수도권 도시는 여전히 서울로의 고용의존도가 높게 나타나고 있다. 이러한 서울로의 집중은 낭비적 통근을 발생하고, 수도권 도시의 침체를 초래하고 있다. 이러한 문제는 지역의 자족수준이 향상됨으로써 해결되어 질 수 있을 것이다. 즉 수도권의 각 도시들이 자족기능을 갖는 도시로 성장하고 각각의 도시특성에 맞게 특화될 수 있어야 한다. 본 연구는 수도권 도시의 자족수준을 파악하고 도시의 자족수준별로 어떠한 도시특성을 가지고 있는지 분석하는데 그 목적이 있다. 이를 통해 수도권 도시들이 가지고 있는 성장잠재력을 파악할 수 있을 것이다. 도시의 자족성을 평가할 수 있는 자족요소는 직주비, 통근자족도, 산업·경제활동 인구규모로 구분되어 진다. 본 연구에서는 수도권 27개 도시의 자족요소의 분석을 통해 각 도시의 자족성을 유형분류하고, 자족성의 각 요소가 서로 어떤 관계를 가지고 있는지 ...
수도권 도시는 여전히 서울로의 고용의존도가 높게 나타나고 있다. 이러한 서울로의 집중은 낭비적 통근을 발생하고, 수도권 도시의 침체를 초래하고 있다. 이러한 문제는 지역의 자족수준이 향상됨으로써 해결되어 질 수 있을 것이다. 즉 수도권의 각 도시들이 자족기능을 갖는 도시로 성장하고 각각의 도시특성에 맞게 특화될 수 있어야 한다. 본 연구는 수도권 도시의 자족수준을 파악하고 도시의 자족수준별로 어떠한 도시특성을 가지고 있는지 분석하는데 그 목적이 있다. 이를 통해 수도권 도시들이 가지고 있는 성장잠재력을 파악할 수 있을 것이다. 도시의 자족성을 평가할 수 있는 자족요소는 직주비, 통근자족도, 산업·경제활동 인구규모로 구분되어 진다. 본 연구에서는 수도권 27개 도시의 자족요소의 분석을 통해 각 도시의 자족성을 유형분류하고, 자족성의 각 요소가 서로 어떤 관계를 가지고 있는지 상관관계 분석을 통해 자족성의 관계를 파악하였다. 또한 자족유형별로 도시가 가지고 있는 특성을 파악하기 위해서 도시기반성, 도시경쟁성, 도시쾌적성, 도시환경성을 분석하여 도시에 내재된 특성을 밝혔다. 신도시의 자족성을 제고하기 위해서 교통, 교육, 문화, 의료, 주택 등 공공기능을 유치하기 위한 기반시설에 대한 선행적 투자와 적극적인 유인책이 필요하다. 또한 도시의 자족성은 국가 및 지역의 경제성장과 경기변동에 의해 영항을 받고 있으므로 국가경제 및 지역경제의 움직임에 단계적으로 대응할 수 있는 기능의 유치가 필요하다는 것이다. 이를 위해서는 지역의 특성을 고려한 기업유치전략과 다양한 인센티브가 요구된다는 것을 알 수 있다. 수도권 도시들은 특별한 특성 없는 서울의 의존적인 산업구조를 가지고 있기 때문에, 수도권 도시들의 특성을 분석하여 도시특성에 맞는 도시산업구조를 형성하는 방안이 모색되었다. 본 연구는 도시의 자족성을 유형화하고 도시의 자족성 향상을 위한 방안을 제시할 수 있도록 도시특성의 종합적인 분석이 이루어졌다. 수도권 도시의 직주비, 통근자족도, 산업·경제인구규모 분석을 토대로 수도권 도시의 자족성을 유형화하였다. 또한 자족유형별로 도시가 가지고 있는 특성을 파악하여 향후 자족수준을 향상하기 위한 정책적 제언을 하였다. 본 연구에서 수도권 도시의 자족성 제고 방안을 제시했다는데 연구의 의의를 찾을 수 있다.
수도권 도시는 여전히 서울로의 고용의존도가 높게 나타나고 있다. 이러한 서울로의 집중은 낭비적 통근을 발생하고, 수도권 도시의 침체를 초래하고 있다. 이러한 문제는 지역의 자족수준이 향상됨으로써 해결되어 질 수 있을 것이다. 즉 수도권의 각 도시들이 자족기능을 갖는 도시로 성장하고 각각의 도시특성에 맞게 특화될 수 있어야 한다. 본 연구는 수도권 도시의 자족수준을 파악하고 도시의 자족수준별로 어떠한 도시특성을 가지고 있는지 분석하는데 그 목적이 있다. 이를 통해 수도권 도시들이 가지고 있는 성장잠재력을 파악할 수 있을 것이다. 도시의 자족성을 평가할 수 있는 자족요소는 직주비, 통근자족도, 산업·경제활동 인구규모로 구분되어 진다. 본 연구에서는 수도권 27개 도시의 자족요소의 분석을 통해 각 도시의 자족성을 유형분류하고, 자족성의 각 요소가 서로 어떤 관계를 가지고 있는지 상관관계 분석을 통해 자족성의 관계를 파악하였다. 또한 자족유형별로 도시가 가지고 있는 특성을 파악하기 위해서 도시기반성, 도시경쟁성, 도시쾌적성, 도시환경성을 분석하여 도시에 내재된 특성을 밝혔다. 신도시의 자족성을 제고하기 위해서 교통, 교육, 문화, 의료, 주택 등 공공기능을 유치하기 위한 기반시설에 대한 선행적 투자와 적극적인 유인책이 필요하다. 또한 도시의 자족성은 국가 및 지역의 경제성장과 경기변동에 의해 영항을 받고 있으므로 국가경제 및 지역경제의 움직임에 단계적으로 대응할 수 있는 기능의 유치가 필요하다는 것이다. 이를 위해서는 지역의 특성을 고려한 기업유치전략과 다양한 인센티브가 요구된다는 것을 알 수 있다. 수도권 도시들은 특별한 특성 없는 서울의 의존적인 산업구조를 가지고 있기 때문에, 수도권 도시들의 특성을 분석하여 도시특성에 맞는 도시산업구조를 형성하는 방안이 모색되었다. 본 연구는 도시의 자족성을 유형화하고 도시의 자족성 향상을 위한 방안을 제시할 수 있도록 도시특성의 종합적인 분석이 이루어졌다. 수도권 도시의 직주비, 통근자족도, 산업·경제인구규모 분석을 토대로 수도권 도시의 자족성을 유형화하였다. 또한 자족유형별로 도시가 가지고 있는 특성을 파악하여 향후 자족수준을 향상하기 위한 정책적 제언을 하였다. 본 연구에서 수도권 도시의 자족성 제고 방안을 제시했다는데 연구의 의의를 찾을 수 있다.
The Seoul Metropolitan Area has had problems because it has been focused on housing supply for quantity rather than developing self-sufficient and self-supporting urban. Thus, The Seoul Metropolitan Area do not guarantee that people shall be given great opportunities to work for self-sufficiency, mu...
The Seoul Metropolitan Area has had problems because it has been focused on housing supply for quantity rather than developing self-sufficient and self-supporting urban. Thus, The Seoul Metropolitan Area do not guarantee that people shall be given great opportunities to work for self-sufficiency, much less the functions of living & working facilities, and have been reduced to bed towns for Seoul This study starts with the notion that the cities in Kyung-Ki-Do can have self-sufficiency and contribute to the solution of Seoul Metropolitan problems as the cities in Kyung-Ki-Do incorporate enough service facilities such as traffic, education, culture, medical treatment and an economical base suited for the population. Due to the Seoul Metropolitan Area has met many problems such as a environmental pollution, heavy traffic etc. Therefore this study examines the change of the self-sufficient level of the Seoul Metropolitan Area using O-D data. This case study analyses the degree of self-sufficiency of the cities in Kyung-ki-do where analyses the availability of job opportunities and the place using service facilities. The result shows that the self-sufficiency of the job and the service facilities in the cities in Kyung-Ki-Do is as follow: First, The self-sufficiency of the job was compared with self-sufficiency of job of cities in Kyung-ki-do. Second, most of the service facilities were lacking in supplies. Although some service facilities were focused on having enough supplies: it appeared as though the facility managers were not focused on the importance of the quality of the supplies versus of the supplies they maintained. To ensure the self-sufficiency of the Seoul Metropolitan Area, it is necessary to plan a comprehensive development for suitable local feature and attribute other necessary to take various measures for the improvements of inflow policy of industry and the population. It should suggest a comprehensive plan, including living facilities, cultural institutions, appropriate traffic plans and good educational facilities. It also need to encourage the inflow of the population from the middle and high class and lead the long-term development. Beside, more realistic and reasonable back-up systems should arrange for the part of resident businesses. In order to make a good development plan for the potential resident, it is required to examine and analyze the urban characteristic completely as well as the living conditions of the future, based on the problems shown in the new town development so far.
The Seoul Metropolitan Area has had problems because it has been focused on housing supply for quantity rather than developing self-sufficient and self-supporting urban. Thus, The Seoul Metropolitan Area do not guarantee that people shall be given great opportunities to work for self-sufficiency, much less the functions of living & working facilities, and have been reduced to bed towns for Seoul This study starts with the notion that the cities in Kyung-Ki-Do can have self-sufficiency and contribute to the solution of Seoul Metropolitan problems as the cities in Kyung-Ki-Do incorporate enough service facilities such as traffic, education, culture, medical treatment and an economical base suited for the population. Due to the Seoul Metropolitan Area has met many problems such as a environmental pollution, heavy traffic etc. Therefore this study examines the change of the self-sufficient level of the Seoul Metropolitan Area using O-D data. This case study analyses the degree of self-sufficiency of the cities in Kyung-ki-do where analyses the availability of job opportunities and the place using service facilities. The result shows that the self-sufficiency of the job and the service facilities in the cities in Kyung-Ki-Do is as follow: First, The self-sufficiency of the job was compared with self-sufficiency of job of cities in Kyung-ki-do. Second, most of the service facilities were lacking in supplies. Although some service facilities were focused on having enough supplies: it appeared as though the facility managers were not focused on the importance of the quality of the supplies versus of the supplies they maintained. To ensure the self-sufficiency of the Seoul Metropolitan Area, it is necessary to plan a comprehensive development for suitable local feature and attribute other necessary to take various measures for the improvements of inflow policy of industry and the population. It should suggest a comprehensive plan, including living facilities, cultural institutions, appropriate traffic plans and good educational facilities. It also need to encourage the inflow of the population from the middle and high class and lead the long-term development. Beside, more realistic and reasonable back-up systems should arrange for the part of resident businesses. In order to make a good development plan for the potential resident, it is required to examine and analyze the urban characteristic completely as well as the living conditions of the future, based on the problems shown in the new town development so far.
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