본 연구는 우리나라 중·고등학교 학생들의 생물 다양성 보전의 중요성에 대한 지식, 인식, 태도를 알아보고, 연구의 결과를 환경교육의 기초자료로 제시하는 것이다.연구의 방법은 제7차 중·고등학교 교육과정 분석을 통해 먼저 환경교과서의 생물 다양성 교육현황을 알아보았다. 다음으로 환경과목외 생물 다양성 관련 내용을 포함한 과목과 어떤 내용을 다루고 있는지 추출하였다. 또한 중학교 2개교, 고등학교 3개교 600명의 학생을 대상으로 생물 다양성 보전의 지식, 인식, 태도의 수준을 알아보기 위해 설문조사를 실시하였다. 그 결과를 정리해 ...
본 연구는 우리나라 중·고등학교 학생들의 생물 다양성 보전의 중요성에 대한 지식, 인식, 태도를 알아보고, 연구의 결과를 환경교육의 기초자료로 제시하는 것이다.연구의 방법은 제7차 중·고등학교 교육과정 분석을 통해 먼저 환경교과서의 생물 다양성 교육현황을 알아보았다. 다음으로 환경과목외 생물 다양성 관련 내용을 포함한 과목과 어떤 내용을 다루고 있는지 추출하였다. 또한 중학교 2개교, 고등학교 3개교 600명의 학생을 대상으로 생물 다양성 보전의 지식, 인식, 태도의 수준을 알아보기 위해 설문조사를 실시하였다. 그 결과를 정리해 보면 다음과 같다.첫째, 생물 다양성 교육관련 영역을 제7차 교육과정에서 살펴본 결과 생물 다양성 관련 내용들은 사실과 원리를 바탕으로 하는 기본 개념으로 제한되어 있다. 비중 또한 적어 학생들의 생물 다양성 보전에 대한 교육영역이 많이 부족해 보였다.둘째, 학생전체 생물 다양성 보전에 대한 지식, 인식, 태도의 설문조사 결과에서는 학생전체의 지식수준은 보통이었다. 인식은 하위영역중 개발과 보전인식이 가장 높았으며, 태도의 하위영역중에는 교육적 접근이 가장 높게 나타났다. 환경교육 유무별 분석에서는 환경교육을 받은 학생들이 환경교육을 받지 않은 학생보다 지식, 인식, 태도의 수준이 모두 높게 나타났다. 학교급별 결과에서는 중학생 보다는 고등학생이 지식, 인식, 태도 수준이 높게 나타났다. 성별 결과는 중학생에서의 지식수준은 남학생이 높았으나 인식과 태도면에서는 여학생이 높게 나타났다. 고등학교 에서는 지식, 인식, 태도 수준 모두 여학생이 높게 나타났다.셋째, 학생전체, 환경교육 유무별, 학교급별 및 성별의 생물 다양성 보전의 지식, 인식, 태도의 상관관계의 결과를 살펴보면 지식과 인식, 인식과 태도의 상관관계는 모두 정적인 상관관계가 나타났만, 지식과 태도에서는 부적인 상관관계가 나타났다.이 같은 연구결과에 따라 생물 다양성 보전을 위한 교육의 개선을 위해 다음과 같은 내용을 제안한다.첫째, 생물 다양성 보전에 대한 지식의 습득이 바람직한 생물 다양성 보전에 대한 인식과 태도의 변화를 행동으로 이룰 수 있는 연결고리를 마련해야 한다. 그리고 학교 환경교육이 인지적, 정의적, 심체적 영역에서 균형있는 교육이 이루어 져야 한다.둘째, 생물 다양성 보전에 대한 인식과 태도를 높이기 위해서 학습자의 흥미를 유발 할 수 있는 교수학습 프로그램을 개발하여야 한다. 그리고 강의식 수업보다 학습자 스스로 참여하는 현장학습을 통한 학생들 각자 자연스럽고 반복적인 생활속에서 이루어지는 교육을 강화하여야 한다.셋째, 학교의 환경교육의 활성화를 통하여 생물 다양성 보전의 중요성과 생물 다양성의 가치를 보다 잘 인식하고, 이를 보전하려는 태도를 꾸준히 함양 시켜야 한다.넷째, 환경교육은 교사의 태도와 인식에 따라 영향이 크므로 교사들은 연수활동을 통하여 생물 다양성 보전에 대한 전문적인 식견을 갖추어야 한다. 그리고 교사 연수기관을 통해서 생물다양성 보전에 대한 교육을 반드시 받도록 하여야 한다.
본 연구는 우리나라 중·고등학교 학생들의 생물 다양성 보전의 중요성에 대한 지식, 인식, 태도를 알아보고, 연구의 결과를 환경교육의 기초자료로 제시하는 것이다.연구의 방법은 제7차 중·고등학교 교육과정 분석을 통해 먼저 환경교과서의 생물 다양성 교육현황을 알아보았다. 다음으로 환경과목외 생물 다양성 관련 내용을 포함한 과목과 어떤 내용을 다루고 있는지 추출하였다. 또한 중학교 2개교, 고등학교 3개교 600명의 학생을 대상으로 생물 다양성 보전의 지식, 인식, 태도의 수준을 알아보기 위해 설문조사를 실시하였다. 그 결과를 정리해 보면 다음과 같다.첫째, 생물 다양성 교육관련 영역을 제7차 교육과정에서 살펴본 결과 생물 다양성 관련 내용들은 사실과 원리를 바탕으로 하는 기본 개념으로 제한되어 있다. 비중 또한 적어 학생들의 생물 다양성 보전에 대한 교육영역이 많이 부족해 보였다.둘째, 학생전체 생물 다양성 보전에 대한 지식, 인식, 태도의 설문조사 결과에서는 학생전체의 지식수준은 보통이었다. 인식은 하위영역중 개발과 보전인식이 가장 높았으며, 태도의 하위영역중에는 교육적 접근이 가장 높게 나타났다. 환경교육 유무별 분석에서는 환경교육을 받은 학생들이 환경교육을 받지 않은 학생보다 지식, 인식, 태도의 수준이 모두 높게 나타났다. 학교급별 결과에서는 중학생 보다는 고등학생이 지식, 인식, 태도 수준이 높게 나타났다. 성별 결과는 중학생에서의 지식수준은 남학생이 높았으나 인식과 태도면에서는 여학생이 높게 나타났다. 고등학교 에서는 지식, 인식, 태도 수준 모두 여학생이 높게 나타났다.셋째, 학생전체, 환경교육 유무별, 학교급별 및 성별의 생물 다양성 보전의 지식, 인식, 태도의 상관관계의 결과를 살펴보면 지식과 인식, 인식과 태도의 상관관계는 모두 정적인 상관관계가 나타났만, 지식과 태도에서는 부적인 상관관계가 나타났다.이 같은 연구결과에 따라 생물 다양성 보전을 위한 교육의 개선을 위해 다음과 같은 내용을 제안한다.첫째, 생물 다양성 보전에 대한 지식의 습득이 바람직한 생물 다양성 보전에 대한 인식과 태도의 변화를 행동으로 이룰 수 있는 연결고리를 마련해야 한다. 그리고 학교 환경교육이 인지적, 정의적, 심체적 영역에서 균형있는 교육이 이루어 져야 한다.둘째, 생물 다양성 보전에 대한 인식과 태도를 높이기 위해서 학습자의 흥미를 유발 할 수 있는 교수학습 프로그램을 개발하여야 한다. 그리고 강의식 수업보다 학습자 스스로 참여하는 현장학습을 통한 학생들 각자 자연스럽고 반복적인 생활속에서 이루어지는 교육을 강화하여야 한다.셋째, 학교의 환경교육의 활성화를 통하여 생물 다양성 보전의 중요성과 생물 다양성의 가치를 보다 잘 인식하고, 이를 보전하려는 태도를 꾸준히 함양 시켜야 한다.넷째, 환경교육은 교사의 태도와 인식에 따라 영향이 크므로 교사들은 연수활동을 통하여 생물 다양성 보전에 대한 전문적인 식견을 갖추어야 한다. 그리고 교사 연수기관을 통해서 생물다양성 보전에 대한 교육을 반드시 받도록 하여야 한다.
The purpose of this study was to examine the secondary school students'' knowledge and awareness of the importance of biodiversity conservation and their attitude toward that in an effort to lay the solid foundation for environmental education.The 7th national secondary school curricula were analyze...
The purpose of this study was to examine the secondary school students'' knowledge and awareness of the importance of biodiversity conservation and their attitude toward that in an effort to lay the solid foundation for environmental education.The 7th national secondary school curricula were analyzed to find out about how environment-related textbooks dealt with biodiversity, which subjects other than environment-related ones additionally handled it and what was actually taught in relation to that. And a survey was conducted on 600 students from two middle schools and three high schools to check into their relevant knowledge, awareness and attitude. The findings of the study were as follows:First, when the 7th national curricula were reviewed, just fundamental conceptions of biodiversity that included facts and principles were presented, and the weight of that education was very small. So it seemed that students weren''t educated properly about biodiversity conservation.Second, according to the result of the survey on the knowledge, awareness and attitude of the students, the students had a moderate level of knowledge on that. They were most aware of the development and preservation of biodiversity, and they took the best attitude toward educational approach to biodiversity. As for the impact of environmental education, the students who received that education surpassed the others who didn''t in all the knowledge, awareness and attitude. In regard to the influence of the grade of school, the high schoolers were ahead of the middle schoolers in every regard. By gender, the boys had a better knowledge on biodiversity conservation, whereas the girls excelled them in awareness and attitude. Among the high school students, the girls outdid the boys in all the aspects.Third, concerning the correlation of environmental education, the grade of school and gender to the knowledge, awareness and attitude, there was a positive correlation between their knowledge and awareness and between their awareness and attitude, but their knowledge was negatively correlated to attitude.Given the findings of the study, there are some suggestions about the improvement of education for biodiversity conservation:First, students should be taught to know more about biodiversity conservation, and they should be educated to pay more attention to that. At the same time, their knowledge acquisition should be followed by behavioral change, and environmental education that is balanced in terms of cognitive, affective and behavioral domain should be offered.Second, teaching programs that could spark learner interest should be developed to improve the awareness and attitude of students, and instead of sticking to expository lessons, students should be provided more chances to make a field study so that they could repeatedly be exposed to that education in a more natural manner.Third, school environmental education should be strengthened to let them wake up to the importance of biodiversity conservation and the worth of biodiversity, and they should steadily be educated to maintain it.Fourth, the success or failure of environmental education is heavily reliant on teachers. Teachers should be trained to be knowledgeable about biodiversity conservation, and they should take that education formally at educational institutions for teachers.
The purpose of this study was to examine the secondary school students'' knowledge and awareness of the importance of biodiversity conservation and their attitude toward that in an effort to lay the solid foundation for environmental education.The 7th national secondary school curricula were analyzed to find out about how environment-related textbooks dealt with biodiversity, which subjects other than environment-related ones additionally handled it and what was actually taught in relation to that. And a survey was conducted on 600 students from two middle schools and three high schools to check into their relevant knowledge, awareness and attitude. The findings of the study were as follows:First, when the 7th national curricula were reviewed, just fundamental conceptions of biodiversity that included facts and principles were presented, and the weight of that education was very small. So it seemed that students weren''t educated properly about biodiversity conservation.Second, according to the result of the survey on the knowledge, awareness and attitude of the students, the students had a moderate level of knowledge on that. They were most aware of the development and preservation of biodiversity, and they took the best attitude toward educational approach to biodiversity. As for the impact of environmental education, the students who received that education surpassed the others who didn''t in all the knowledge, awareness and attitude. In regard to the influence of the grade of school, the high schoolers were ahead of the middle schoolers in every regard. By gender, the boys had a better knowledge on biodiversity conservation, whereas the girls excelled them in awareness and attitude. Among the high school students, the girls outdid the boys in all the aspects.Third, concerning the correlation of environmental education, the grade of school and gender to the knowledge, awareness and attitude, there was a positive correlation between their knowledge and awareness and between their awareness and attitude, but their knowledge was negatively correlated to attitude.Given the findings of the study, there are some suggestions about the improvement of education for biodiversity conservation:First, students should be taught to know more about biodiversity conservation, and they should be educated to pay more attention to that. At the same time, their knowledge acquisition should be followed by behavioral change, and environmental education that is balanced in terms of cognitive, affective and behavioral domain should be offered.Second, teaching programs that could spark learner interest should be developed to improve the awareness and attitude of students, and instead of sticking to expository lessons, students should be provided more chances to make a field study so that they could repeatedly be exposed to that education in a more natural manner.Third, school environmental education should be strengthened to let them wake up to the importance of biodiversity conservation and the worth of biodiversity, and they should steadily be educated to maintain it.Fourth, the success or failure of environmental education is heavily reliant on teachers. Teachers should be trained to be knowledgeable about biodiversity conservation, and they should take that education formally at educational institutions for teachers.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.