영어 듣기 분야에서 실제적인 자료의 사용은 듣기만을 위해 제작된 자료보다 더욱 효과적이라는 연구들이 있어왔다.실제적인 영어 듣기 자료들 중 영화는 학생들의 수준에 맞추어 흥미를 자극한다는 점 및 학교 현장에서 쉽게 사용할 수 있다는점에서 그 활용도가 높다.영화를 통한 듣기 능력 향상에 관한 많은 연구에서 자막의 활용성에 대해 그 논의가 진행중이다.그럼에도 자막의 세 종류,한글자막,영어자막,무자막의 효과를 동시에 비교해 본 연구는 없었기에 본 연구에서는 영화자료를 통한 듣기에 있어 세 자막의 효과를 비교해 보고자 하였다.연구 문제는 다음과 같다.첫째,받아쓰기 시험에서 각 그룹은 한글자막,영어자막,무자막으로 반복적으로영화를 시청한 효과를 보였나?둘째,받아쓰기 시험에서 세 자막의 효과는 어떤 차이가 있나?셋째,내용이해 시험에서 각 그룹은 한글자막,영어자막,무자막으로 반복으로 영화를 시청한 효과를 보였나?넷째,내용이해 시험에서 세 자막의 효과는 어떤 차이가 있나?본 연구를 위해 중학교 3학년 학생 145명을 한글자막,영어자막,무자막 그룹으로나누어 실험을 진행하였다. FindingNemo애니메이션 영화를 5분 분량으로 나누어5번씩 반복하여 시청하게 하였고,5번의 시청 후에 테스트를 하였다.테스트는 받아쓰기 문제와 내용이해 문제로 구성되었다.이와 같은 일련의 과정을 5회 반복하여얻어낸 결과를 ...
영어 듣기 분야에서 실제적인 자료의 사용은 듣기만을 위해 제작된 자료보다 더욱 효과적이라는 연구들이 있어왔다.실제적인 영어 듣기 자료들 중 영화는 학생들의 수준에 맞추어 흥미를 자극한다는 점 및 학교 현장에서 쉽게 사용할 수 있다는점에서 그 활용도가 높다.영화를 통한 듣기 능력 향상에 관한 많은 연구에서 자막의 활용성에 대해 그 논의가 진행중이다.그럼에도 자막의 세 종류,한글자막,영어자막,무자막의 효과를 동시에 비교해 본 연구는 없었기에 본 연구에서는 영화자료를 통한 듣기에 있어 세 자막의 효과를 비교해 보고자 하였다.연구 문제는 다음과 같다.첫째,받아쓰기 시험에서 각 그룹은 한글자막,영어자막,무자막으로 반복적으로영화를 시청한 효과를 보였나?둘째,받아쓰기 시험에서 세 자막의 효과는 어떤 차이가 있나?셋째,내용이해 시험에서 각 그룹은 한글자막,영어자막,무자막으로 반복으로 영화를 시청한 효과를 보였나?넷째,내용이해 시험에서 세 자막의 효과는 어떤 차이가 있나?본 연구를 위해 중학교 3학년 학생 145명을 한글자막,영어자막,무자막 그룹으로나누어 실험을 진행하였다. FindingNemo애니메이션 영화를 5분 분량으로 나누어5번씩 반복하여 시청하게 하였고,5번의 시청 후에 테스트를 하였다.테스트는 받아쓰기 문제와 내용이해 문제로 구성되었다.이와 같은 일련의 과정을 5회 반복하여얻어낸 결과를 SPSS 통계 프로그램을 활용하여 분석하였다.연구 문제와 관련하여 나타난 연구 결과는 다음과 같다.첫째,받아쓰기 시험에서 반복적으로 청취한 효과는 세 자막 모두에서 긍정적으로 나타났으며,영어자막이 받아쓰기에 가장 효과적이고,무자막이 한글자막보다 효과적이라고 나타났다.둘째,내용이해 시험에서 반복적으로 청취한 효과는 세 자막 모두에서 긍정적으로 나타났으며,한글자막이 가장 내용이해에 도움을 주었고,무자막보다는 영어자막이 더 효과적이라고 나타났다.본 연구의 결과는 다음과 같은 시사점을 제공해 준다.첫째,반복이 중요한 듣기 수업에 흥미도가 높은 영화를 사용한다면 학생들이 지루해 하지 않고 여러번 반복 청취가 가능할 것이다.둘째,영화를 활용한 듣기 수업에서 각 자막의 형태를 이용하여 최대의 효과를 이끌어내도록 한다.받아쓰기 능력향상을 위해서는 영어자막을 반복 시청하게 하고,영어자막이 지나친 읽기 능력을요구한다고 판단될 때에는 한글자막보다는 무자막으로 시청하게 한다.내용 이해를목표로 한다면 무자막보다는 영어자막을 사용하도록 한다.실제적인 자료의 난이도를 고려할 때,듣기에만 의존해 너무 어려운 수준의 자료가 되도록 하는 것보다는영어자막을 제공하여 학생들에게 자신이 들은 것을 바로 확인할 수 있는 기회를 주는 것이다.
영어 듣기 분야에서 실제적인 자료의 사용은 듣기만을 위해 제작된 자료보다 더욱 효과적이라는 연구들이 있어왔다.실제적인 영어 듣기 자료들 중 영화는 학생들의 수준에 맞추어 흥미를 자극한다는 점 및 학교 현장에서 쉽게 사용할 수 있다는점에서 그 활용도가 높다.영화를 통한 듣기 능력 향상에 관한 많은 연구에서 자막의 활용성에 대해 그 논의가 진행중이다.그럼에도 자막의 세 종류,한글자막,영어자막,무자막의 효과를 동시에 비교해 본 연구는 없었기에 본 연구에서는 영화자료를 통한 듣기에 있어 세 자막의 효과를 비교해 보고자 하였다.연구 문제는 다음과 같다.첫째,받아쓰기 시험에서 각 그룹은 한글자막,영어자막,무자막으로 반복적으로영화를 시청한 효과를 보였나?둘째,받아쓰기 시험에서 세 자막의 효과는 어떤 차이가 있나?셋째,내용이해 시험에서 각 그룹은 한글자막,영어자막,무자막으로 반복으로 영화를 시청한 효과를 보였나?넷째,내용이해 시험에서 세 자막의 효과는 어떤 차이가 있나?본 연구를 위해 중학교 3학년 학생 145명을 한글자막,영어자막,무자막 그룹으로나누어 실험을 진행하였다. FindingNemo애니메이션 영화를 5분 분량으로 나누어5번씩 반복하여 시청하게 하였고,5번의 시청 후에 테스트를 하였다.테스트는 받아쓰기 문제와 내용이해 문제로 구성되었다.이와 같은 일련의 과정을 5회 반복하여얻어낸 결과를 SPSS 통계 프로그램을 활용하여 분석하였다.연구 문제와 관련하여 나타난 연구 결과는 다음과 같다.첫째,받아쓰기 시험에서 반복적으로 청취한 효과는 세 자막 모두에서 긍정적으로 나타났으며,영어자막이 받아쓰기에 가장 효과적이고,무자막이 한글자막보다 효과적이라고 나타났다.둘째,내용이해 시험에서 반복적으로 청취한 효과는 세 자막 모두에서 긍정적으로 나타났으며,한글자막이 가장 내용이해에 도움을 주었고,무자막보다는 영어자막이 더 효과적이라고 나타났다.본 연구의 결과는 다음과 같은 시사점을 제공해 준다.첫째,반복이 중요한 듣기 수업에 흥미도가 높은 영화를 사용한다면 학생들이 지루해 하지 않고 여러번 반복 청취가 가능할 것이다.둘째,영화를 활용한 듣기 수업에서 각 자막의 형태를 이용하여 최대의 효과를 이끌어내도록 한다.받아쓰기 능력향상을 위해서는 영어자막을 반복 시청하게 하고,영어자막이 지나친 읽기 능력을요구한다고 판단될 때에는 한글자막보다는 무자막으로 시청하게 한다.내용 이해를목표로 한다면 무자막보다는 영어자막을 사용하도록 한다.실제적인 자료의 난이도를 고려할 때,듣기에만 의존해 너무 어려운 수준의 자료가 되도록 하는 것보다는영어자막을 제공하여 학생들에게 자신이 들은 것을 바로 확인할 수 있는 기회를 주는 것이다.
Movies are effective instructional tools for listening comprehension training due to the abundance of real contexts which movies provide. There is a sense that the types of caption mode affect listening comprehension. This study investigates the extent to which Korean middle school students comprehe...
Movies are effective instructional tools for listening comprehension training due to the abundance of real contexts which movies provide. There is a sense that the types of caption mode affect listening comprehension. This study investigates the extent to which Korean middle school students comprehend the movies with three modes of captions: Korean subtitle, English captions, and no-caption modes.The following questions were tested:1. In dictation, is watching the same movies repeatedly with three modes of captions signigicantly effective?2. In dictation test, which is the most effective caption mode?3. In comprehension, is watching the same movies repeatedly with three modes of captions significantly effective?4. In comprehension test, which is the most effective caption mode?For this study, 145 middle school students were divided into three groups. Each group watched a movie, Finding Nemo, for 5 minutes with Korean subtitle, English caption, and no-caption modes and repeated it 5 times. After the movie viewing session, two types of listening comprehension tests(dictation and multiple-choice comprehension questions) were presented to check their listening comprehesion. This process was repeated 5 times.The result of this study were as follows:1. In dictation, watching movies repeatedly is significantly effective under all caption modes and students with English caption mode produced the best scores followed by no-caption mode and Korean subtitle mode.2. In comprehension, watching movies repeatedly is significantly effective under all caption modes and students with Korean subtitle mode produced the best scores followed by English caption mode and no-caption mode.The findings of this study lead to the following recommendations.First, interesting movies encourage students to endure the repetitive listening drills and even enjoy it. Second, teachers can use different types of caption modes in different situations. During dictation class, English caption mode helps the most. No-caption mode is more effective than Korean subtitle mode in dictation. In general comprehension, English caption mode will be more helpful than no-caption mode.
Movies are effective instructional tools for listening comprehension training due to the abundance of real contexts which movies provide. There is a sense that the types of caption mode affect listening comprehension. This study investigates the extent to which Korean middle school students comprehend the movies with three modes of captions: Korean subtitle, English captions, and no-caption modes.The following questions were tested:1. In dictation, is watching the same movies repeatedly with three modes of captions signigicantly effective?2. In dictation test, which is the most effective caption mode?3. In comprehension, is watching the same movies repeatedly with three modes of captions significantly effective?4. In comprehension test, which is the most effective caption mode?For this study, 145 middle school students were divided into three groups. Each group watched a movie, Finding Nemo, for 5 minutes with Korean subtitle, English caption, and no-caption modes and repeated it 5 times. After the movie viewing session, two types of listening comprehension tests(dictation and multiple-choice comprehension questions) were presented to check their listening comprehesion. This process was repeated 5 times.The result of this study were as follows:1. In dictation, watching movies repeatedly is significantly effective under all caption modes and students with English caption mode produced the best scores followed by no-caption mode and Korean subtitle mode.2. In comprehension, watching movies repeatedly is significantly effective under all caption modes and students with Korean subtitle mode produced the best scores followed by English caption mode and no-caption mode.The findings of this study lead to the following recommendations.First, interesting movies encourage students to endure the repetitive listening drills and even enjoy it. Second, teachers can use different types of caption modes in different situations. During dictation class, English caption mode helps the most. No-caption mode is more effective than Korean subtitle mode in dictation. In general comprehension, English caption mode will be more helpful than no-caption mode.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.