본 소고를 통해 필자는 호세아서에 나타나는 결혼사건을 연구하여 하나님의 신실성을 밝혀내고자 하였다. 가나안 땅에 이주한 이후 세월이 흐르고 광야시대의 절박했던 상황이 호전되면서 이스라엘의 종교도 차차 무디어지기 시작했다. 2장에서는 당시의 역사적 상황을 연구하였다. 여로보암2세의 점점 늘어가는 경제력과 군사력의 증가로 인해 이들은 고립적인 유대와는 달리 종교적으로 다원주의를 띠게되었다. 일반적인 사람들은 다신교를 금하고 있는 야훼유일신앙과 의로운 삶, 순종에 따른 축복과 불순종에 대한 저주를 겨우 흔적만 알고 있었을 것이다. 3장...
본 소고를 통해 필자는 호세아서에 나타나는 결혼사건을 연구하여 하나님의 신실성을 밝혀내고자 하였다. 가나안 땅에 이주한 이후 세월이 흐르고 광야시대의 절박했던 상황이 호전되면서 이스라엘의 종교도 차차 무디어지기 시작했다. 2장에서는 당시의 역사적 상황을 연구하였다. 여로보암2세의 점점 늘어가는 경제력과 군사력의 증가로 인해 이들은 고립적인 유대와는 달리 종교적으로 다원주의를 띠게되었다. 일반적인 사람들은 다신교를 금하고 있는 야훼유일신앙과 의로운 삶, 순종에 따른 축복과 불순종에 대한 저주를 겨우 흔적만 알고 있었을 것이다. 3장에서는 호세아서 2장을 분석하여 역사적인 사실과 신학적인 사실을 살펴보았다. 호세아가 음란한 아내인 고멜을 선택하는 과정에서 이스라엘의 사회적 구조와 타락상이 나타난다. 호세아가 결혼을 통해서 말하고자하는 메시지는 두 가지로 볼 수 있다. 그 하나는 우상숭배에 몰두함으로서 성적인 타락과 방종으로 치닫고 있는 이스라엘 사람들의 종교적 무감각을 고발하고 있는 것이고 또하나는 하나님과 이스라엘 사이의 건전한 관계가 어떤 것인지를 보여주는 것이다. 호세아는 결혼이라는 상징적 방법을 통해서 메시지를 선포하고 있다. 호세아는 하나님의 말씀에 순종하여 ‘음란한 아내’를 얻음으로서 그의 선지자적 사역을 시작하고 있다. 4장에서는 호세아의 결혼사건과 언약의 관계를 비교하였다. 언약중에서 특히 모세의 언약을 중심으로 형식과 내용을 비교하였다. 언약의 형식은 결혼과 비슷하고 내용도 흡사하다. 언약의 점진적 발전과 정은 결혼이라는 주제와잘 어울리도록 발전되었다. 하나님이 아브라함을 선택하는 과정은 신랑이 신부를 선택하는 과정을 닮았다. 하나님이 성소안에서 이스라엘과 동행하시는 것은 신랑이 신부와 동행하는 것과 비슷하다. 가나안 땅의 거주는 신혼부부가 새 처소에 입주하는 것과 마찬가지다. 5장에서는 언약의 역사 속에 나타난 하나님의 신실성을 제시하였다. 언약에 나오는 신실성이 있었기 때문에 결혼이라는 비유가 가능했다. 즉 시내산 축복이 있었기 때문에 하나님이 남편의 위치에서 아내의 필요를 공급하고 사랑하는 신실한 부부 관계가 가능했던 것이다. 5장에서는 결론을 통하여 사랑의 의미를 새겨보았다. 사랑은 성경의 모든 주제를 설명하는 카워드였다. 특히 바람난 아내를 사랑하는 역설적인 결혼은 사랑 없이는 설명되어질 수 없었다.
본 소고를 통해 필자는 호세아서에 나타나는 결혼사건을 연구하여 하나님의 신실성을 밝혀내고자 하였다. 가나안 땅에 이주한 이후 세월이 흐르고 광야시대의 절박했던 상황이 호전되면서 이스라엘의 종교도 차차 무디어지기 시작했다. 2장에서는 당시의 역사적 상황을 연구하였다. 여로보암2세의 점점 늘어가는 경제력과 군사력의 증가로 인해 이들은 고립적인 유대와는 달리 종교적으로 다원주의를 띠게되었다. 일반적인 사람들은 다신교를 금하고 있는 야훼유일신앙과 의로운 삶, 순종에 따른 축복과 불순종에 대한 저주를 겨우 흔적만 알고 있었을 것이다. 3장에서는 호세아서 2장을 분석하여 역사적인 사실과 신학적인 사실을 살펴보았다. 호세아가 음란한 아내인 고멜을 선택하는 과정에서 이스라엘의 사회적 구조와 타락상이 나타난다. 호세아가 결혼을 통해서 말하고자하는 메시지는 두 가지로 볼 수 있다. 그 하나는 우상숭배에 몰두함으로서 성적인 타락과 방종으로 치닫고 있는 이스라엘 사람들의 종교적 무감각을 고발하고 있는 것이고 또하나는 하나님과 이스라엘 사이의 건전한 관계가 어떤 것인지를 보여주는 것이다. 호세아는 결혼이라는 상징적 방법을 통해서 메시지를 선포하고 있다. 호세아는 하나님의 말씀에 순종하여 ‘음란한 아내’를 얻음으로서 그의 선지자적 사역을 시작하고 있다. 4장에서는 호세아의 결혼사건과 언약의 관계를 비교하였다. 언약중에서 특히 모세의 언약을 중심으로 형식과 내용을 비교하였다. 언약의 형식은 결혼과 비슷하고 내용도 흡사하다. 언약의 점진적 발전과 정은 결혼이라는 주제와잘 어울리도록 발전되었다. 하나님이 아브라함을 선택하는 과정은 신랑이 신부를 선택하는 과정을 닮았다. 하나님이 성소안에서 이스라엘과 동행하시는 것은 신랑이 신부와 동행하는 것과 비슷하다. 가나안 땅의 거주는 신혼부부가 새 처소에 입주하는 것과 마찬가지다. 5장에서는 언약의 역사 속에 나타난 하나님의 신실성을 제시하였다. 언약에 나오는 신실성이 있었기 때문에 결혼이라는 비유가 가능했다. 즉 시내산 축복이 있었기 때문에 하나님이 남편의 위치에서 아내의 필요를 공급하고 사랑하는 신실한 부부 관계가 가능했던 것이다. 5장에서는 결론을 통하여 사랑의 의미를 새겨보았다. 사랑은 성경의 모든 주제를 설명하는 카워드였다. 특히 바람난 아내를 사랑하는 역설적인 결혼은 사랑 없이는 설명되어질 수 없었다.
This dissertation studies the characters of faithful covenant of Jehovah are useful. The OT prophets carried on their inspired ministries within a tradition that consciously and directly went back to the ancient Mosaic covenant as expressed in the Pentateuch The prophets had not the slightest sense ...
This dissertation studies the characters of faithful covenant of Jehovah are useful. The OT prophets carried on their inspired ministries within a tradition that consciously and directly went back to the ancient Mosaic covenant as expressed in the Pentateuch The prophets had not the slightest sense that they were creating any new doctrine but considered themselves spokespersons for Yahweh, who through them called his people back to obedience to the covenant he had given them many centuries before, and reminded them of its curses and blessings, which Yahweh had sworn to honor. They invent no types of curses or blessings. They simply make reference, either literally or allusively as inspired to do so, to what is already incorporated in the Sinai covenant. Understanding the message of the book of Hosea depends upon understanding the Sinai covenant. The book contains a series of blessings and curses announced for Israel by God through Hosea. Each blessing or curse is based upon a corresponding type in the Mosaic law. It is necessary to compare Mosaic law and marriage metaphor. In the short run, therefore, God's plan for his people was one that would necessarily seem to them negative. In the long run, on the other hand, God's overall plan of blessing for his chosen nation would still prevail. Accordingly, the book of Hosea now and again contains reminders to the faithful that God would one day again bring prosperity to Israel. The emphasis is now not merely reconciliation but restoration. The old marriage has been annulled. The new marriage will have the qualities the old lacked: fairness, justice, loyalty, mercy, honesty and above all, permanence Eschatological Israel will know Yahweh, but not other lovers, in the intimacy of a consummated marriage of permanent faithfulness. He will initiate and uphold it via his new covenant stipulations Both the material blessings and the religious purity predicted here, according to the covenant, constitute aspects of the salvation/deliverance accomplished solely by God, who establishes them on behalf of his new life. The age described can only be the church age. The co-heirs of Christ are the heirs of this promise (Gal 3:29).
This dissertation studies the characters of faithful covenant of Jehovah are useful. The OT prophets carried on their inspired ministries within a tradition that consciously and directly went back to the ancient Mosaic covenant as expressed in the Pentateuch The prophets had not the slightest sense that they were creating any new doctrine but considered themselves spokespersons for Yahweh, who through them called his people back to obedience to the covenant he had given them many centuries before, and reminded them of its curses and blessings, which Yahweh had sworn to honor. They invent no types of curses or blessings. They simply make reference, either literally or allusively as inspired to do so, to what is already incorporated in the Sinai covenant. Understanding the message of the book of Hosea depends upon understanding the Sinai covenant. The book contains a series of blessings and curses announced for Israel by God through Hosea. Each blessing or curse is based upon a corresponding type in the Mosaic law. It is necessary to compare Mosaic law and marriage metaphor. In the short run, therefore, God's plan for his people was one that would necessarily seem to them negative. In the long run, on the other hand, God's overall plan of blessing for his chosen nation would still prevail. Accordingly, the book of Hosea now and again contains reminders to the faithful that God would one day again bring prosperity to Israel. The emphasis is now not merely reconciliation but restoration. The old marriage has been annulled. The new marriage will have the qualities the old lacked: fairness, justice, loyalty, mercy, honesty and above all, permanence Eschatological Israel will know Yahweh, but not other lovers, in the intimacy of a consummated marriage of permanent faithfulness. He will initiate and uphold it via his new covenant stipulations Both the material blessings and the religious purity predicted here, according to the covenant, constitute aspects of the salvation/deliverance accomplished solely by God, who establishes them on behalf of his new life. The age described can only be the church age. The co-heirs of Christ are the heirs of this promise (Gal 3:29).
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