이 논문은 국어의 중요한 문법 특성 중 하나인 높임법의 지도에 관한 연구이다. 구체적으로 경기도 지역 초등학교 6학년 학생들의 높임법 사용 실태를 분석하여 나타난 결과를 토대로 문제점과 지도할 사항을 밝히고, 효율적인 지도 방안을 모색하려는 것이 이 논문의 목적이다. 이를 위해 초등학교 6학년 학생들을 대상으로 설문지를 이용하여 높임법에 대한 의식과 일상생활에서의 높임법 사용 실태를 조사하고 분석하였다. 높임법에 대한 의식 조사에서 대부분의 학생들은 높임법 관련 지식은 잘 알고 있으나, 실제로는 상황에 맞는 높임 표현을 잘 하지 ...
이 논문은 국어의 중요한 문법 특성 중 하나인 높임법의 지도에 관한 연구이다. 구체적으로 경기도 지역 초등학교 6학년 학생들의 높임법 사용 실태를 분석하여 나타난 결과를 토대로 문제점과 지도할 사항을 밝히고, 효율적인 지도 방안을 모색하려는 것이 이 논문의 목적이다. 이를 위해 초등학교 6학년 학생들을 대상으로 설문지를 이용하여 높임법에 대한 의식과 일상생활에서의 높임법 사용 실태를 조사하고 분석하였다. 높임법에 대한 의식 조사에서 대부분의 학생들은 높임법 관련 지식은 잘 알고 있으나, 실제로는 상황에 맞는 높임 표현을 잘 하지 못하는 것으로 나타났다. 또한 학생들은 자신과 친밀감이 낮을수록 높임말을 잘 사용하였지만, 친밀감이 높은 관계에서는 상대적으로 높임말을 잘 사용하지 않았다. 학생들의 높임법 사용 실태에서는 주체 높임 선어말어미 ‘-(으)시-’는 대체로 잘 사용하였으나, 주체 높임 조사 ‘-께서’는 잘 사용하지 못했다. 그리고 객체 높임 조사 ‘-께’는 잘 사용하고 있었으나, ‘여쭈다’와 같은 어휘는 잘 사용하지 못했다. 또한 학생들은 비격식체를 더 많이 사용하였는데, 격식체는 습관화된 인사말로만 사용되었을 뿐 그 외의 경우에서는 사용이 저조했다. 높임법의 지도 방향으로 높임법 사용에 대한 올바른 의식과 태도 형성을 먼저 지도하고, 높임법에 관여하는 주요 사항을 지도할 수 있도록 하였다. 높임법 지도의 구체적인 방법으로는 방송 드라마의 대본을 통해 화자와 청자 간의 대화 살펴보기, 상황에 따른 역할놀이하기, 웃어른께 쓴 글을 친구와의 대화 상황으로 바꿔보기 등의 활동을 설정하였다. 이상의 연구를 통해 볼 때, 학생들의 높임법 사용 능력을 신장시키기 위해서는 높임법의 필요성에 대한 인식과 높임법에 대한 정확한 지식을 인지시키고, 일상생활에서 높임법 사용을 습관화하도록 해야 한다. 특히 높임법 교육은 언어습관이 형성되는 초등학교 시기에서부터 그 체계를 바로 세워 학생들이 올바른 높임법 사용 습관을 형성하도록 각별한 관심을 갖고 지도해야 한다.
이 논문은 국어의 중요한 문법 특성 중 하나인 높임법의 지도에 관한 연구이다. 구체적으로 경기도 지역 초등학교 6학년 학생들의 높임법 사용 실태를 분석하여 나타난 결과를 토대로 문제점과 지도할 사항을 밝히고, 효율적인 지도 방안을 모색하려는 것이 이 논문의 목적이다. 이를 위해 초등학교 6학년 학생들을 대상으로 설문지를 이용하여 높임법에 대한 의식과 일상생활에서의 높임법 사용 실태를 조사하고 분석하였다. 높임법에 대한 의식 조사에서 대부분의 학생들은 높임법 관련 지식은 잘 알고 있으나, 실제로는 상황에 맞는 높임 표현을 잘 하지 못하는 것으로 나타났다. 또한 학생들은 자신과 친밀감이 낮을수록 높임말을 잘 사용하였지만, 친밀감이 높은 관계에서는 상대적으로 높임말을 잘 사용하지 않았다. 학생들의 높임법 사용 실태에서는 주체 높임 선어말어미 ‘-(으)시-’는 대체로 잘 사용하였으나, 주체 높임 조사 ‘-께서’는 잘 사용하지 못했다. 그리고 객체 높임 조사 ‘-께’는 잘 사용하고 있었으나, ‘여쭈다’와 같은 어휘는 잘 사용하지 못했다. 또한 학생들은 비격식체를 더 많이 사용하였는데, 격식체는 습관화된 인사말로만 사용되었을 뿐 그 외의 경우에서는 사용이 저조했다. 높임법의 지도 방향으로 높임법 사용에 대한 올바른 의식과 태도 형성을 먼저 지도하고, 높임법에 관여하는 주요 사항을 지도할 수 있도록 하였다. 높임법 지도의 구체적인 방법으로는 방송 드라마의 대본을 통해 화자와 청자 간의 대화 살펴보기, 상황에 따른 역할놀이하기, 웃어른께 쓴 글을 친구와의 대화 상황으로 바꿔보기 등의 활동을 설정하였다. 이상의 연구를 통해 볼 때, 학생들의 높임법 사용 능력을 신장시키기 위해서는 높임법의 필요성에 대한 인식과 높임법에 대한 정확한 지식을 인지시키고, 일상생활에서 높임법 사용을 습관화하도록 해야 한다. 특히 높임법 교육은 언어습관이 형성되는 초등학교 시기에서부터 그 체계를 바로 세워 학생들이 올바른 높임법 사용 습관을 형성하도록 각별한 관심을 갖고 지도해야 한다.
This is a study on instruction of the honorific system, a grammatical characteristic of the Korean language. Specifically, the purpose of this study is to reveal problems and educational concerns, and to find an effective teaching method of the honorific system based on results obtained by analyzing...
This is a study on instruction of the honorific system, a grammatical characteristic of the Korean language. Specifically, the purpose of this study is to reveal problems and educational concerns, and to find an effective teaching method of the honorific system based on results obtained by analyzing the use of the honorific system by 6th grade elementary school students in the Gyeonggi region. For the purpose of the study, with 6th grade students as subjects of study, a questionnaire was sued to study and analyze their awareness of the honorific system and to determine how much it is being used their every day life. In the study of honorific system awareness, majority of students had high level of knowledge pertaining to the honorific system, but it was found that they were not able to proper expressions that are suitable for actual situations. In addition, students were able to use the honorific system with individuals they are less familiar with but with individuals they are well familiar, they often did not use the honorific system. In the use of the honorific system by students, prefinal ending such as ‘-(eu)si-’ was being well used, but subject honoring expressions such as ‘-gge seo’ was not being used properly. Also, object honoring expression ‘-gge’ was properly being used, but vocabulary such as ‘yeojjuda (to respectfully ask)’ was not properly being used. In addition, students more often used non formal expressions, and formal expressions were most frequently being used in habitual greetings and their use was seldom in other circumstances. As an approach for teaching the honorific system, first, teaching proper awareness and attitude for use of the system was suggested, and suggestions for teaching through participating in the use of the honorific system were made. As specific method of teaching the honorific system, observing dialogue between speaker and listener using TV dram scripts, role playing, transcribing writing to adults in dialogue form, and other similar activities were established. When an observation is made through the above study, in order to increase the students’ ability to use the honorific students, students must be made aware of the need and accurate knowledge of the system, and must be encourage to use the honorific system in their every day life. In particular, education of the honorific system must be properly conducted from the elementary school stage in which speaking habits develop, and must be taught with special interest so the students can develop proper habits in using the system.
This is a study on instruction of the honorific system, a grammatical characteristic of the Korean language. Specifically, the purpose of this study is to reveal problems and educational concerns, and to find an effective teaching method of the honorific system based on results obtained by analyzing the use of the honorific system by 6th grade elementary school students in the Gyeonggi region. For the purpose of the study, with 6th grade students as subjects of study, a questionnaire was sued to study and analyze their awareness of the honorific system and to determine how much it is being used their every day life. In the study of honorific system awareness, majority of students had high level of knowledge pertaining to the honorific system, but it was found that they were not able to proper expressions that are suitable for actual situations. In addition, students were able to use the honorific system with individuals they are less familiar with but with individuals they are well familiar, they often did not use the honorific system. In the use of the honorific system by students, prefinal ending such as ‘-(eu)si-’ was being well used, but subject honoring expressions such as ‘-gge seo’ was not being used properly. Also, object honoring expression ‘-gge’ was properly being used, but vocabulary such as ‘yeojjuda (to respectfully ask)’ was not properly being used. In addition, students more often used non formal expressions, and formal expressions were most frequently being used in habitual greetings and their use was seldom in other circumstances. As an approach for teaching the honorific system, first, teaching proper awareness and attitude for use of the system was suggested, and suggestions for teaching through participating in the use of the honorific system were made. As specific method of teaching the honorific system, observing dialogue between speaker and listener using TV dram scripts, role playing, transcribing writing to adults in dialogue form, and other similar activities were established. When an observation is made through the above study, in order to increase the students’ ability to use the honorific students, students must be made aware of the need and accurate knowledge of the system, and must be encourage to use the honorific system in their every day life. In particular, education of the honorific system must be properly conducted from the elementary school stage in which speaking habits develop, and must be taught with special interest so the students can develop proper habits in using the system.
주제어
#초등학생 높임법 Honorific system
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.