적인 여건 등에 대한 정밀분석, 기존 음식물쓰레기 처리시설에 대한 평가 및 기타 적용 가능한 처리기술에 대한 분석평가 등을 실시하여 지자체의 특성에 적합한 효율적인 음식물쓰레기 처리방안을 마련함으로써 정부 및 지자체의 기초적인 정책 자료로 활용하는 것을 목적으로 한다. 음식물쓰레기 자원화 공정에 대하여 설치 및 운영에 대하여 실태를 파악한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다 퇴비화시설의 음식물쓰레기의 반입량과 처리용량에 대한 상관계수는 0.98이었고 지역별 공공음식물 퇴비화 시설의 처리율은 대전, 울산, 경기, 전라도에서 각각 103%, 116%, 121%, 103%로 처리용량에 비해 음식물쓰레기 반입량이 초과하여 처리되고 있는 실정인 반면 민간 음식물 퇴비화 시설의 처리율은 평균 59%의 처리율로 저조한 실정이다. 전체 음식물 퇴비화 시설 중 호기성퇴비화는 공공 음식물 자원화 처리시설이 37개소 민간음식물 자원화 처리시설이 44개소 총 81개소로 전체 퇴비화 98개소 중 약 83%이며 전체자원화 시설 대비 33%로 자원화 방법 중 가장 큰 경쟁력이 있는 처리방법으로 조사되었다. 퇴비화 공정 중에 사용되는 수분 조절제는 함수율이 평균 29.1% 톱밥이 부재료로 사용되었고, 혼합비는 약 4.8 : 1 비율로 혼합 후 함수율을 평균 54.9%로 나타났으며, 적절한 퇴비화공정을 거쳐 생산한 퇴비는 40%이내의 수분함량을 보유하여야 하는데 조사된 퇴비화 시설중 이 기준을 초과한 58%의 시설에 대해서는 시설 보완이 시급한 것으로 판명되었다. 사료화 시설의 공공음식물 자원화 처리시설 중 사료화 시설의 1일 평균 음식물쓰레기 시설 투입량은 64.38톤/일 이고 민간음식물 자원화 처리시설은 51.62톤/일이며 시설 용량에 대하여 음식물쓰레기 반입량과의 상관계수는 0.7788로 조사되었다. 공공음식물 사료화시설의 지역별 시설용량대비 처리율은 서울, 울산지역에서 각각 112%, 136%로 음식물쓰레기가 초과하여 처리되고 있으나 전라도와 충정도는 33%의 낮은 처리율을 보이고 있으며 민간공공음식물 사료화 시설은 부산을 제외한 평균 68%의 처리율로 저조한 실정이다. 공공 음식물 사료화 시설은 건식사료화가 63%를 차지하였고 민간 음식물 사료화 시설은 습식사료화가 78%를 차지하여 큰 대조를 보였다. 이는 민간 자원화 시설에서 건식 사료화 방법은 음식물 쓰레기를 건조 시킬 때 많은 에너지원이 소요되므로 민간 자원화 시설은 습식 사료화 방법을 선호 하는 것으로 판단된다. 음식물쓰레기는 일반생활쓰레기나 오·폐수와 같이 환경오염을 최소화하도록 적정하게 처리 되어지는 것이 무엇보다 우선이고 2차적인 부수효과로서 사료 또는 비료와 에너지회수 등이 고려되어져야 할 사항이므로 근본적으로 음식물쓰레기는 민간이 아닌 정부나 지자체에서 비용을 들어 책임져서 처리해야 할 대상이라 인식전환의 필요하다. 지금까지 음식물 자원화시설을 제안하는데 있어서 가장 효과적이지만 간과했던 부분이 발생원으로부터의 관리인데, 우리나라의 주택에서 발생된 음식물쓰레기는 이물질 혼입, 수거 및 신선도 문제로 인해 사료화 하기에는 많은 어려움이 있어서 1차자원화시설에서 처리하여 발생원에서부터 감량화를 이룩하여 개선된 양질의 음식물쓰레기 원료를 확보하므로 인해, 2차공공음식물 자원화시설에서 계획시설용량, 시설유지비, 운영비등과 양질의 생산품 확보가 가능 할 것으로 사료 된다. 투자와 회수측면에서 음식물자원화시설을 민간에게 직접 투자하도록 유도하기에는 현재 법적으로나 제도적으로 그리고 경제적인 인센티브측면에서 사실상 쉽지 않은 것이 사실이다. 그 주된 이유로는 원료인 양질의 음식물쓰레기를 지속적이고 안정되게 확보하기가 어렵고 생산된 자원화물의 소비와 판로 등 유통시스템이 불확실하기 때문이다. 더욱이 사료화보다 퇴비화는 그 수익률이 투자와 생산품의 판매를 고려할 때, 심각한 불균형이 있으며 아직까지 안정된 처리기술이 확립되지 않아 민간이 퇴비화시설 설립과 운영을 통해 수익을 창출하는 것은 매우 어려울 것으로 파악되므로 정부와 지자체는 기술적 지원과 더불어 기존 시설 개선과 시설비용등의 지원을 확대해야 할 것으로 사료 되는데, 양질의 원료확보가 용이한 상가나 집단급식시설에서 배출한 음식물쓰레기는 민간이 주체가 되어 시설비용과 유지 관리 비용이 유리한 습식 또는 습식 발효 사료화 시설에서 처리 되어야 할 것이다. 현재 국내에 설치된 대부분의 음식물 자원화시스템은 대부분 한두 가지 처리방법만이 도입된 집중처리시스템으로 구성되어있는데 이러한 시스템으로는 특히 배출시기와 배출량이 들쑥날쑥한 단독주택과 공공주택에서 배출된 다양한 성상을 지닌 음식쓰레기처리와 최종생산품의 소비 및 유통과정과 관련하여 효율적인 대처가 어려워, 지자체가 직접 처리의 주체가 되어 환경기초시설과 연계한 종합처리시스템이 반영된 음식물 자원화시설의 구축이 필요하다. 본 연구는 환경기초시설과 연계된 음식물쓰레기 종합처리시스템 중 양질의 음식물쓰레기는 유지관리에 있어서 에너지 비용이 가장 크게 차지하나 생산품의 저장과 취급이 용이한 건식 사료화 시설을 소각시설과 연계하여 설치하여 소각 시 발생하는 여열을 이용하여 생산된 고온의 스팀을 건식사료생산의 에너지원으로 재활용하는 자원화시설을 제안한다. 부패와 이물질 혼입정도가 불량한 음식물 쓰레기 등은 하수처리장내에 종합처리시스템 반영된 음식물 자원화 시설을 설치하여 음식물성상에 따라 다양하게 처리 될 수 있도록 제안 하는 데, 음식물 종합처리시스템은 원료의 이물질 혼입정도 및 신선도등 고려하여 양질의 원료는 전처리 공정을 거쳐 사료화 시설로 보내져 건식사료를 생산하고 그렇지 못한 원료는 전처리 공정을 거쳐 선별, 파쇄, 탈수 등의 공정을 통해 이물질 및 고형유기물을 분리시키고 여기서 발생되는 탈수여액은 산발효시켜 하수처리장 내에 있는 슬러지 소화시설을 이용하여 메탄발효 시켜 가스를 생산하고 정제된 가스는 연료로 재사용한다. 부패와 이물질 혼입정도가 불량한 고형물은 하수소화슬러지 또는 양질의 부형제등을 혼합하여 퇴비화시설을 통해 퇴비로 생산하는데 여기기서 고농도 염분은 하수처리수를 이용하여 수세한다. 산 발효액 일부는 하수고도처리시설에 탄소원으로 공급하여 하수병합처리를 할 수 있도록 구성한다. 즉 유입된 음식물쓰레기의 이물질 및 신선도의 상태에 따라 자원화방법을 탄력적으로 운영함으로 기존의 집중처리시스템과는 달리 하수처리장과 연계 처리함으로써 자원화과정에서 발생되는 악성폐수 및 악취 등 2차적인 환경오염의 폐해를 가장 저렴하고 완벽하게 줄일 수 있을 뿐만 아니라 제품 유통시스템과 연계하여 효율적으로 운영 할 수 있어 특히 음식물자원화 보다 우선으로 음식물쓰레기를 폐기물로써 안전하게 처리해야할 정부 및 지자체가 도입해야 할 공공 음식물자원화시스템이라 할 수 있다.
음식물쓰레기란 농·축·수산물 유통과정 중에서 버려지는 쓰레기와 가정·음식점 등에서 조리과정 중 식품을 다듬고 버리는 식품쓰레기, 먹고 남긴 음식물찌꺼기, 그리고 보관했다가 그냥 버려지는 식품폐기물 등을 통틀어 말 한다. 1995년부터 시행된 쓰레기 종량제 이후 생활쓰레기 발생량은 줄고, 재활용량은 늘어나는 등 생활쓰레기 관리에 있어서 획기적인 변화가 일어났으나 여전히 음식물쓰레기는 발생량이 많고 유용한 유기성 자원임에도 불구하고 자원화 등이 기술적 경제적 및 생산품의 적절한 활용측면에서 어려움을 겪고 있는 실정이다. 이에 정부에서는 음식물쓰레기로 인한 자원 낭비와 환경오염을 줄이기 위하여 1998년 환경부와 농림부, 보건복지부가 공동으로 “음식물쓰레기 감량·자원화 기본 계획(98∼02)”을 수립·추진하여 왔다. 그 결과 발생량에서도 2002년 발생량 목표(12,020톤/일)를 초과한 11,798톤/일을 달성하였고 그 이후에도 발생량은 계속 감소하여 총 발생량은 11,237톤/일로 1997년에 비해 각각 18.3%와 14%정도 감소하였다. 음식물쓰레기 발생량 감소율은 ‘98년 9.7%를 보인 이후 2001년까지 2%내외로 그다지 큰 폭의 감소율은 보이지 못하고 있으며, 음식물쓰레기 자원화 시설은 수적으로만 보면 1997년 46개 시설에서 하루 1,067톤을 처리하던 것이 2005년 말 현재, 243개 시설에서 하루 13,088톤/일 을 처리할 수 있는 규모로 비약적인 증가 경향을 보여 왔다. 각종 자원화 시설에서 생산되는 제품은 품질문제와 수요처 확보 등의 어려움으로 인해 자원화 정책의 지속저인 추진에 큰 어려움을 겪고 있다. 특히 2005년 1월 1일부터 시 단위 이상의 지역에서는 음식물쓰레기의 직 매립 금지가 시행되어 상당수의 지자체에서는 충분한 대비책을 마련하지 못하고 있는 것이 현실이다. 본 연구는 우리나라에 설치된 공공 및 민간자원화시설을 대상으로 설치 및 운영상황에 대하여 진단하고 현재 각 지자체별로 음식물쓰레기의 관리현황 지역적인 여건 등에 대한 정밀분석, 기존 음식물쓰레기 처리시설에 대한 평가 및 기타 적용 가능한 처리기술에 대한 분석평가 등을 실시하여 지자체의 특성에 적합한 효율적인 음식물쓰레기 처리방안을 마련함으로써 정부 및 지자체의 기초적인 정책 자료로 활용하는 것을 목적으로 한다. 음식물쓰레기 자원화 공정에 대하여 설치 및 운영에 대하여 실태를 파악한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다 퇴비화시설의 음식물쓰레기의 반입량과 처리용량에 대한 상관계수는 0.98이었고 지역별 공공음식물 퇴비화 시설의 처리율은 대전, 울산, 경기, 전라도에서 각각 103%, 116%, 121%, 103%로 처리용량에 비해 음식물쓰레기 반입량이 초과하여 처리되고 있는 실정인 반면 민간 음식물 퇴비화 시설의 처리율은 평균 59%의 처리율로 저조한 실정이다. 전체 음식물 퇴비화 시설 중 호기성퇴비화는 공공 음식물 자원화 처리시설이 37개소 민간음식물 자원화 처리시설이 44개소 총 81개소로 전체 퇴비화 98개소 중 약 83%이며 전체자원화 시설 대비 33%로 자원화 방법 중 가장 큰 경쟁력이 있는 처리방법으로 조사되었다. 퇴비화 공정 중에 사용되는 수분 조절제는 함수율이 평균 29.1% 톱밥이 부재료로 사용되었고, 혼합비는 약 4.8 : 1 비율로 혼합 후 함수율을 평균 54.9%로 나타났으며, 적절한 퇴비화공정을 거쳐 생산한 퇴비는 40%이내의 수분함량을 보유하여야 하는데 조사된 퇴비화 시설중 이 기준을 초과한 58%의 시설에 대해서는 시설 보완이 시급한 것으로 판명되었다. 사료화 시설의 공공음식물 자원화 처리시설 중 사료화 시설의 1일 평균 음식물쓰레기 시설 투입량은 64.38톤/일 이고 민간음식물 자원화 처리시설은 51.62톤/일이며 시설 용량에 대하여 음식물쓰레기 반입량과의 상관계수는 0.7788로 조사되었다. 공공음식물 사료화시설의 지역별 시설용량대비 처리율은 서울, 울산지역에서 각각 112%, 136%로 음식물쓰레기가 초과하여 처리되고 있으나 전라도와 충정도는 33%의 낮은 처리율을 보이고 있으며 민간공공음식물 사료화 시설은 부산을 제외한 평균 68%의 처리율로 저조한 실정이다. 공공 음식물 사료화 시설은 건식사료화가 63%를 차지하였고 민간 음식물 사료화 시설은 습식사료화가 78%를 차지하여 큰 대조를 보였다. 이는 민간 자원화 시설에서 건식 사료화 방법은 음식물 쓰레기를 건조 시킬 때 많은 에너지원이 소요되므로 민간 자원화 시설은 습식 사료화 방법을 선호 하는 것으로 판단된다. 음식물쓰레기는 일반생활쓰레기나 오·폐수와 같이 환경오염을 최소화하도록 적정하게 처리 되어지는 것이 무엇보다 우선이고 2차적인 부수효과로서 사료 또는 비료와 에너지회수 등이 고려되어져야 할 사항이므로 근본적으로 음식물쓰레기는 민간이 아닌 정부나 지자체에서 비용을 들어 책임져서 처리해야 할 대상이라 인식전환의 필요하다. 지금까지 음식물 자원화시설을 제안하는데 있어서 가장 효과적이지만 간과했던 부분이 발생원으로부터의 관리인데, 우리나라의 주택에서 발생된 음식물쓰레기는 이물질 혼입, 수거 및 신선도 문제로 인해 사료화 하기에는 많은 어려움이 있어서 1차자원화시설에서 처리하여 발생원에서부터 감량화를 이룩하여 개선된 양질의 음식물쓰레기 원료를 확보하므로 인해, 2차공공음식물 자원화시설에서 계획시설용량, 시설유지비, 운영비등과 양질의 생산품 확보가 가능 할 것으로 사료 된다. 투자와 회수측면에서 음식물자원화시설을 민간에게 직접 투자하도록 유도하기에는 현재 법적으로나 제도적으로 그리고 경제적인 인센티브측면에서 사실상 쉽지 않은 것이 사실이다. 그 주된 이유로는 원료인 양질의 음식물쓰레기를 지속적이고 안정되게 확보하기가 어렵고 생산된 자원화물의 소비와 판로 등 유통시스템이 불확실하기 때문이다. 더욱이 사료화보다 퇴비화는 그 수익률이 투자와 생산품의 판매를 고려할 때, 심각한 불균형이 있으며 아직까지 안정된 처리기술이 확립되지 않아 민간이 퇴비화시설 설립과 운영을 통해 수익을 창출하는 것은 매우 어려울 것으로 파악되므로 정부와 지자체는 기술적 지원과 더불어 기존 시설 개선과 시설비용등의 지원을 확대해야 할 것으로 사료 되는데, 양질의 원료확보가 용이한 상가나 집단급식시설에서 배출한 음식물쓰레기는 민간이 주체가 되어 시설비용과 유지 관리 비용이 유리한 습식 또는 습식 발효 사료화 시설에서 처리 되어야 할 것이다. 현재 국내에 설치된 대부분의 음식물 자원화시스템은 대부분 한두 가지 처리방법만이 도입된 집중처리시스템으로 구성되어있는데 이러한 시스템으로는 특히 배출시기와 배출량이 들쑥날쑥한 단독주택과 공공주택에서 배출된 다양한 성상을 지닌 음식쓰레기처리와 최종생산품의 소비 및 유통과정과 관련하여 효율적인 대처가 어려워, 지자체가 직접 처리의 주체가 되어 환경기초시설과 연계한 종합처리시스템이 반영된 음식물 자원화시설의 구축이 필요하다. 본 연구는 환경기초시설과 연계된 음식물쓰레기 종합처리시스템 중 양질의 음식물쓰레기는 유지관리에 있어서 에너지 비용이 가장 크게 차지하나 생산품의 저장과 취급이 용이한 건식 사료화 시설을 소각시설과 연계하여 설치하여 소각 시 발생하는 여열을 이용하여 생산된 고온의 스팀을 건식사료생산의 에너지원으로 재활용하는 자원화시설을 제안한다. 부패와 이물질 혼입정도가 불량한 음식물 쓰레기 등은 하수처리장내에 종합처리시스템 반영된 음식물 자원화 시설을 설치하여 음식물성상에 따라 다양하게 처리 될 수 있도록 제안 하는 데, 음식물 종합처리시스템은 원료의 이물질 혼입정도 및 신선도등 고려하여 양질의 원료는 전처리 공정을 거쳐 사료화 시설로 보내져 건식사료를 생산하고 그렇지 못한 원료는 전처리 공정을 거쳐 선별, 파쇄, 탈수 등의 공정을 통해 이물질 및 고형유기물을 분리시키고 여기서 발생되는 탈수여액은 산발효시켜 하수처리장 내에 있는 슬러지 소화시설을 이용하여 메탄발효 시켜 가스를 생산하고 정제된 가스는 연료로 재사용한다. 부패와 이물질 혼입정도가 불량한 고형물은 하수소화슬러지 또는 양질의 부형제등을 혼합하여 퇴비화시설을 통해 퇴비로 생산하는데 여기기서 고농도 염분은 하수처리수를 이용하여 수세한다. 산 발효액 일부는 하수고도처리시설에 탄소원으로 공급하여 하수병합처리를 할 수 있도록 구성한다. 즉 유입된 음식물쓰레기의 이물질 및 신선도의 상태에 따라 자원화방법을 탄력적으로 운영함으로 기존의 집중처리시스템과는 달리 하수처리장과 연계 처리함으로써 자원화과정에서 발생되는 악성폐수 및 악취 등 2차적인 환경오염의 폐해를 가장 저렴하고 완벽하게 줄일 수 있을 뿐만 아니라 제품 유통시스템과 연계하여 효율적으로 운영 할 수 있어 특히 음식물자원화 보다 우선으로 음식물쓰레기를 폐기물로써 안전하게 처리해야할 정부 및 지자체가 도입해야 할 공공 음식물자원화시스템이라 할 수 있다.
The trash of food includes altogether the garbage threw away in the process of circulation of agricultural, stock farm and marine products, the grocery wastes left after cooking in houses and restaurants, left garbage after eating meals, and food waste cast aside after taking the food in custody. Si...
The trash of food includes altogether the garbage threw away in the process of circulation of agricultural, stock farm and marine products, the grocery wastes left after cooking in houses and restaurants, left garbage after eating meals, and food waste cast aside after taking the food in custody. Since 1995 the volume-rate garbage disposal system has been carried into effect, the quantity of origination of subsistence trash has been reduced and the amount of recycling has been increased. In spite of the epoch-making change, there is still tremendous amount of food waste. Despite the fact that the food waste is biological resource, the reutilization of food waste has been gone through difficulty in the side of properly practical use of technical an economical products. In order for government to decrease the waste of resources and environmental pollution caused by food waste products, the Ministry of Environment, the Ministry of Agriculture and Forestry, and the Ministry of Health and Welfare have commonly established and promoted “the reduction of food waste and the basic project of reutilization (1998-2002)”in 1998. As a result, the amount of origination has been recorded as 11,798 tons/day in excess of objectives of the amount of origination, 12,020 tons/day, the total amount of origination was 11,237 tons/day, showing reduction respectively 18.3% and approximately 14% compared with 1997's amount of origination. Since the reduction rate of food waste's amount of origination has been shown by 9.7% in 1998, there is a slight decrease rate about 2% until 2001. When the facility of reutilization of food waste is only numerically judged, there has been rapidly increased as the scale of processing 13,088 tons/day in the current 243 facilities at the end of 2005 compared with the process 1,067 tons per day in the 46 facilities in 1997. The problem of quality and the guarantee of demand place produced by reutilization facilities lead to difficulty of constant drive toward reutilization policy. A number of local autonomous entities have note made preparation against a ban of reclaiming food waste in the local areas divided into more than city unite. The subjects of this study were the facilities which have more than 5 tons capacities of matters among the public reutilization facilities installed in Korea. The objectives of this study are to diagnose the installation and operation circumstances, to precisely analyze the management situation of food waste and territorial conditions, to evaluate the existing facilities of food waste and applicable disposal technology, and to utilize efficient disposal method of food waste suiting to local autonomous entities' characteristics as fundamentally political material. This study comes to conclusions as a result of seizing the actual condition about the installation and operation of reutilization process of food waste. The correlation coefficient concerning amount of processing and the quantity brought of food waste by compost facility was 0.98. the disposal rate of private food waste's compost facility is sluggish by showing average 59% processing rate and has been excessively treated compared with the amount of processing by indicating separately 103%, 116%,121%, and 103% in Dae-jeon, Ulsan, Gyeonggido province and Geollado province. The greatest competitive disposal system turned out to be aerobic compost among whole food barnyard manure facilities, by including 37 reutilization processing facilities of public food and 44 ones of private food, appearing to total of 81 processing places. This occupies approximately 83% out of whole 98 compost places and shows the most popular installation of reutilization system of 33% compared with the whole reutilization facility. The percentage of water content was average 29.1%, sawdust was used as a part of material, and the mixture ratio was about 4.8:1. After mixing, the percentage of water content appeared to be average 54.9%. The compost produced through proper muck process proved to be urgent supplementation of 58% facility exceeding the criteria of less than 40% 's moisture content. The compost facility input of food waste was 64.38 tons/day on average, the disposal facility of private food's reutilization was 51.62 tons/day, the correlation coefficient of food waste's quantity brought regarding the capacity of facility was 0.7788. In terms of the disposal rate about the capacity of facility which makes food waste transform into fodder, public food waste's facility making fodder was processed in excess of the disposal amount of food waste compared with the treatment capacity in Seoul and Ulsan by showing respectively 112%, and 136%. Jeollado and Chungcheongdo province showed lower treatment rate of 33%. The facility which makes private and public food waste change into fodder was operated at a whisper by showing average 68% treatment rate, except for Busan. The dry process making fodder occupied 63% in the facility that makes public food waste change into fodder and the wet process making fodder took up 78% in the facility that have private food waste transformed into fodder. Thus, it revealed significant contrast between them. The wet process making fodder is regarded as a preferred way because the dry process making forage in private reutilization facility needs enormous source of energy in case of dehydrating. First, food waste needs to be preferentially properly treated to minimize environmental pollution like subsistence trash, polluted water or waste water and then fodder, fertilizer or energy collection are required to be regarded as the secondarily additional effect. Fundamentally, it is necessary to recognize that food waste should be dealt with not by a private corporation but by government or local autonomous entity with its own expense. The supervision from the origin source has been failed to notice so far, even though it was the most effective way to suggest reutilization facility of food. The food waste generated from housing in Korea has a difficulty in making fodder due to the problems such as adulteration mixture, garbage collection and degree of freshness. The loss of quantity from the origin source processed in the first reutilization facility should be achieved and improved quality and quantity's raw material of food waste should be ensured. As a result, it is considered to be possible that planned capacity of facility, facility maintenance expense, operate cost and superior products could be guaranteed in the secondary public food's reutilization facility. It is difficult to encourage for a private corporation to directly invest reutilization facility of food not only in the light of investment and collection but also in terms of legal, institutional and economic stimulation. As the main reason of that, one is that it is hard to constantly secure superior food as raw material. The other is that it does not make sure circulation system such as consumption of newly produced reutilized items and outlet. Furthermore, let alone making fodder, making compost appeared to be serious unbalance between investment and sales of products in the rate of earnings. Private corporation might be extremely difficulty in receiving benefit through the establishment and the operation of facility making compost owing to unstable technologic treatment. Government and local autonomous entities need to improve existing facility with technical support and magnify backup of facility cost. Food waste came from group facilities for providing meals or shopping districts which areeasy to get good raw materials is necessary to be processed by private corporation as the central operate body in the facility of wet, fermentation, and making fodder which are advantageous in expense of maintenance and control. Most of the current reutilization systems of food which is installed within the country consist of integrated treatment system equipped with one or two process mode. These systems are difficult to handle efficiently a variety of characteristic food waste discharged from detached house with arbitrary emission time and volume and civil architecture involving in consumption of final products and circulation process. Thus, local autonomous entities as the central operate body of directive process need to construct reutilization facility of food reflecting synthetic disposal system related to environmental groundwork facility. This study suggests reutilization facility that the high temperature's steam is recycled as a energy source of production of dry fodder, though good food waste out of synthetic treatment system of food waste related to environmental groundwork facility has the most expensive energy expense in maintenance and supervision and facility making dry fodder which is easy to store and handle products is installed in relation to incineration facility. Food waste with bad adulteration mixture and decay is encouraged to be appropriately handled depending on food characteristics after establishing reutilization facility of food reflecting synthetic disposal system in the sewage treatment plant. Synthetic disposal system of food should be sent into the facility making fodder through the entire process in order to produce dehydrated fodder by taking into account the degree of mixing adulteration and freshness. The rest of the raw materials should be divided into adulteration and bio solids through whole selection, fragmentation, dehydration process. The remains of dehydration generated at this time make methane ferment and produce gas, making it acid ferment and using sludge digestion facility equipped within sewage treatment plant. And then refined gas is reused as fuel. Solids with faulty degree of decay and adulteration blend are mixed with sewage digestive sludge or superior glucose or dextrin substance and then generated as compost through the facility of making muck. At this point, high concentration salt is washed by purified water. Some of the acid fermentation solution suggests supplying as organic carbon source in the sewage high treatment system so that may treat sewage incorporation processing. That is, while reutilization way is flexibly operated depending on adulteration of in flowed food waste and the degree of freshness unlike existing integrated processing system, the bad effect of the secondary environmental pollution such as bad waste water and foul odor generated in the process of reutilization could be perfectly reduced with the cheapest expense. Moreover, it makes circulation system of products run effectively. Especially, it is more important to deal securely with food waste as scrapped material than to make food reutilized. In order to attain this, government or local autonomous entities should introduce public reutilization system of food.
The trash of food includes altogether the garbage threw away in the process of circulation of agricultural, stock farm and marine products, the grocery wastes left after cooking in houses and restaurants, left garbage after eating meals, and food waste cast aside after taking the food in custody. Since 1995 the volume-rate garbage disposal system has been carried into effect, the quantity of origination of subsistence trash has been reduced and the amount of recycling has been increased. In spite of the epoch-making change, there is still tremendous amount of food waste. Despite the fact that the food waste is biological resource, the reutilization of food waste has been gone through difficulty in the side of properly practical use of technical an economical products. In order for government to decrease the waste of resources and environmental pollution caused by food waste products, the Ministry of Environment, the Ministry of Agriculture and Forestry, and the Ministry of Health and Welfare have commonly established and promoted “the reduction of food waste and the basic project of reutilization (1998-2002)”in 1998. As a result, the amount of origination has been recorded as 11,798 tons/day in excess of objectives of the amount of origination, 12,020 tons/day, the total amount of origination was 11,237 tons/day, showing reduction respectively 18.3% and approximately 14% compared with 1997's amount of origination. Since the reduction rate of food waste's amount of origination has been shown by 9.7% in 1998, there is a slight decrease rate about 2% until 2001. When the facility of reutilization of food waste is only numerically judged, there has been rapidly increased as the scale of processing 13,088 tons/day in the current 243 facilities at the end of 2005 compared with the process 1,067 tons per day in the 46 facilities in 1997. The problem of quality and the guarantee of demand place produced by reutilization facilities lead to difficulty of constant drive toward reutilization policy. A number of local autonomous entities have note made preparation against a ban of reclaiming food waste in the local areas divided into more than city unite. The subjects of this study were the facilities which have more than 5 tons capacities of matters among the public reutilization facilities installed in Korea. The objectives of this study are to diagnose the installation and operation circumstances, to precisely analyze the management situation of food waste and territorial conditions, to evaluate the existing facilities of food waste and applicable disposal technology, and to utilize efficient disposal method of food waste suiting to local autonomous entities' characteristics as fundamentally political material. This study comes to conclusions as a result of seizing the actual condition about the installation and operation of reutilization process of food waste. The correlation coefficient concerning amount of processing and the quantity brought of food waste by compost facility was 0.98. the disposal rate of private food waste's compost facility is sluggish by showing average 59% processing rate and has been excessively treated compared with the amount of processing by indicating separately 103%, 116%,121%, and 103% in Dae-jeon, Ulsan, Gyeonggido province and Geollado province. The greatest competitive disposal system turned out to be aerobic compost among whole food barnyard manure facilities, by including 37 reutilization processing facilities of public food and 44 ones of private food, appearing to total of 81 processing places. This occupies approximately 83% out of whole 98 compost places and shows the most popular installation of reutilization system of 33% compared with the whole reutilization facility. The percentage of water content was average 29.1%, sawdust was used as a part of material, and the mixture ratio was about 4.8:1. After mixing, the percentage of water content appeared to be average 54.9%. The compost produced through proper muck process proved to be urgent supplementation of 58% facility exceeding the criteria of less than 40% 's moisture content. The compost facility input of food waste was 64.38 tons/day on average, the disposal facility of private food's reutilization was 51.62 tons/day, the correlation coefficient of food waste's quantity brought regarding the capacity of facility was 0.7788. In terms of the disposal rate about the capacity of facility which makes food waste transform into fodder, public food waste's facility making fodder was processed in excess of the disposal amount of food waste compared with the treatment capacity in Seoul and Ulsan by showing respectively 112%, and 136%. Jeollado and Chungcheongdo province showed lower treatment rate of 33%. The facility which makes private and public food waste change into fodder was operated at a whisper by showing average 68% treatment rate, except for Busan. The dry process making fodder occupied 63% in the facility that makes public food waste change into fodder and the wet process making fodder took up 78% in the facility that have private food waste transformed into fodder. Thus, it revealed significant contrast between them. The wet process making fodder is regarded as a preferred way because the dry process making forage in private reutilization facility needs enormous source of energy in case of dehydrating. First, food waste needs to be preferentially properly treated to minimize environmental pollution like subsistence trash, polluted water or waste water and then fodder, fertilizer or energy collection are required to be regarded as the secondarily additional effect. Fundamentally, it is necessary to recognize that food waste should be dealt with not by a private corporation but by government or local autonomous entity with its own expense. The supervision from the origin source has been failed to notice so far, even though it was the most effective way to suggest reutilization facility of food. The food waste generated from housing in Korea has a difficulty in making fodder due to the problems such as adulteration mixture, garbage collection and degree of freshness. The loss of quantity from the origin source processed in the first reutilization facility should be achieved and improved quality and quantity's raw material of food waste should be ensured. As a result, it is considered to be possible that planned capacity of facility, facility maintenance expense, operate cost and superior products could be guaranteed in the secondary public food's reutilization facility. It is difficult to encourage for a private corporation to directly invest reutilization facility of food not only in the light of investment and collection but also in terms of legal, institutional and economic stimulation. As the main reason of that, one is that it is hard to constantly secure superior food as raw material. The other is that it does not make sure circulation system such as consumption of newly produced reutilized items and outlet. Furthermore, let alone making fodder, making compost appeared to be serious unbalance between investment and sales of products in the rate of earnings. Private corporation might be extremely difficulty in receiving benefit through the establishment and the operation of facility making compost owing to unstable technologic treatment. Government and local autonomous entities need to improve existing facility with technical support and magnify backup of facility cost. Food waste came from group facilities for providing meals or shopping districts which areeasy to get good raw materials is necessary to be processed by private corporation as the central operate body in the facility of wet, fermentation, and making fodder which are advantageous in expense of maintenance and control. Most of the current reutilization systems of food which is installed within the country consist of integrated treatment system equipped with one or two process mode. These systems are difficult to handle efficiently a variety of characteristic food waste discharged from detached house with arbitrary emission time and volume and civil architecture involving in consumption of final products and circulation process. Thus, local autonomous entities as the central operate body of directive process need to construct reutilization facility of food reflecting synthetic disposal system related to environmental groundwork facility. This study suggests reutilization facility that the high temperature's steam is recycled as a energy source of production of dry fodder, though good food waste out of synthetic treatment system of food waste related to environmental groundwork facility has the most expensive energy expense in maintenance and supervision and facility making dry fodder which is easy to store and handle products is installed in relation to incineration facility. Food waste with bad adulteration mixture and decay is encouraged to be appropriately handled depending on food characteristics after establishing reutilization facility of food reflecting synthetic disposal system in the sewage treatment plant. Synthetic disposal system of food should be sent into the facility making fodder through the entire process in order to produce dehydrated fodder by taking into account the degree of mixing adulteration and freshness. The rest of the raw materials should be divided into adulteration and bio solids through whole selection, fragmentation, dehydration process. The remains of dehydration generated at this time make methane ferment and produce gas, making it acid ferment and using sludge digestion facility equipped within sewage treatment plant. And then refined gas is reused as fuel. Solids with faulty degree of decay and adulteration blend are mixed with sewage digestive sludge or superior glucose or dextrin substance and then generated as compost through the facility of making muck. At this point, high concentration salt is washed by purified water. Some of the acid fermentation solution suggests supplying as organic carbon source in the sewage high treatment system so that may treat sewage incorporation processing. That is, while reutilization way is flexibly operated depending on adulteration of in flowed food waste and the degree of freshness unlike existing integrated processing system, the bad effect of the secondary environmental pollution such as bad waste water and foul odor generated in the process of reutilization could be perfectly reduced with the cheapest expense. Moreover, it makes circulation system of products run effectively. Especially, it is more important to deal securely with food waste as scrapped material than to make food reutilized. In order to attain this, government or local autonomous entities should introduce public reutilization system of food.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.