가야금병창 지도 방법에 관한 연구 : 초등학교 음악교과서 전래동요를 중심으로 (A) study on teaching method for Gayaguem-Byeongchang : focused on traditional children's songs in music textbooks of elementary school원문보기
본 논문에서는 초등학교 음악교과서에 게재된 전래동요를 쉽게 가르치고 배울 수 있도록 가야금 병창을 이용한 지도 방안을 연구하고자 한다. 가야금 병창을 이용한 지도 방안을 연구한 결과 첫째, 초등학교 음악교과서의 전래동요는 A본청 계면조와 G본청 계면조로 구분하였으며, 각 전래동요의 음역을 조사하여 가야금으로 연주할 수 있도록 가야금 조율법을 만들었다. 둘째, 가야금 조율법에 의하여 가야금과 함께 전래동요를 쉽게 부르고 연주 할 수 있는 활용 방법으로 가야금 병창보를 만들었다. 셋째, 음악교과서에 게재된 전래동요의 음역은 어린이들이...
본 논문에서는 초등학교 음악교과서에 게재된 전래동요를 쉽게 가르치고 배울 수 있도록 가야금 병창을 이용한 지도 방안을 연구하고자 한다. 가야금 병창을 이용한 지도 방안을 연구한 결과 첫째, 초등학교 음악교과서의 전래동요는 A본청 계면조와 G본청 계면조로 구분하였으며, 각 전래동요의 음역을 조사하여 가야금으로 연주할 수 있도록 가야금 조율법을 만들었다. 둘째, 가야금 조율법에 의하여 가야금과 함께 전래동요를 쉽게 부르고 연주 할 수 있는 활용 방법으로 가야금 병창보를 만들었다. 셋째, 음악교과서에 게재된 전래동요의 음역은 어린이들이 노래를 부르기에 적합하다. 그러므로 기존 전래동요(민요)반주에 있어서 약 단 3도 위로 조율하면 교과서의 음역과 맞출 수 있다. 이와 같이 초등학교 음악수업시간에 전래동요를 쉽게 배우기 위하여 간단한 가야금연주법을 이용한 가야금 병창 교육을 실시한다면 어린이들에게 교육적 효과를 높일수 있다.
본 논문에서는 초등학교 음악교과서에 게재된 전래동요를 쉽게 가르치고 배울 수 있도록 가야금 병창을 이용한 지도 방안을 연구하고자 한다. 가야금 병창을 이용한 지도 방안을 연구한 결과 첫째, 초등학교 음악교과서의 전래동요는 A본청 계면조와 G본청 계면조로 구분하였으며, 각 전래동요의 음역을 조사하여 가야금으로 연주할 수 있도록 가야금 조율법을 만들었다. 둘째, 가야금 조율법에 의하여 가야금과 함께 전래동요를 쉽게 부르고 연주 할 수 있는 활용 방법으로 가야금 병창보를 만들었다. 셋째, 음악교과서에 게재된 전래동요의 음역은 어린이들이 노래를 부르기에 적합하다. 그러므로 기존 전래동요(민요)반주에 있어서 약 단 3도 위로 조율하면 교과서의 음역과 맞출 수 있다. 이와 같이 초등학교 음악수업시간에 전래동요를 쉽게 배우기 위하여 간단한 가야금연주법을 이용한 가야금 병창 교육을 실시한다면 어린이들에게 교육적 효과를 높일수 있다.
The purpose of this study is to find out teaching method for gayaguem-byeongchang for students to learn traditional children's songs in music textbooks of elementary school. The results of this srudy on teaching method for gayaguem-byeongchang are as follows; First, traditional children's songs in m...
The purpose of this study is to find out teaching method for gayaguem-byeongchang for students to learn traditional children's songs in music textbooks of elementary school. The results of this srudy on teaching method for gayaguem-byeongchang are as follows; First, traditional children's songs in music textbooks of elementary school are divided into two groups of A style gye-myeon minor key and G style gye-myeon minor key, and gayaguem tuning method is made to play them on the gayaguem with the test of the singing range of every traditional children's song. Second, gayaguem-byeongchang musical sheets are made to play and sing traditional children's songs easily with gayaguem tuning method. Third, since the singing range of traditional children's songs in music textbooks is proper to children, playing them, the singing range can be adjusted with 3 minor keys up. If lessons for gayaguem-byeongchang with easy methid are performed in music class to learn traditional children's songs, educational effect for children will be heightend.
The purpose of this study is to find out teaching method for gayaguem-byeongchang for students to learn traditional children's songs in music textbooks of elementary school. The results of this srudy on teaching method for gayaguem-byeongchang are as follows; First, traditional children's songs in music textbooks of elementary school are divided into two groups of A style gye-myeon minor key and G style gye-myeon minor key, and gayaguem tuning method is made to play them on the gayaguem with the test of the singing range of every traditional children's song. Second, gayaguem-byeongchang musical sheets are made to play and sing traditional children's songs easily with gayaguem tuning method. Third, since the singing range of traditional children's songs in music textbooks is proper to children, playing them, the singing range can be adjusted with 3 minor keys up. If lessons for gayaguem-byeongchang with easy methid are performed in music class to learn traditional children's songs, educational effect for children will be heightend.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.