음악과의 교육과정은 여러 차례 개편을 거쳐, 제 7차 교육과정에서 우리 음악 문화의 창달을 위한 국악 교육이 강조 되었다. 음악은 문화와 역사의 산물이다. 따라서 음악교육도 자국의 문화적 토대위에서 계승·발전되어야한다. 그러나 현장에서는 여전히 서양음악이 주류를 이루는 교육의 형태를 이어나가고 있다. 학교 교육에서 창의적이고 역량 있는 인간을 형성하며 세계화를 위한 교육과 민족문화교육이 중심 과제로 부상하였지만 제 7차 교육과정의 한국음악의 기악 영역만을 살펴보면 몇 가지 악기에 국한되어 있음을 알 수 있다.
특기·적성교육 현황에서도 사물놀이 ,풍물, 단소, 설장구, 가야금 등이 주류를 이루고 있고, 기타종목으로는 민요, 판소리, 국악동요, 시조 등이 다음을 차지하고 있다. 이중 사물놀이반이 전체의 46%를 차지하고 있고 그 뒤를 이어 풍물반이 26%를 차지하고 있어서 사물놀이와 풍물반이 66%를 차지하고 있다. 이 부분은 현재의 국악교육이 사물놀이와 풍물중심의 교육으로 심각하게 치우친 양상을 나타내고 있으며 국악의 여러 가지 예술종목이 균형 있게 계승·발전되고 교육되어야 한다.
본 논문은 중학생들이 특기·적성 가야금 교육을 통해 전통음악의 우수성을 경험하도록 하며, 이러한 체험을 통해 우리의 전통음악을 향유하고, 나아가서는 전통음악의 계승 및 발전을 위한 효율적인 수업지도안을 제시함으로써 가야금 실기 교육의 활성화 방안을 모색하려는데 연구의 목적이 있다.
연구 방법은 특기·적성교육의 개념과 교육의 의의 ,현황 등을 문헌을 통해 알아보고 가야금의 유래와 조율법, 각 부분의 명칭, 연주법을 문헌 조사하였다. 또, 실제 가야금 특기·적성교육활동을 실시한 학교의 가야금 반 학생을 상대로 수업이 종료되는 시점에 설문을 실시하였다. 설문결과 수업 후 수업 전에 비해 국악에 대한 인식도는 많이 향상되었으며, 수업시간이 부족하며 개인지도 시간이 짧음과 교재곡의 흥미도가 떨어지는 부분들이 지적 되었다. 이를 바탕으로 하여 중학교에 적용하여 활용할 수 있는 수업지도안을 작성하였다.
가야금은 한국의 가장 대표적인 현악기이다. 줄이 고정되어 있어 연주하면 안정된 소리가 나므로 초보자가 접하여 연주하기에 비교적 용이한 악기이다. 교육의 효과적인 면을 보면 ...
음악과의 교육과정은 여러 차례 개편을 거쳐, 제 7차 교육과정에서 우리 음악 문화의 창달을 위한 국악 교육이 강조 되었다. 음악은 문화와 역사의 산물이다. 따라서 음악교육도 자국의 문화적 토대위에서 계승·발전되어야한다. 그러나 현장에서는 여전히 서양음악이 주류를 이루는 교육의 형태를 이어나가고 있다. 학교 교육에서 창의적이고 역량 있는 인간을 형성하며 세계화를 위한 교육과 민족문화교육이 중심 과제로 부상하였지만 제 7차 교육과정의 한국음악의 기악 영역만을 살펴보면 몇 가지 악기에 국한되어 있음을 알 수 있다.
특기·적성교육 현황에서도 사물놀이 ,풍물, 단소, 설장구, 가야금 등이 주류를 이루고 있고, 기타종목으로는 민요, 판소리, 국악동요, 시조 등이 다음을 차지하고 있다. 이중 사물놀이반이 전체의 46%를 차지하고 있고 그 뒤를 이어 풍물반이 26%를 차지하고 있어서 사물놀이와 풍물반이 66%를 차지하고 있다. 이 부분은 현재의 국악교육이 사물놀이와 풍물중심의 교육으로 심각하게 치우친 양상을 나타내고 있으며 국악의 여러 가지 예술종목이 균형 있게 계승·발전되고 교육되어야 한다.
본 논문은 중학생들이 특기·적성 가야금 교육을 통해 전통음악의 우수성을 경험하도록 하며, 이러한 체험을 통해 우리의 전통음악을 향유하고, 나아가서는 전통음악의 계승 및 발전을 위한 효율적인 수업지도안을 제시함으로써 가야금 실기 교육의 활성화 방안을 모색하려는데 연구의 목적이 있다.
연구 방법은 특기·적성교육의 개념과 교육의 의의 ,현황 등을 문헌을 통해 알아보고 가야금의 유래와 조율법, 각 부분의 명칭, 연주법을 문헌 조사하였다. 또, 실제 가야금 특기·적성교육활동을 실시한 학교의 가야금 반 학생을 상대로 수업이 종료되는 시점에 설문을 실시하였다. 설문결과 수업 후 수업 전에 비해 국악에 대한 인식도는 많이 향상되었으며, 수업시간이 부족하며 개인지도 시간이 짧음과 교재곡의 흥미도가 떨어지는 부분들이 지적 되었다. 이를 바탕으로 하여 중학교에 적용하여 활용할 수 있는 수업지도안을 작성하였다.
가야금은 한국의 가장 대표적인 현악기이다. 줄이 고정되어 있어 연주하면 안정된 소리가 나므로 초보자가 접하여 연주하기에 비교적 용이한 악기이다. 교육의 효과적인 면을 보면 동기유발과 흥미는 학습의 중요한 요소이므로 특기·적성교육 활동에서 가야금 수업은 중요한 요소이다. 이러한 현실을 시정·극복하고 학생들의 특기와 적성이 고려된 교육활동이 활성화를 이루기 위해서는 전통예술교육에 관련된 다양한 교육의 기회와 정보제공이 확대되어야 하고, 지역과 조화를 이룬 전통예술교육의 장이 마련되어야 할 것이다.
음악과의 교육과정은 여러 차례 개편을 거쳐, 제 7차 교육과정에서 우리 음악 문화의 창달을 위한 국악 교육이 강조 되었다. 음악은 문화와 역사의 산물이다. 따라서 음악교육도 자국의 문화적 토대위에서 계승·발전되어야한다. 그러나 현장에서는 여전히 서양음악이 주류를 이루는 교육의 형태를 이어나가고 있다. 학교 교육에서 창의적이고 역량 있는 인간을 형성하며 세계화를 위한 교육과 민족문화교육이 중심 과제로 부상하였지만 제 7차 교육과정의 한국음악의 기악 영역만을 살펴보면 몇 가지 악기에 국한되어 있음을 알 수 있다.
특기·적성교육 현황에서도 사물놀이 ,풍물, 단소, 설장구, 가야금 등이 주류를 이루고 있고, 기타종목으로는 민요, 판소리, 국악동요, 시조 등이 다음을 차지하고 있다. 이중 사물놀이반이 전체의 46%를 차지하고 있고 그 뒤를 이어 풍물반이 26%를 차지하고 있어서 사물놀이와 풍물반이 66%를 차지하고 있다. 이 부분은 현재의 국악교육이 사물놀이와 풍물중심의 교육으로 심각하게 치우친 양상을 나타내고 있으며 국악의 여러 가지 예술종목이 균형 있게 계승·발전되고 교육되어야 한다.
본 논문은 중학생들이 특기·적성 가야금 교육을 통해 전통음악의 우수성을 경험하도록 하며, 이러한 체험을 통해 우리의 전통음악을 향유하고, 나아가서는 전통음악의 계승 및 발전을 위한 효율적인 수업지도안을 제시함으로써 가야금 실기 교육의 활성화 방안을 모색하려는데 연구의 목적이 있다.
연구 방법은 특기·적성교육의 개념과 교육의 의의 ,현황 등을 문헌을 통해 알아보고 가야금의 유래와 조율법, 각 부분의 명칭, 연주법을 문헌 조사하였다. 또, 실제 가야금 특기·적성교육활동을 실시한 학교의 가야금 반 학생을 상대로 수업이 종료되는 시점에 설문을 실시하였다. 설문결과 수업 후 수업 전에 비해 국악에 대한 인식도는 많이 향상되었으며, 수업시간이 부족하며 개인지도 시간이 짧음과 교재곡의 흥미도가 떨어지는 부분들이 지적 되었다. 이를 바탕으로 하여 중학교에 적용하여 활용할 수 있는 수업지도안을 작성하였다.
가야금은 한국의 가장 대표적인 현악기이다. 줄이 고정되어 있어 연주하면 안정된 소리가 나므로 초보자가 접하여 연주하기에 비교적 용이한 악기이다. 교육의 효과적인 면을 보면 동기유발과 흥미는 학습의 중요한 요소이므로 특기·적성교육 활동에서 가야금 수업은 중요한 요소이다. 이러한 현실을 시정·극복하고 학생들의 특기와 적성이 고려된 교육활동이 활성화를 이루기 위해서는 전통예술교육에 관련된 다양한 교육의 기회와 정보제공이 확대되어야 하고, 지역과 조화를 이룬 전통예술교육의 장이 마련되어야 할 것이다.
Through the several times of modifying curriculum on music education, the Korean traditional music is emphasized to improve the original music culture in the 7th education course. Music education is supposed to be inherited and developed on the basis of its own country culture since it is a creature...
Through the several times of modifying curriculum on music education, the Korean traditional music is emphasized to improve the original music culture in the 7th education course. Music education is supposed to be inherited and developed on the basis of its own country culture since it is a creature of the culture and history. But still the western music is formed a main course on music education in the field. Although school starts to focus on creativity and capability in the education along with national culture and global mind, it still limited into a few instruments in a korean traditional music class.
Also main lessons in specialty and aptitude classes are limited to samulnori, pungmul, a short bamboo flute, a janggu, gayageum, and for the rest of items are folk music, pansori, a Korean traditional music for children and a Korean verse. Samulnori takes number one place for 46% of all above and the second place is taken by pungmul with 26%. It shows that severe aspect of present music class is mostly focused in only samulnori and pungmul with 72% in total. This stands out that various items in a traditional music should be inherited, developed and educated evenly.
This study makes middle school students have a chance to see a superiority in a korean traditional music through specialty and aptitude education of a gayageum. And by presenting an effective guideline to develop and inherit traditional music, the study concentrates on the purpose to find out activating practical way on education of gayageum.
Started to examine the documents to find out the meaning and status of specialty and aptitude education, and also search for the history, tuning, terms and execuation of gayageum. The survey was given to the students who actually had a gayageum class as a specialty and aptitude education at the end of the class. As a result, the class improve the big recognition about korean traditional music. But due to the limitation of class time, not enough time for personal instruction and little interest of the textbook are indicated. The guideline is made out for the proper applying to middle school based on the results.
Gayageum is a representative traditional string instrument in Korea. As strings are tied up made stable sounds, it is relatively comfortable instrument to play even to a beginner. Besides, as motivation and interest are very important elements in learning, teaching gayageum as specialty and aptitude education is also effective. To cope with this reality and to consider the specialty and aptitude of students, the place for traditional education in accord with local community should be arranged and also various chances and information about traditional arts must be provided.
Through the several times of modifying curriculum on music education, the Korean traditional music is emphasized to improve the original music culture in the 7th education course. Music education is supposed to be inherited and developed on the basis of its own country culture since it is a creature of the culture and history. But still the western music is formed a main course on music education in the field. Although school starts to focus on creativity and capability in the education along with national culture and global mind, it still limited into a few instruments in a korean traditional music class.
Also main lessons in specialty and aptitude classes are limited to samulnori, pungmul, a short bamboo flute, a janggu, gayageum, and for the rest of items are folk music, pansori, a Korean traditional music for children and a Korean verse. Samulnori takes number one place for 46% of all above and the second place is taken by pungmul with 26%. It shows that severe aspect of present music class is mostly focused in only samulnori and pungmul with 72% in total. This stands out that various items in a traditional music should be inherited, developed and educated evenly.
This study makes middle school students have a chance to see a superiority in a korean traditional music through specialty and aptitude education of a gayageum. And by presenting an effective guideline to develop and inherit traditional music, the study concentrates on the purpose to find out activating practical way on education of gayageum.
Started to examine the documents to find out the meaning and status of specialty and aptitude education, and also search for the history, tuning, terms and execuation of gayageum. The survey was given to the students who actually had a gayageum class as a specialty and aptitude education at the end of the class. As a result, the class improve the big recognition about korean traditional music. But due to the limitation of class time, not enough time for personal instruction and little interest of the textbook are indicated. The guideline is made out for the proper applying to middle school based on the results.
Gayageum is a representative traditional string instrument in Korea. As strings are tied up made stable sounds, it is relatively comfortable instrument to play even to a beginner. Besides, as motivation and interest are very important elements in learning, teaching gayageum as specialty and aptitude education is also effective. To cope with this reality and to consider the specialty and aptitude of students, the place for traditional education in accord with local community should be arranged and also various chances and information about traditional arts must be provided.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.