본 연구는 폐기물 시멘트킬른더스트(cement kiln dust: 이하 CKD약술함)를 아스팔트콘크리트의 기존 충진재인 석회석분의 대체 재료로서 개발 가능성 및 그 방안을 찾고자 진행되었다. 이를 위하여 일차적으로 아스팔트와 CKD의 상관성을 조사하였으며 나아가 콘크리트 골재 및 아스팔트가 혼합된 상태에서 충진재로서 CKD첨가에 따른 아스팔트콘크리트로서의 각종 물리ㆍ화학적 특성을 평가하고, 아울러 CKD가 충진제로 적용된 아스팔트콘크리트의 도로포장 파손의 원인인 소성변형, 균열 및 박리현상에 대한 거동특성을 조사하였다. CKD는 석회석분말에 비해 아스팔트 콘크리트 휠트랙킹 ...
본 연구는 폐기물 시멘트킬른더스트(cement kiln dust: 이하 CKD약술함)를 아스팔트콘크리트의 기존 충진재인 석회석분의 대체 재료로서 개발 가능성 및 그 방안을 찾고자 진행되었다. 이를 위하여 일차적으로 아스팔트와 CKD의 상관성을 조사하였으며 나아가 콘크리트 골재 및 아스팔트가 혼합된 상태에서 충진재로서 CKD첨가에 따른 아스팔트콘크리트로서의 각종 물리ㆍ화학적 특성을 평가하고, 아울러 CKD가 충진제로 적용된 아스팔트콘크리트의 도로포장 파손의 원인인 소성변형, 균열 및 박리현상에 대한 거동특성을 조사하였다. CKD는 석회석분말에 비해 아스팔트 콘크리트 휠트랙킹 동적안정도가 2배 이상 증가 하였으며, Rutting depth 측정결과 역시, 침하량이40% 감소함으로서 내유동성이 우수하였다. Creep 시험에서도 CKD가 아스팔트콘크리트의 고온에서의 성능을 개선시키는 것을 확인할 수 있었다. CKD함량변화에 수분저항성 증가의 영향은 10 hr 동안 박리시험 한 결과 석회석분말의 경우 100%의 아스팔트가 제거되나, CKD적용의 경우 80~90%가 박리됨으로서 우수하였으며, 아울러 Lottman Test 및 IMST시험결과에서도 수분에 대한 저항성이 우수함을 알 수 있었다. 5℃에서 간접인장강도 및 Resilient Modulus 측정결과 균열에 대한 저항특성 역시 CKD함량 증가 시 크게 증가하여 균열에 저항력이 향상되었으며, CKD적용 아스팔트콘크리 혼합물은 초기 다짐율에서 동일 다짐에너지 대비 LS-HMA에 비해 4%이상 증가할 정도로 다짐특성이 향상되었다. 이상의 결과로부터 본 연구에 적용한 모든 CKD가 아스팔트콘크리트용 충진재로 사용이 가능함을 알 수 있었다. 또한, 기존의 석회석분에 비해 아스팔트 바인더의 개질효과를 발견할 수 있었으며, 아스팔트콘크리트의 성능을 월등히 개선시킴으로서 CKD가 아스팔트콘크리트 도로포장의 성능을 증가시킬 수 있음을 확인하였다.
본 연구는 폐기물 시멘트킬른더스트(cement kiln dust: 이하 CKD약술함)를 아스팔트콘크리트의 기존 충진재인 석회석분의 대체 재료로서 개발 가능성 및 그 방안을 찾고자 진행되었다. 이를 위하여 일차적으로 아스팔트와 CKD의 상관성을 조사하였으며 나아가 콘크리트 골재 및 아스팔트가 혼합된 상태에서 충진재로서 CKD첨가에 따른 아스팔트콘크리트로서의 각종 물리ㆍ화학적 특성을 평가하고, 아울러 CKD가 충진제로 적용된 아스팔트콘크리트의 도로포장 파손의 원인인 소성변형, 균열 및 박리현상에 대한 거동특성을 조사하였다. CKD는 석회석분말에 비해 아스팔트 콘크리트 휠트랙킹 동적안정도가 2배 이상 증가 하였으며, Rutting depth 측정결과 역시, 침하량이40% 감소함으로서 내유동성이 우수하였다. Creep 시험에서도 CKD가 아스팔트콘크리트의 고온에서의 성능을 개선시키는 것을 확인할 수 있었다. CKD함량변화에 수분저항성 증가의 영향은 10 hr 동안 박리시험 한 결과 석회석분말의 경우 100%의 아스팔트가 제거되나, CKD적용의 경우 80~90%가 박리됨으로서 우수하였으며, 아울러 Lottman Test 및 IMST시험결과에서도 수분에 대한 저항성이 우수함을 알 수 있었다. 5℃에서 간접인장강도 및 Resilient Modulus 측정결과 균열에 대한 저항특성 역시 CKD함량 증가 시 크게 증가하여 균열에 저항력이 향상되었으며, CKD적용 아스팔트콘크리 혼합물은 초기 다짐율에서 동일 다짐에너지 대비 LS-HMA에 비해 4%이상 증가할 정도로 다짐특성이 향상되었다. 이상의 결과로부터 본 연구에 적용한 모든 CKD가 아스팔트콘크리트용 충진재로 사용이 가능함을 알 수 있었다. 또한, 기존의 석회석분에 비해 아스팔트 바인더의 개질효과를 발견할 수 있었으며, 아스팔트콘크리트의 성능을 월등히 개선시킴으로서 CKD가 아스팔트콘크리트 도로포장의 성능을 증가시킬 수 있음을 확인하였다.
This study investigated the possibility and the applicability of Cement Kiln Dust(hereinafter referred to as CKD) as an alternative to limestone powders as asphalt concrete fillers. As a first step, the interrelationship between asphalt and CKD was investigated and the physical and chemical characte...
This study investigated the possibility and the applicability of Cement Kiln Dust(hereinafter referred to as CKD) as an alternative to limestone powders as asphalt concrete fillers. As a first step, the interrelationship between asphalt and CKD was investigated and the physical and chemical characteristics of asphalt concrete with CKD were evaluated varying the CKD contents. In addition, the failure factors of pavement such as plastic deformation, cracking and scaling were examined. Comparing to limestone applied asphalt concrete, the wheel tracking dynamic stability of CKD applied asphalt concrete showed more than doubled, and the rutting depth decreased 40% showing higher flow resistance. Similar tendency was shown in creep test that CKD would improve high temperature performance of asphalt concrete. Stripping test was conducted for 10 hours to evaluate the water resistance. The limestone applied asphalt concrete was completely stripped while CKD applied case was stripped 80 to 90%, which reveals that CKD improves the water resistance, and it was also proved by Lottman Test and IMST test. Indirect tensile strength and the resilient modulus were measured at 5℃ and the results showed that the cracking resistance greatly improved with the increase of CKD content. The CKD applied asphalt concrete showed up to 4% higher initial stage compacting rate than that of LS-HMA, in comparison with the same compacting energy. From the test results, it was observed that every CKD applied to this research can be utilized as the filler for asphalt concrete. It was also observed that CKD has a modifying effect for asphalt binder, different from the conventional limestone. By dramatically improving the performance of asphalt concrete, CKD might improve the commonness of pavements built by asphalt concrete.
This study investigated the possibility and the applicability of Cement Kiln Dust(hereinafter referred to as CKD) as an alternative to limestone powders as asphalt concrete fillers. As a first step, the interrelationship between asphalt and CKD was investigated and the physical and chemical characteristics of asphalt concrete with CKD were evaluated varying the CKD contents. In addition, the failure factors of pavement such as plastic deformation, cracking and scaling were examined. Comparing to limestone applied asphalt concrete, the wheel tracking dynamic stability of CKD applied asphalt concrete showed more than doubled, and the rutting depth decreased 40% showing higher flow resistance. Similar tendency was shown in creep test that CKD would improve high temperature performance of asphalt concrete. Stripping test was conducted for 10 hours to evaluate the water resistance. The limestone applied asphalt concrete was completely stripped while CKD applied case was stripped 80 to 90%, which reveals that CKD improves the water resistance, and it was also proved by Lottman Test and IMST test. Indirect tensile strength and the resilient modulus were measured at 5℃ and the results showed that the cracking resistance greatly improved with the increase of CKD content. The CKD applied asphalt concrete showed up to 4% higher initial stage compacting rate than that of LS-HMA, in comparison with the same compacting energy. From the test results, it was observed that every CKD applied to this research can be utilized as the filler for asphalt concrete. It was also observed that CKD has a modifying effect for asphalt binder, different from the conventional limestone. By dramatically improving the performance of asphalt concrete, CKD might improve the commonness of pavements built by asphalt concrete.
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